• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wkręty do drewna z łbem walcowym i wejściem HEX

Rejestracja
Maj 3, 2016
Postów
123
Reakcji
14
Lokalizacja
Bielsko-Biała
A no właśnie, poszukuję. Problem w tym, że wymyśliłem sobie coś ala Monacor 4x25, czarne... i wszystko było by w porządku, tylko wysokość łba mi nie za bardzo odpowiada. W przemyśle mamy DIN 912, klasyczna śruba imbusowa, jest też DIN 7894 z właśnie obniżonym profilem i taka jest super, ale to śruba, a ja poszukuję wkręt do drewna :( Posucha w tym temacie w sklepach straszna, a przecież toczył nie będę :(
Może ktoś coś podpowie?
Jak nic ciekawego się nie znajdzie, to pozostanie znaleźć sposób na przykręcenie SS8545 w jakiś cudowny sposób, aby wkręty nie raziły - nie wystawały za bardzo. Ten francowaty głośnik nie ma żadnego podebrania, a i rand jest bardzo wąski. Ktoś coś, może?
Irek.N.
 
W soundimports widzę wkręty z obniżonym profilem (tak przynajmniej wyglądają, ja bym się upewnił mailowo), ale b. małe - średnica gwintu tylko 3mm, długość 16mm https://www.soundimports.eu/en/081-300.html
Tylko czy do tego głośnika takie małe łebki (fi 4,8mm) będą odpowiednie? Wątpię...
Ale jeżeli nie jest całkowicie wykluczone toczenie*, to można kupić odpowiednie, typowe czernione wkręty do drewna imbus i podtoczyć im łby "od spodu" (od strony gwintu) na długości 2-3mm. To byłoby tanie, szybkie i wydatnie obniżyłoby wysokość łba, zgodnie z Twoimi wymaganiami - nie ma lepszego rozwiązania, kogoś z tokarką znajdziesz bez trudu.
Wydaje się, że średnica tego podtoczenia (będąca przecież średnicą zewnętrzną gwintu, zresztą nawet nieco większa, bliska średnicy otworu w głośniku) nie byłaby mniejsza od wymiaru przekątnej gniazda sześciokątnego - ponieważ to spowodowałoby prawie odcięcie łba - więc takie rozwiązanie powinno Cię satysfakcjonować.
Odpadłaby konieczność czernienia wkrętów po obróbce, bo zabielone byłyby tylko od spodu, więc po dokręceniu nie byłoby tego widać (ale jakieś cienkie podkładki z tworzywa/gumy warto by zastosować, by nie porysować głośników).

* Ale zaciskać w uchwycie tokarki trzeba poprzez pierścień z blachy (lub lepiej, w dorobionej naprędce przeciętej tulejce - tokarz będzie wiedział o co chodzi), bo inaczej szczęki mogą się odcisnąć na walcu łebka i go uszkodzić.
 
Ostatnia edycja:
Wydaje się, że średnica tego podtoczenia (będąca przecież średnicą zewnętrzną gwintu, zresztą nawet nieco większa, bliska średnicy otworu w głośniku) nie byłaby mniejsza od wymiaru przekątnej gniazda sześciokątnego - ponieważ to spowodowałoby prawie odcięcie łba - więc takie rozwiązanie powinno Cię satysfakcjonować.

3mm, tak jak piszesz mało trochę, Chyba zrobię inaczej, kupie klasyczne czernione w/g DIN, ale śruby, a w budkę wstawię wkładki. Toczenie nie było by problemem, ale później znów to czernić? Jakoś tak upierdliwie się robi :(
THX.
Miłego.
Irek.N.
 
Ale chyba nie przeczytałeś dokładnie tego co napisałem: podtoczenie łba byłoby OD SPODU, od strony gwintu - "białego" nie byłoby widać, a łebek byłby taki wysoki, jak chcesz.
Żeby to zabielenie nie korodowało (ale w domu raczej to nie grozi) można kapnąć czarnym lakierem, i dać podkładkę z grubej folii plastykowej (np. klisza filmowa).
Oczywiście można wbić od środka kolumny w płytę czołową tuleje gwintowane zębate M4, to także doskonale rozwiąże problem.
Osobiście bym to podtoczył, bo takich tulei nie mam pod ręką, a mam preparat do czernienia stali na zimno... zresztą, na gorąco też nie jakiś wielki problem; czego się nie robi dla estetyki swoich wytworów ;)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Ale gdyby na gorąco, to wtedy bym jeszcze wypolerował łby śrub - byłaby pełna profeska ;)

PS: Szczerze przyznam, że z wkładkami gwintowanymi jest jednak ten duży plus, że możesz stosować kilka różnych typów łba - bo jest dużo szerszy wybór wśród śrub do metalu - np. bardzo dobrze (według mnie) wyglądałyby łby imbusowe, ale półokrągłe, soczewkowe. Są dość niskie, nie mają wystającej krawędzi i z tym głośnikiem chyba by się zgrały optycznie - obejrzałem go sobie, i rzeczywiście jest problem z zamocowaniem, producent się nie popisał.
 
Ostatnia edycja:
A no widzisz, nie doczytałem że od spodu. Ciekawy pomysł. Obawiam się tylko, że tnąc od strony "gwintu" odetnę łeb wkręta. Coś wymyślę. W poprzednich miałem klasyczne Monocory i jakoś to wyglądało. Jakoś... tutaj chciałem lepiej ;) a jak wiadomo lepsze jest wrogiem dobrego :)
Miłego.
Irek.N.
 
Teraz doczytałem w opisie głośnika ScanSpeak Classic 18W/8545 (jeśli o tym modelu mowa), że otwory mocujące mają średnicę TYLKO 3,5mm - i trzeba chyba wierzyć... choć ze zdjęcia "czołowego" i przeliczeniu skali wychodzi mi całkiem "normalna" średnica 4-4,2mm. Czy masz głośnik w ręku i możesz zmierzyć rzeczywisty wymiar otworów? Może masz jakieś inne wykonanie?
Otwory 3,5mm byłyby naprawdę dziwne w głośniku tej wielkości, ponieważ nie weszłyby w niego bezkolizyjnie typowe w tym wypadku wkręty 4mm lub śruby M4 - tylko właśnie małe wkręty M3.
Wydawało mi się z początku, że są tam otwory ok. 5mm - wtedy podtoczenie łba mogłoby mieć nieco mniejszą średnicę (~4,8mm) i z pewnością takie by go nie odcięło.
Tu nie jest potrzebna nominalna, pełna wytrzymałość łba śruby i można sobie pozwolić na pewne jego osłabienie - i tak wystarczy. Tu wkręt/śruba ma tylko trochę zgnieść uszczelkę.

PS: Nieraz do innych zastosowań podtaczałem, zmniejszałem, przerabiałem łby śrubom imbusowym - mierzyłem dokładnie otwór sześciokątny, przekątną, głębokość; jego dno jest stożkowe, na środku jest głębiej, przy krawędziach płycej, co jest ważne przy takim podtaczaniu właśnie z powodu konieczności pozostawienia wystarczającej ilości materiału. Da się zrobić.
To jest może trochę śmieszne dzielenie włosa (śruby?) na czworo, ale czego ja podobnego i dziwnego nie robiłem w DIY różnego rodzaju ;)
 
Ostatnia edycja:
Teraz doczytałem w opisie głośnika ScanSpeak Classic 18W/8545 (jeśli o tym modelu mowa), że otwory mocujące mają średnicę TYLKO 3,5mm - i trzeba chyba wierzyć... choć ze zdjęcia "czołowego" i przeliczeniu skali wychodzi mi całkiem "normalna" średnica 4-4,2mm. Czy masz głośnik w ręku i możesz zmierzyć rzeczywisty wymiar otworów? Może masz jakieś inne wykonanie?

Wkręt 4mm wchodzi ciasno, ale w paluchach, więc taka jest średnica otworów.
Może zdecyduję się na 4x16, wydają się niższe..., albo śruby, zobaczymy jak przyjdą - co ładniejsze będzie.

Miłego.
Irek.N.
 
Z mufą dwugwintową mógłbyś wykorzystać nawet stosunkowo krótkie wkręty do metalu, niezależnie od grubości przedniej ściany kolumny - inaczej niż z nakrętką zębatą (wkręty o długości w okolicy grubości płyty).
Gdyby to była sklejka, to wytrzymałość byłaby wystarczająca dla takiej mufy - ale z płyty MDF, a tym bardziej wiórowej taka mufa mogłaby "wyleźć" pod obciążeniem:
https://marcopol.pl/katalog/media/ca...mages__51.jpeg
A co do łba o niskim profilu, znalazłem wkręty do metalu o wyjątkowo niskim profilu :D ; wpisz w wyszukiwarkę: allen screw ultra low profile.
Można je chyba dostać w Polsce, a na aliex u chińskich oszustów jest ich w bród. Wymiary od M1,7 w górę.
BOSSARD:
https://www.bossard.com/eshop/pl-pl/...lcowym/p/1206/
https://art-med-sklep.com/sruba-m3x10-leb-walcowy-naciecie-imbus-stal,3,7959,7079 M3x10, 1,66zł/szt.
 

Załączniki

  • DSchkh2AqBbhknms-1geE9ZvckrsibLvuTjgIxu5YrF1ym4ZWUD0V7ZfOHQtrCvPQN4pUa7lwm73Js70tE9NIsydrpPyAe...jpg
    DSchkh2AqBbhknms-1geE9ZvckrsibLvuTjgIxu5YrF1ym4ZWUD0V7ZfOHQtrCvPQN4pUa7lwm73Js70tE9NIsydrpPyAe...jpg
    692 bajtów · Wyświetleń: 0
Ostatnia edycja:
A co do łba o niskim profilu, znalazłem wkręty do metalu o wyjątkowo niskim profilu :D ; wpisz w wyszukiwarkę: allen screw ultra low profile.
Można je chyba dostać w Polsce, a na aliex u chińskich oszustów jest ich w bród. Wymiary od M1,7 w górę.
BOSSARD:

Ano, ale to śruby są, czyli z gwintem np. metrycznym. W sumie jak wkrętkę (albo mufę... nie wiedziałem ze to się tak nazywa) zastosować, to dlaczego nie :) Coś na pewno wybiorę.

Miłego.
Irek.N.
 
Ja się gimnastykuję, a Ty wybrzydzasz :D
Chodzi o to, że wśród wkrętów do metalu jest o wiele szerszy wybór rodzaju łba, to duża zaleta.
Jeśli nie te powyżej, to wybierz śruby do drewna pod imbus i podtocz, jak wcześniej opisałem - tylko poprzedź pracę pomiarem, żeby łeb nie odpadł (ale tu duże obciążenia nie wystąpią, więc raczej nie ma obawy).
Poza tym, można olać te mufy i nakrętki zębate (skoro wspomniałeś, że toczenie nie problem) i samemu wykonać specjalne elementy w kształcie trzpienia o średnicy ~6mm z łbem, z wewnętrznym gwintem i długości nieco mniejszej od grubości płyty czołowej; taki rurkowe trzpienie z gwintem wbić od spodu w precyzyjnie wyznaczone/wykonane otwory w płycie czołowej.
W ten sposób powstaną gwintowane gniazda do wkręcenia śrub mocujących głośniki, i będą miały bardzo dużą wytrzymałość - taką jak typowe nakrętki zębate - ale będą długie i będziesz mógł użyć nawet bardzo krótkich wkrętów do mocowania głośnika. A to rozszerzy wybór kształtów łbów, praktycznie bez ograniczeń.
Ponieważ przywiązuję (albo może przywiązywałem kiedyś) wielką wagę do estetyki, rozumiem doskonale Twoje rozterki ;^)
 
Ja się gimnastykuję, a Ty wybrzydzasz :D

pavyan, ależ ja jestem wdzięczy za chęć pomocy, tylko że sprawy mają się tak, że nie ma gotowych wkrętów jakie wydają mi się ładne, więc trzeba kombinować. A skoro musze kombinować, to jeszcze nie wiem w którą stronę pójdę. Możliwości są wszelakie, tokarka jest, frezarka też, kupić mogę w zasadzie dowolną śrubę (nie wkręt) i z niej zrobić co trzeba. Nie wybrzydzam, po prostu jeszcze nie wiem co wybiorę i w związku z tym dyskusja trochę traci na znaczeniu.
Chyba kupię kilka różnych śrub i zobaczymy co poruszy moje serce ;)

Miłego.
Irek.N.
 
A ja przecież żartuję i szeroko się uśmiecham :D
Powodzenia w poszukiwaniach.
Ale jak nie ma nic, co Ci się podoba - trzeba toczyć i czernić. Innego wyjścia nie ma :D
 
Pogromco mój kochany, toć pisałem że nie ma w ofercie niskoprofilowych 4x25 :( Nidzie w "klasycznym wszechświecie" nie ma. :((

Dlatego może trzeba iść na kompromis i dać zwykle wkręty z małym łbem półokrągłym na krzyżak :) A jak dziura w koszu jest za mała, to przecież można ja trochę rozwiercić.
 
Powrót
Góra