• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[3.5 i więcej dróg] Reanimacja - 5-way na Tonsilach

Rejestracja
Maj 21, 2014
Postów
293
Reakcji
0
Lokalizacja
Warszawa
Witam,

Krótka historia projektu. W 1985 roku mój wujek dorwał pismo Radioelektronik z projektem kolumn pięciodrożnych. Jako, że lubi grzebać stwierdził "czemu nie" i zbudował według informacji podanych w gazecie obudowy kolumn, następnie zrobił zwrotnice i zakupił głośniki do nich. Przez kilka lat faktycznie były one używane, podłączone pod wieżę Diora serii 500. Potem nastały zmiany, stwierdził że w sumie nie jest mu potrzebne tyle głośników, a chciałby podłączyć jakieś głośniki także pod telewizor, więc wywalił zwrotnice 5way i wrzucił jedną 3way i drugą 2way. Tak kolumny funkcjonowały znowu kilka lat po czym rozsypały się zawieszenia piankowe i zakończył się żywot kolumn.

Rok temu robiąc porządki w piwnicy wyciągnął je i zastanawiał się co z nimi zrobić, na reanimacje nie miał ochoty ani potrzeby bo posiadał wystarczający zestaw do swojego mieszkania, poza tym obudowy są wielkie.. Jako, że mam coś po wujku i też lubię samemu grzebać postanowiłem, że je zabiorę.
W kwietniu tego roku w końcu zabrałem się za temat, wybebeszyłem obie kolumny, zakupiłem komplety do regeneracji głośników średnio i nisko tonowych, głośniki wysokotonowe chyba nie tracą na jakości dźwięku przez ten czas więc żeby nie iść w koszty nie kupowałem nowych.
Dzięki internetowi udało mi się dorwać do oryginalnego projektu zwrotnic, porównując zwrotnice 5way wujka do schematu okazało się, że było sporo niedociągnięć. Różne wartości rezystorów, cewki "bo takie miałem pod ręką".
Zrobiłem kompletną listę części, na szczęście większość jest dostępna od ręki. Zamówiłem cewki wg. instrukcji z Radioelektronika w Polinku i po tygodniu miałem wszystkie części żeby kontynuować składanie.

Lista przetworników na jedną kolumnę:
1x GDWK 9/80 8ohm
1x GDWT 9/80 8ohm
2x GDM 18/80 8ohm
1x GDN 30/80/2 8ohm

podział pasma:
GDWT - do 14kHz
GDWK - 10kHz - 20kHz
GDM - 800-6500Hz
GDM - 250 - 800Hz
GDN - do 250Hz

Parametry gotowej kolumny:
znamionowo - 100W
impedancja - 8ohm
przenoszenie - 30Hz do 20kHz
efektywność - 91dB
wymiar obudowy - 70cm x 40cm x 34cm

Umieszczenie przetworników:
GDN ma komorę 55L
GDM po około 3,5L na przetwornik
wewnątrz obudowa wypełniona wełną

Niestety nie pomyślałem, żeby zrobić więcej zdjęć przy tym wszystkim. Wrzucam zdjęcie zwrotnicy, którą sam poskładałem i już gotowych kolumn.



Wrażenia z odsłuchu:
Moim zdaniem zdecydowanie nie nadają się do muzyki rockowej, jakoś to nie chce chodzić. Za to jeśli ktoś lubi łupanki lub fajne wokale to już zdecydowanie lepiej się na tym słucha, w sumie nawet myślałem o subie do nich jeszcze przed podłączeniem do Uniampa ale jak już puściłem pierwsze kilka utworów rozmyśliłem się. Dzięki dużej efektywności mogą się także nadać do nagłośnienia domowej imprezy albo w ogródku ;)
 
Ostatnia edycja:
No moim zdaniem trochę szkoda kasy na takie zabytki, chyba że jesteś fanem retro sprzętu :)
 
Raczej jeśli będę coś robił to dużo mniejszą konstrukcję stereo pasującą do salonu żeby można było na szafki postawić bliżej sufitu podpiętą pod Uniampa i TV, te wykonałem bo miałem do tego chęci, nawet nie mam gdzie ich używać na co dzień, pewnie skończą jako sprzęt na imprezy i jedyna przeróbka to zrobienie jednej kolumny na aktywną z Uniampem + bluetooth jako wejście.
Do wszelkiego odsłuchu filmów czy muzki z kompa mam podpięty zestaw 5.1 z amplitunerem Kenwood'a kolumnami Pure Acoustics AV799 i subem Yamahy YST-SW515. Taki zestaw zdecydowanie mi styka ;)

A jeszcze odnośnie tego Wavecore'a dałoby się podłączyć go do tego zestawu jak teraz zamiast GDWK albo pewnie nawet zamiast obu wysokotonowców nie ingerując w zwrotnice uzyskując przy tym lepszy dźwięk?

@Rfck
fanem retro nie ale czysta ciekawość i potrzeba zabicia czasu przewyższyła, do tego coś niespotykanego, nawet jeśli by słabo grały no to trudno, głośniki zawsze można do czegoś innego wykorzystać ;)
 
Ostatnia edycja:
Skoro tak to ja bym się pofatygował i zmontował ładniejszą obudowę w nowoczesnym stylu czyli głośniki jeden nad drugim, ta zwrotnica z tamtych czasów i tak jest pewnie kijowa i nie byłoby specjalnej różnicy ze zmianą frontu ;)
 
sklejka w tamtych czasach królowała. Obudowa do tego projektu była chyba zamknięta. Ten GDN zagra lepiej w obudowie z otworem, jednak o większej objętości. Ciekawostka jest ze jego pasmo przypomina kształtem to z GDNa 30/120 i tak samo jest bardzo wyrównane do 3000hz. Wiec 5 podziałów nigdy nie było uzasadnione dla tego głośnika. Tak samo połączenie tubki i kopułki, chyba tylko z powodu opinii o ich małej wytrzymałości.
Natomiast GDNowi przydałoby się niższe pasmo cięcia. Wiec powyżej niego mógłby pracować na przykład GDMK 11/60, który w 1985 roku jeszcze nie był produkowany.
 
tak dokładnie zamknięta, robiłem symulację w tej samej obudowie tylko z BR i wychodziło, że zagra to może i niżej basem ale nie będzie tak szybki jak jest w zamkniętej i w 70% wypełnionej
 
Będzie wystarczająco "szybki" bas [cokolwiek masz na myśli], a w dodatku będzie w ogóle, bo teraz go tam nie ma. GDN 30/80/2 w 55 litrach ma spadek ciśnienia o 3db przy 70 hz, o 6db przy 42 hz. Czyli jest jak z głośnika średnicy 13cm w kilkulitrowej obudowie.
Ten głośnik ma Qts 0,26 EBP wychodzi około 83 wiec głośnik jest typowo do obudowy z otworem dedykowany.
Wyżej od 500 hz - na średnie można by zdobyć GDM 18/100 który miał niższy rezonans lub 18/80/5 który miał bardziej poszarpaną górę pasma. I tak powyżej 2,5k hz mógłby wejść GDMK 11/60 a od 6k hz już dowolna kopułka wytrzyma.

Jednak czy to ma sens w ogóle? Pasmo GDNa 30/80/2 tak samo jak 120/1 jest bardzo wyrównane więc raczej więcej sensu miałoby dorobienie zwrotnicy 2,5 drożnej do konstrukcji opartej na głośnikach z Tonsil ZEUS niż trudzenie się z układem 4 czy 5 drożnym.
 
Ostatnia edycja:
no dobra to w takim razie, mogę Ci podać dokładne wymiary skrzyni i powiedz mi, w którym miejscu mam wyciąć otwór na BR, jakiej średnicy ma być rurka BR i jakiej długości, oraz ile wypełnienia ma zostać w budzie
w zwrotnicę albo jej wymianę nie chcę ingerować bo raz, że chciałbym aby pozostało 5way, a dwa dodatkowy koszt a w planach zbieram na coś innego i tak, te kolumny może i używam czasem do słuchania muzyki w pokoju ale częściej będą wykorzystywane jako stereo do nagłośnienia sporych domówek więc dźwięk przy % i tak się nie liczy bo do wszystkiego innego mam całkowity zestaw 5.1, który mi styka a gra lepiej niż te Tonsile

piszesz, że basu z tego mało mam, na czym się opierasz? ja odnoszę wrażenie, że jest go dość dużo
 
Nie widzę za bardzo sensu wiercenia otworu rezonansowego w obudowie o objętości 55 litrów dla GDN 30/80/2. Taka obudowa z otworem powinna mieć około 20 litrów więcej. Tak to również liczono w czasach kiedy ten zestaw powstawał, przyjmowało się że obudowa z otworem będzie miała około 30% większą objętość od obudowy zamkniętej.
Dwa jednakowe GDMy są bez sensu w tym rozwiązaniu, bo podział pasma między nimi przypadnie w miejscu w którym akurat oba pracują najlepiej, a krańce pasma i tak tam gdzie już sobie z poprawnym odtwarzaniem nie radzą.
Do nagłaśniania nadal lepiej nadaje się zestaw w postaci czegoś bardziej podobnego do ZEUS, który nie potrzebuje do tego podziału na aż pięć zakresów.
"Ilość" basu można opierać na wrażeniu ale możliwości basowe głośnika lepiej oprzeć na pomiarach i symulacji. Pomiary i symulacje wskazują jednoznacznie że ten głośnik w takiej obudowie basu produkuje tyle co przeciętny minimonitor. Nawet New Midlton z tym głośnikiem - choć bas w jego obudowie sięgał liniowo o 20Hz niżej niż w obudowie zamkniętej, także nie imponował wypełnieniem niskiego pasma.
 
no widzisz więc koło się zamyka, bo i tak idziemy w dodatkowe koszta za każdym razem, w artykule w którym był opisany projekt była wzmianka o możliwości zamontowania BR w tej obudowie co teraz jest ale nie było podanych dokładnych wymiarów rurki więc nikomu nie chciało się w to bawić. Mnie koszt wykonania reanimacji głośników + zakup części do zwrotnicy łącznie wyniósł 250zł czyli tyle ile jeden głośnik do Zeus'a kosztuje więc to mi się nie kalkuluje.
 
Nie proponuję Ci robienia Zeusów, podaję jako przykład na to że nie ma sensu reanimowanie tej konstrukcji 5 droznej nawet dla celów imprezowych. To był niewypał od pierwszej publikacji. Mając te głośniki należałoby pomyśleć nad zrobieniem nowej obudowy - wystarczy płyta wiórowa, koszt materiału ze 100 złotych najwyżej. Oraz zredukowanie pasm do trzech i dopracowanie zwrotnicy z prawdziwego zdarzenia. Więcej nie potrzeba. Dwa GDMy sprzedasz - sprawne, powinny wystarczyć na zakup materiałów do nowej obudowy - oczywiście jeśli masz mozliwości i zdolności do jej zbudowania samodzielnie, to ma sens.
 
Powrót
Góra