• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Regeneracja potencjometrów, selektorów, przełączników

Rejestracja
Kwi 8, 2012
Postów
812
Reakcji
1
Lokalizacja
Wałbrzych
W tym temacie będę sukcesywnie dodawał zdjęcia i opisy procesu regeneracji różnych potencjometrów i przełączników występujących w sprzęcie audio.

Aby uniknąć bałaganu, wszelkie pytania proszę kierować poprzez prywatną wiadomość lub dodawać w temacie post który wygaśnie w ciągu 1-3dni
 
Ostatnia edycja:
Selektor źródeł ALPS zmotoryzowany

Element w celu regeneracji należy bezwzględnie wylutować z PCB

Przed przystąpieniem do rozbierania należy oznaczyć kolejność segmentów selektora.

Pierwszym krokiem do rozmontowania selektora jest wyprostowanie zagiętych zaczepów (1 na foto)

Krok drugi to ściągnięcie pierwszego segmentu (2 na foto)

Krok trzeci to demontaż elementu ślizgowego (3 na foto)

Krok czwarty to demontaż tarczy ślizgowej (4 na foto)

Czynności należy powtorzyć dla rozmontowania wszystkich segmentów

Styki elementu ślizgowego należy delikatnie dogiąć na zewnątrz oraz wyczyścić najpierw kontaktem S, a następnie zakonserwowac kontaktem pr lub innym o podobnych właściwościach

Powierzchnie tarczy ślizgowej należy posmarować kontaktem s i pozostawić na kilka minut w celu rozpuszczenia brudu i siarczków, następnie wycierać i powtarzać tą czynność do momentu w którym tarcza nie będzie nosiła zadnych śladów zabrudzeń, (5 na foto) po zakończeniu czyszczenia należy posmarować tarcze kontaktem pr.

Należy bezwzględnie pamiętać o tym, aby pod żadnym pozorem nie zmienić położenia osi łączącej elementy ślizgowe w całość wraz z zebatką sprzężoną z silnikiem

Kolejność składania jest odwrotna jak przy demontażu



 
Potencjometr głośności ALPS zmotoryzowany

Element w celu regeneracji należy bezwzględnie wylutować z PCB

Pierwszym krokiem będzie odgięcie zaczepów (1 na foto)

Krok trzeci, to rozdzielenie zespołu na część stykową i część napędową (2 na foto)

Następny krok, zdjęcie zabezpieczenia trzepienia (3 na foto)

Krok czwarty, demontaż zespołu zębatki ze sprzęgłem oraz sprężyny dociskowej (4 na foto)

Następnie odkręcany 2 śruby mocujące aluminiowy szkielet części napędowej (5 na foto)

Demontujemy szkielet (6 na foto) tuleję oraz pierścień osłaniający (7 na foto)

Następny krok, to rozdzielenie potencjometru na dwa segmenty (8 na foto)

Następnie ściągamy metalową przekładkę oraz płytkę z tarczą oporową (9 na foto)

Tą samą czynność powtarzamy dla drugiego segmentu potencjometru

Czyścimy obie tarcze oraz ślizgaczez z siarczków i brudu (10 na foto)

Bardzo ważne jest aby podczas regeneracji dogiąć punkt masowy na tarczy oporowej, gdyż za jego pomocą sygnał jest przekazywany do ślizgacza (11 na foto)

Montujemy cały zespoł w odwrotnej kolejności jak przy demontażu

Kontrolujemy docisk punktu masowego tarczy do ślizgacza (12 na foto)

 
Powrót
Góra