• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

​Polskie "Pro Audio" - Końcówka mocy CENRiT "Fonia" Warszawa wg 92w

Rejestracja
Lis 16, 2023
Postów
3
Reakcji
0
Drodzy,

mam reaktywowane konto zatem chciałbym jeszcze raz powiedzieć "Cześć" forumowiczom młodszym oraz "Dzień dobry" starszym.

Wątek zakładam głównie dlatego, że "klocki" które mam od lat czasem komuś wpadają w łapki i wtedy staje taka osoba przed problemami:
1) "Czym to coś właściwie jest? " - szczególnie patrząc na 9-pinowe wejście i wyjście
2) "Co to za producent?" - patrząc na napis "Fonia" na przednim panelu
3) "Jak to do cholery podłączyć?" - po zorientowaniu się, że to końcówka mocy i powracając do patrzenia na wejścia i wyjścia

Ja sam 10lat temu stawiałem sobie te pytania i teraz po wyciągnięciu tych dziadków z piwnicy stwierdziłem, że przynajmniej częściowo udzielę odpowiedzi innym zainteresowanym i udokumentuję podstawowe materiały w miejscu ogólnodostępnym.

Materiał dowodowy:



W moich występują BC177B/BC107B jako T1,T2,T7 oraz T8 - reszta z grubsza zgodnie ze schematem.

Zachęcam kolegów do obejrzenia materiałów i chętnie przyjmę sugestię co ewentualnie można stuningować (np zastanawia mnie czemu mają kondensator na wejściu jak mają wejścia transformatorowe - ale ja ogólnie wiem niewiele).
Końcówki są ciche (nie szumią jak eltrony) oraz graja ciepłym (miłym dla ucha) dźwiękiem.

Edit: jeszcze pytania które rodzą mi się w głowie:
1) O ile można próbować obniżyć pojemność C6 i C7 dla podwyższenia pasma przenoszenia?
2) C13 ma 22uf i jest tantalowy... coś bym z nim zrobil. Jak myślicie czy wymieniać go na bipolarny + jakis mały foliowy (jaki) ? A może np 10uF wimę mks/mkt ? Ta pojemność jest troche problematyczna pod kątem wymienienia go na coś innego.
 
Ostatnia edycja:
Rozpocząłem czytanie internetów na wlasną rękę zasmucajac się informacjami, że końcówki na tranzystorach o tym samym typie przewodzenia raczej maja juz teraz opinię dalece niedoskonałych. Z drugiej strony w porównaniu do mojego rotela RB-960bx te „Fonie” graja dzwiekiem większym, łagodniejszym, „bliższym” i ogolnie jakby przyjemniejszym. Co do stereofonii to jak dla mnie wypadaja podobnie. Są z pewnością mniej detaliczne… tylko wlasciwie chyba dla mnie to sprawia że nie sa irytujące w gorszych realizacjach.

Padla decyzja o wywaleniu tantala 22uF na rzecz nichicon Muse (bipolarny) 47uF + bocznik 1uF z wimy mks3. Wima jeszcze nie dojechala ale na razie wpiecie 47uF na krokodylkach sprawilo że koncówka zeszła nieco niżej i bas stal się ogolnie pełniejszy. Bez bocznika wplywu na góre pasma jak na moje ucho (i kolumny ktore nie sa zadnym hi end) nie zaobserwowalem.

W drodze są fkp2 wimy 150pF, ktore planuje włożyc zamiast oryginalnych 200pF i zobaczyc co stanie sie w górze pasma. Obawiam sie wzbudzenia wzmacniacza ale zmiana nie jest radykalna wiec chce spróbowac.

Jeżeli po takich zabiegach koncówki będą graly niewspółmiernie do ich gabarytów, wagi i … w sumie brzydoty to pewnie bede szukał pomyslu na końcowkę na tranzystorach TO-3 bo tak czy inaczej wzmaki maja solidne zasilanie, doskonaly transformator symetryzujący i pancerne, obszerne obudowy wiec wybudowanie innej końcówki w tym wypadku to wymiana jednej płytki drukowanej.

Jezeli ktoś ma jakieś sugestie i rady to ponownie zachęcam.
 
Drodzy, a czy może ktoś doradzić przeróbkę Fonii na QUAD 405 ? Zastanawiałem sie co wydumać z tego co jest i co do napięcia (42v) i wydajności zasilania, oraz obudów tranzystorów QUAD 405 wpisuje sie idealnie. W zasadzie zdecydowałem sie na taka przeróbkę jednak po głębszym rozczytaniu tematu zastanawiam sie czy być moze nawet stare KD 503 mogły by zostać ? Myślicie że wytrzymaja napięcie w nowym układzie? Niestety nie mam gdzie kupić Toshiby czy Motoroli aby było jak w oryginale...
 
Powrót
Góra