• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Początkowe wartości elementów zwrotnicy.

Rejestracja
Paź 6, 2013
Postów
1,416
Reakcji
13
Lokalizacja
Śląsk
Witam.
Są tabele i kalkulatory, ale zazwyczaj pokazują głupoty, jak radzicie sobie z dobieraniem początkowych wartości w mierzonej zwrotnicy?
Mam na myśli np takie coś:
-cięcie 3k
-8Ohm
-1.5mH i 4.7uF dla woofera
Wiadomo, że to się nie musi koniecznie sprawdzić, ale już przy projektowaniu jest pomocne, po dokonanych pomiarach korekta, znowu pomiar i tak aż do momentu kiedy zacznie brzmieć dobrze (i ładnie wyglądać na wykresie).


Jeśli ktoś chociaż zna kilka wartości, które często się stosuje, to też mi się przyda.
 
Nie ma czegoś takiego jak "początkowe wartości uniwersalne" :)

Ja robię mniej więcej tak :
- ustalam wstępnie o ile trzeba stłumić wysokotonowy.
- ustalam na jakim poziomie jest bas :)
- ustalam ilość potrzebnej kompensacji bafel step - inaczej mówiąc indukcyjność cewki na nisko-średniaku.
- przyjmuje wstępnie potrzebny akustyczny rząd filtru i częstotliwość podziału .
- tworzę sobie "gole" w SW lub "target-y" w ARTA (w innych programach może się to inaczej nazywać ;)) czyli do czego dążę .
- ustalam wstępnie jakie będą potrzebne elektrycznie rzędy filtrów .
- próbuje osiągnąć zbocza filtrów jakie sobie założyłem manipulując wartościami elementów i ich połączeniem ;)
- próbuje zgrać tak powstałą zwrotkę - czyli osiągnąć zgodność fazową przetworników manipulując zboczami.
(w przypadku symetrycznych filtrów o parzystych rzędach będzie takich jak Linkwitz/Riley 2 i 4 rzędu "rów" w miejscu podziału po odwróceniu polaryzacji jednego z głośników.
W pozostałych przypadkach już nie koniecznie należy się tym sugerować... ale to skomplikowane...)
(na tym etapie często dochodzi do wersyfikacji wcześniejszych założeń bo może okazać się, że przetworników nie da się zgrać ;) a przynajmniej bez dodatkowych zabiegów )
- w czasie pracy trzeba kontrolować jak wygląda impedancja .
- bywa tak że na tym etapie powstaje klika (czasami nawet kilkanaście ! ) wersji zwrotnicy które różnią się rzędem flitów elektrycznie, akustycznie, rozwiązaniami , częstotliwością podziału , ilością kompensacji BS czy tłumienia głośnika wysoko tonowego .

- jak się uda i wykres jako tako wygląda to buduje zwrotkę/zwrotki , przenoszę się z SW na ARTĘ , słucham i powtarzam większość z wymienionych wyżej kroków aż będzie grało jak chcę ;)
Po takiej sesji rzadko zwrotka ma wiele wspólnego z pierwszą wersją z symulatora ;)
 
No więc kilka przykładowych wartości jednak by się mogło przydać, albo chociaż przedziały w jakich powinna zawrzeć się wartość cewki dla danej f oraz Z.
 
raven opisuje ci sposób projektowania zwrotnicy w oparciu o pomiary, a Ty chcesz się opierać na wyliczonych wartościach, to prawie jak projekotwać na kalkulatorze. A, że tej metody ja (i być możę reszta) nie lubi zalecam ci ją też porzucić i zostawić przykładowe wartości, czy przedziały indukcyjności cewki dla danej f oraz Z.
A jak chcesz je koniecznie to użyj kalkulatora i pamiętaj, żebyś nie przedobrzył ze zbyt wysokimi/niskimi wartościami elementów pasywnych RLC w zwrotnicy, bo podniesiesz, obniżysz dobroć układu filtrującego (wiąże się to z odpowiedzą impulsową oraz zmianą przeiegu fazy elektrycznej no i jak samą ch-tyką amplitudową) i nie będziesz mógł słuchać tak zaprojektowanego zestawu.
PS: na siłę można zrobić taką tabelę, ale jest zbyt dużo zmiennych jak chociażby rząd filtru, typ filtru, częstotliowość odcięcia, i impedancja, która jak sama nazwa wskazuje nie jest stała w dziedzinie częstotliwości. Wątpię, ze ktoś ci ją "namaluje" :)
 
Ostatnia edycja:
Nie mam zamiaru robić na pałę, ale jednak choćby w SW trzeba jakieś wartości wstawić, a stock crossover daje dalekie od prawdy. (Przykładowo drogom testów dobrane zostało 1.5mH do woofera 8Ohm na 3k, a program proponuje 0.6mH, za to o dziwo kondensator był podobny...)
 
No więc kilka przykładowych wartości jednak by się mogło przydać
ale jaka będzie cewka zależy jaki będzie BS czyli od szerokości frontu, rozmiaru głośnika, zależy od impedancji głośnika.
Np. dla "4om" cewka automatycznie będzie mniejsza niż dla "8om".
 
W skrócie wyglądałoby to tak:
-wkładam głośniki do skrzynki,
-mierzę impedancje głośników i sprawdzam strojenie b-r,
-zdejmuję elektretem SPL,
-po obejrzeniu staram się zrobić cięcie w najbardziej odpowiednim miejscu,
-wiadomo goal,
-wyrównanie głośności,
-i teraz wstawiam te swoje wartości,
-porównuję wykres w przeciwfazie z normalnym, jeśli jest dołek, a zwykły wykres w miarę równy,
-mam wartości elementów z którymi będę mógł wykonać pomiary całej kolumny i dalej walczyć.

Takie jest moje wyobrażenie, dlatego sądzę, że przydałoby się w wartościach orientować mimo tego, iż później wielokrotnie się zmienią.
 
dlatego sądzę, że przydałoby się w wartościach orientować mimo tego, iż później wielokrotnie się zmienią.
ale skąd maja się te wartości brać ?
dla jednego głośnika wyjdzie 1mH cewka a dla drugiego 2.5mh będzie mało a oba 18cm ;)

Przykładowo :
al170 w budce o szerokości 210mm.
pomiar wiarygodny od jakiś 300Hz.
widać że od 300Hz idzie w górę - to bafel step czyli dyfrakcja od krawędzi budki - wzmocnienie średnich przez obudowę ;)
cewka 1.5m wystarczyła żeby to skompresować .
czerwony - niefiltrowany
czarny - tylko cewka 1.5mH
filetowy - cały finalny filtr.
niebieski - goal LR4
nov3vgssduiebj0bxasi_1381267330.jpg


i gotowy filtr :
R1 i C1 - to pułapka wycinająca rezonans membrany.
Dodatkowy RC C3 i R2 - umożliwia takie niewielkie manipulowanie zboczem aby osiągnąć zgranie z wysokotonowym.
73hx18poyx8bcu5y1og4_1381267331.jpg


a tak wygląda BS symulowany programem Edge (darmowy do znalezienia w sieci)
aqbw9njqv6l8z802wzit_1381267328.jpg



nic nie liczyłem :P
i słuchałem jeszcze filtry z cewkami 1.5m do 2m zanim została 1.5m :)
 
No i tak paradoksalnie była jedna podana przeze mnie wartość -1.5mH, o to mi właśnie chodzi, bo właśnie ta cewka jako najdroższy element jest najistotniejsza w dobrym "przewidzeniu", więc już na początku wypadałoby dobrać jak najlepszą wartość, z kondensatorami natomiast można kombinować, dokładać, itd.
Uwaga o testowaniu cewek w przedziale 1.5-2m też jest cenna, no bo wiadomo żeby nie walić jakiś wartości z kosmosu, to że dla każdego głośnika w konkretnej obudowie zwrotnica będzie inna wiadomo, spotkałem się kiedyś z takim powiedzeniem, że w GDN cewki zazwyczaj są podobne, trzeba natomiast dobrać konkretny kondensator i tu właśnie takie coś by pasowało, bo wartość nie przekraczająca 2mH i wyżej niż 1mH często powtarza się w midwooferach 8Ohm.

PS Dzięki za info o dodatkowych elementach zwrotnicy, przy kolumnach z wyższej półki wydaje się to dość istotne (w tanich monitorach DIY ciężko ujrzeć te obwody).
 
w dobrym "przewidzeniu", więc już na początku wypadałoby dobrać jak najlepszą wartość, z kondensatorami natomiast można kombinować, dokładać, itd.
Tak się nie da. Albo robisz to na pałę i obliczasz albo robisz pomiary i będzie porządnie. Nie da się na kalkulatorze przewidzieć aby było porządnie. Tyle.
 
Właśnie z kalkulatorów nie mam zamiaru korzystać, wtedy dałbym do 8Ohm głośnika z przykładu cewkę w okolicach 0.6mH i byłaby fajna sieczka, bo o filtracji na żądanej częstotliwości można zapomnieć.
Weźmy na logikę, przecież nie kupię wszystkich możliwych cewek ze sklepu, trzeba trzymać się w pewnych granicach, które nic wspólnego akurat z kalkulatorem nie mają (napisałem na początku tematu).

Temat może trochę prowokacyjnie zabrzmiał, jako bym chciał robić uniwersalne zwrotnice, nie - chodzi mi o podstawę do pomiarów, pierwszą zwrotnicę do zestawu trzeba złożyć i korygować wartości elementów podczas pomiarów i odsłuchów.
 
wszystkich nie trzeba mieć ale trochę tego trzeba kupić.
ja mam rdzeniowe z rezystancją 0.2-0.4om :
1m
1.2m
1.5m
1.8m
2m
2.5m
3m
do tego cewki o małej rezystancji do łączenia szeregowo z z tym lub do drugiego rzędu:
0.1m
0.2m
0.3m
0.4m
0.5m
0.8m

oprócz tego od 0.1m do 0.8 cewki powietrzne na wysokotonowy plus dodatkowa 0.05m.
1m, 2m, 3m, 4m, 5m powietrzne do 3way na średnio tonowy.

i rdzeniowe 4, 6, 8 i 10m do niskotonowca w 3way .

i to nie wszystko :)
 
No i takie info jest pomocne, wcześniej jeszcze polecono mi zrobienie cewek z przełączanymi odczepami. (Jeśli chodzi o budowę pojedynczego zestawu to może obejdzie się z odwijaniem drutu.)


Do nisko ciętego niskotonowca to już niezła jazda, ale przy pewnych konkretniejszych mocach raczej skłaniałbym się w stronę podziału aktywnego, po co grzać niepotrzebnie drut (jeden już mam za sobą, sam filtr na OP wyszedł kilka złociszy, tylko kwestia większej ilości wzmacniaczy).
 
Powrót
Góra