• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Problem z LM4870

Rejestracja
Lut 11, 2005
Postów
697
Reakcji
0
Lokalizacja
Tychy/Pszczyna
Mam mały problem z LM4780, mam go poskładanego na białych płytkach od veterana w konfiguracji parallel, 120W na kanał (stereo 2 płytki 2x120W).
Wszystko jest pod jednym zasilaczem +-30VDC.
Takie same elementy na każdej płytce.
Problem jest taki ze oba kanały się wzbudzają.
Objawia się to tym że po podłączeniu kolumn i sygnału wejściowego zaczynają coraz głośniej szumieć/trzeszczeć kanały aż do dość dużego poziomu (tak jak by słabo radio odbierało i słychać szumy/trzaski i cicho muzykę).
Dodatkowo scalaki w momencie wzbudzania dość mocno się nagrzewają.
Dzieje sie tak dopierowtedy gdy podlacze pod RCA kablez lub bez sygnalu.


Wzystkie elementy mam jak na dokumentacji: ttp://www.unisonus.com/pdf/LM4780_V3/LM4780_sch_rev_3.pdf +dodatkowe na czerwono, jednego rez. wejść. nie montowałem, na wyjściu mam 2x0,22R 3W, w miejscu J zworka,
Przeczytałem żeby c1 i c2 wylutować i wstawić zwory... teraz zaczyna szumieć od razu, mam po 300mV DC na wyjściu i się układy oczywiście grzeją :/

kabelki wejścia podłączone + do inR - do masy, wyjście do P i GND
na + wejścia próbowałem dać 1uf ale nic nie pomogło oprocz zbicia dc do 180mV.
 
Ja ostatnio 3 tygodnie walczyłem ze wzbudzającymi się LM4780. Działały dobrze "na pająka", ale po wsadzeniu w PCB wpadały w oscylacje. Wypróbowałem 3 różne płytki od różnych producentów i na razie poległem.

Rozwiązanie? Zamiast LM4780 zdecydowałem się na LM3876 i działają one w PCB bez problemu. Na Allegro jest jeden model płytki, na których LM3876/LM3886 działają bez wzbudzania i bez przydźwięku.

Używasz pasty lutowniczej? Poza tym mam wrażenie, że LM4780 jakie można kupić w PL są podrobione albo to "odpady" z produkcji. Albo płytki, które mam, to dziadostwo...
 
No wlasnie ja nie ide w bok po inne ukaldy tylko chce wyciagnacz tej kostki te 120W.
Gdzies czytalem ze moze pomoc wywalenie zobela czyli z tego co widze tych 2szt 2,7R i 2szt 100nF oraz chyba zmiana wzmocnienia na mniejsze, w tym projekcie jest 680 i 22k do masy co daje nam 32x, zmiana tych 680 na 1k da nam 22x wiec moze nie bedzie sie tak wzbudzal od wejscia... ale co ja tam wiem o wzmacniaczach niech sie tegie glowy wypowiedza.

Uzywam pasty ale po uzyciu czyszcze plytki z resztek pasty i topnika z cyny.

Sorry za brak znakow polskich ale mam niemiecka klawiatore w pracy :]
 
Ja też czyściłem te płytki isopropanolem, ale mimo wszystko...
Tym LM ustawiam zawsze wzmocnienie 20x (rezystory 20k / 1k), robiłem próby z zoblem i bez zobla, nie było różnicy.
Jedno, czego w LM4780 nie robiłem, a w przypadku LM3876 tak, to dodanie kondensatora 50 pF w pętli ujemnego sprzężenia, równolegle do rezystora 20 k.

Na razie lutuję kolejne LM3886 w wersji TF :)

Co jeszcze warto spróbować: ja daję tantale 10 uF / 35 V jak najbliżej scalaka, no i trzeba dać na nóżki zasilania scalaka kondensatory 100nF. W przypadku LM4780 muszą to być co najmniej 4 sztuki, bo wersja stereo ma oddzielne wyprowadzenia zasilania dla obu układów wewnętrznych.
 
Na forum AS dostalem cynk zeby wyregulowac DC na wyjsiu poprzez wzmocnienie dobrane przy konfiguracji stereo jednego scalaka... po wyregulowaniu do rownych napiec na wyjsciu przelanaczamy na wersje rownolegla i odpalamy :]
 
moze zostane zjechany ale zmniejsz rezystor na wejściu do 10k, u mnie to pomoglo bez wymiany tego w sprzężeniu mimo że powinny być takie same.
 
jakbys zrobil dokladnie wg schematu to tez bys mial podobne wzmocnienie bo nie dales drugiego 22k na wejsciu... wiec sprawdz dodając drugi 22k albo dając jeden 10k. Jak nie bedzie sie wzbudzal wtedy sprobojesz odrobine podniesc wzmocnienie
 
Spróbuj zmienić rezystory w zoblu z 2.7 na 10 om.
Daj między wejścia + i - wzmacniaczy kondensatory 220pF (przylutuj bezpośrednio do nóżek scalaka ) a w miejsce gdzie na schemacie są kondensatory 56p daj 56p + 20k szeregowo. Kondensatory powinny być ceramiczne.

Wrzuć jak wygląda layout płytki może jest coś skopane.
maxdila napisał:
Na forum AS dostalem cynk zeby wyregulowac DC na wyjsiu poprzez wzmocnienie dobrane przy konfiguracji stereo jednego scalaka... po wyregulowaniu do rownych napiec na wyjsciu przelanaczamy na wersje rownolegla i odpalamy :]
Po byku rada. Nie słuchaj lepiej specjalistów z AS.
 
maxdila napisał:
Na forum AS dostalem cynk zeby wyregulowac DC na wyjsiu poprzez wzmocnienie dobrane przy konfiguracji stereo jednego scalaka... po wyregulowaniu do rownych napiec na wyjsciu przelanaczamy na wersje rownolegla i odpalamy :]

o lol, porada taka, jak i poziom forum... naprawdę masz zamiar to zrobić? ustawić różne wzmocnienia?
:shock:

Spróbuj zmienić rezystory w zoblu z 2.7 na 10 om.
Nie.

Daj między wejścia + i - wzmacniaczy kondensatory 220pF (przylutuj bezpośrednio do nóżek scalaka )
Tak.

w miejsce gdzie na schemacie są kondensatory 56p daj 56p + 20k szeregowo.
Nie, bez rezystora szeregowo.

Kondensatory powinny być ceramiczne.
Tak.
 
Ok teraz rozdrabniamy:
miedzy wejscia + i - dac 220pF ceramiczne... tylko miedzy dokladnie ktore wejscia bo sacalak ma 2 wejscia (inA i inB) ktore sie w rownoleglej wersji laczy i mamy jedno wejscie wiec albo daje miedzy + i - inA oraz + i - inB
albo miedzy + i - wejscia polaczonego czyli miedzy +inA i B oraz - inA i B.

W miejscu 56pF dac co wkoncu :] bo mam rownolegle 22k i 56p.


jaromas - dawalem tez drugiego 22k wiec wychodzi 11k do masy - zadna zmiana.
 
hmm jeśli ze zmniejszeniem reza na wejsciu nie podzialalo to sproboj wg tego schematu (sprawdzonego przezemnie) go uruchomić jako stereo najpierw pozniej jak sie nie bedzie wzbudzal dasz go w parallel




UWAGA na schemacie brakuje wejsciwych rezow do masy mają byc 47k
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Dobre i to, znaczy płytki lub moje lutowanie do dupy... wrócę do nich jeszcze w przyszłości, na razie skorzystam z działających już LM3876.
 
Nie robiłem tego LM ale trzeba zobaczyć co mi wyjdzie.
Broszura mówi o 20Kohm w równoległym i 47 / 51 Kohm w mostku, a to chodzi o sprzężenie zwrotne - mój błąd, do masy faktycznie 47Kohm.
 
Profesjonalista jesli to apropo mokjego schematu to zaleca sie aby ten rezystor był taki jak w sprzężeniu czyli tu 47k, ale możesz dać mniejszy nawet do 10k i nie powinien sie wzbudzać. Gorzej w drugą stronę większy niż 47k może powodować wzbudzanie. Ja je dobieram na podłączonym wzmacniaczu przez żarówkę na pierwotnym w szereg, jak się zapali na zalecanym to znaczy ze sie wzbudził i zmniejszam ten rezystor i/lub szukam błędu w montażu ;)
 
maxdila napisał:
Ok teraz rozdrabniamy:
miedzy wejscia + i - dac 220pF ceramiczne... tylko miedzy dokladnie ktore wejscia bo sacalak ma 2 wejscia (inA i inB) ktore sie w rownoleglej wersji laczy i mamy jedno wejscie wiec albo daje miedzy + i - inA oraz + i - inB
albo miedzy + i - wejscia polaczonego czyli miedzy +inA i B oraz - inA i B.

W miejscu 56pF dac co wkoncu :] bo mam rownolegle 22k i 56p.
Tak jak jest w nocie na rys. 5
http://www.national.com/ds/LM/LM4780.pdf

maxdila napisał:
jaromas - dawalem tez drugiego 22k wiec wychodzi 11k do masy - zadna zmiana.
Ten rezystor wpływa praktycznie tylko na impedancję we.
 
Powrót
Góra