• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt obudowy- wzmocnienia

  • Autor wątku Autor wątku d3211
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Rejestracja
Maj 26, 2014
Postów
43
Reakcji
0
Lokalizacja
Rzeszów
Witam,
Jestem w trakcie rysowania obudowy do swoich nowych kolumn, ogólnie to więcej jest zastanawiania się niż rysowania :) Mam kilka znaków zapytania, jednym z nich jest obawa o to czy za głośnikiem nie zrobiłem za dużo wzmocnień, i czy cała kratownica nie jest przerostem formy nad treścią. Elementy kratownicy wykonane będą z MDF 16mm, tak to wygląda:



Bardzo przykładam wagę do szczegółów i dla tego wolę zapytać Was co o tym sądzicie. Staram się aby ta konstrukcja była zrobiona jak najlepiej potrafię.
Zapraszam do dyskusji.
 
Przerost, nie przerost, ale przy ściankach daj pełną deskę, a nie te wypustki, wtedy ścianka z przyklejoną deską tworzy coś w rodzaju przekroju "teowego" co bardzo zwiększa sztywność.
 
Nie wiem czy dobrze odczytałeś rysunek, te wypustki będą wchodzić w gniazda na ścianie bocznej- będą chować się całkowicie w niej. Wtedy boczna krawędź kratownicy będzie przylegać do ściany bocznej.
 
Prawdopodobnie przez całą grubość ściany bocznej- 25mm. Zastanawiam się, czy te wzmocnienia na wysokości głośnika nie będą powodować jakichś problemów.
 
Ostatnia edycja:
Zadnych problemow. Powiem wiecej, jesli dobrze wymierzysz glebokosc glosnika to dobrze go oprzec (przez warstwe np. grubego filcu) o te pozioma poprzeczke.
 
Ja bym dał spokój z tymi wypustami bo klej do drewna dobrze trzyma, IHMO nie ma potrzeby (przy próbie rozerwania puszcza materiał, nie klej) a wprowadzi dość dużo roboty. Z taką kratownica tylko jeden problem widzę, mianowicie będzie bardzo trudno zmodyfikować wygłuszenie, gdybyś chciał później dołożyć lub odjąć. Zrobiłbym taką, żeby spokojnie dało się wsadzić rękę przez otwory.
 
Całość pewnie będę na CNC wycinał, także wypustki nie są problemem. Na basie będzie Revelator 26cm, wyżej Illuminatory. Faktycznie, nie za wygodnie będzie manipulować wygłuszeniem, ale coś za coś.
 
Dla takich glosnikow, warto zrobic dobra obudowe. Jak masz mozliwosc wyciecia na CNC to mozna szalec. Wypustki moga pozniej pomoc w skladaniu, o ile precyzja bedzie naprawde wysoka.
 
Będę obklejał boki HDF lub sklejką. Obudowa ma kształt trapezu (patrząc z góry) i boki będą zaokrąglone. Pomiędzy MDF a HDF czy sklejką prawdopodobnie będzie piasek, lub coś żeby wypełnić tą przestrzeń. Kolega wcześniej wspomniał, żeby oprzeć głośnik na wzmocnieniu. Czy to dobra opcja? Trochę kiepsko bo jak bym tak zrobił to zatkam ten otworek z tyłu głośnika, co prawdopodobnie ograniczy wentylację cewki. Chyba że zrobię małe wcięcie :)
 
Ja tak zrobiłem zaokrąglenia (na trapezie) i po zrobieniu stwierdziłem że więcej tak nie będę robił. Lepiej zrobić stelaż o odpowiednim kształcie zewnętrznym i obklejać kilkoma warstwami cienkiego materiału (cienki mdf, hdf czy sklejka albo mieszanina, ewentualnie nacinany mdf). Szkoda objętości na te trapezy, trudno jest złapać ładny kąt, ciężko jakiś sztywniejszy materiał naciągnąć (ja robiłem ze sklejki 5mm i wspominam to nieciekawie).
 
Hmm, początkowo myślałem właśnie zrobić od razu zaokrąglony szkielet, jednak później stwierdziłem, że sposób z trapezem będzie mniej skomplikowany. Wiadomo, oba sposoby mają swoje wady i zalety. Przy trapezowym wnętrzu stracimy trochę objętości, ale za to mamy litą płytę MDF na ścianach, oraz wygodę przy składaniu całości ze względu na te wypustki. Chyba że kleimy warstwa po warstwie, co podejrzewam też nie jest łatwe. Również w przypadku przegrody między basem a średniakiem będzie prościej to rozwiązać- planuję żeby ta przegroda była pod kątem (patrząc z boku), co w jakimś stopniu wyeliminuje równoległe ściany. Precyzja maszyny CNC jest bardzo dobra, składałem już tak jedną obudowę. Należy tylko pamiętać żeby zostawić trochę luzu na klej przy projektowaniu, bo później może być niefajnie :)
 
Powrót
Góra