• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

(Układ Zobela?) Proszę o szybkie sprawdzenie zwrotnicy :)

Reakcji
0
Witam

Jestem podczas budowania kolumn na głośnikach gdn 20/40 i monacor dt-300 (z falowodem). Po wszystkich pomiarach zaprojektowałem w końcu zwrotnicę w programie lspCad. Co o niej sądzicie? To moja pierwsza konstrukcja, nie mam doświadczenia w tym temacie, ale zanim zamówię komponenty i złożę, pomyślałem, że warto poprosić was jeszcze o opinię :)

Ciekawym elementem na który natrafiłem w internecie jest układ Zobela. Ma podobno wygładzać charakterystykę imedancji. Tak wyglądała charakterystyka przed użyciem tego układu:

A tak po:

Symulacja w lspCad rzeczywiście potwierdza to co można przeczytać w internecie. Co wy o tym sądzicie? Czy to ma sens? :)

Pozdrawiam

O ja...ale góry i doliny... . Jest bardzo słabo i bardzo zły dobór głośników (co do gdn 20/40 to jestem tego pewien). Falowód...masz na myśli waveguide? Skąd masz takie dziwne charakterystyki głośników? W katalogu tonsila to zupełnie inaczej wygląda?

- - - - - aktualizacja - - - - -

W charakterystyce kolumny nie ma miejsca na 5-10dB dołki.

Ostatnia edycja:
Twój układ Zobla R5, C5 w takim miejscu jak masz obecnie na schemacie niepotrzebnie tylko by obciążał wzmacniacz. Jego działanie w tej chwili jest widoczne jak spadek impedancji w zakresie wysokich tonów, a tam gdzie miałby działać nie działa. Musisz go umiejscowić za filtrem głośnika GDN 20/40, jeśli chcesz kompensować wzrost jego impedancji lub za filtrem DT-300 jeśli jego chcesz kompensować.

No niestety, w założeniu wszystko miażo być kolorowo, w katalogu tonsila podają płaściutką charakterystykę. Kiedy głośniki przyszły i zrobiłem pierwsze pomiary, to też byłem trochę zawiedziony. (obrazek z pierwszego próbnego pomiaru, pik ok. 400Hz wynika z rezonansu pomieszczenia, docelowe pomiary robiłem na otwartej przestrzeni)

No ale co zrobić, kiedy z głośników 20cm do obudowy zamkniętej poniżej 300zł na rynku pozostaje Tonsil i Stx. Wybrałem akurat ten rozmiar i typ, bo całość buduję w starej obudowie po kolumnir tonsila, którą chciałem wykorzystać. No cóź... Trzeba przełknąć ślinę i spróbować wycisnąć jak najwięcej z tego co się ma :)

Patefil, kiedy umieszczam ten układ za filtrem, na symulacji nie daje żadnego efektu :huh: Co można z tym jescze zrobić? Trochę niepokojąco wygląda te 80 Ohm w miejscu przecięcia zwrotnicą.

Ostatnia edycja:
Jeśli dajesz ten układ RC przy GDN 20/40 i nie widać efektów na charakterystyce częstotliwości to C5 ma zbyt małą wartość. Przy 4,7uF ten układ zacznie działać przy wyższych częstotliwościach. Wartość impedancji 80 Ohm w zakresie średnich tonów wynika z tego, że DT-300 filtrujesz małym 1,8uF, a GDNa dość sporą cewką 1,8mH. Duże impedancje obu filtrów się nakładają i masz w efekcie taką dużą wartość.
Napisz w jakich warunkach robiłeś pomiary i pokaż pomiary poszczególnych głośników bez filtrów.

Pomiary robiłem w Arta, na podwórku. Mieszkam poza miastem więc hałas otoczenia nie był problemem. Niestety nie zachowałem obrazów z pomiarów w Arta, ale wrzucam pliki .txt i screeny z lspCad :)

dt-300
https://drive.google.com/open?id=0B4SmcP76ZG_RSWVMR0UzS29tZ0U

gdn 20/40
https://drive.google.com/open?id=0B4SmcP76ZG_RVGdBTnBaRWhYeE0

Może jutro zrobię jeszcze raz pomiary, żeby się upewnić. Skoro ch-ka powinna być płaska, to w takim razie górki 100-200hz i 300-500 to rezonanse obudowy/pomieszczenia?

No niestety, po pomiarach Impulse Measurement (choć już prawidłowo zbramkowanych) jest tylko gorzej. Poniżej 250Hz pomiary nie są ważne, program nie mógł uchwycić niższych fal w odległości 1m.

A tu co udało mi się z tego wystrugać w lspCad, impedancja już tak nie straszy

pik ok. 900Hz chyba zkompensuje dodatkowym filtrem, jeżeli po odsłuchu też będzie się tak dawać we znaki.

Te pomiary sa slabe. Gdzies musiales popelnic blad. Nie da sie z nich nawet dobrej fazy wyciagnac. Mierzysz dwukanalowo? Takich kolumn nie musisz mierzyc na dworze, a odleglosc moze byc mniejsza niz 1m.

Nie, to pomiary jedno kanałowe, pomyślałem że tak będzie łatwiej, ale skoro warto, no to się zabiorę w takim razie za przygotowanie do dwukanałowych. Mam problem ze skalibrowaniem zestawu, bo o ile odczytanie Gainu wzmacniacza jakoś byłoby możliwe, to nigdzie w internecie nie mogę znaleźć ani plików kalibracyjnych do mikrofonu Zoom H1 (tak, wiem że to nie mikrofon pomiarowy, ale na początku to było pierwsze co miałem pod ręką i miało szansę zadziałać) ani znaleźć w internecie informacji o jego Gain'ie jak też o czułości mikrofonu. Powinienem się zabrać do poważnych pomiarów, prawda? Pomyślałem że do skonstruowania zwrotnicy wystarczą tylko poglądowe, ale skoro już w tym siedzę, to mogę i pójść dalej.

Po 1 nie kombinuj i zrob chociaz prostego jiga do Arta z mozliwoscia semi dual channel. Oczywiscie lepszy bedzie pelny jig, bo jest wygodniejszy i nie trzeba nic przepinac do pomiaru impedancji oraz umozliwia podlaczenie zew wzmacniacza.
Po 2 zapomnij o mikrofonie Zoom, kup/zrob mikrofon na wkladce panasonika plus preamp ( jesli ma to dzialac z jigiem ), a jak masz wiecej kasy to sobie kup wlasciwy mikrofon pomiarowy zasilany napieciem phantom 48v.
Po 3 zapomnij o kalibracji systemu, tego nie potrzebujesz do poprawnych pomiarow, najwazniejszy jest skalibrowany mikrofon i plik do niego.

Pomiarem jednokanalowym nie robi sie pomiarow do zwrotnicy, bo jest nieprecyzyjny w zakresie czasu, a to najwazniejsza rzecz w pomiarach.

Nie wiem czemu sie az tak bardzo przejmujesz wzrostem impedancji, chyba ze bedziesz uzywac 'directly heated Triode' w stylu 300B jako wzmacniacza. Wiekszosc puszek solid state nie bedzie mialo duzych wariacji w pasmie, lepiej kilkadziesiad omow niz 2-3 omy. Byc moze musisz uzyc dodatkowy uklad RC, lub RLC, lub zmienic uklad zwrotnic. Najwazniejsze jednak bys zaczal od dobrych pomiarow, Pogromca ci dal dobre wskazowki. D'Appolito w '98 napisal taka ksiazke 'Testing Loudspeakers' i od czasu WinXP technologia pomiarow i symulacji stala sie dostepna dla przecietnego zladacza chleba. Mysle ze powinienes popracowac nad technika pomiarow - nie powinienes miec problemow znalesc artykuly na www. Druga rzecz moze program DSP z o-x to jest odpowiec dla ludzi DIY np. Hypex, SoundEasy, Jan Luszczek na Thuneau.com. Oprocz tego jest Behringer ultradrive pro, DSPmini, wzmacniacze z Powersoft maja wbudowany DSP w module 2, 3 kanalow na strone.

Sent from my XT1032 using Tapatalk

Już o wiele lepiej by wyszło, niż to co tu chciałeś zrobić, jakbyś się opierał na ch-kach producenta. Można to wpakowac do box sima i wtedy można mieć jakiś ogólny pogląd jak to będzie grać i jakąś bazę do ewentualnych zmian.

Powrót