• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

sub na SB34SWNRX-S75-6

skoro masz tyle doswiadczenia z subami mozesz mi powiedzieć jak zagra ten głośnik w 100 l strojonych na 20 Hz?
z filtrem pasywnym ... korekcja impedancji 100 uF plus rezystor 5 om , oraz szeregowo cewka 4mH o oporności 0,5 oma ?
-24 dB ok 600 Hz
link do głosnika
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/12-sb34swnrx-s75-6/
dzieki i pozdrawiam

Ta wiadomość chyba powinna iść na pw, tylko nie jestem pewien do kogo.
Jeśli o mnie chodzi to powiem że pomysł dziwny. Co to ma w ogóle być, subwoofer... z filtrem pasywnym? Czy jako niskotonowy w 3-way. 100L 20Hz, to będzie miało niską sprawność i prawdopodobnie niezbyt wyrównaną krzywą. Czyli może brzmieć średnio... Trzeba by było przeanalizować parametry i zrobić symulację.
Podaj więcej szczegółów, co to, po co itd. Ale nie tutaj.
 
Marian , nie wiem czemu mówisz o prowokacji, skoro Granat robi suby to troche na ten temat wie.
jesli chodzi o suby z filtrem pasywnym to robił to visaton i z tego co pamietam np Lipiński

taki sub można użyc do 3 way , w biampingu , i tak dalej
Chcę to wykorzystać do celów domowych a nie do nagłasniania stadionów

fsnq1ct83mdez0ukfrgk_1407684714.jpg


tak wyglada pomiar w obudowie tasukowej, Sb34 jako głosnik niskotonowy w 3-way
gra rewelacyjnie , jest tylko jeden mankament ,ze nie schodzi zbyt nisko, chcę teraz włożyć go do br i porównać brzmienie

pomiar 3 cm od membrany , wypadkowa charakterystyka sztucznie generowana

- - - - - aktualizacja - - - - -

jeszcze celem wyjaśnienia lewy i prawy kanał obslugują osobne głosniki niskotonowe
 
Nie na temat...
chcę teraz włożyć go do br i porównać brzmienie

To w takim razie, dlaczego pytasz skoro masz go u siebie?
Złóż obudowę i sam się przekonaj.

gra rewelacyjnie , jest tylko jeden mankament ,ze nie schodzi zbyt nisko,

TL-ka na tym głośniku nie schodzi z byt nisko?
W takim razie przedstaw projekt, może PM coś zaradzi... ale nie w tym temacie, bo to temat o subbasie Granata.
 
tak wyglada pomiar w obudowie tasukowej, Sb34 jako głosnik niskotonowy w 3-way
gra rewelacyjnie , jest tylko jeden mankament ,ze nie schodzi zbyt nisko, chcę teraz włożyć go do br i porównać brzmienie

Nic dziwnego, ze nie ma niskiego basu, bo potwierdza to Twoj pomiar. Efektywnosc portu z tasuka jest za slaba. Twoje dodanie pomiarow jest bledne, musisz wyrownac poziomy glosnika i tunelu, dopiero pozniej sumowa.

Ok, wiecej nie ma co smiecic o TL w tym temacie.
 
nie mam pomiaru portu , ten rysunek to pomiar z bliskiej odległości sb34 i midwoofera , zrobiony do zwrotki. efektywność jest na poziomie 89 dB subwoofer.
Dzieki Tobie Pogromco Mitów juz wcześniej nauczyłem sie nakładac pomiary :)



ok Marian , jak zrobie obudowe to sie sam przekonam.
tasuki robiłem 2 razy to i br mogę zrobić ze trzy rózne, i wtedy bede wiedział . dzieki za dobre rady.



Pytałem praktyka , który ma do czynienia z duzymi głosnikami , czego sie moge spodziewać, symulacje potrafie robić sam, ale zapytać zawsze trzeba bo nikt nie wie wszystkiego, ja na pewno, natomiast jest to stosunkowo nowy glośnik
i nie ma gotowych rozwiązań

symulacja z kitu madisound ok 75 litrów z membraną bierną, charaktrystyka prawie ok ale opoznienie grupowe moim zdaniem marne. to tyle




01be435tcf08yz1szcyx_1407711344.jpg


- - - - - aktualizacja - - - - -

Jeszcze jedno dla kolegi Mariana napisałem o obudowie tasukowej a nie tl, generalnie tasuki brzmia lepiej od tl tej samej wielkości czyli ok 200l, sam porównywałem, ale to jest moja opinia i nikt nie musi jej podzielać, a jak chcesz poznac róznicę to zbuduj tasuki :)
 
Czy Ty coś na tych symulacjach widzisz? Nadziubdziane takie :P
Rozumiem że sub ma grać od 20Hz? W zwykłej obudowie BR ciężko jest o ładne zejście do 30Hz nawet z większymi głośnikami. Chyba że zamierzasz podbić ten zakres na eq... ale to i tak zaraz się skończy Xmax.
Ja bym na Twoim miejscu podzielił pasmo na 4 części. Sub 20-70, a wyżej zwyczajne 3 drożne kolumny. Wtedy możesz pokombinować z choćby TL która da lepszą sprawność dla niskich tonów niż BR.
 
30 Hz to ja teraz mam liniowo z tasuka 200l. oto pomiar w pokoju głosnik tunel roomgain wszystko razem

4l1qwmuts488zuz1in1s_1407797103.jpg


problem w tym ,że kiedyś słyszałem niski bas z peerlesa 30cm a jak przestawałem słyszeć to ciśnienie infradzwięków zatykało mi uszy jak przy lądowaniu samolotem. Aby takie efektowne zejście uzyskac z tasuka musiałbym podwoić objetość jak to zrobił Comendante W... wielki entuzjasta jedynej słusznej obudowy dla głosnika niskotonowego, który to kolega prowadził mnie jak dziecko za ręke przez wszystkie meandry sztuki tasukowej.

jesli uzyskam z obudowy br f6 na poziomie 20 Hz to room gain zrobi resztę i pasmo powinno byc przynajmniej liniowe od tych 20 Hz, a mając dwa glośniki 12 cali w pokoju dżwiek powinien być co najmniej satysfakcjonujący.

Jeśli chodzi o niskie strojenie to odpowiedż impulsowa jest bardzo ważna dlatego strój na 19-21 Hz bez sztucznego podbijania średniego basu, o maksymalne wychylenie membrany nie bardzo sie martwie bo zanim to tego dojdzie to to cisnienie dźwieku mnie zabije
 
Ostatnia edycja:
Heh, to ma być liniowo? Bez urazy... Masz potworne dziury w paśmie. ;) Chyba nie zdajesz sobie sprawy że 3dB to już naprawdę wyczuwalna różnica. Taki przebieg jak Twój gra bardzo swoiście, ma swoje specyficzne brzmienie.
Spójrz na mój pomiar basu również w pomieszczeniu. Zwróć szczególną uwagę na skalę! W tym przypadku były to 4szt. kolumn BHR18 (18" bas) w konfiguracji kierunkowej. Pomiaru dokonano w okolicach środka sali.



o maksymalne wychylenie membrany nie bardzo sie martwie bo zanim to tego dojdzie to to cisnienie dźwieku mnie zabije
Nie sądzę. Nie doceniasz naszych ludzkich możliwości :D

Jeśli chodzi o niskie strojenie to odpowiedż impulsowa jest bardzo ważna dlatego strój na 19-21 Hz bez sztucznego podbijania średniego basu,
Odpowiedź impulsowa jest zależna z amplitudą i fazą. Takie coś jak przedstawiłeś ma niewiele wspólnego z dobrym impulsem. Silne rezonanse i dziury powodują zniekształcenia fazy czyli szatkują opóźnienie grupowe w gruncie czego powstają buczenia i zdudnienia.
Myślę że poza samą konstrukcją kolumn, powinieneś też większą uwagę skupić na akustyce wnętrza pomieszczenia odsłuchowego.
 
na pewno masz racje, pomiar basu w pomieszczeniu jest trudny, zależy tez w znacznym stopniu od ustawienia kolumn
w stosunku do scian ale chetnie zobacze ,rzeczywisty pomiar Twojej kolumny w Twoim pokoju :)

pomiary troelsa
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-ATS-cabs.htm
bocgmh0vnhktmyqauaw1_1407805325.jpg


mój system pomisrowy nie jest profesjonalny ale skalowo niewiele rózni sie od powyzszego

- - - - - aktualizacja - - - - -

to pomiary z róznych miejsc w pokoju zielony za kolumną . nie chodzi mi o badanie jakości pomiarów, głowna cecha jest taka ,że za każdym razem charakterystyka szybko opada ponizej 35Hz i jest to ewidentna cecha obudowy która działa jak tuba i ma tu swój maksymalny poziom po czym charka opada ok 18 dB jak w hornach.
h1xpjaexyye6eqle5zcv_1407806557.jpg

pokój zjada bas na ok 100Hz ale to inny problem i akustyke pomieszczenia muszę poprawić.

poza tym zamieszczone przez Ciebie pomiary są silnie wygładzone ( tak podejrzewam) poza tym kilka subów daje bardziej wyrównany dźwięk
 
Ostatnia edycja:
na pewno masz racje, pomiar basu w pomieszczeniu jest trudny, zależy tez w znacznym stopniu od ustawienia kolumn
w stosunku do scian ale chetnie zobacze ,rzeczywisty pomiar Twojej kolumny w Twoim pokoju
Taki właśnie pokazałem. To nie pomiar samej kolumny, tylko efektu końcowego w instalacji. Kolumny basowe mierzy się na zewnątrz żeby uniknąć niepożądanych odbić. Tam nawet bez wygładzania można uzyskać bardzo gładki przebieg, na tyle na ile dobra jest kolumna. Co do wygładzania, użyłem rozdzielczości 1/12okt.

... Dlatego Ci właśnie mówię. Nie patrz na te pomiary co pokazują w sieci. Rób własne i przede wszystkim słuchaj i obserwuj co się zmienia na wykresie a co w dźwięku. Za jakiś czas wypracujesz sobie metodę na dobry dźwięk podpierając się pomiarami i o to chodzi.
 
muzyka to priorytet, chcę miec jakość tasuka i zejście jak najniżej sie da ale nie kosztem jakości dźwięku. tasuka olbrzyma tez nie chce budować, ten co mam teraz jest i tak spory.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Kolumny basowe mierzy się na zewnątrz żeby uniknąć niepożądanych odbić

ma to sens tylko wtedy gdy chcemy porównać jaki naprawdę jest przebieg charakterystyki i jaki pózniej ma wpływ na te charakterystykę oddziaływanie pokoju. Problem jest jeszcze taki,ze wylot tasuka ma rozmiar 38cm x 120cm, więc pomiar portu z bliskiej odleglości może być tylko prawdopodobny z bas refleksem jest łatwiej , zobaczę co z tego wyjdzie, na razie robie obudowę testową ok 100l , moim zdaniem najlepsza bylaby 92- 95 l netto
 
Skoro i tak zrobisz po swojemu to po co pytasz. Testuj, buduj, aż będziesz zadowolony :razz:
 
nie rozumię ...
jak to po swojemu...
czy ktoś podał jakiś sposób aplikacji tego głosnika a ja tego nie zauwazyłem?
 
Nie chodzi o to czy są wiarygodne czy nie, tylko o to żeby nauczyć się jak to co widzisz na ekranie wpływa na dźwięk. ;)
Co do aplikacji to ja pisałem na początku że z br nie uzyskasz zadowalającego efektu od 20Hz. Dlatego proponowałbym zrobić linie transmisyjną. O odpowiednio dużym przekroju, tak żeby siła rezonansu przy tych 20kilku Hz była odpowiednia. Jeśli podział z następną kolumną zrobisz odpowiednio nisko to będzie brzmiało dobrze.
 
to jest pomiar aktualnej obudowy tego głośnika, tasuk ,przekrój wejścia dźwięku od strony tylu membrany 30cm x 70 cm, powierzchnia wyjścia 35cm x 120cm . Długość tunelu w przeliczeniu na długość tunelu linii transmisyjnej ok 280- 300 cm. Tłumienie średnie tylko tyle by uzyskać jeden pik impedancji objętość 200l

za14d78j8cudxjlx3mmc_1408028675.jpg


mam tez inną obudowę zwykła TL 2sd-1sd 200cm też objętości 200l ,
ale tasuk schodzi niżej i gra lepiej

Nie wiem jak wielka musiałaby być tlinia transmisyjna ale na pewno olbrzymia 200l x 2 aby uzyskać niskie zejście o przyzwoitej efektywnośći

- - - - - aktualizacja - - - - -

czerwony głośnik
niebieski port
zielony wypadkowa charakterystyka

- - - - - aktualizacja - - - - -

pomiary bez wygładzania , mikrofon 3cm od membrany i portu
 
No sorki, nie ja sobie wymyśliłem 20Hz :biggrin:

- - - - - aktualizacja - - - - -

Tak dla przykładu. Tu masz wykres symulacji prostej nietłumionej TL dla głośnika B&C 12BG100. Strojona na 23Hz rurą o przekroju 300cm^2. A dlaczego 300? Dlatego że tak sobie wymyśliłem... żartuję. Ten rozmiar daje odpowiednią dobroć rezonansu podstawowego dla tego głośnika. Zajmuje 111L netto i ma 372cm długości. Ten głośnik wytrzyma mechanicznie w takiej budzie jakieś 150, max 200W. A ma ponad 10mm Xmax co raczej nie jest mało.
Coś już tam zamruczy, zwłaszcza jak będą dwa. Ale będziesz musiał pokombinować ze zwijaniem tego tunelu żeby ograniczyć niepożądane rezonanse.
 
Ostatnia edycja:
zainspirowany Twoją symulacją przeprowadziłem kilka bezpośrednio dla tego głosnika , ale najbardziej przypadła mi do gustu taka

39oed3gautyntd1upcik_1408132362.jpg
 
Powrót
Góra