piku16 napisał:
Moze i tak, ale bez niej nie wiesz czy twój, JIG i system są dobrze skalibrowane-podłączone
Widze ze nie znasz zasady pomiarow. Po to jest kanal referencyjny aby przy kazdym pomiarze karta muzyczna i sam wzmacniacz byly kalibrowane!
Spedzilem dwa dni na roznych testach, z kalibracja, bez i roznych ustawieniach ilosci probek i teraz wiem jak sie to wszystko powinno poustawiac. W manualu Yoshiego sa tylko podstawy. Chyba nikt nie wie ze SW mozna mierzyc mikrofony!
Maryush nadal poziom sygnalu jest do bani. Powinien siegnac przyjamniej kilku kilo.
Pokaz sygnal na sinusoidzie, trzy okna, wygenerowany, wejscie lewe i prawe.
Najlepiej wlaczyc loop record 1khz z czasem nagrania 100-500ms i wtedy w czasie rzeczywistym ustawic poziomy.
Pomiar onaxis i gated jest robiony z uwzglednieniem czasu bramki, sample ustawimy na nie wiecej niz 8192. Od czasu bramki bedzie zalezala dolna czestotliwosc graniczna i tu jak jest 10ms jest wystarczajace jesli masz malu pokuj i masz duzo odbic wczesniej to zmniejsz ten czas (nawet do kilku ms) co obetnie Ci niskie tony. Dobrze jak mamy pomiar od 200hz bo mozna wtedy dograc dol z pola bliskiego.
farfield nie jest pomiarem bramkowanym i jego zakres wyznacza ilosc sampli i tu zeby siegnac 200hz wystarczy ustawic sample na 1024, mozna nieco wiecej ale wyniki sa gorsze. Pomiar bedzie bardzo szybki i warto ustawic ilosc powtorzen Repeat Count na np 10, co usredni wyniki. Ja jeszcze zaznaczam preemfaze co poprawia odpowiedz elektroniki bo impulsy sa zaokraglone i jest mniej smieci z dzwonienia samych przetwornikow.
Tylko pomiar w polu bliskim (nie jest bramkowany ale z bliska mamy malo zaklocen) i impedancje robimy na wysokich samplach (65k).
Jesli glosnik jest maly do 16cm spokojnie pomiary mozemy robic z 50cm, poprawia to znaczaco wyniki a jest konieczne w malych pokojach.
Warto nauczyc sie liczyc czasy odbic po odleglosciach od najblizszych powierzchni. Dzwiek biegnie z szybkoscia 34,4cm na 1ms. Jesli kolumna jest 0,5m nad ziemia a mic 1m od niej to dzwiek dobiegnie do mikrofonu po 3ms a dzwiek odbity pokona droge po trojkacie odbicia pokonujac droga o pierwiastek z 2 wieksza czyli dotrze do mikrofonu po 4,2ms a wiec pierwsze odbicie bedzie juz po 0,6ms wiec nie wiele zmiezymy. Tu konieczne jest wytlumienie!
Teoretycznie jesli ustawimy mikrofon na srodku miedzy podloga a sufitem (scianami) to odbicia sie zniosa! W praktyce lepiej wytlumic pierwsze odbicie a drugie, trzecie, czwarte wygasic zamknieciem bramki. Jesli ktos ma pokuj dlugi ale waski to lepiej wykonywac pomiary z kolumna na duzej scianie, zmniejszy to odbicia choc pojawi sie efekt polprzestrzeni.