• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Prosze o pomoc w budowie kolumn na Visatonach.

Rejestracja
Kwi 23, 2006
Postów
28
Reakcji
0
Lokalizacja
Betonów
Witam

Planuję budowę kolumn głośnikowych na wzór http://www.visaton.de/english/artikel/art_580_6_21_2.html z lekką modyfikacją http://www.visaton.de/vb/showthread.php?s=7aee6ab7c3e0cb4786cc34f65aded72f&threadid=6973

Gdyby okazało się, że wartości elementów pokrywają się ze zwrotnicą: http://allegro.pl/item100083163_zwrotnica_visaton_3_drozna_kable_intertechnik.html to czy warto kupić tą gotową, czy lepiej samemu zkonstruować?

Średniotonówka zakupiona (W 100 SC). Ten sam głośnik na stronie Visatona kosztuje 95zł. :)
 
Ta zwrotka ma slabsze kondy. Latwo policzyc sobie czy warto kupowac gotowa zwrotke pod konkretny zestaw glosnikow Visaton, czy lepiej sobie elementy skompletowac, cenniki sa na stronie Greltonu.
Same konstrukcje visatonu maja pewna ideologie polegajaca na poszerzaniu pasma kosztem efektywnosci i mozna do tych samych glosnikow zupelnie inna strategie przyjac i calkiem inna zwrotka wyjdzie. Dodatkowo oni stosuja wuiecej wytlumienia za samym glosnikiem, zainstalowanym w wiekszej obudowie niz wydaje sie norma i nie jest to blad przy wspomnianej idei, Ty mozesz zrobic inna obudowe i inaczej troche zestroic calosc wraz ze zwrotka.
 
Dokładnie tak jak MarekW napisał.
primo: koncepcja, secundo: aplikacja, tertio: zwrotnica - w innej kolejności nie warto się "paprać" :)
 
Miło mi bardzo, że ktoś się zainteresował moim pomysłem.

Tak jak napisałem, już nabyłem średniotonwe głośniki za 48,80 + wysyłka. Wersja SC jest z ekranowaniem magnetycznym, zastanawiam się czy z tym ekranem magnetycznym zmieści się w tą "doniczkę". W międzyczasie będę pomału dokupował przetworniki i konstruował skrzynię. Ze względu na ograniczony portfel troszkę to potrwa.

Moja koncepcja jest taka, żeby wysykość kolumny wynosiła około 1000mm. Jedna ze ścianek będzie minimalnie pochylona. Nie jestem jeszcze przekonany która. Czy przednia czy tylna. W/g Visatona objętość netto budy to 58 dm^. Nie mam bazy danych do WinIsd, żeby obejrzeć symulację. Jak wprowadzam nowy przetwornik i wpisuję parametry ze strony producenta to jakieś niezgodności mi wychodzą. Będę czytał helpa do WinIsd.

Co sądzicie o zastąpieniu niskotonowca W 200 S modelem W 250 S ? Zależy mi na głębokim dźwięku bez konieczności wzmacniania go subwooferem.

No i na koniec, czy mogę liczyć na Waszą pomoc przy projektowaniu zwrotnicy? ;)

[ Dodano: 2006-04-25, 11:42 ]
I jeszcze jeden dylemat. Zalecane jest zastąpienie kopułki DT 94 -> G 20 FFL. Z tego co widzę, to dostępny jest tylko G 25 FFL. Podobne parametry prezentuje G 20 SC i ma równiejszą charakterystykę. Co wybrać?
 
dalmatyn napisał:
Jedna ze ścianek będzie minimalnie pochylona. Nie jestem jeszcze przekonany która. Czy przednia czy tylna.
Jeśli już decydujesz się na pochylenie ścianki, to z akustycznego punktu widzenia lepiej pochylić przednią (o ok. 7 st.) - w ten sposób w znacznej mierze wyrównasz centra akustyczne przetworników, a tym samym zredukujesz problem z fazą w paśmie podziału.
 
Tak sobie robię symulacje w WinSD i proszę o ocenę moich poczynań ;) Z programu wynika, że W 200 S w 58 litrowej skrzyni ma fatalne opóźnienia. Czy dane z programu są wiarygodne?

Chcę w długi weekend zacząć prace nad skrzynką, więc będzie mi miło jak pomożecie.
 

Załączniki

Technical Data:
Rated power 100 W
Maximum power 150 W
Nominal impedance 8 Ohm
Frequency response (-10 dB) 30 - 22000 Hz
Mean sound pressure level 86 dB
(1 W/1 m)
Cut-off frequency 500 / 5000 Hz
Principle of Housing Bassreflex
Net volume 58 l
Outer dimension height 1000 mm
Outer dimension width 270 mm
Outer dimension depth 300 mm

To jest opis konstrukcji. Proszę spojrzeć na moje symulacje. Najciekawsza chyba charakterystyka jest przy 40dm^ i 36Hz strojenia. Tylko ten delay mnie troszku martwi. Porównywałem to z Teslą ARN-312 i zdziwiłem się. Ten głoiśniczek ma potencjał. Przynajmniej w symulacjach.

[ Dodano: 2006-04-25, 17:59 ]
Dodaję zrzuty.
 
dalmatyn, ten głośnik w 30l dostaje zadyszki ...
w tak dużej budzie to niestety, ale 10w go zabije chyba ;]
 
Tutaj są wymiary kolumny http://www.visaton.de/english/artikel/art_580_6_21_2.html

Jak policzyć wymiary wewn, odjąć wspornik, głośniki i dodać wygłuszenie to wyjdzie coś koło 50 kilka litrów :/

To jest ponoć sprawdzona konstrukcja. "Sound properties and value for money: very good" "At the bottom end of the frequency range, there is the W 200 S 8 Ohm from the EXPERIENCE V 20, mounted in a 58 litre vented cabinet."

Z kolei wcześniej robiłem suba na ARN-226-07-4 (nie pokażę bo nie wykończony i to moja pierwsza konstrukcja) i wszyscy mówili, że w 40 litrach będzie latał jak chorągiewka. Mam go w ok. 36 i daje sobie radę. Wprawdzie nie wpompowałem w niego więcej niż 30 kilka watów, ale membrany nie wypluł.

Parametry przetwornika W 200 S

Technical Data:
Rated power 75 Watt
Maximum power 115 Watt
Nominal impedance 8 Ohm
Frequency response (-10 dB) fu - 6000 Hz
(fu: Lower cut-off frequency depending on cabinet) .
Mean sound pressure level 88 dB (1W/1m)
Maximum cone displacement 20 mm
Resonance frequency fs 30 Hz
Magnetic induction 1,1 Tesla
Magnetic flux 600 ľ Weber
Height of front pole-plate 5 mm
Voice coil diameter 3,5 cm
Height of winding 1,2 cm
Cutout diameter 18,4 cm
Net weight 1,5 kg
D.C. resistance Rdc 6 Ohm
Mechanical Q factor Qms 3,59
Electrical Q factor Qes 0,36
Total Q factor Qts 0,33
Equivalent volume Vas 70 l
Effective piston area Sd 214 cm2
Dynamically moved mass Mms 26 g
Force factor Bxl 9 T ˇ m
Inductance of the voice coil L 2,24 mH


http://dalmatyn.webpark.pl/tr_f_m.jpg
http://dalmatyn.webpark.pl/gr_delay.jpg
http://dalmatyn.webpark.pl/spl.jpg
 
dalmatyn, ten głośnik w 30l dostaje zadyszki ...
w tak dużej budzie to niestety, ale 10w go zabije chyba ;]

Jasne, każdy patrzy z punktu widzenia pakowania w głośnik nie wiadomo jakich mocy. Tylko po co ? Typowe subwooferowe klapki na oczach. W rzeczywistości pewnie te 50L wcale nie bedzie katastrofalnie dużo.
 
Objętości daje się tyle ile trzeba. Nie można popadać w skrajności w żadna stronę.

Ja dość dokładnie przyjżałem sie "twórczości" firmy visaton i doszedłem na razie do jednego wniosku : po nich nie ma czego poprawiać. Profesjonalne konstrukcje w każdym calu. Konstruktorzy visatonu wiedzą co robią.
 
Tylko moje zdanie jest takie że 3way o takich rozmiarach nie robi się do pokoju 10mkw,
a niestety - żeby nagłośnik pomieszczenie rzędu 15 - 20mkw potrzeba mocy,
której w200s może nie wytrzymać...

[ Dodano: 2006-04-26, 11:54 ]
mówie - niech spróbuje ;]
może się okazać żę wytrzymałość mocowa nie spadnie tak drastycznie jak się spodziewam;]

[ Dodano: 2006-04-26, 11:54 ]
aczkolwiek bardziej trafnym głośnikiem do 3 dróg byłaby 10' ...
tak w moim odczuciu :)
 
Tylko moje zdanie jest takie że 3way o takich rozmiarach nie robi się do pokoju 10mkw,
a niestety - żeby nagłośnik pomieszczenie rzędu 15 - 20mkw potrzeba mocy,
której w200s może nie wytrzymać...

Przeczysz sam sobie. Do 10mkw sie nie nadaje a do 15-20 jest za słaby wiec co , do niczego sie nie nadaje ? Czy moze optimum bedzie 12 mkw ? A ja twierdze, ze do 10 mkw bedzie dobre tak samo jak do 15 i 20 m, bo niby dlaczego ma się nie nadawać. Jak ktoś ma miejsce to moze i 100L skrzynki w 10mkw wstawić i bedzie dobrze ;) .

Trzeba do sprawy podejść racjonalnie. Pokój 10 mkw to jest np 3.3x3.3 m . 15 mkw to niecała 4x4 m , raptem 70 cm róznicy , 20 mkw to 4,5x4,5x m . Niby jakim magicznym sposobem róznica 0,7-1,2m na szerokosci i dlugości ma powodować tak poważne perturbnacje, ze kolumny "nie zagraja jak trzeba" . To nie zawody CA czy dyskoteka, ze trzeba narobić hałasu. A widze manię dążenia do "wyciskania wszystkiego co się da". I po co to wyciskanie, ktoś próbował oszacować ile to jest 100 , 105 czy moze 110 dB ?

Powiem krótko, wku... mnie te idiotyczne podziały : masz 10 m to wstaw monitorki , a jak 15 to juz spore podłogówki a jak 20 to ho ho bez 100L potworów nie podchodzi bo nie dasz rady nagłośnić , ROTFL !!!
 
WOW

Ależ dysputa się wywiązała. Dzięki Wam powoli klaruje mi się w głowie i na kartce projekt.
Na niebiesko mój skromy subik, na czerwono rozwiązanie zaproponowane przez Visaton, a na żółto moja propozycja. Mimo teoretycznie troszkę mniejszej ilości basu będzie on szybszy niż fabryczna konstrukcja (przynajmniej wg tegoi programu). Mi właśnie zależy na czytelnośc przekazu muzycznego, a nie nagłaśnianiu całego osiedla. Pokój mam około 15m2 mało umeblowany, jeżeli to ma jakieś duże znaczenie.

http://dalmatyn.webpark.pl/1.jpg
http://dalmatyn.webpark.pl/2.jpg

Jak dobrać częstotliwości podziału przy zastosowaniu tych głośników?
http://www.visaton.de/english/artikel/art_266_1_8.html i jego ch-ka http://www.visaton.de/english/bildgross/266_afrequenzgang.html
http://www.visaton.de/english/artikel/art_450_1_18.html ch-ka http://www.visaton.de/english/bildgross/450_afrequenzgang.html
http://www.visaton.de/english/artikel/art_466_1_19.html ch-ka http://www.visaton.de/english/bildgross/466_afrequenzgang.html

A tak przy okazji jakoś nie mogę dodać obrazków :(
 
W projekcie visatona niewykluczone ze okolice bass releksu były mocno tłumione przez co ch-ka wygląda na pewno inaczej niz w symulacji w winISD. Ten manewr z tłumienie br jest dość typowy dla visatona. Można oczywiście mznijeszyć obudowe bo ta żólta ch-ka wygląda bardzo ładnie.

Obawiam sie czy ten subik na arn 226 podola zadaniu bo raczej nie wniesie nic nizej niż te W200S a w dodatku w pojedynke bedzie obciazony 2x wiekszą mocą i jego możliwości szybko się skończą. Osobiście przy takich podłogówkach byz zrezygnowal z tego suba.

G20SC ma wysoki rezonans , aż 2kHz. Naturalnym jest dawanie wysokiego podziału , ok 3,5khz minimum. Z drugiej strony ten głośniczek wyśmienicie się dopasowuje do nisko-średnio tonowego i to w dodatku przy niskim podziale. Myślę, że w tej konkretnej aplikacji z w100s mozna dać wyoki podział , nawet 4kHz, będzie to tylko z korzycią dla kopułki.

Borys w jednym ze swoich projektów zastosował bardzo niski podział ok 2,8k , dość odważnie ale trzeba być przy takich manewrach ostrożnym. G20SC wg mojej opinii jest bardziej przystosowany do wysokich podziałow i lepiej go nie męczyć skoro nie moze nisko. Sama wielkość membrany sugeruje, ze lepiej mu będzie na wysokich częstotliwościach ;). Gra bardzo zrównoważonym dzwiękiem, fajny głosniczek :) .
 
Yoshi_80 napisał:
W projekcie visatona niewykluczone ze okolice bass releksu były mocno tłumione przez co ch-ka wygląda na pewno inaczej niz w symulacji w winISD.

Rozwiń swą wypowiedź. Przeważnie zaleca się te okolice nie tłumić. Oni robią to inaczej?

Obawiam sie czy ten subik na arn 226 podola zadaniu bo raczej nie wniesie nic nizej niż te W200S a w dodatku w pojedynke bedzie obciazony 2x wiekszą mocą i jego możliwości szybko się skończą. Osobiście przy takich podłogówkach byz zrezygnowal z tego suba.
Sub już od kilku dni jeździ ze mną w aucie :) Ja właśnie chcę zbudować takie kolumny, do których będzie zbędny tego typu klocek.

Myślę, że w tej konkretnej aplikacji z w100s mozna dać wyoki podział , nawet 4kHz, będzie to tylko z korzycią dla kopułki.
A jak ciąć z dołu, między średnim a niskim? 500Hz?

Gra bardzo zrównoważonym dzwiękiem, fajny głosniczek :) .
Cieszy mnie to, bo pierwotnie planowałem konstrukcję na Teslach, ale postanowiłem zrobić coś mniej standartowego. Wszędzie widzę tylko Tonsil, Teslę i STX. Cena Visatonów wydaje się dla mnie jeszcze do przyjęcia, a co do jakości brzmienia za tą ceną słyszałem raczej pochlebne opinie.
 
Powrót
Góra