• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

STX W.20.140.8.MC GDN-20-100-8 + SB Acoustics SB29SDAC-C000-4

Rejestracja
Sty 19, 2021
Postów
6
Reakcji
0
Lokalizacja
Tarnowskie Góry
Witam, to mój pierwszy post, dopiero znalazłem to forum :)
Miałem stare obudowy podłogowe ok 30l i naszło mnie dwa lata temu coś poeksperymentować.


Zamontowałem w niej dwa głośniki z tematu, obudowa jest typu zamkniętego, porządnie wygłuszona wełną naturalną i uszczelniona.
Zwrotnica wygląda po stu przeróbkach tak (dublowanie elementów, bo takie akurat miałem pod ręką do prób):
d1042c712e8a2dbe2ee052b1044ab0ce_1611084132.jpg


Problem w tym, że w niektórych utworach grają wręcz bajecznie (typu Amy Winehouse), a w innych okropnie (np. metal, rock). Normalna rozmowa w tv jest bardzo płaska, bez wyrazu.

Do porównania mam drugie kolumny Melodika BL40 MK3. Scena w porównaniu do tych moich diy jest rozmyta wszędzie, ale środek graj dużo lepiej. Tweeter SB bije na głowę ten z BL40, no i wolę precyzyjny bas z obudowy zamkniętej, choć schodzi bardzo płytko :(

No i teraz zastanawiam się nad sprzedażą SB40 i albo pokombinowałbym coś z tymi moimi diy, albo zrobił coś zupełnie nowego. Ktoś coś doradzi :biggrin:
 
Witam, to mój pierwszy post, dopiero znalazłem to forum
Witamy! ;)
chwała Ci za to, że jako nieliczny założyłeś odpowiedni temat w tym dziale! :D


Zwrotnica wygląda po stu przeróbkach tak
nie znam tych glosnikow, ale te filtracje sa bez sensu! :(
20uF na wysoki? :o

jakbys mial pomiary w speaker workshop to bym cos podlubal
ale tego programu nie znam :/
 
Witaj,
nad ta zwrotnica musisz jeszcze troche popracowac. Czy dobrze mysle, ze charakterystyki masz zgrabowane narzedziem Trace?
 
Witamy! ;)
chwała Ci za to, że jako nieliczny założyłeś odpowiedni temat w tym dziale! :D



nie znam tych glosnikow, ale te filtracje sa bez sensu! :(
20uF na wysoki? :o

jakbys mial pomiary w speaker workshop to bym cos podlubal
ale tego programu nie znam :/

prowadziłem kiedyś forum, to wiem, jak to wkurza, jak ktoś wchodzi z buciorami i nie czyta nawet regulaminu ;)

speaker workshop jest bardzo podobny, miałem go wcześniej, tylko mi się wywiesza, a ten program okazał się dla mnie lepszy- bardziej intuicyjny

Wcześniej miałem 4,7uF, ale ten STX ma wielki garb który słychać..
0ad00c538d1ce2fa2fcbc880abb04661_1611129054.jpg


- - - - - aktualizacja - - - - -

Witaj,
nad ta zwrotnica musisz jeszcze troche popracowac. Czy dobrze mysle, ze charakterystyki masz zgrabowane narzedziem Trace?

tak, zgrabowane
ale robiłem też pomiary holmiimpulse i mniej więcej jest podobnie
 
tak, zgrabowane
ale robiłem też pomiary holmiimpulse i mniej więcej jest podobnie

Ale czy te pomiary zawieraja informacje o centrach akustycznych glosnikow? Bo z samych charakterystyk zgrabowanych za pomoc Trace, nie wyciagniesz informacji o centrum akustycznym glosnikow. To kluczowy element przy projektowaniu zgrania fazowego glosnikow.
 
no ok, dużo jest takich projektów jak miałem wcześniej, a dokładnie miałem coś takiego:
f76d47bb0932e127da3f1c469941ebd4_1611155412.jpg


Tylko jako laik, nie widzę zbyt dużych różnic. Oczywiście widzę, ze podział jest wyżej, ale czy coś jeszcze się zmieniło ?

Ja się nie znam, ale rezystor na woofer w szeregu? Ta, jednocześnie na wysokie, ale tak się nie robi.
Jak Maraian pisał na ten dzwon stosuje się pułapkę równolegle do głośnika (kondensator, cewka, rezystor), może i sam kondensator z rezystorem by starczył.
Najlepiej zastosuj pułapkę, i częstotliwość podziału zmniejsz, może coś w okolicy 1,8k?
Te dzwonienie głośnika niskotonowego znaczy też, że wysoko go nie utniesz.
 
Ale czy te pomiary zawieraja informacje o centrach akustycznych glosnikow? Bo z samych charakterystyk zgrabowanych za pomoc Trace, nie wyciagniesz informacji o centrum akustycznym glosnikow. To kluczowy element przy projektowaniu zgrania fazowego glosnikow.
Nie wiedziałem, że to ma aż taki wpływ. Dodałem, chociaż nie wiem czy dobrze. Środek woofera jest 16cm niżej niż środek tweeta i woofer jest 3cm głębiej. Dałem X -160mm i Z -30. Dob
c421d84aea62fca649545f8806e80b62_1611172889.jpg


- - - - - aktualizacja - - - - -

Najlepiej zastosuj pułapkę, i częstotliwość podziału zmniejsz, może coś w okolicy 1,8k?
Te dzwonienie głośnika niskotonowego znaczy też, że wysoko go nie utniesz.
Chciałem dać wyżej podział, ale jest masakra. Przy 1.8 też są jaja. Może tak być, że te dwa głośniki po prostu nie za dobrze do siebie pasują? Coś mi się wydaje, że przydałby się trzeci w środek :???:
 
Wplyw ma ogromny, dlatego dokladne obliczenie mozna uzyskac tylko dzieki pomiarom. Szkoda Twojego czasu, abys dalej grzebal w tej zwrotnicy, jesli dane charakterystyki nie pochodza z pomiarow, i nie maja poprawnie obliczonej fazy/predelay.
 
Znaczy w kwestii podstaw do projektu zwrotnicy - impedancja głośników jest wpisana z palca stała 8ohm, dobrze widzę?
"Opór" głośnika czyli impedancja zmienia się z częstotliwością. W efekcie ten sam opornik podłączony w obwód będzie miał inne działanie tam gdzie głośnik ma te 6ohm, a inne tam, gdzie będzie miał 20 itd.
Nie uwzględnianie tego da ci wyniki kompletnie nie pokrywające sie z rzeczywistością.
 
Znaczy w kwestii podstaw do projektu zwrotnicy - impedancja głośników jest wpisana z palca stała 8ohm, dobrze widzę?
"Opór" głośnika czyli impedancja zmienia się z częstotliwością. W efekcie ten sam opornik podłączony w obwód będzie miał inne działanie tam gdzie głośnik ma te 6ohm, a inne tam, gdzie będzie miał 20 itd.
Nie uwzględnianie tego da ci wyniki kompletnie nie pokrywające sie z rzeczywistością.

jedna impedacja została zaczytana z wykresu - tweetera, a drugą zasymulowało po wpisaniu danych tech. woofera, na ile prawidłowo nie wiem, ale szła do góry po paraboli tak jak widzę na innych wykresach ludzi, więc podejrzewam, że w miarę ok

tak zmieniałem wartości zwrotnicy, że zrobiła się w miarę płaska - ale nie znam się na tym, robiłem to na czuja :rolleyes:
w każdym razie mam mikrofon z wkładką do pomiarów więc jak znajdę czas to pomierzę ;)
ps
chociaż teraz jak patrzę na ten wykres, to chyba faktycznie gdzieś się straciła po drodze ta ustawiona impedancja, bo to nie możliwe
 
Ostatnia edycja:
Czekam na części do jig'a i do zwrotnicy, ale pomierzyłem i pobawiłem się tym co miałem:

d809a835b0154891f6cac8453835ad52_1611653132.jpg


901ba0faf34c899b1a77ef0aece1e2b8_1611653005.jpg


wystarczy tłumik na wysokie i będzie w miarę ok? Na niskich te podbicia idą z tweetera od jego impedacji- jak to wyciąć? Miałem pomiar, ale mi się nie zapisał jakoś na telefonie :/

zielony kolor to obniżenie treble na wzmacniaczu
 
Ostatnia edycja:
Musisz zrobić pomiary impedancji i pasma, z tym to trochę zabawy jeśli mają być wiarygodne, szczególnie pasmo przenoszenia. A przynajmniej jeśli masz Vituix zaimportować je za pomocą SPL Trace z informacji producenta. Następnie w module Diffraction dokonać zmiany pasma które uwzględniają wielkość obudowy i umieszczenie głośników na płycie przedniej w ten sposób masz jako takie dane o paśmie, z uwzględnieniem Min Phase (moduł Calculator), od której zależy jak głośniki będą się sumować, po dodaniu Offset, tj przesunięcia w center akustycznych, powiedzmy 25-30mm patrząc na użyte głośniki. I mozna zabrać się za filtry by dopasować pasmo do krzywej 'transfer function' danego filtru AKUSTYCZNEGO (Optimizer, ale zapomnij by Vituix coś zoptymalizował jeśli samemu nie doprowadzisz pasma by przypominała danej krzywej, np LR4, 1800Hz).
Możesz też użyć XSim, który ma możliwość kalkulacji fazy z podanego pasma i korekcji krańców pasma, ale nie masz w nim szablonów krzywej filtrów.
Później robisz pomiary 'in phase' i 'out of phase' i sprawdzasz czy symulacja pokrywa się z pomiarami. Ewentualnie, a raczej dość często robisz korekcję w Offset w programie tak by symulator podał pasmo tak jak to pokazują to pomiary (czasem trzeba zrobić korekty Min Phase). Zawsze używa się wzmaka bez jakichkolwiek korekcji charakterystyki przenoszenia.
Powodzenia P.S. W twoich filtrach nie ma korekcji Difrakcji obudowy tj od 150Hz w górę do 1kHz powinien być spadek ok 5-8dB by pasmo po filtrze było w miarę płaskie, zależnie od pasma samego głośnika i wielkości płyty czołowej/obudowy. Z reguły by wyprostować pasmo trzeba użyć więcej elementów niż samej cewki-kondensatora, myślę że by wyprostować midwoofer będzie potrzebna jeszcze jedna cewka (choć niekoniecznie) a do kondensatora powinien być dodany rezystor i pułapka RLC na te 3.5kHz. To samo z tweeterem: Rezist, kond, cewka, kond i rezistor równolegle z wysokotonowym, tak na pierwszy rzut oka. LR4 przy 1,6-2kHz wygląda na optymalny filtr do tych głośników. Troche można wykrzywić krzywą, i 'kolano' tj dobroć filtra, Q, by doprowadzić do lepszej zgodności fazowej i mały uśmiech o głębokości 3dB oktawę powyżej filtru (między 2-5k) 'ładnie' brzmi, jako że zmienia charakterystyki kierunkowa po przejściu z woofera na wysokotonowy. Staraj się by impedancja nie spadała poniżej 5-6 ohmow, bo przy 6ohmach i 30 stopniach fazy dla wzmacniacza reprezentuje to coś około 3-4 ohmow, no chyba że masz dobry piec którego takie obciążenia 'nie ruszają'
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra