• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

przesunięcie głośnika z osi pionowej

Rejestracja
Cze 14, 2005
Postów
8
Reakcji
0
Lokalizacja
warszawa
Witam!
Mój pierwszy post na forum.:). Przykład takiego rozwiazania http://www.audio.dmkproject.pl/diy/wojtek/images/foto1.jpg. Tutaj z osi pionowej przesunięty jest głosnik wysokotonowy. Wiele firm stosuje taklie rozwiazanie (ProAc, Sonus Faber). Bardzo mnie to zaciekawiło. Przekopuje juz net od jakis 5 dni w poszukiwaniu odpowiedzi czemu to służy i jakoś nie mogę nic znaleźć.Domyślam się tylko że ma to zwiazek z przesunięciami fazowymi i centrami akustycznymi, ale nic więcej. W sumie jeśli chodzi o centra akustyczne to dlaczego nie odchylić po prostu scianki przedniej do tylu?. Może chodzi tu o tworzenie source point. Jeśli ktoś ma jakąś wiedzę na ten temat jetem otwarty na sugestje. Czemu ma to służyć?
Z gory dziękuje i pozdrawiam!
 
A to i ja się podepnę do topic'a.
Tyle że mnie chodzi o umieszczanie wysokotonowca pomiędzy dwoma nisko-średnio.
Takie rozwiązanie jest powszechne w centralach i w kombinacji z odpowiednią zwrotką, ma niwelować interferencje przy częstotliwości podziału.
Moje pytanko brzmi czy jest sens stosować takie podejście np. w podłogowcach 2way?
Oczywiście płaszczyzna w której otrzymujemy "korekcję/kompensację/czy jak to zwał" jest w takim wypadku przekręcona do pionu. Ale czy stosuje się takie rozwiązaniaw podłogowcach, a jeśli nie to dlaczego?
 
głośniki centralne z poziomym układem głośników nie mają żadnych zalet, pozatym, że ładnie wyglądają i mieszczą się pod ekranem. W każdym przypadku, oprócz kina domowego używa się takich samych kolumn dla każdego kanału, czyli z normalnym pionowym układem głośników. Wszystkie ozbieżności pomędzy poszczególnymi kolumnami wynikają najczęściej z oszczędności...
 
Zygmunt,
OK, ale mi chodzi o zastosowanie pionowego układu z zaznaczeniem że wysokotonowiec będzie umieszczony pomiędzy dwoma nisko-średnio tonowcami.
 
zajaranyy dzięki za pomoc!:)
newborn rozumiem ze Tobie chodzi o konfigurację D'Apollito
Jeśli o to chodzi to pozwolę sobie na mały wykładzik:)
Punktem wyjscia do takiej konfiguracji jest glośnik współosiowy(coxial). Głośnik taki rozwiazuje problem charakterystyk kierunkowych oraz przesunić fazowych, ponieważ cewki głośników wysokotonowego i średno lub nisko-sredio tonowego zawsze znajdują się w jednej płaszczyżnie. Na trwałe ustalone są także relacje odległości miedzy nimi więc pod żadnym kątem odsłuchu nie powinny wystapić szkodliwe interferencje. Jeśli chodzi o przesunięcia fazowe to korelacja fazowa jest spełniona dla takiego głośnika pod każdym kątem odsłuchu. Jeśli chodzo wrażenia odsłuchowe to głośnik wspolosiowy tworzy tzw source point czyli punktow źrodło które w tym przypadku umieszczone jest na osi głośnika wysokotonowego. Całe spektrum czestotliwosci dociera wlasnie do sluchacza z tego punktu. Ogolnie sprzyja to doskonalszej stereofonii przestrzennosci i ulokowaniu instrumentow w przestrzenmi. Dzwiek jest bardziej spojny. Konfiguracja D'Apollioto ma wlasnie jakby nasladowac glosnik wspolosiowy( w duzym uproszczeniu). Warunkiem tego jest jak najwieksze zblizenie do siebie centrów głośników. Tworzy sie nawet specjalne kopolki z bardzo malym frontem zeby jak najbardziej zblizyc do siebie głosniki. Najlepsza odmiana D'Apollito jest np stosowana w Jmlabach serii utopiahttp://www.focal.tm.fr/home/fr/utopiabe/l&rbe.htm ale takie pochylenie głośników sredno tonowych to juz chyba musi byc poparte pozadnymi pomiarami

[ Dodano: 2005-06-15, 13:22 ]
skopalem linka:) wiec podrzucam jeszce raz
zajaranyy dzięki za pomoc!:)
http://www.focal.tm.fr/home/fr/utopiabe/l&rbe.htm [/img]
 
songo24,
Jak to PI x OKO funkcjonuje i się nazywa to ja wiem.
Chodziło mi właśnie o przykłady zastosowania w stereo.
Dzięki.

[ Dodano: 2005-06-15, 13:30 ]
W między czsie poradziłem sobie z linkiem. :)
Fajny przykład.
Jeszcze raz thx
 
Od osi odsuwa się zarówno nisko jak i wysokotonowy - również jednocześnie. Zmniejsza to dyfrakcję (rozproszenie) dźwięku na krawędziach obudowy.
Zamiast odchylać ściankę przednią prościej pochylić całą kolumnę na podłodze, podstawce.
O położeniu centrów fazowych decyduje odległośc między środkami głosników i częstotliwość podziału. Powinna być - w zależnosci od fazy głośników równa ~1/2 lun 1 dł. fali o częstotliowścipodzaiłu, tak by uzyskać zgodność faz ciśnienia.
Skupienie dżwięku w D'Apollito ma znaczenie w KD gdzie z np. małych głośników trzeba uzyskać SPL. Ale to jest trudna konfiguracja do zestrojenia i wymagająca.
 
songo24 napisał:
zajaranyy dzięki za pomoc!:)
newborn rozumiem ze Tobie chodzi o konfigurację D'Apollito
Jeśli chodzo wrażenia odsłuchowe to głośnik wspolosiowy tworzy tzw source point czyli punktow źrodło które w tym przypadku umieszczone jest na osi głośnika wysokotonowego. Całe spektrum czestotliwosci dociera wlasnie do sluchacza z tego punktu. Ogolnie sprzyja to doskonalszej stereofonii przestrzennosci i ulokowaniu instrumentow w przestrzenmi. Dzwiek jest bardziej spojny.

czy jest sens w tej sytuacji budowac kulumny na koaksjalach samochodowych??
 
Święty, ...do domu pewnie nie....

sat7.jpg


... ale i tak ladnie one graly... ...i pomimo raczej ubogiego basu reszte pasma odtwarzaly znakomicie zjadajac na sniadanie wiekszosc satelitek od kina domowego.
 
wektor napisał:
Święty, ...do domu pewnie nie....

Obrazek

... ale i tak ladnie one graly... ...i pomimo raczej ubogiego basu reszte pasma odtwarzaly znakomicie zjadajac na sniadanie wiekszosc satelitek od kina domowego.

bas to nie problem robisz subai po kłopocie:)
 
Powrót
Góra