• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Satori 3way - Demon który powie Ci twoje myśli ;) - projekt by raven1985

Rejestracja
Sie 24, 2009
Postów
4,850
Reakcji
50
Lokalizacja
Śląsk

Koszt głośników około ~2800PLN .


Użyte głośniki :
- Audax TW025A20Mg
(w późniejszym czasie ukaże się też wersja na TW025A28, na 99% można będzie też zastosować jego mniej "oczojebną"
wersję TW025A20 bez zmian w zwrotnicy )
- Visaton TIW200XS
http://www.visaton.de/en/high_end/tiefton/tiw200xs_8.html
- SBA MW13P-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/5-satori-mw13p-8/


Wygląd prototypu :
chgocicyclxj1onjjvb8_1426606422.jpg

7orbn2wjyh64oqji00vy_1426606386.jpg



Budka

xv4i9gq0dr4i2zwm95je_1426606365.jpg


KOLUMNA POCHYLONA O OK. 8 STOPNI !!!

Komora średnika 12l

Komora dla TIW-a :

30l zamknięta lub
40l BR strojenie na 28Hz portem 220x68mm z polinka .
(patrz wartość C11 w zwrotnicy !)

setgula0vgk483i1teu7_1426606403.jpg


Komora średniak dobrze wytłumiona rożnymi rodzajami wytłumienia (filc, gąbka, wełna ).
Należy pamiętać o !!!! :
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm

Komora TIW-a wytłumiona minimalnie jedną warstwą watoliny na tylnej ściance .

Obudowa musi być wykonana tak solidnie jak to możliwe z grubym frontem i licznymi rozpórkami wewnątrz .
Prototypowa skrzynka mocno pracuje jak TIW dostaje mocy ;)

Pomiary i zwrotnica :

m0pht8fxqmvgmhm9qp8l_1426606369.jpg

agrax689scj4ke1f0ijy_1426606397.jpg

kli474vrd7htf0skn8x9_1426606394.jpg


Transmitancja filtrów :

kfuj2to3053n21mk3wee_1426606400.jpg



Schemat zwrotnicy dla magnezowego audaxa :

hg6mkyiugmdm6pnxat75_1426606429.jpg



Schemat zwrotnicy dla złotego/tytanowego audaxa :
Na ten moment jedyną zmianą jaką trzeba wykonać to usunąć pułapkę C3 , R4, L2
i zmienić wartość R7 na 2.7om co nieco zmienia równowagę tonalną .
Ta wersja najprawdopodobniej doczeka się pełniej finalizacji i ostateczny schemat opublikuje za jakiś bliższej nie określony czas .
Niemniej jednak nie należy się spodziewać radykalnych zmian raczej drobnych korekt w wartościach elementów bo porostu już teraz brzmi dla mnie dobrze :)


Elementy itp:


Cewki z polinka :

000-1740 Cewka ind. 0,100mH +/-3% 0,600? dr.0,50mm śr.27 dł.30mm
000-1366 Cewka ind. 0,500mH +/-3% 0,700? dr.0,70mm śr.32 dł.30mm
000-0825 Cewka ind. 0,900mH +/-3% 3,74? dr.0,30mm śr.19 dł.15mm
000-1781 Cewka ind. 10,000mH +/-3% 4,230? dr.0,70mm śr.48 dł.60mm

Pozostałe 2 wymagają komentarza .
Jak ktoś chce oszczędzić to proponuje :
000-5218 Cewka ind. 20,000mH +/-3% 4,210? dr.0,40mm Fe 0,139kg. śr.35 dł.45mm
000-5134 Cewka ind. 7,000mH +/-3% 0,410? dr.1,20mm Fe 0,252kg. śr.48 dł.46mm
Cewka 20mH wybrałem tanią i taką mam obecnie zamontowaną .
Pytanie czy ta cewka nie nasyci się przy pełnej mocy ? Teoretycznie musi być "przygotowana" na prąd rzędu nawet 8A .
Dlatego nie głupim pomysłem było by zastosowanie cewki na większym rdzeniu :
000-5834 Cewka ind. 20,000mH +/-3% 0,93Ω dr.1,00mm Fe 0,325kg. śr.55 dł.46mm - należy odpowiednio skorygować rezystor R11 !!! na wartość 6.8om .
lub nawet powietrznej (droga : 83PLN :( ) która się nie nasyci nigdy :).
000-1765 Cewka ind. 20,000mH +/-3% 6,380Ω dr.0,70mm śr.52 dł.60mm
(rezystor R11 należny wtedy dać 1.2om )

Cewka L5 również powinna być przystosowana do dużych mocy dlatego rekomenduje :
000-6355 Cewka ind. 6,8mH +/-5% 0,17? +/-10% 500W / 8? drut 1,2 rdz.10 śr.71 h.25mm
Jest to cewka na rdzeniu toroidalnym i nie jest droga - 60PLN - i ją zastosuje w swojej zwrotnicy o rezultatach poinformuje :)

Rezystory :
10W "SUPERES" - R1, R2 , R5, R7
10W "MOX RSS" - R8, R10, R11
5W "MOX RSS" - R9, R6, R3, R4

Jak ktoś zamierza wykorzystywać pełny potencjał TIWa długo i często to nie będzie przesadą połączanie równolegle/szeregowo dwóch 10W rezystorów w miejsce R5 i R7 :)

Kondensatory :
C11 i C7 oczywiście z racji ogromnych pojemności tylko elektrolity .
C9 i C10 elektrolity ale nie będzie przesadą zastosowanie najtańszych foliowych MKT typu "MANT" lub podobnych .
Pozostałe kondensatory tylko polipropylenowe MKP na wysoki C1 można dać coś lepszego :)

Koszt zwrotnicy pewnie niestety dobije do 800-1000PLN za zestaw stereo w zależności od przyjętej "strategi" :/
Tnąc koszty można jeszcze zastosować zamiast korektora impedancji na średniaku (L4, R8, C7) pojedynczą cewkę 6mh o rezystancji wypadkowej około 5om . Formalnie zamieni to filtr 1 rządu na 2 rzędu ale charka zmieni się nieznacznie i w testach osłuchowych różnicy znaczącej nie było . Nie miej jednak może to mieć znaczenia dla dużych mocy bo na samej cewce satori będzie filtrowane gorzej .


Jak widać zwrotnica nie jest super prosta i zastosowałem pewne rozwiązania wymagające komentarza .
Na audaxie jest filtr 1 rzędu z pełną kompensacją piku impedancji .
Jest to konieczne ze względu na wysoki rezonans własny o dużej dobroci . Bez tej pułapki głośnik "nie gra " :)
Druga pułapka kompensuje mocno wzrastającą charakterystykę powyżej 10k spowodowaną rezonansem magnezowej membrany tuż na skraju pasma . Rezonansu nie słychać i nie pozostawia on żadnych śladów na THD głośnika
ale jak macie kota albo psa to może on średnio lubić wasze głośniki :D
Satori ma zaznaczony break up na około 8k i próby zastosowania 1 rzędu czy łagodniejszego filtrowania czy też wyższej częstotliwości podziału szybko kończyły się bólem głowy ;) Jak macie problem z sylabiantami to nie koniecznie winna może być kopułka ... często jest za to odpowiedzialny za słabo filtrowany średniak a kopułce obrywa się nie słusznie :)
Jak widać dalej średniak dodaje się do wypadkowej charakterystyki jeszcze na 15K !
Ostatecznie wszędzie zostały zastosowane filtry LR2 akustycznie .
Na TIW-e zastosowałem rzadko stosowany zabieg - pełną kompensację piku rezonansu głośnika .
Bez tej pułapki charakterystyka wygląda tak :
vq0sci75pz4c3tvyhr1y_1426612299.jpg

Podbicie sięga 3dB i mocno "pompuje" bas . Pewnie wiele osób będzie przez to rozczarowana TIW-em bo są po prostu przyzwyczajone do tego podbicia w innych kolumnach i dla nich będzie "mało basu" ;)

Nie rekomenduje jakiś wielkich zmian w tłumikach.
Warto spr. na wysokich R1 9.1om bo długo wąchałem się między 10/9.1om (różnica dość spora bo około 1dB ).
równowaga tonalna dla wersji z magnezowym audaxem przesunięta jest w stronę średnich tonów jak komuś to nie odpowiada proponuje zamianę R7 na 2.7om. Przycisza to średnie o dokładnie o 1dB . Ewentualnie można też próbować wartości pośrednie 3.3 i 3om .
Po przyciszeniu średnich bas jest nieco czytelniejszy .

Brzmienie :
Neutralne .
Dlatego jak ktoś szuka jakiś fajerwerków w dźwięku to nie są to kolumny dla niego .
Z tego też powodu nie rekomenduje tej konstrukcji na "pierwsze lepsze kolumny" bo pewnie będzie rozczarowanie .
Kolumny podczas odsłuchu zupełnie nie zwracają na siebie uwagi i to jest ich siła .
Nie meczą przy długotrwałym odsłuchu , złe nagrania brzmią źle ale nie powodują odruchów wymiotnych ;)
Zestaw zagra wszystko co do repertuaru raczej nie ma ograniczeń .
Średnica z satori jest świetna ("zaczarowana" jak w 12mu SS chociaż inna ;)), potrafi ryknąć (jak to demon ;)), nie ma tutaj mowy o braku wypełnienia niskiej średnicy, średnica nie jest "rozmazana" jak w wielu głośnikach z papieru.
Bas z TIW-a (mimo że wygląd samego tiwa na to nie wskazuje ;)) jest kulturalny . Nie brakuje mu zróżnicowania i uderzenia , nie jest monotonny , w BR schodzi nisko i czasami zamruczy czy poproszony rzuci mięsem :) chociaż czuć pewne spowolnienie w stosunku do zamkniętej być może trzeba zdjąć te 5l - będę się bawił jeszcze.
Wysokie z magnezowego audaxa niespecjalnie rzucają się w uszy są po prostu dobre , w dłuższej perspektywie dostrzega się pewne niuanse , jakieś dźwięki w tle których nigdy nie słyszałem na żadnej kopułce do tej pory .
W tytanowym gdzieś to ginie ale za to jest bardziej melodyjny , charakterny .
Ogólnie ciężko mi jest opisać sposób gry tych audaxów , mi się on po prostu podoba i przy nich zostanę chociaż pewnie nie są to najlepsze kopułki na świecie ;)
Z satori sprawdził by się na pewno beryl ( nie koniecznie Scana ) ... może kiedyś .

LuSzTi słuchał chwilę jak będzie chciał to coś doda jak nie to nie :D

Teraz o wadach :)
A konkretnie jednej wadzie .
SPL . Skuteczność kolumny jest poniżej przeciętnej szacunkowo pewnie koło 82dB.
W mniejszych pomieszczeniach to nie jest żaden problem . W pomieszczeniach powyżej 25m kwadrat może wymagać mocnego wzmacniacza :)
Przy normalnym słuchaniu do komfortowej zabawy wystarczy solidne 100W/8om .
Ale jak ktoś chce poszaleć i "kończyć tiwa" to potrzebuje pieca min. 200-300W/8om :)

PS
paroh zaraz napisze, że zmarnowałem satori z tym audaxem ;)
 
Ostatnia edycja:
Zakładam, że to twoje własne kolumny tak ? Masz jakiś pomysł na wykończenie ?
Pomiary wykonywałeś metodą z trzech wysokości plus arkusz kalkulacyjny Bagbyego ?

Fajny projekcik, jestem ciekawy jak to gra i czy ktoś ma zamiar to kopiować ;D
 
Jeśli to ta zwrotka, której ja słuchałem to przyciszyłbym trochę średnicę.
Generalnie bardzo fajny zestaw, neutralny, bez opadu szczęki przy pierwszym odsłuchu, ale dający satysfakcję na dłuższą metę.
Zdecydowanie dla osłuchanych ludzi, którzy wiedzą czego szukają i szukają wyważonego grania.
 
Zakładam, że to twoje własne kolumny tak ?
Pewnie tak :)
Wersja z magnezowym była zrobiona w celach ewaluacyjnych .
Wrzucam póki jestem na świeżo. Może się komuś przyda .

Pomysły na wykończanie są ;)
Pomysłów zawsze jest dużo :)



Jeśli to ta zwrotka,
Tak .
Ze złotym dokładnie to zrobiłem przyciszyłem średnie .
Z magnezowym było już dla mnie zbyt ciemno .

- - - - - aktualizacja - - - - -

Pomiary wykonywałeś metodą z trzech wysokości plus arkusz kalkulacyjny Bagbyego ?
Tak + weryfikacja na dworze .
Jedyne co wyszło to nieco większa dziurka na symulacjach na 300-500Hz niż w rzeczywistości .
 
Bardzo fajny projekt :thumbsup:. TIW 200 to świetny głośnik i sam się na niego czaję rozważając wymianę za seasa. Jak ktoś ma wątpliwości czy w OZ dobrze zagra to może je rozwiać bo ten głośnik w OZ gra bardzo dobrze a w BR robi prawdziwą rozpierduchę.
 
U siebie planuje dwie sztuki TIWòw na stronę, na górę berylowy Scan w małej tubce. Szukam im kompana na środek. Wstępnie wytypowałem Cella C90, Seasa W16 lub Satori 13 taki jak u Ravena. Może ktoś ma jakieś ciekawe rozważania na temat wymienionych głośników?
 
Konstrukcja ciekawa, cos nowego.Sam zastanawiam sie nad jakims wysokotonowym audaxem. Sredniotonowy tez pewnie warty zainteresowania. Jedynie martwilaby mnie niska efektywnosc tiwa...
 
Potwierdzam swietne brzmienie malego Satori :) O ile wersja MW16 ma troche wycofana wysoka oraz niska srednice, tak ten maly gra fenomenalnie w calym zakresie, wlacznie z basem. Na potwierdzenie tego jest to, ze jak pojechal do Ravena, to juz nie wrocil :D
Dlugo nie goscil u mnie ale mialem go z cssem oraz audaxami :) Z Audaxow jedyna wersja z jaka sie zgral to zlota. Magnezowa niestety wyjatkowo szybko zostala odrzucona :P

PS
paroh zaraz napisze, że zmarnowałem satori z tym audaxem
No bo one go ograniczaja i psuja z fajnego brzmienia! :D
 
Ale średnica wywalona przed szereg
W tekście jest jak to "naprawić" ;)
Po za tym jak zastosuje się lepszą cewkę na TIWa to charka tiwa pójdzie w górę jakieś 0.4-0.5dB i średnica nie będzie już przed szereg wybiegać ;)

OZ gra bardzo dobrze
Potwierdzam . Do tej pory miałem go w OZ .

Jedynie martwilaby mnie niska efektywnosc tiwa...
Kwestia wielkości pomieszczenia i mocy wzmacniacza .

Na pewno nie muła . Nie muli tylko cichy jest ;)


Miało być tiw250 XS
Ponoć już nie taki dobry .

No bo one go ograniczaja i psuja z fajnego brzmienia!
Zyskują przy bliższym poznaniu ;)

A co robi ta rakieta w górę od 15kHz?
Powietrze :D



Nie na temat...
Cella C90, Seasa W16 lub Satori 13
Marudzisz :P
Masz porównanie wszystkich głośników :)
Moje zdanie znasz .
Ale nie powiem, że bym nie posłuchał cella i beryla jak by była okazja :D

Dobry ale do satori mu brakuje jednak . No i brzydki :D



- - - - - aktualizacja - - - - -

C3, R4, L2? Bo nie wiem, czy dobrze zrozumiałem?
Tak, poprawiłem .
Podziękował za wyłapanie błędu :)
 
Nie na temat...
Nie marudzę, tylko mam pewne wymagania:
- wysokotonówka ma być w tubce (cofnięcie głośnika w tył),
- midrange ma być okrągły i powinien być jednak większy lub podobny wielkościowo do wysokotonówki w tubce. Dobrze wiesz, że słabo się to wizualnie składa na froncie jak nie ma gradacji średnic.
- kolumna ma być ładna wizualnie (choć pojęcie ładności to rzecz względna, ale dla mnie to między innymi gradacja wielkości średnic,
- no i ważne jest to żeby głośnik był względnie dostępny i żebym nie musiał na niego czekać do końca roku (ja nie mam tak, że pożyczam głośniki i stwierdzam, że już nie oddam :P)
i last but not least - ma grać najlepiej jak może i ma się wstrzelić w moje gusta i oczekiwania :)

Dziś chyba podjąłem decyzję co do średniaka, muszę to sobie jeszcze rozrysować, ale zapowiada się dobrze :)
 
Nie na temat...
Masz za duże wymagania :P
C90 ma 124mm więc trochę słabo będzie wyglądał :P

 
Nie na temat...
To nie będzie CELL, to nie będzie też żadne Satori i żaden Seas :P
 
Powrót
Góra