• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt Klon Ostinato by kufell, BR szczelinowy

W swojej konstrukcji stosowałem 6 magnesów (5x5x10mm) na front, a samą maskownica można wykonać z sosnowych listewek żeby była lekka. U mnie maskownica nachodzi na zaokrąglony front. W sam front wbijałem moletowane rdzenie. Chyba będzie się trzymać :lol:.

Strojenie bas-reflex możesz wykonać robiąc dłuższy tunel, a następnie powiększając jego wlot kosztem górnej ścianki - wewnątrz obudowy oczywiście :razz:. Koniecznie musisz mieć wtedy dostęp do aparatury pomiarowej.

Jak zamierzasz wykonać prostokątny otwór z zaokrągleniami na wysokości :?: :twisted:.
 
20Hz napisał:
Jak zamierzasz wykonać prostokątny otwór z zaokrągleniami na wysokości .

a co to za problem jak ma się frezarke? starczy jakiś frez złozyskiem mniejszej średnicy a jako "szablon" służy wnetrze tunelu :mrgreen:

nie patrz na rozmieszczenie bo to było chwile po sklejeniu kolumn i pierwsze podłączenie do wzmaka :razz:
 
Warg napisał:
a jako "szablon" służy wnetrze tunelu :mrgreen:
I jesteś w punkcie wyjścia bo szablon też musi być okrągły, a frezy maja skończona długość. Chyba że okrągłym łożyskiem "aproksymowałeś" kąt ostry (wnętrze tunelu) ale to trochę nie ciekawe zwężenie przed jego wylotem... :?:.
 
Dokładnie, Warg ma rację, odpowiedni frez z łożyskiem , a bieżnia bedzie wcześniej wykonan fasola. Gorzej z wnętrzem tunelu, ale to planuje rozwiązać w ten sposób:
tak:


lub tak:



łatwe to nie bedzie, ale zawsze potem moge nierówności zaszpachlować, a tunel bedzie o jednolitym przekroju.

Szablon, czyli pierwszy wyfrezowany otwór również bedzie miał okrągłe zakończenia (fasola) , planuje go wykonac na podstawie metalowego szablonu.
Chyba da rade, jak myślicie?
 
Sposób 2:.
Wszystko zależy od wielkości elementu i tego czy ma być wykonany jako jeden promień czy może być wykonany jako dwa bo taki frez będziesz musiał posiadać. Wykonywałem taki element o wysokości 17mm i MDF lubi się wtedy kruszyć, krawędzie nie są ostre lub się odłamują. Materiał może też się rozwarstwiać.
Po skończeniu pracy... połamałem wszystko :twisted: :twisted:.

Sposób 1:.
Da się

ale proponuje od razu kleić ze sobą szablon i świeży element i frezować. Inaczej później trzeba się trochę naszlifować żeby wyrównać albo wnętrze tunelu albo powierzchnie klejenia z obudową.
 
ja to rozwiązałem tak, w skprzynke bez frontu wkleiłem przegrode żeby zrobić tunel, potem przykręciłem pierwszą płyte z frontu wywierciłem otwór żeby przełożyć frez i pojechałem łozyskiem po "tunelu" potem podobnie z drugą płytą, świsty są minimalne ale to tylko słychać przy nocnym podkręceniu głośności i generatorze, przyznam się że bardziej furczy przez szczeliny które okazało się że sa przy "plecach" bo źle dokleiłem płyte.
 
kufell, Co do zwrotnicy, już pisałem na forum ale powtórzę, strona moja powstała w 2006 roku wtedy były początku interesowania się przeze mnie audio. Popełniłem wiele błędów podczas budowania kolumn widocznych na stronie.

Ale: zwrotnice zrobił lete na słuch okazało się potem bo pomierzyłem SW ja i yoshi że jest prawidłowo zaprojektowana, różnica miedzy zwrotnicą na mojej stronie a miedzy tą co zaproponował yoshi głownie to l-pad. Ale ostatecznie u mnie i kolegi letego gra zwrotnica wygląda tak jak podałem na stronie czyli:
http://kondrax.mayhem.net.pl/moje_audio/kolumny/modernizacja/duze/duze_8.JPG
Z tą różnica, że dla rożnych systemów rezystor R3 może mieć 4,7 ohm lub 5,6 ohm. Obecnie ja i lete mamy 5,6 ohma jest akuratnie i jest szczegółowo, jak dla kogoś za dużo szczegółów to daje 4,7 ohm.

Co do D25AG-05-06 detaliczna, świetna, nie męcząca kopułka w porównaniu do D27TG-35-06. Zdecydowanie polecam D25AG-05-06 3 klasy wyżej jak oryginalna z ostinato pod warunkiem że ktoś lubi aluminiowe kopułki i dźwięk z szczegółami, D25AG-05-06 obnaża niedoskonałości nagrań. Dla mnie super. Za czasów świetności najwyższy model z oferty firmy vifa, D27TG-35-06 najniższy.

Objętość polecam około 18L (19L - b-r, głośnik)

Strojenie od 45 Hz do nawet 50 Hz w zależności od upodobań i akustyki pokoju.

Zalecam także zachowanie oryginalnego wymiarowania frontu i umiejscowienia głośników, to ma wpływ na dźwięk.
 
kufell, wyskocz w niedzielę na giełdę elektroniczną, tam stoi sobie facet (w alejce na wprost od wejścia od strony Domaru) z przeróżnej wielkości magnesami neodymowymi.
 
kufell napisał:
Dokładnie, Warg ma rację, odpowiedni frez z łożyskiem , a bieżnia bedzie wcześniej wykonan fasola. Gorzej z wnętrzem tunelu, ale to planuje rozwiązać w ten sposób:
tak:


lub tak:



łatwe to nie bedzie, ale zawsze potem moge nierówności zaszpachlować, a tunel bedzie o jednolitym przekroju.

Szablon, czyli pierwszy wyfrezowany otwór również bedzie miał okrągłe zakończenia (fasola) , planuje go wykonac na podstawie metalowego szablonu.
Chyba da rade, jak myślicie?
skoro zamierzasz sie bawic w taki sposob z tunelem to nie potrzebnie sie martwisz o jego dlugosc podczas odsluchow probnych. przeciez mozesz je tymczasowo przykleic i dokladac/zabierac po jednym kawalku (lub w opcji 2 zmieniac szerokosc i przekroj tunelu) co spowoduje zmiany w strojeniu. zostawisz tyle ile trzeba zeby wg ciebie gralo najlepiej.

ja robilem prostokatne tunele a frezowalem tylko plyte czolowa i wlot tunelu
 
Dzieki wszystkim za odpowiedzi.

Na podstawie Waszych sugestii postanowiłem zrobic 18l netto, 45Hz strojenie, pole BR 31cm2.
Jeśli chodzi o obudowe to niewiem czy przy takim rozmiarze monitora szer ok 230mm. wys 400mm stosować wzmocnienie scian bocznych, MDF 19mm, front 2x19.

Kondrax napisz prosze o jakie umiejscowienie Ci chodzi, odstep miedzy głośnikami czy do ścian. P.S. nigdzie nie moge znalezc rozmieszczenia i rozmiarow oryginalu.

Co do tunelu, to fakt masz racje Pawel S. ostatnie segmenty wkleje słabiej, i w razie czego usune je.

Jeśli Macie jeszcze jakies wskazówki to chetnie posłucham , bo od przyszłego tyg. ruszam z budową :D.
Dzieki.
 
Bardziej bym proponował doklejać kolejne segmenty niż obrywać - ciasna obudowa, duże ręce i tylko dwa otwory, a jednak wypadałoby tunel przykleić pewnie :mrgreen:. Chyba, że zostawiasz skrzynie otwartą do ostatniego momentu.
Możesz także przygotować sobie specjalny element, któremu zaokrąglisz krawędzie i wkleisz go jako ostatni - taki szczególik :razz:.

Ja mam bardziej propozycję niż wskazówkę - wykonaj te czerwone wstawki :wink: - naprawde dobrze to wygląda :grin:.
 
Niestety skrzynie bede zamykał odrazu, wiec raczej lepiej mi bedzie cos doklejac -racja.

Napisz mi 20Hz jak robiłeś te fasole w klepkach do budowy br, wyglądają dość podobnie, niemal identycznie, używałeś szablonu i recznej frezarki?

Co do czerwonego paska, to juz zrezygnowałem z niego, mimo tego ze taki był koncept ponieważ takie rozwiązanie jest zbyt "krzykliwe" szczególnie ze ma grać z dość leciwym sprzetem, i poprostu by mi do niczego nie pasowało. :D A pasek miałem zrobić przez wklejenie czerwonego silikonowego wężyka w 3mm podfrezowanie.

A to ostateczna wersja wykończenia:
 
kufell napisał:
Napisz mi 20Hz jak robiłeś te fasole w klepkach do budowy br, wyglądają dość podobnie, niemal identycznie, używałeś szablonu i recznej frezarki?
najlepiej zrobic sobie szablon. ja cos takiego robilem poprzez zbicie/sklejenie listewek na takie wymiary zeby ograniczaly mi ruch frezarki. wtedy moznaby np grubym frezem palcowym 20-25mm porobic takie otwory
 
Fasolki te powstały na zwykłej frezarce.
Oczywiście musisz mieć szablon, możesz zrobić tak jak pisze Pawel S. i to chyba najlepszy pomysł. Szablon, który przytrzyma Ci obrabiany element i jednocześnie ograniczy ruch frezarki, musi tylko być wykonany w taki sposób żeby wszelkie mocowania tymczasowe nie ograniczały ci ruchu frezarki.
 
Powrót
Góra