• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt pak i zwrotnicy na Tonsilu.

Status
Ten wątek został zamknięty.
Rejestracja
Sty 19, 2014
Postów
2
Reakcji
0
Lokalizacja
Gdynia
Witam,

Chcę zabieram się za budowę pak. Coś podobnego do ZEUSÓW Tonsila, tylko większe i na innych przetwornikach, oraz ze zwrotnicą 3-drożną. Przetworniki które chcę użyć to:
  • GDN 25/40/3 (2x)
  • GDM 10/60 (2x)
  • GDWT 12-19/150 (1x)

Piszę ten post bo chciałbym przedyskutować kwestię GDWT (może ma ktoś lepszy pomysł niż ten model), oraz projekt zwrotnicy. Nakreśliłem coś w oparciu o schematy TONSILA, ale nie jestem pewien czy zastosowałem odpowiednie komponenty i czy podział pasma przy GDM i GDWT jest poprawny. Poza tym chciałbym się poradzić co do rezystorów. Mianowicie jak napisałem wyżej paka będzie miała 2 głośniki na tony niskie, 2 na średnie. Więc po ich połączeniu impedancja z 8 Ohm spadnie do 4 zarówno w sekcji GDM i GDN co chciałbym wyeliminować bo moja końcówka jest 8 Ohm-owa.

Właściwie to rozważałem też 2-gą opcję. Chciałem wymienić w przetwornikach cewki na 4Ohm-owe, bo i tak będę wymieniał membrany. Które wyjście jest lepsze?

Proszę o ogólne rady, i nie krzyczcie jak źle coś rozumuję :). Głośniki buduję od 2 lat, ale to pierwszy projekt, który nie jest repliką i od podstaw jest tworzony przeze mnie.

To jest link do mojego szkicu, żeby nie zawalać spamować na serwerze.
http://zapodaj.net/8830b4e55c885.png.html
Proszę nie zwracać uwagi na podpisy dt. impedancji obok głośników na schemacie. Zapomniałem je usunąć.

Z góry dzięki za pomoc ;)
 
Pytanie bylo inne. Poza tym myslalem ze od tego jest forum dyskusyjne. Zeby pytac. Nie to nie. Dam sobie rade sam. Dzieki za pomoc...
 
Nie ma powodu zeby sie obrazac :) jesli szanujesz swoje pieniadze, swoj czas i swoje uszy, to posluchaj rady i odpusc sobie te glosniki. Nie napisales nawet do czego mialby ten zestaw sluzyc, czy chcesz naglasniac prywatki, czy saczyc muze przy kominku, badz kaloryferze.
Wspomniales o zeuzach, wiec raczej chcesz generowac halas niz dobry dzwiek, wiec stad odpowiedz, ze Twoj pomysl nie jest najlepszy.
 
Coś podobnego do ZEUSÓW Tonsila, tylko większe i na innych przetwornikach, oraz ze zwrotnicą 3-drożną. Przetworniki które chcę użyć to:
GDN 25/40/3 (2x)
GDM 10/60 (2x)
GDWT 12-19/150 (1x)
czyli nie zeus a ton 200

z GDNow basu nie bedzie
zwrotnica z d... i do d... - nic z tego nie bedzie!
kolumny beda 4r i nic z tym juz nie zrobisz

ogolnie pomysl calkowicie bez sensu

jedynie klasyczne 3 drogi mozesz z nich zrobic po wymianie GDWT na dobrego GDWK. zrobilem cos takiego i jakos to gralo, ale swoich kosztow nie bylo warte
 
Zależy które ma wykonanie bo były 4 i 8 omowe. Wersja 8 omów miała Re 7om więc do układu równoległego nadaje się bardzo dobrze - wyjdzie zestaw znamionowo 6 omowy.
Basu będzie tyle co z 16cm tylko, że 16cm kończy się przy 70hz, poniżej daje przyjemne zniekształcenia o ile jest słychać, bo żeby było słychać ich efektywności zwykle nie są porażające w takich głośnikach. Do domu taka 86db/m/W wystarczy.
Ten akurat głośnik rozmiaru 25cm będzie miał ok 2,5 razy większą powierzchnię membrany od typowego głośnika rozmiaru 16cn przy masie nawet mniejszej niż większość głośników rozmiaru 20cm. Efektywność ok 92db/m/W.

Więc opowiadanie że "basu nie będzie" jest chyba tylko niezrozumieniem zagadnienia. Najwyżej można powiedzieć, że subwoofera się z niego nie zrobi, ale basu można wycisnąć w jakości do jakiej nie są przyzwyczajeni współcześni słuchacze zestawów głośnikowych na małych midwooferach.
Teoretycznie jeden taki głośnik w 70 litrach strojony na 39hz może przenieść liniowo do 45hz i graniczne 30hz wg norm stosowanych przez Tonsil (-6db będzie powyżej 35 hz wiec głośnik jak najbardziej jest w stanie oddać efekty niskotonowe i będzie je prezentował poprawnie co sprawia trudność małym głośnikom stosowanym do takich celów).
Jest tylko "mały" problem z wielkością obudowy i ewentualnie z tym czym chcemy go katować. Wielkość nie będzie odpowiadała pierwszemu wrażeniu, z kolei pomniejszenie obudowy do sensownych rozmiarów ograniczy mocno obecność basu.

W związku z tym pasmo głośnika powinno być nisko odcięte (ale bez przesady, to nie jest subwoofer, więc lepiej posługiwać się analogiami do małych konstrukcji odsłuchów estradowych, zakładając, że ten GDN 20/40/3 to taki anemiczny głośnik do grania klubowego). Zastosowanie dwóch głośników ratuje efektywność i moc ale do domu jest niepotrzebne. W dodatku wymusi dalsze zmniejszenie obudowy do akceptowalnych rozmiarów.
Dlatego na tony średnie lepiej byłoby dać większy na przykład GDM 16/80 lub 16/150. W przypadku dwóch głośników niskotonowych pomyśleć nad odcinaniem osobnymi filtrami tak żeby jeden z niskotonowych filtrował się wyżej, to "ratuje" nieco rozciągnięcie pasma do dołu kosztem utraty efektywności.
Ale efektywność jest nam mało potrzebna. Z pary tych GDN mamy spokojnie 94-96db i problem z dobraniem efektywności reszty toru. Możemy odżałować te 6db i przy okazji zdjąć z głowy problem z doborem wysokotonowego - wtedy na górę da radę GDWK 10/80/26.

Z głośnikami zaproponowanymi nie da się wykonać w taki sposób zestawu, na takich głośnikach trzeba będzie odcinać pasmo niskotonowych łagodnie i wysoko oraz dokładać tubowca (choć raczej wystarczy GDWT 9/100F), i w takim przypadku basu będzie mało kosztem większej efektywności zestawu.
 
Wersja 8 omów miała Re 7om więc do układu równoległego nadaje się bardzo dobrze - wyjdzie zestaw znamionowo 6 omowy.
jak?


Więc opowiadanie że "basu nie będzie" jest chyba tylko niezrozumieniem zagadnienia. Najwyżej można powiedzieć, że subwoofera się z niego nie zrobi, ale basu można wycisnąć w jakości do jakiej nie są przyzwyczajeni współcześni słuchacze zestawów głośnikowych na małych midwooferach.
chyba nigdy tych glosnikow nie miales...
 
Które 16cm konczy sie na 70hz? 2 dobre 17 zagrają do 40Hz bez spadku ;p
Każde. Dwie rady nauka czytania ze zrozumieniom - c a ł y m i z d a n i a mi i następnie przyjrzenie się zniekształceniom produkowanym przez głośniki w zależności od rozmiaru membrany.

---------- Post dodany o 21:23 ---------- Poprzedni post o 21:12 ----------

jak?


chyba nigdy tych glosnikow nie miales...

S... normalnie takie fachowce a nie wiedzom :-)

jeżeli Re jest 7 om to minimum impedancji za cewka zwrotnicy będzie odpowiednio większe. Jeżeli podzielone przez dwa nie spadnie poniżej 4,5 om mozna uznac że kolumna jest znamionowo 6 om. Jakieś problemy ze zrozumieniem słowa "znamonowa" ?

Tych nie miałem ale dawno temu miałem inne podobne które radziły sobie z ilością basu jak obecne szesnastki tylko że robiły to lepiej. Obecni słuchacze piętnastocentymetrowych głosników w małych pokojach już nawet nie wiedzą jak powinien brzmieć prawidłowo podzakres 70hz. Nie rozpoznaliby jakości basu nawet gdyby im kolumnę zrzucić na głowę.

Chyba nie dożyję czasów kiedy na pytanie użytkownika na forum o jakieś rozwiązanie będą odzywali się ludzie mający mu coś do powiedzenie zamiast wyłącznie takich z uczuleniem na słowo "tonsil".
 
Ostatnia edycja:
to sie nazywa praktyka.

Wiem że trudno ci się przyznać do tego że nie rozumiesz pojęcia znamionowej impedancji zestawu głośnikowego :cool:

Teraz doczytałem że on chce dać dwa 10cm średnie. To i pewnie zwrotnica "z bazaru". I w ten sposób straciliśmy szanse na wyprostowanie fana wykonów klasy "wieś tańczy i śpiewa". :(
 
Wiem że trudno ci się przyznać do tego że nie rozumiesz pojęcia znamionowej impedancji zestawu głośnikowego
taaa, dokladnie. nie wiem co to znaczy


to sie nazywa praktyka.

Tych nie miałem ale dawno temu miałem inne podobne które radziły sobie z ilością basu jak obecne szesnastki tylko że robiły to lepiej.
proponuje OBECNIE posluchac tych starych tonsili i wspolczesne 16-18cm glosniki
zobaczysz jaka jest przepasc miedzy 20 letnimi glosnikami ;)
 
taaa, dokladnie. nie wiem co to znaczy

No to teraz już wiesz.

---------- Post dodany o 22:10 ---------- Poprzedni post o 22:05 ----------

proponuje OBECNIE posluchac tych starych tonsili i wspolczesne 16-18cm glosniki
zobaczysz jaka jest przepasc miedzy 20 letnimi glosnikami ;)

Proponuje posłuchać dużych głośników w porównaniu z małymi pierdołkami żeby zrozumieć na czym polega różnica w reprodukcji basu i bassu.

W epoce mp3, miniaturyzacji kin domowych wprost spod telewizora grubości placka kartoflanego i basu z subwooferów na 15 cm wielkości tang-bandach rozpoznanie prawidłowego brzmienia basu jest taka sama fikcja jak rozpoznanie dobrego smaku przez konsumentów ersatzów z hiper-marketów. Niestety to taki "znak czasów".

---------- Post dodany o 22:34 ---------- Poprzedni post o 22:10 ----------

posluchac tych starych tonsili

Nie mogłem się powstrzymać ;)

http://www.klub80.pl/ikony_det.php?id=9


Oraz

- takie są efekty braku odpowiedniej porady we właściwym momencie. Potem powstają hi endy

http://www.studiomastering.net/Bybass Hi Fi wiecej.html

- przyznać się, który to zrobił??? :biggrin:
 
tak dla wyjasnienia - robilem calkiem niedawno kolumny 3 drozne na starych tonsilach
GDWT wywalilem na poczatku
GDN 25/60/1 po mocnym filtrowaniu basem schodzil jak wspolczesne 16-18cm!
oczywiscie basu bylo wiecej, ale nie nizszy

a w/w GDN przerabialem pozniej i bylo tylko gorzej ;)


Nie na temat...
https://www.e-tonsil.pl/index.php?p54,gdn-25-40-3
https://www.e-tonsil.pl/index.php?p56,gdn-25-60-1
tonsil doszedl juz do takiej perfekcji ze produkuje glosniki o IDENTYCZNYCH parametrach a o roznej mocy ;)
 
tak dla wyjasnienia - robilem calkiem niedawno kolumny 3 drozne na starych tonsilach
GDWT wywalilem na poczatku
GDN 25/60/1 po mocnym filtrowaniu basem schodzil jak wspolczesne 16-18cm!
oczywiscie basu bylo wiecej, ale nie nizszy

a w/w GDN przerabialem pozniej i bylo tylko gorzej ;)

Nie napisałem, że basu będzie więcej a zwłaszcza, że będzie niższy.

Napisałem, że zakres pasma z tych głośników jest podobny jak z mniejszych midbasów, większa jest efektywność. Przewaga nie polega na ilości tylko na jakości basu produkowanego przez większą membranę przy mniejszym wychyleniu.
Nie jest to kwestia stary czy nowy głośnik tylko sprawa sposobu budowy - nastawienia na efektywność lub na maksymalnie szerokie pasmo do dołu, bo te wymagania są w głośniku dynamicznym wynikiem kompromisu (nadal są producenci głośników budowanych wg zasad sprzed wojny i maja nabywców).

Dodatkowo dochodzi w tych głośnikach sposób strojenia obudowy b-r który pozwala osiągnąć łagodniejsze spadki charakterystyki spl, co w pomieszczeniu skutkuje tym że mamy dostateczne wypełnienie dolnego zakresu pasma, a przy tym jakość basu, czytelność, odpowiedź na impuls, może być wyraźnie lepsza.
Tylko kto dzisiaj decyduje się na wstawienie stulitrowej skrzyni do pokoju o ile nie jest szurniętym hi-endowcem z dużymi ... zasobami.
 
Ostatnia edycja:
nepez znam brzmienie basu wielu głosników małych i dużych, oczywiście ze duzy dobry głośnik zagra lepiej niż mniejszy, ale nie Tonsil, głosniki tonsila ilością basu są porównywalne do midwooferów 6,5''

Posłuchał byś np Kapp 8.2 to później z politowaniem bys popatrzył na 30cm Tonsila.

Wiem co potrafią FX300, Moje DIY na teslach, wiele zestawów z lat 90 firm Heco, Canton, Pilot, T+A, MB Quart i dobra 17 zabija Altusy 300 czy Mildtony 110 na wstępie.

Ja już się w życiu nakombinowałem z tymi głosnikami, nowe zwrotnice, większe pudła, lepsze strojenie zabawy z wytłumieniem, fabryke można poprawić tylko jakim kosztem...głosniki Tonsila są blisko 2 krotnie droższe od STX, wykonanie na niższym poziomie, stukanie cewką o magnes, brak powtarzalności parametrów a po 10 latach i tak czeka nas regeneracja piankowego zawieszenia.

---------- Post dodany o 23:26 ---------- Poprzedni post o 23:19 ----------

Każde. Dwie rady nauka czytania ze zrozumieniom - c a ł y m i z d a n i a mi i następnie przyjrzenie się zniekształceniom produkowanym przez głośniki w zależności od rozmiaru membrany.

---------- Post dodany o 21:23 ---------- Poprzedni post o 21:12 ----------



S... normalnie takie fachowce a nie wiedzom :-)

jeżeli Re jest 7 om to minimum impedancji za cewka zwrotnicy będzie odpowiednio większe. Jeżeli podzielone przez dwa nie spadnie poniżej 4,5 om mozna uznac że kolumna jest znamionowo 6 om. Jakieś problemy ze zrozumieniem słowa "znamonowa" ?

Tych nie miałem ale dawno temu miałem inne podobne które radziły sobie z ilością basu jak obecne szesnastki tylko że robiły to lepiej. Obecni słuchacze piętnastocentymetrowych głosników w małych pokojach już nawet nie wiedzą jak powinien brzmieć prawidłowo podzakres 70hz. Nie rozpoznaliby jakości basu nawet gdyby im kolumnę zrzucić na głowę.

Chyba nie dożyję czasów kiedy na pytanie użytkownika na forum o jakieś rozwiązanie będą odzywali się ludzie mający mu coś do powiedzenie zamiast wyłącznie takich z uczuleniem na słowo "tonsil".

Jeśli każde 6 i pół cala konczy sie ponizej 70hz to jak wytłumaczysz to ze jest od cholery monitorów na takich głosnikach które liniowo grają do 40Hz

Jeszcze raz podkreślam, liniowo więc nie wtrącaj w to wychylenia liniowego i znieksztalcen z nim związanych przy małej membranie.
 
Każdy duży głośnik jest zdolny wytworzyć bas o lepszej jakości niż mały - tak samo jak porównujemy głośniki tanie czy jak porównujemy głośniki drogie (absurdalnie drogie pomijam bo w pozłotkach i diamencikach specjalizują się tacy którzy nie wiedza za co jeszcze można wołać pieniądze).
Jest gorzej niż przypuszczałem, konsumenci muzycznej papki z pierdołek z małą dziurką maja już małe wyobrażenie na temat jakości. U nich musi być bass. Bo bas to za mało

---------- Post dodany o 23:36 ---------- Poprzedni post o 23:30 ----------

Jeszcze raz podkreślam, liniowo

No widzę, że podkreśliłeś :-) A wiesz co to znaczy ?

To teraz znajdź producenta który podaje wykresy zniekształceń i porównaj różnice między głośnikami 6" i 12" Wylicz sobie że do wytworzenia jednakowej mocy akustycznej głośnik o dwa razy mniejszej średnicy potrzebuje cztery razy większego wychylenia membrany.

pomijam już takie niuanse jak ten że możesz trafić na głośnik, który w obudowie zestawu dojdzie bez spadku do 40hz, a niżej jak nożem uciął. I taki, który będzie tracił efektywność wyżej, ale łagodnie. Ciekawe który z nich powinien lepiej odtwarzać impulsy?
 
Ostatnia edycja:
Jeśli każde 6 i pół cala konczy sie ponizej 70hz to jak wytłumaczysz to ze jest od cholery monitorów na takich głosnikach które liniowo grają do 40Hz

Tyle, ze ten malutki glosnik bedzie generowal bas za pomoca portu BR, natomiast duza 30cm tonsila to pasmo wygeneruje z membrany. Chyba nie musze pisac jak to sie przeklada na znieksztalcenia?
 
Status
Ten wątek został zamknięty.
Powrót
Góra