A więc tak...
Poszperałem trochę za różnymi głośnikami, niestety w budżecie który sobie przyjąłem, czyli 300-400zł. Ani SB, ani Peerless nie ma niestety takich głośników. Albo mają wysokie Qts, albo moc rzędu 100w na 4 Ohm. Jest Dayton Audio DCS2054 8" za ok 400zł - póki co niedostępny.
Doszedłem też do wniosku, że nie ma to za bardzo sensu. 400 zł głośnik + 500 zł wzmacniacz + minimum 200 zł na obudowę. W tych pieniądzach można już kupić jakiś gotowy aktywny subwoofer. Wiem że w DIY nie chodzi o to by było taniej, ale o frajdę z własnej pracy i efekt lepszy niż gotowce. Pytanie czy aby na pewno będzie lepiej. Może miałoby to więcej sensu przy jeszcze droższym głośniku za 600-700 zł, ale z moim wzmacniaczem, to chyba też nie jest dobry pomysł.
Ostatnią opcją jest subwoofer od STX, który jako jedyny nie potrzebuje do zasilania małej elektrowni atomowej, czyli samochodowy W.20.300.2x2.MC. Tu też nie obędzie się bez problemów, bo jego na razie też nie ma. W mailu od STX napisali mi na początku maja że wznowią produkcję za 6-8 tyg. czy tak będzie, cholera wie.
Drugi problem to modelowanie tego w WinISD, nie mogę znaleźć konfiguracji która by mnie satysfakcjonowała. Bazowe producenta 30 L BR i Fb 30Hz daje f3 na poziomie 30hz czyli całkiem nieźle, ale port który jednocześnie nie będzie za mały średnicą, musi mieć tu ponad 70 cm. Czyli albo kolanko, albo mniej efektywny port szczelinowy. Samemu nie udało mi się za bardzo wykombinować nic lepszego bez większych kompromisów, w innych parametrach.. W sumie czego się spodziewać po budżetowym samochodowym głośniku. Chociaż i wcześniej wspomniany Dayton nie jest w tej kwestii najłatwiejszym głośnikiem.
Nie chcę wyjść na marudę, ale po prostu mam dosyć wydawania głupio dużej kasy, na coś co nie przełoży się na efekt. Na ten moment zostałem z nienajlepszym wzmakiem (chociaż i tak uważam że za 500 nie kupiłbym nic lepszego) i obecnym głośnikiem, który nie jest stricte subwooferem, jedyne co mogę, to podnieść pojemność budy do ok. 45L i zyskać kilka Hz w dół. Albo się zadowolę tym co jest, albo spróbuję jakoś sprzedać ten wzmak i znaleźć jakiegoś sensownego gotowca.
Wrzucam jeszcze wykresy dla tego W.20.300.2x2.MC, może po prostu wyolbrzymiam i to ja coś "źle widzę". W temacie może i mam już jakąś tam wiedze teoretyczną, ale doświadczenie bliskie 0.
Skrzynia 30 L Fb = 30 hz
Port BR fi = 96mm L=731mm (przyjąłem średnice gotowych portów)
Sygnał: 80% - 160 W
Moje kombinacja
Skrzynia 28 L Fb= 35 Hz
Port BR Szczelinowy 27x 270 mm L= 565mm (27 cm ma mieć frontowa ściana plus grubość boków oczywiście, port na jakiejś długości będzie mia 90 stopni zakrzywienia w celu redukcji długości obudowy)
Jestem pewien że te modele można jeszcze mocno zoptymalizować, jednak z tym o pomoc będę się musiał zwrócić tu na forum, wiem np. że prędkość powietrza nie powinna wynosić więcej niż 18 m/s a opóźnienie więcej niż 20ms i nie powinno być blisko wyższych częstotliwość. Jak bardzo mogę odejść od tych wartości, tego już nie wiem.