• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Sterowanie silnikiem DC 48V 1000W

Rejestracja
Lip 26, 2011
Postów
257
Reakcji
1
Lokalizacja
Warszawa
Cześć Wam. Zastanawia mnie w jaki sposób można najefektywniej sterować takim silnikiem DC w przypadku zastosowania go do elektrycznego małego pojazdu. Sterowanie na pewno musi być płynne coś na zasadzie pedału gazu w samochodzie. Być może ktoś z Was orientuje się w temacie i doradzi :)

Konkretnie to ten silnik w wersji na 48V:

http://www.magmapolska.pl/silniki-szczotkowy-dc/1020/1020-1000w/
 
Sterowanie PWM i dalej mosfety w stopniu mocy lub regulator napiecia na tyrystorach

ale jesli to ma byc pojazd, to proponuje pomyslec o silniku bezszczotkowym, uklad bedzie duzo bardziej efektywniejszy w sterowaniu i uzytkowaniu ale za to bardziej skomplikowany niestety
 
Ostatnia edycja:
Źródło prądowe na LM317.. hehe ;)

mocny mosfet czy nawet IGBT+mostek h+sterownik?

Tylko dochodzi problem prądu rozruchu, pod niego musisz dobierać tranzystor
 
Mógłbym prosić więcej szczegółów na temat tych mosfetów ? W jaki sposób to wszystko ma być połączone z uC i generalnie w jaki sposób to działa i ile tych mosfetów będzie potrzebne przy tym silniku i jak je połączyć ?

Robię coś takiego pierwszy raz więc muszę najpierw się sporo nauczyć i zrozumieć :)
 
Ostatnia edycja:
Poszukaj gotowego urządzenia. Zbudowanie czegoś takiego w amatorskich warunkach wiąże się ze sporymi kosztami i potrzebą posiadania odpowiedniego zaplecza sprzętowego i wiedzy.
 
Jak Ty nie wiesz co to jest mostek H i jak tym sterować to kiepsko to widzę przy tych mocach.
 
PWM steruje wypelnieniem przebiegu co wplywa na predkosc obrotowa silnika
Mostek H steruje kierunkiem obrotów silnika i stanowi jednoczesnie element wykonawczy czyli potocznie driver


uC -> PWM -> Mostek -> Silnik

przy takich pradach i bez zaplecza sprzetowego i pomiarowego lepiej kupic gotowy driver
 
Człowiek się uczy na błędach, ja tam go widzę przy tych mocach, może przez małe fajerwerki ale widzę xDD Żarcik (z fajerwerkami rzecz jasna, a nawet bardzo :))

To słuchaj musisz poczytać trochę nt. zasady dzialania silników na prund, warto rozebrać nawet jakiś mały z zabawki, ja kolekcjonowałem takie byki jak byłem mniejszy :D

Jeżeli posiadasz tę wiedzę to napisz

Generalnie to chłopaki dobrze mówią, diy wyjdzie Cie sporo drożej, ale tez więcej nauczy

Masz tu coś ciekawego

https://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja_szerokości_impulsów
 
Ostatnia edycja:
btw potrzeba jeszcze tranzystorow ktore wysteruja glowne mosfety, a sam sygnal pwm mozesz podawac prosto z uC
 
Ostatnia edycja:
uC i idee PWM ogarnę, o mostku już poczytałem. Załóżmy, że uC i PWM jest zrobione jak należy. Co dalej ? Jak dobrać tranzystory ile i w jaki sposób aplikować ? Na co zwracać uwagę ? Przepraszam, że tak ogólnie, ale najpierw chcę sobie stworzyć zarys całości.
 
uC i idee PWM ogarnę, o mostku już poczytałem. Załóżmy, że uC i PWM jest zrobione jak należy. Co dalej ?

Dalej musisz ogarnąć co to jest Back EMF dla silnika, dlaczego ciągle palą się mosfety, dlaczego za którymś podłaczeniem spali się wszystko łącznie z komputerem jak będziesz miał podłączony programator (wiesz co to Transil?), a dodatkowo dlaczego przy pierwszej próbie z obciążeniem nie da się wyłączyć silnika i zapiernicza jak szalony, mimo że dałeś przekaźnik awaryjny -obyś na dziecku nie testował.

Przy indukcjach, PWM i prądach powyżej pojedynczych A nie ma żartów, przepięcia to chleb powszedni i wpływ na pracę ma wszystko, choćby złe prowadzenie przewodów. Wypróbuj najpierw sterowanie czymś małym, np wentylatorem.
 
Powrót
Góra