• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Pomiary Arta dual chanel vs semi dual chanel , czym mierzycie {sygnal} i na jakich wzmacniaczach

Rejestracja
Mar 24, 2023
Postów
38
Reakcji
7
Witam
Temat juz moze był ale jakos nieznalazłem odpowiedzi
Moze zaczne od mojego setapu
karta scarlet 2i2 1 generacja , mikrofon sonarworks, wzmacniacz TDA2050 avt vs jakis soniak ze starszych zestawow audio
Jig zmontowany na podstawie tego schematu
8961b8e6728fcd741b688cfe388919fc_1739715220.jpg





Warunki pomiaru dla wszystkich prób sa takie same zmana nastepuje tylko we wzmacniaczach oraz setapach semi lub pelny dual chanel
Zaczynamy od setapu semi dual na wzmacniaczu avt
273c17a91dd4b5f62ec1dba8755f1bce_1739715041.jpg


Kilka pomiarów szum rózowy ,mozna powiedziec ze wszystko jest ok jednak minimalne roznice sa i niemowie tutaj o dolnych czestotliwosciach pomiaru , ale powiedzmy ze jest ok
Teraz sweep semi dual chanel avt
8b10d37245f3ae2613358b71be3bb7a7_1739709724.jpg

Tutaj wydaje sie wszystko wporzadku gorna czesc pomiarow jest idealnie taka sama
Noto teraz pelen dual chanel przy wzmacniaczu avt szum rózowy
7d016370735c00d2245274216b9ff653_1739709644.jpg

Jakaś makabra , kazdy pomiar z innej bajki
To teraz sweep pelny dual avt
c2cae528c1fd9e6fc5d4750b86e89f77_1739709847.jpg

jest ciut lepiej ale nadal sie to nienadaje
Teraz MLS w pelnym dualu avt
d541615e94ef1ed79d0ca72091a8602f_1739709963.jpg

Zdecydowana poprawa a nawet mona powiedziec ze jest cacy


Noto teraz wzmacniacz sony i semi dual
4a26f26c3bfb6f5d415eaa942f7de157_1739710173.jpg

Jak widac niema do czego sie czepiac chyba , zarowno dla sweep i pink
Teraz pelny dual chanel wzmak sony szum rozowy
d2079d938e253da54c5c46c9d612a246_1739710289.jpg

Pomiary chyba ok , od pewnej czetotliwosci igielka
Teraz sweep pelny dual sony
b072c1943732feefa5dded0aed546e93_1739710415.jpg

Wygląda to chyba najlepiej ze wszystkich
Posumowanie i pytania
Jak widac na moim przykładzie wzmak z kitu avt do pomiarow pelnego dual chanel oprocz mls raczej niezdaje egzaminu , chyab ze akurat trafiłem jakigoś pazdzierza
Czy ktos z Was porownywał pomiary na takich wzmacniaczch avt ?,czytajac forum widze że powstało bardzo duzo jigów na tym lub podobnych wzmakach
Jak wiac wybór sygnału tez ma jakies znaczenie dla uzyskania odpowiednich wyników
Pytanie jakich sygnałów uzywacie do pomiarów sweep , szum rozowy biały czy mls, gdzies wyczytałem ze mls nienadaje sie zbytnio do pomiarów bliskiego pola -prawda ?
Skąd az tak duze roznice przy wzmacniaczu avt ? dlaczego az takie roznice wychodza w dolnych partiach pomiaru bez znaczenia na jakim setapie ?Wiem ze ten dolny zakres jest nieistotny ale czemu tak to wygląda
Z góry dziekuje za odpowiedzi
 
Ostatnia edycja:
Jak już porównujesz wzmacniacze, to najpierw powinieneś zmierzyć ich pasmo przenoszenia.

Pamietaj, ze pomiar Semi dual channel nie kalibruje pasma przenoszenia wzmacniacza. Realizuje jedynie loopback.

Pomiar MLS uzywa sie raczej do pomiarow z dalekiego pola. Sekwencja MLS jak za krotka do poprawnego mierzenia w bliskim polu pelnego pasma akustycznego, dlatego do pomiaru w bliskim polu uzywamy sinusa lub szumu rozowego, ale w przypadku tego drugiego warto wykonac kilka pomiarow usredniajacych.
 
I jeszcze jedna sprawa. Czulosc wejscia kanalu referencyjnego tez bedzie miala wplyw na ten dolny zakres pomiaru. Generalnie trzeba ustalic taki zakres czulosci mikrofonu, kanalu referencyjnego i mocy wzmacniacza, aby uzyskac mozliwie najwiekszy odstep sygnalu od szumu tla.
 
Jak już porównujesz wzmacniacze, to najpierw powinieneś zmierzyć ich pasmo przenoszenia.

Pamietaj, ze pomiar Semi dual channel nie kalibruje pasma przenoszenia wzmacniacza. Realizuje jedynie loopback.

Pomiar MLS uzywa sie raczej do pomiarow z dalekiego pola. Sekwencja MLS jak za krotka do poprawnego mierzenia w bliskim polu pelnego pasma akustycznego, dlatego do pomiaru w bliskim polu uzywamy sinusa lub szumu rozowego, ale w przypadku tego drugiego warto wykonac kilka pomiarow usredniajacych.

Niebardzo rozumiem pierwsza czesc odpowiedzi , niechodzziło mi o porownanie wzmacniaczy a o sam fakt ze seria pomiarow wykonanych z tej samej odleglosci na tym samym wzmacniaczu niedotykajac zupelnie niczego ma takie roznice , dlaczego tak to wyglada i mysle ze pasmo przenoszenia niewiele ma tu wspolnego
 
Jest cos takiego jak DC Offset, który w pewnych kartach dźwiękowych może wprowadzać takie zachowanie. Jednak znane są mi przypadki, w których to wzmacniacz diy powodował bardzo duże rozbieżności pomiarów, wykonywanych jeden po drugim.
 
Jest cos takiego jak DC Offset, który w pewnych kartach dźwiękowych może wprowadzać takie zachowanie. Jednak znane są mi przypadki, w których to wzmacniacz diy powodował bardzo duże rozbieżności pomiarów, wykonywanych jeden po drugim.

Czyli mozna powiedziec ze dołączyłem do tych przypadków ;'( co do karty to raczej jest poprawnie aczkolwiek przydałabysie druga do przetestowania
Czyli posumowując mój przypadek najlepiej bedzie uzywać soniaka do pomiarow chyba ze macie jakis pewniak wzmaka diy
 
Jeszcze jedno pytanie w zasadzie najwzniejsze
Czyli do pomiarów z 1m uzywanie sygnału mls jest jak najbardziej ok ? w zasadzie w kazdym przypadku daje te najbardziej zblizone wyniki niezaleznie od wzmka i setapu
Szum rózowy tez ok tyle ze skoro potrzebuje usredniania przy bliskim polu to pewnie w dalekim jest tak samo ?
I na koniec sweep zarówno dobry dla dalekiego pola jak i bliskiego , tyle ze niestety irytujacy przy pomiarach na stoliku obrotowym ;'(
 
MLS jest ok z dalekiego pola, jednak lepiej wykonywac taki pomiar sinusem, poniewaz w trakcie takich pomiarow mozna rowniez wychwycic problemu rezonansowe. Niedokrecony glosnik, jakis rezonans panela, czasami obudowy, lub samych glosnikow, ktore moga miec wade fabryczna.

Wszystko zalezy od warunkow pomiarowych. Jak masz bardzo ciche tlo otoczenia, to mozna zrezygnowac z usredniania, ale w przypadku pomiaru w bliskim polu glosnikow w obudowie rezonansowej, wazne jest, aby uzyskac jak najdokladniejszy pomiar niskich czestotliwosci. Dzieki temu, przy laczeniu pomiarow z bliskiego pola maleje ryzyko popelnienia bledu.

Warto tez pomyslec o ochronie uszu przy pomiarach, wtedy sygnal nie ma takiego znaczenia dla naszego odbioru.
 
Ostatnia edycja:
A może to mikrofon robi problem?

Tak się składa, że nabyłem ostatnio interfejs Focusrite Scarlet 2i2 3gen oraz w celach testowo-poglądowych mikrofon Sonarworks SoundID w celu porównania go z Daytonem EMM-6, którego używam od dawna.



Informacyjnie:
nr seryjny Sonarworksa SoundID: 39E608
nr seryjny Daytona EMM-6: 16182


Problem, który tu widzisz, jest spowodowany przez DC offset, który jest widoczny na pomiarze Impulse Response po odpowiednim powiększeniu.

Wrzuć swój plik .pir do VituixCAD za pomocą narzędzia "Convert IR to FR", zaznacz opcję "DC offset" i zobacz co się stanie.
Arta nie potrafi tego DC offsetu usunąć, a przynajmniej ja nie mogę znaleźć w niej takiej opcji....



Zobacz, że na EMM-6 "DC offset" praktycznie nie występuje, a mój wzmacniacz pomiarowy to kit AVT na TDA2030, więc to raczej nie wzmacniacz powoduje ten "DC offset".

Wg mnie wina leży po stronie Sonarworksa albo zestawu Focusrite + Sonarworks.

Na Daytonie też występuje ten 'DC offset", ale jest dużo, dużo mniejszy.

Poniżej przykład pomiarów jednym i drugim mikrofonem:
Pomiary, które tu pokazałem były wykonane metodą "dual-channel, sine sweep"




Z Sonarworksem "DC offset" jest tak duży, że powoduje mocne zakłamanie FR na niskich częstotliwościach, z Daytonem EMM-6 problem ten praktycznie nie występuje.


I na koniec porównanie pomiarów Daytonem i Sonarworksem (oczywiście każdy z własnym plikiem kalibracyjnym).
Pomiary starałem się wykonać jak najdokładniej, mikrofony były w tej samej pozycji względem mierzonej kolumny, ustawione na dwa lasery - jeden krzyżowy w osiach X, Y, a drugi pionowy do ustawienia odległości Z.

 
Tak na szybko patrząc to umnie wogóle niewystepuje dc offset przynajmniej na wzmacniaczu sony
pomiar dual chanel
a9f97765fa292a308e0f6a465fffbd4f_1739829461.jpg

7e4b14cfc261d2447d24d333b16c5e85_1739830094.jpg



przerywana dc offset a bez nawet sie nieruszylo nic oprócz minimalnego ruchu fazy
Kurcze zadałes mi teraz niezla zagwostke z tym mikrofonem , pozatym patrzac na pomiar u Cb wyglada to zupelnie inaczej :O
Tak sie przygladam na te mikrofony i moj sonar ma dokladnie taka sama koncowke co dayton , a Twoj sonar ma jakas dziwna
Pawelluk1 jakbys znalazl chwile mozesz zrobic pomiar a w zasadzie serie pomiarow twitera z zapisem overley ?
 
Ostatnia edycja:
A na pomiarze z TDA2050 masz widoczny DC offset?

Co u mnie na pomiarach wygląda inaczej? Wg mnie Twoje wyglądają tak samo...

Widocznie ja mam Sonarworksa z innej serii, chyba nowszej, sądząc po numerze seryjnym.
 
Mam pod ręką trzy mikrofony ( Behringer B5, Sonarworks SoundID i Omni1) i zachowują się właściwie podobnie. Różnice to czułość, pasmo przenoszenia i zniekształcenia.




Czerwony - B5
Zielony - Omni1
Niebieski - Sonar

Pomiar full dual channel, karta Scarlett 6i6 mk1, wzmak TPA3116.
 
To zastanawiające jest dlaczego u mnie DC offset jest większy na Sonarworksie niż na Daytonie.
I większy jest w przypadku obu mikrofonów przy pomiarze sinusem a mniejszy przy pomiarze szumem różowym...

Sonarworks



jasno niebieski - sinus
ciemno niebieski - pink noise


A na Daytonie wygląda to tak (trzeba mocno powiększyć, żeby zobaczyć offset)



Może ten szum jest problemem? Muszę się nad tym pochylić....
Może mój zasilacz do TDA2030 jest problemem?
 
Zamotalem sie , u Cb jest cale pasmo kolumny
Zrob w wolnej chwili na sztuke serie pomiarow samego twitera zobaczymy jak u Cb to wyjdzie

Już robiłem, tylko nie zapisałem. Za każdym razem miałem inny DC offset, a pomiary FR były podobne do Twoich.
I różnice u mnie były większe na Sonarworksie a na Daytonie EMM-6 bardzo niewielkie.
Dlatego pisałem, że może to być problem z mikrofonem, no ale jak widzę, problem może też być gdzieś indziej.
Być może to u mnie Sonar nie chce współpracować z Focusritem... A może Focusrite 3gen ma jakiś problem?
 
Ostatnie wersję Arta miały poprawki tego DC offset, ale nie jest to całkowicie wyeliminowane. Szum różowy wypada lepiej, bo tam jest filtr poniżej 20 Hz. Poza tym warto dodać, że te problemy występują wyłącznie w trybach dwukanałowych.

Zawsze też można spróbować użyć karty jako zwykle stereo i sprawdzić preamp zewnętrzny, tak jak to się kiedyś mierzyło z MP-102 Monacora.
 
Już robiłem, tylko nie zapisałem. Za każdym razem miałem inny DC offset, a pomiary FR były podobne do Twoich.
I różnice u mnie były większe na Sonarworksie a na Daytonie EMM-6 bardzo niewielkie.
Dlatego pisałem, że może to być problem z mikrofonem, no ale jak widzę, problem może też być gdzieś indziej.
Być może to u mnie Sonar nie chce współpracować z Focusritem... A może Focusrite 3gen ma jakiś problem?
To zrob semidual na focusie i zobacz czy tez bedzie problem

Ja juz widze na 100% ze u mnie problem to tda 2050 , zrobilem teraz test jeszcze raz na soniaku i jest cacy w full dualu a na tda jakas masakra kazda krolewna z innej bajki;'(
 
Ostatnia edycja:
Ostatnie wersję Arta miały poprawki tego DC offset, ale nie jest to całkowicie wyeliminowane. Szum różowy wypada lepiej, bo tam jest filtr poniżej 20 Hz. Poza tym warto dodać, że te problemy występują wyłącznie w trybach dwukanałowych.

Zawsze też można spróbować użyć karty jako zwykle stereo i sprawdzić preamp zewnętrzny, tak jak to się kiedyś mierzyło z MP-102 Monacora.

No właśnie, na MP-102 nigdy takich problemów nie miałem.

Może jest jakiś problem typu "brak wspólnej masy" lub "pływająca masa" dla wejść karty w trybie dwukanałowym z użyciem interfejsu z własnym pre-ampem mikrofonowym?
 
Na mp102 czasami pływał cały pomiar spl :)

Gdyby Transit USB mierzył z 96 khz, to pewnie dalej bym na takim setupie działał.

Myślę, że problem może być po stronie wzmacniacza, który działa niestabilne, a w pomiarze dwukanałowym Arta próbuje korygować duże odchylenia i być może stąd dzieją się takie dziwne rzeczy.
 
Powrót
Góra