• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Subwoofer 600-1000 w

Rejestracja
Gru 31, 2018
Postów
16
Reakcji
0
Lokalizacja
Płock
Witam serdecznie,
jakiś czas temu postanowiłem zbudować suba do mojego zestawu audio.

Głośnik niskotonowy Hi-Fi
Średnica nominalna 332 mm
Cewka o średnicy 50 mm
Zalecana maksymalna moc wzmacniacza 500 W
Moc muzyczna - 500 W
Moc znamionowa - 300 W
Impedancja znamionowa 8 Ω
Efektywność 92 dB
Lakierowana membrana wykonana z celulozy modyfikowanej
Aluminiowy karkas cewki
Cewka nawinięta termospiekalnym drutem miedzianym
Wysoko wytrzymały stalowy kosz

wzmacniacz miałem robić sam 500 w ale cenowo wyszło więcej niż kupiony z aliexpres.
https://pl.aliexpress.com/item/4000104076052.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0ffPYha1
https://pl.aliexpress.com/item/4000104076052.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0f1a5WfK

Dodatkowo zbudowałem moduł APO (Auto Power ON)

zdjęcia z realizacji projektu:
3353068700_1609319253.jpg

2394923200_1609319254.jpg

5011153500_1609319246.jpg

4341626400_1609319286.jpg

7759430100_1609319304.jpg

8794899700_1609319312.jpg

2431385000_1609319363.jpg

7672748000_1609319373.jpg

3335281300_1609319375.jpg

8774221700_1609319428.jpg

5554296900_1609319433.jpg

7742181700_1609319433.jpg

8902381600_1609319478.jpg

2980612000_1609319484.jpg

5940193900_1609319488.jpg

3338583700_1609319557.jpg

6219766000_1609319554.jpg

3533247500_1609319557.jpg

9005802800_1609319614.jpg

6217236200_1609319621.jpg

5344989100_1609319622.jpg


Teraz opiszę wam mój mały problem może podsuniecie jakieś rozwiązanie.
Całość testowałam od samego początku jak jeszcze wszystko wisiało na przewodach i leżało na biurku.
Wszystko pięknie grało zero szumów czy buczenia. Następnie wszystko poskładałem i znowu testowałem.
Pojawiło się nieprzyjemne buczenie ale okazało się że wystarczyło zmasować całą aluminiową płytę główną (te czarne plecy z elektroniką) z masą sygnału audio.
Wszystko ucichło i grało pięknie. Tutaj muszę zaznaczyć że cały projekt wykonywałem w swoim małym warsztaciku w piwnicy.

złożony sprzęt zaniosłem do salonu i podłączyłem pod wzmacniacz yamahy.
Pojawiło się buczenie ciche ale denerwujące coś jakby z sieci 230V lub brak masy audio.
Odpiąłem przewód RCA, uruchomiłem suba i nadal ten dźwięk jest.
Przekładałem też wtyczkę o 180 stopni nic nie dało. Pomyślałem że może jest coś nie tak z gniazdkiem w salonie więc rozwinąłem przedłużacz i podłączyłem z gniazdka w warsztacie tam gdzie na testach wszystko ładnie działało. Niestety dźwięk buczenia jest nadal.
Ten dźwięk buczenia reaguje na potencjometr tzn. od "0" do "100" przyciszam i podgłaszam go.

Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? zaczynam podejrzewać że w salonie są jakieś fale zakłócające bo jak inaczej to wytłumaczyć.

Pozdrawiam i dziękuję za jakąkolwiek pomoc.
 
Fajnie wykonany subik.
Jak mniemam głośnik to STX , i w mojej ocenie spokojnie mu 200W-250W wystarczy.
Co do problemu z przydźwiękiem .
Pokaż w którym miejscu podłączyłeś masę do blachy bo to jest istotne.
 
Witam, dzięki za odp.
Masę mam podłączoną jak pisałem masa sygnału audio do obudowy (na foto niebieski przewód, zaznaczyłem w kółku pomarańczowym).
Masa sygnału audio jest oddzielona od masy zasilania całego układu.
Uziemienie sieciowe (zielono-żółty) przewód mam podłączony do gniazda 220V ale nie jest on połączony z obudową aluminiową (czarna osłona)
tego przewodu nie używam bo nie mam w gniazdku uziemienia.



Pamiętaj też że jak go składałem i testowałem w warsztacie to wszystko śmigało bez buczenia.
 
Ostatnia edycja:
Jestem po następnych testach.
Wymieniłem przewód RCA, nic to nie dało.
Podłączyłem UPS a jak wiadomo UPs-y mają inną charakterystykę prądu niż ta w gniazdku ale też bez zmian.
Podłączyłem opornik 10R/1W do masy zasilacza (wyjście z zasilacza do wzmacniacza) z obudową, bez zmian. Tutaj dodam że wzmacniacz jest zasilany napięciem symetrycznym + - 80v a sam zasilacz, jak widać na zdjęciach to zasilacz podobny jakie mamy w PC.
Potem podłączyłem opornik 10R/1W do uziemienia PEN na wejściu zasilania zasilacza z obudową, bez zmian. Choć w tym przypadku nie powinienem testować tego połączenia z opornikiem. Muszę jeszcze z taką konfiguracją to przetesteować.

Testuję dalej różne pomysły :)

Aha tak jeszcze zaznaczę, że to buczenie nie zmienia się podczas dotykania potencjometru, obudowy czy przełączników. Po prostu jest bez zmian, zawsze to samo.
 
Ostatnia edycja:
W zasadzie skoro masz gniazdo 3 pin to uziemienie powinno być spięte z blachą - obudową.
Spróbuj połączyć blachę - obudowę z masą na kondensatorach zasilających końcówkę mocy - masa zasilania +/- 80V bezpośrednio.
Masę wejściową odepnij od obudowy bo tak z pewnością nie powinno być to połączone.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Dziwi nie jeszcze wielkość transformatora w narożniku i jego zasilanie.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Szary przewód to jest "N" ?
 
Ostatnia edycja:
ten trafo mam tylko po to bo potrzebowałem +- 15v stabilizowane i dalej zrobiłem + 12v i +9v do APO
12v używam do modułu chłodzenia, układzik steruje obrotami wentylatora.
Trafo takie a nie inne bo takie było na półce :)

Jeśli pytasz o te trzy przewody od góry od trafo to jest symetryczne 15V
a na dole sa dwa przewody zasilające 220v N to niebieski, brązowy faza.
 
Ostatnia edycja:
ok, zrobiłem jak napisałeś.
Odłączyłem ten niebieski przewód "masa audio z obudową" i podłączyłem masę zasilania + - 80V do obudowy.
Nadal jest buczenie.

Szukamy dalej :)

Zaznaczę że nadal nie mam podłączonego uziemienia od wtyczki 220V do obudowy. Cały czas uważam że nie ma sensu bo w gniazdku nie mam bolca z uziemieniem.

Zastanawia mnie tylko to czemu w warsztacie wszystko śmigało i nie było tego "buczenia" a teraz jest?
 
Ostatnia edycja:
Co to za APO , używałeś go od początku ? Skąd bierze sygnał do załączenia ?
 
APO to projekt użytkownika tego forum z moimi małymi zmianami.
Używałem go od początku przy testach i nie stawiam na to że to jego wina.
Na tej mojej płytce mam zrobione połączenie RCA z wyjściem śrubowym ARK na podłączenie wzmacniacza, po drodze tego połączenia jest połączenie sygnału audio z APO oraz masa sygnału audio przez opornik z masą APO. To połączenie jest równoległe od ścieżek sygnału audio.


To są testy na stole. Od początku jak go zbudowałem to go używałem.
 
Ostatnia edycja:
Wyglada że masz pętle mas .
Czy RCA wejściowy ma odizolowaną masę ?
Odłącz go od blachy i zobacz czy buczy .
 
Ostatnia edycja:
też podejrzewałem pętlę masy ale szukam.
tak teraz mam całkiem GND audio oddzielone od obudowy i zasilania nadal buczy.

Mogę odłączyć ten opornik od masy AUDIO do APO ale robiłem coś takiego na stole i był problem z załączaniem APO

hmm a może obudowa potencjometra robi bałagan? ona przez przykręcenie do obudowy masuje a w środku sterowanie sygnałem jest przez GND audio.
tak piszę i szukam rozwiązania.
 
Ostatnia edycja:
Ten RCA nie ma kołnierzyka plastikowego i może dotyka blachy i zwiera masę wejściową do masy zasilacza końcówki.
Nie podoba mi sie rozprowadzenie żółto - zielonych .
Powinny być spięte w jednym miejscu i dopięte do gniazda zasilającego , do uziemienia.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Najprościej chyba uwolnić PCB które zrobiłeś i niech wisi na kabelkach .
Będzie wiadomo czy to problem z tą płytką czy gdzie indziej.
 
RCa nie dotyka blachy na 100%



żółto-zielone są spięte razem w APO przekaźnik tu widać kolejność okablowania, trzymałem się logiki elektryka :)


te dwa przewody w tym szerokim złączu ARK tylko tu jest uziemienie 220V nigdzie indziej potem idzie do gniazda.
ale ja bym nie skupiał uwagi na to APO bo jak kupiłem wzmacniacz z zasilaczem to na krótko podłączyłem to w salonie i też miałem problem z buczeniem.

powiększenie RCA
07.JPG


tu powiększenie złącza z uziemieniem
012.JPG
 
Ostatnia edycja:
Obudowa potencjometru nie jest podpięta do żadnego wyprowadzenia potencjometru.
Wskazane aby była zwarta z blachą czyli z masą zasilania.
Pisałem o APO bo kiedyś miałem właśnie problem z APO które generowało brum do sekcji audio w panelu.
Skoro miałeś problem wcześniej to najwyraźniej on istnieje cały czas.

Czy przy zwartym wejściu również jest brum ?
 
Ostatnia edycja:
zwierania wejścia nie testowałem, tylko z przewodem RCA i bez niego.
Muszę to sprawdzić co piszesz.

Dobra, właśnie to przetestowałem i jest jakaś zmiana.
Jak mam volume 100% nie buczy, volume położenie potencjometru w połowie no to buczy (ten efekt wcześniej wyeliminowałem zwarciem masy audio do obudowy ale kazałeś to usunąć :)) potencjometr "volume: na "0" znowu buczy.
 
Ostatnia edycja:
Pytano, czy na PCB końcówki, tam gdzie masz wejście, jest rezystor oddzielający masę sygnałową od zasilającej?
Jak chcesz sprawdzać co brumi, wejście musi być zmasowane, nawet możesz to zrobić z ciekawości na samej końcówce tam gdzie masz we, czyli walnij przewód, zwarcie, i wykluczysz końcówkę.
Masa ma iść z jednego miejsca, nie może wracać z powrotem inną ścieżką.
I czy przypadkiem masa nie idzie do jakiegoś miejsca, gdzie śrubka jest przykręcona.
 
Ostatnia edycja:
z tym rezystorem muszę sprawdzić jak to jest zbudowane, nie ja to robiłem.

hmmm nie kumam z tym zwarciem, to mam zrobić zwarcie wejścia AUDIO końcówki do masy ?
wiadomo że będzie zwarcie i obwód zamknięty.
co do śrub to one wszystkie masują do blachy. Mam je oddzielić podkładkami?
zasilacz i końcówka na śrubach mają masę więc jak to wszystko skręciłem to siłą rzeczy się łączą i masują.
 
Ostatnia edycja:
Możesz wejście końcówki zewrzeć do masy , czyli zewrzeć ze sobą złącze wejściowe w końcówce.
Jeśli na płytkach zasilacza i wzmacniacza miejsca dokręcenia śrubkami do blachy są zwarte z masą to masz wiele miejsc które mogą być przyczyną brumienia.
 
ok rozkręcę to i dam podkładki izolujące, zobaczymy co będzie.

ale Panowie piszecie o tych izolacjach, masach itd. ale czemu mi to działało piętro niżej w warsztacie bez tych zakłóceń?
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra