• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

(Układ Zobela?) Proszę o szybkie sprawdzenie zwrotnicy :)

Reakcji
0
Witam

Jestem podczas budowania kolumn na głośnikach gdn 20/40 i monacor dt-300 (z falowodem). Po wszystkich pomiarach zaprojektowałem w końcu zwrotnicę w programie lspCad. Co o niej sądzicie? To moja pierwsza konstrukcja, nie mam doświadczenia w tym temacie, ale zanim zamówię komponenty i złożę, pomyślałem, że warto poprosić was jeszcze o opinię :)

Ciekawym elementem na który natrafiłem w internecie jest układ Zobela. Ma podobno wygładzać charakterystykę imedancji. Tak wyglądała charakterystyka przed użyciem tego układu:

A tak po:

Symulacja w lspCad rzeczywiście potwierdza to co można przeczytać w internecie. Co wy o tym sądzicie? Czy to ma sens? :)

Pozdrawiam

O ja...ale góry i doliny... . Jest bardzo słabo i bardzo zły dobór głośników (co do gdn 20/40 to jestem tego pewien). Falowód...masz na myśli waveguide? Skąd masz takie dziwne charakterystyki głośników? W katalogu tonsila to zupełnie inaczej wygląda?

- - - - - aktualizacja - - - - -

W charakterystyce kolumny nie ma miejsca na 5-10dB dołki.

Ostatnia edycja:
Twój układ Zobla R5, C5 w takim miejscu jak masz obecnie na schemacie niepotrzebnie tylko by obciążał wzmacniacz. Jego działanie w tej chwili jest widoczne jak spadek impedancji w zakresie wysokich tonów, a tam gdzie miałby działać nie działa. Musisz go umiejscowić za filtrem głośnika GDN 20/40, jeśli chcesz kompensować wzrost jego impedancji lub za filtrem DT-300 jeśli jego chcesz kompensować.