• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Test kondensatorow i jego zasady

Rejestracja
Cze 25, 2004
Postów
1,862
Reakcji
1
Lokalizacja
Olsztyn
Podejmę się kolejnego eksperymentu. Otóż na tą chwilę w torze wysokotonówki znajdują się kondensatory - czarny, zwykły cross cap i scry. We wtorek lub środe będą u mnie mundorfy na podmianę. Zobaczymy czy faktycznie jest jakaś różnica między kondensatorami, jedną kolumnę zostawię tak jak jest, w drugiej zostaną zmienione kondensatory i za pomocą balansu będę robił porównanie. Tak samo podmienię rezystory superesy na mills'y. Jestem sceptycznie nastawiony, ale długo już przymierzałem się do takiego eksperymentu, jest okazja przekonać się co z tego będzie:-)
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Jestem sceptycznie nastawiony, ale długo już przymierzałem się do takiego eksperymentu, jest okazja przekonać się co z tego będzie:-)

Jeśli obydwie kolumny są takie same, tzn nie ma prawej i lewej, to może poproś kogoś z domowników żeby przestawił Ci kolumny tak żebyś nie widział w której siedzą inne elementy :)

Choć z drugiej strony tolerancja elementów i różnice między głośnikami prawej i lewej kolumny sprawiają, że i tak każda gra lekko inaczej, pewnie niezauważalnie, ale na pomiarach by wyszło.
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Głupi pomysł !
Jak chcesz usłyszeć roznice na jednej kolumnie?

Posłuchaj dobrze na jednych kondensatorach a potem zmien kondy (najlepiej zwrotnica na wierzchu)
I wtedy moze usłyszysz roznice

Słuchanie jednej kolumny to co to za słuchanie?
 
A no takie, ze jestes w stanie fizycznie wychwycic roznice w grze glosnika wysokotonowego na jednych i drugich kondensatorach, w ciagu sekundy moge zamienic jedna z druga. Postawie je mozliwie jak najblizej siebie zeby jak najmniejszy wplyw mialo ich ustawienie(akustyka pomieszczenia).
 
Ostatnia edycja:
Nie polecam takiego testu.
Jezeli nie miales nic lepszego wczesniej, a sluchasz na co dzien tych kolumn, najlepiej bedzie jak podmienisz elementy i posluchasz jeszcze raz :)
Generalnie nie polecam przy tej klasie glosnika i takiej zwrotnicy wymiane na lepsze elementy.... Za duzo tam ich jest...
 
Nie do konca rozumiem, mialem chec na taki eksperyment, kij z ta kasa:-) jakis obraz bedzie czy takie elementy maja wplyw na gre zestawu:-)
 
Bez sensu test!
Tłumacze ci dlaczego
Jak słuchasz muzyki to słuchasz jej jak? W mono?
Słuchasz jej w stereo, przy odpowiednio ustawionych kolumnach i z odpowiedniego miejsca odsluchowego
Wtedy jetes w stanie określić dzwiek jaki budują
Czy jest duży czy mały, czy sa rozpoznawalne instrumenty i czy umiesz je wskazać i odpowiednie plany dźwiękowe
Czy dzwiek jest przyklejony do kolumn czy lekki i zwiewny i rozchodzi sie po pokoju
Czy kolumny graja na zewnątrz czy scena kumuluje sie pomiędzy nimi i czy jest głęboka.

W jak sposób chcesz określić grę glosnika wysokotonowego nie mając spełnionych tych warunków
Jak określisz czy kondensatory nadały lekkości głośnikowi?

Czy jak słuchasz wzmacniacza, dac'a czy źrodła i dokonujesz jego wyboru to tez słuchasz do 1 kolumnie podłączonej?

Powinieneś nauczyć sie dźwięku tych kolumn
Ustawić, usiąść i długo słuchać
Mysle ze ok 2 tygodni zeby je bardzo dobrze poznać
Dopiero potem cokolwiek zmieniać i próbować testować i ferować jakies jakiekolwiek wyroki
 
Bez sensu test!
Tłumacze ci dlaczego
Jak słuchasz muzyki to słuchasz jej jak? W mono?
Słuchasz jej w stereo, przy odpowiednio ustawionych kolumnach i z odpowiedniego miejsca odsluchowego
Wtedy jetes w stanie określić dzwiek jaki budują
Czy jest duży czy mały, czy sa rozpoznawalne instrumenty i czy umiesz je wskazać i odpowiednie plany dźwiękowe
Czy dzwiek jest przyklejony do kolumn czy lekki i zwiewny i rozchodzi sie po pokoju
Czy kolumny graja na zewnątrz czy scena kumuluje sie pomiędzy nimi i czy jest głęboka.

W jak sposób chcesz określić grę glosnika wysokotonowego nie mając spełnionych tych warunków
Jak określisz czy kondensatory nadały lekkości głośnikowi?

Czy jak słuchasz wzmacniacza, dac'a czy źrodła i dokonujesz jego wyboru to tez słuchasz do 1 kolumnie podłączonej?

Powinieneś nauczyć sie dźwięku tych kolumn
Ustawić, usiąść i długo słuchać
Mysle ze ok 2 tygodni zeby je bardzo dobrze poznać
Dopiero potem cokolwiek zmieniać i próbować testować i ferować jakies jakiekolwiek wyroki

Zgadzam się w całości.
Nie może być zresztą inaczej.

Naucz siė wpierw charakteru kolumn, akustyki pokoju, poznaj dobrze nagrania, a potem zmień, ale w obu.
W domowych warunkach cos takiego mija sie z celem. W dobrym pokoju też.

I, każdy kto chciałby takie coś przeprowadzić, to niech sie zastanowi jeszce raz nad zasadami odtwarzania i nagrywania muzyki, akustyki, oraz własnych uszu. Wszystko to razem dopiero tworzy pełny obraz. I nad tym co ma na to wpływ, i nad tym ze jedna kolumna mie gra, bo druga gra zupełnie co innego. Plus ze względu na inne czynniki, poza sygnałem, jej odbiór przez nas jest inny niż tej drugiej.
 
Czy jest duży czy mały, czy sa rozpoznawalne instrumenty i czy umiesz je wskazać i odpowiednie plany dźwiękowe
Czy dzwiek jest przyklejony do kolumn czy lekki i zwiewny i rozchodzi sie po pokoju
Czy kolumny graja na zewnątrz czy scena kumuluje sie pomiędzy nimi i czy jest głęboka.
Doklejmy obowiązkowo takie pytania przy prezentacji własnego projektu lub zwrotnicy i jeszcze skalę
Bas,średnie tony i wysokie :)
 
A ja uważam że każdy test ma sens, czego niby ma nie zmienić w jednej tylko kolumnie kondów? Ja tak robiłem, różnice było słychać a napiszę że zmieniałem kondy w hurricanach.
Po wymianie w torze wysokotonowego ze zwykłego crosscap na olejowe słychać było poprawę, a zrobiłem tak jak kolega planuje, w jednej kolumnie. Kto miał styczność z 27TBCD/GB-DXT wie że czasem sybilanty z tego głośnika potrafią zakuć.
Chociaż szczerze mówiąc należy podchodzić do takich eksperymentów z rezerwą, zamiast lepszych kondensatorów lepiech wydać pieniądze na lepsze głośniki.
 
czy sa rozpoznawalne instrumenty i czy umiesz je wskazać i odpowiednie plany dźwiękowe
Doklejmy obowiązkowo takie pytania przy prezentacji własnego projektu lub zwrotnicy i jeszcze skalę

Ale na to zbyt duży wpływ ma akustyka pomieszczenia. Ktoś w pokoju z gołymi ścianami nie zazna głębokości i uporządkowania sceny, a wystarczy przenieść kolumny do pokoju z mądrze ustawionymi ustrojami i zagrają o klasę lepiej.
Także przy projekcie można o tym wspomnieć jednak nie ma co tego brać jako pewnik.
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
No tak masz rację, pomieszczenie ma ogromny wpływ, elektronika również. Tak źle tak niedobrze ;)
 
Ale na to zbyt duży wpływ ma akustyka pomieszczenia. Ktoś w pokoju z gołymi ścianami nie zazna głębokości i uporządkowania sceny, a wystarczy przenieść kolumny do pokoju z mądrze ustawionymi ustrojami i zagrają o klasę lepiej.
Za bardzo uogulniles
Scenę usłyszy ale bedzie miał problem z niskimi częstotliwościami
Nie z ich pozycja a z ich wielkością i naturalnością

Ale taka obudowe mozna wstroic w pomieszczenie
 
Dodatkowo, pomijając stereo, moze sie okazać że jedna strona pokoju daje więcej basu albo wysokich... (U siebie tak mam)
 
Znam to :)

Wiec tym bardziej jak chcecie słuchaj jednej kolumny :???:

- - - - - aktualizacja - - - - -

No tak masz rację, pomieszczenie ma ogromny wpływ, elektronika również. Tak źle tak niedobrze ;)

I przydało by sie aby ta elektronika i kolumny były porządnej jakosci ;)
 
Scenę usłyszy ale bedzie miał problem z niskimi częstotliwościami

Tu się nie zgodzę. Jak sam dobrze wiesz im lepiej zgrana faza tym scena też jest lepsza. Nie przygotowane pomieszczenie swoimi odbiciami będzie mocno wpływało na fazę, co pośrednio zrujnuje nam scenę. Nie bez powodów w master roomach ogranicza się wpływ odbić.

Powiedz mi Łukaszu dlaczego przy projektowaniu kolumn skupiamy się na najdrobniejszych detalach, takich jak frez czy zaokrąglenia, a jak już mowa o akustyce pomieszczenia to mówi się tylko o basie. To co te wielkie ściany i meble już na wyższe tony nie wpływają ? Tak by wynikało z twojej wypowiedzi, chyba że po prostu źle to odebrałem.
Bądź co bądź, dalej będę się upierał, że akustyka ma bardzo duży wpływ na to jak odbieramy muzykę. Zaryzykowałbym, że ma ona podobny jak nie wiekszy wpływ co elektronika.
Sam u siebie w pokoju mam tak dziadowską akustykę, że teraz praktycznie nie słucham kolumn tylko słuchawek.

BTW może wypadałoby wszystki offtopowe posty przenieść albo choćby wygasić co by syfu nie robić w projektowych tematach ?
 
Ostatnia edycja:
Tu się nie zgodzę. Jak sam dobrze wiesz im lepiej zgrana faza tym scena też jest lepsza. Nie przygotowane pomieszczenie swoimi odbiciami będzie mocno wpływało na fazę, co pośrednio zrujnuje nam scenę. Nie bez powodów w master roomach ogranicza się wpływ odbić.
Nie do końca
Dobrze zaprojektowana kolumna mająca poprawne zgranie fazowe bedzie je miała zawsze
Jej odbior popsują gole ściany zmieniając charakterystykę z większej odległości a nie popsucie zgrania fazowego
A zobacz ma samochod
Tam glosnik zamontowane sa w "lejku" miedzy deska, szyba boczna a przednia
I głębokość i szerokość potrafi zaskoczyć niejedne kolumny

Nie ustawiaj wygasających to potem sie je gdzies przeniesie



Powiedz mi Łukaszu dlaczego przy projektowaniu kolumn skupiamy się na najdrobniejszych detalach, takich jak frez czy zaokrąglenia, a jak już mowa o akustyce pomieszczenia to mówi się tylko o basie. To co te wielkie ściany i meble już na wyższe tony nie wpływają ? Tak by wynikało z twojej wypowiedzi, chyba że po prostu źle to odebrałem.
Wpływają ale w mniejszym stopniu
 
Nie przygotowane pomieszczenie swoimi odbiciami będzie mocno wpływało na fazę, co pośrednio zrujnuje nam scenę
Jej odbior popsują gole ściany zmieniając charakterystykę z większej odległości a nie popsucie zgrania fazowego
Dobrze zaprojektowana kolumna mająca poprawne zgranie fazowe bedzie je miała zawsze
Masz rację, tu był skrót myślowy z mojej strony, chodziło mi o to samo. Oczywiście kolumna z dobrze zgraną fazą zawsze będzie coś sobą reprezentować, jednak ja odnosiłem się do tego aby przy projektach pisać o walorach sceny. Moim zdaniem taka infromacja jest tylko pogladowa, bo kolumny przeniesione do innego pomieszczenia mogą już nie pokazać takiej sceny, właśnie ze wzgledu na wpływ odbić i rezonansów.

Co do car audio, to jestem noga, ale wierzę że można tam uzyskać dobrą przestrzeń. Jednak przeniesienie tego samego zestawu do innego auta już tej przestrzeni może nie dać. Sam kiedyś napisałeś, że wystarczy zmienić rodzaj tapicerki dajmy na to ze skóry w welur żeby wiele się zmieniło i nie zagrało. O to mi właśnie chodzi, że na odbiór sceny, ale także ogólnie całego dźwięku, akustyka ma bardzo duży wpływ. Ten wpływ na naszym forum chyba nie do końca jest jeszcze doceniany, bo jest wiele świetnych konstrukcji kolumn czy elektroniki za grubą kasę, a temat ustrojów czy przystosowania pokoju praktycznie nie ruszony :)
 
Powrót
Góra