• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

YAMAHA NS-50 kolumny ze smietnika jak je wskrzesić.

Reakcji
0
Witam niedawno znalazłem na śmietniku przed moim blokiem kolumny YAMAHA NS-50 http://allegro.pl/item572514142_yamaha_kolumny_podlogowe_ns_50_gwarancja_3_lata.html jedna była w stanie dostatecznym drobne wgniecenia natomiast druga miała otwór z boku jakby ktoś w nią kopnął.Kolumny były ogołocone z wszelkich głośników kabli i gniazd .Wziąłem je na warsztat ponieważ jestem stolarzem po kilku godzinach uporałem się z wszelkimi uszkodzeniami i ładnie pokryłem je fornirem.Teraz jedynym problemem jest wskrzeszenie ich do grania proszę was o pomoc co mam kupić (jakie części ,głośniki ,kable) i jak to mam podłączyć aby można było je podłączyć do starego amplitunera.nie zależny mi na jakimś super brzmieniu za kilka tysiaków lecz coś dla zwykłego człowieka który nie siedzi w akustyce .Mam do wydania jakieś 150zł nie stać mnie na więcej .Proszę o pomoc wiem ze pewnie doradzicie mi szukać w Google ale niestety nie mam na to czasu i nie siedzę w tym dlatego pytam ekspertów czyli was w tej dziedzinie.

Ja znalazłem takie głośniki:
http://allegro.pl/item573128295_glosnik_zamiennik_165mm_gdn_16_50_40_30_altus.html
ich wymiary i wygląd pasują do oryginału i są w tanie

oraz wysokotonowe:
http://allegro.pl/item573199219_glosnik_wysokotonowy_magnesowy_200w_dibeisi_ktw27.html

oraz gniazdko http://allegro.pl/item565105914_terminal_glosnikowy_gniazdo_glosnikowe_t15_hurt.html

co o tym myślicie ????????????????????

kolega mi jeszcze coś mówił o jakiś zwrotnicach ale dla mnie to już czarna magia nie wiem jakie i jak je potem podłączyć?? Proszę o pomoc będę bardzo wdzięczny.

Policz na początek objętość wewnętrzną, znając litraż mamy wieksze pole manewru.

Te głośniki co podałeś kompletnie się nie nadają, to chiński syf. Najlepiej by było jakbyś dał oryginalne głośniki. Jednak ich zdobycie będzie pewnie graniczyło z cudem. Inna opcja to dobranie innych dobrych głośników, które będą pasowały do otworów.

bart210 napisał:
Te głośniki co podałeś kompletnie się nie nadają, to chiński syf. Najlepiej by było jakbyś dał oryginalne głośniki. Jednak ich zdobycie będzie pewnie graniczyło z cudem. Inna opcja to dobranie innych dobrych głośników, które będą pasowały do otworów.

fakt ale nie mam zbyt dożo kasy maksymalnie na wszystko mogę wydać 200zł

Czyli 100zł na kolumnę. To trochę mało, tym bardziej, że trzeba będzie zrobić do tego zwrotnice. Cena 1 zwrotnicy dla wersji ekonomicznej może wynieść 60-70zł. Czyli pozostaje 30-40zł na głośniki. Niestety, ale za takie pieniądze nie ma najmniejszych szans, żeby to w miarę dobrze grało.

bart210 napisał:
Czyli 100zł na kolumnę. To trochę mało, tym bardziej, że trzeba będzie zrobić do tego zwrotnice. Cena 1 zwrotnicy dla wersji ekonomicznej może wynieść 60-70zł. Czyli pozostaje 30-40zł na głośniki. Niestety, ale za takie pieniądze nie ma najmniejszych szans, żeby to w miarę dobrze grało.

A co myślicie o tej zwrotnicy http://www.allegro.pl/item572094242_2_drozna_b_2_janbo_do_tonsil_stx_czestochow.html a co do głośników to nie zależy mi na jakiś super firmy myślę że te z allegro by jakoś grały a co inni myślą na ten temat

Jeśli jesteś stolarzem zrób nowy front pod odpowiednie wymiary głośników i zamatuj przegrodę w środku do uzyskania odpowiedniego litrażu do innych przetworników. Jeśli to ma być tanio to polecam 2 x ARN150 i PJ-tke STX-a i zwrotnice w jakimś tańszym wykonaniu. Jeśli zapytasz tu na forum ktoś ci ja wykona. Kwestia dogadania:-) Po zdjęciach z allegro widzę ze nie miał byś dużo roboty bo BR jest z przodu kwestia wycięcia odpowiednich otworów a z tylu wstawić podobny terminal i będzie pięknie. Ja bym to tak wykonał ale oczywiście nie musisz się zgodzić z moja propozycją :-)

TooShotr napisał:
Jeśli jesteś stolarzem zrób nowy front pod odpowiednie wymiary głośników i zamatuj przegrodę w środku do uzyskania odpowiedniego litrażu do innych przetworników. Jeśli to ma być tanio to polecam 2 x ARN150 i PJ-tke STX-a i zwrotnice w jakimś tańszym wykonaniu. Jeśli zapytasz tu na forum ktoś ci ja wykona. Kwestia dogadania:-) Po zdjęciach z allegro widzę ze nie miał byś dużo roboty bo BR jest z przodu kwestia wycięcia odpowiednich otworów a z tylu wstawić podobny terminal i będzie pięknie. Ja bym to tak wykonał ale oczywiście nie musisz się zgodzić z moja propozycją :-)

a gdzie dokładnie ma być umieszczona ta przegroda i ile mnie więcej kosztowałyby te zwrotnice 2 by wystarczyły jedna na kolumnę (czyli na wysokotonowy i niskotonowy) tak??

Po moim wyliczeniu objętości zakładając ze płyta z której zostały wykonie kolumny ma 1,8cm to mi wychodzi 39,1 litra. ( to jest litraż wewnętrzny ) Po wyliczeniu poprzeczkę trzeba by było zainstalować na 39 cm wysokości wewnętrznej. Jeśli chodzi o głośniki to zapraszam tutaj na stronę STX-a http://www.stx.pl/index.php?vMenu=2&vMenuItem=2&vSubPage=1&vItemDB=itemdb a tu jest ARN150 http://www.loudspeakershop.eu/glosnik-arn150034-p-922.html . Jeśli chodzi o zwrotnice to tak jak pisałem zapytaj chłopaków na forum oni ci powiedzą co i jak. Br możesz zakupić w polinku nie są to duże koszty. A więc tak podsumowując 2 x PJ= 54zł, 4 x ARN150= 171,6. Ogólnie na same głośniki wychodzi 225,5zł. Trochę to przekracza twój budżet ale niewiele zawsze można wydatki w czasie rozłożyć i po trochu kupować. Powiem tak to jest w miarę tani zestaw a naprawdę dobrze gra i polecam. Ten mały kosztorys nie obejmuje kosztów związanych z zakupem zwrotnic, terminalu i BR. Pozdrawiam.

[ Dodano: 2009-03-08, 15:25 ]
Jeśli możesz to napisz jakiej grubość są płyty w tych kolumnach to wtedy Bedze łatwiej wyliczyć wysokość zamontowania porzeczki :-)

TooShotr napisał:
Po moim wyliczeniu objętości zakładając ze płyta z której zostały wykonie kolumny ma 1,8cm to mi wychodzi 39,1 litra. ( to jest litraż wewnętrzny ) Po wyliczeniu poprzeczkę trzeba by było zainstalować na 39 cm wysokości wewnętrznej. Jeśli chodzi o głośniki to zapraszam tutaj na stronę STX-a http://www.stx.pl/index.php?vMenu=2&vMenuItem=2&vSubPage=1&vItemDB=itemdb a tu jest ARN150 http://www.loudspeakershop.eu/glosnik-arn150034-p-922.html . Jeśli chodzi o zwrotnice to tak jak pisałem zapytaj chłopaków na forum oni ci powiedzą co i jak. Br możesz zakupić w polinku nie są to duże koszty. A więc tak podsumowując 2 x PJ= 54zł, 4 x ARN150= 171,6. Ogólnie na same głośniki wychodzi 225,5zł. Trochę to przekracza twój budżet ale niewiele zawsze można wydatki w czasie rozłożyć i po trochu kupować. Powiem tak to jest w miarę tani zestaw a naprawdę dobrze gra i polecam. Ten mały kosztorys nie obejmuje kosztów związanych z zakupem zwrotnic, terminalu i BR. Pozdrawiam.

[ Dodano: 2009-03-08, 15:25 ]
Jeśli możesz to napisz jakiej grubość są płyty w tych kolumnach to wtedy Bedze łatwiej wyliczyć wysokość zamontowania porzeczki :-)

Ok bardzo dziękuje za pomoc ale mam jeszcze kilka pytań

- jaka jest różnica między głośnikiem niskotonowym a niskośredniotonowym
-lepiej mieć 4 głośniki 15cm TVM ARN-150-03-4 czy lepiej 2 głośniki ARN 226-03/4
-jak powinna być połączona ta zwrotnica z głośnikami ,to jest jedna na 3 głośniki czy na każdy głośnik muszę mieć zwrotnice?? i jak to ma być połączone z terminalem

Przepraszam za te głupie dla was pytania ale dla mnie są ważne z góry dziękuje za odp

krzyś25 napisał:
- jaka jest różnica między głośnikiem niskotonowym a niskośredniotonowym
Niskotonowy przetwarza tylko niskie tony, a niskośredniotonowy zarówno niskie jak i średnie.

-lepiej mieć 4 głośniki 15cm TVM ARN-150-03-4 czy lepiej 2 głośniki ARN 226-03/4
Potrzebujesz 15cm głośniki, jeśli zamontowałbyś ARN 226 (niskotonowe) to nie miałbyś średnich tonów (w uproszceniu)

krzyś25 napisał:
-jak powinna być połączona ta zwrotnica z głośnikami ,to jest jedna na 3 głośniki czy na każdy głośnik muszę mieć zwrotnice?? i jak to ma być połączone z terminalem
Jedna na 3 glosniki. Z wzmacniacza/amplitunerka leci kabel do gniazda w kolumnie a z tego gdniazda w srodku do zwrotnicy. Ze zwrotnicy wychodzą juz osobne kabelki do każdego głośnika :wink:

Tanner napisał:
Niskotonowy przetwarza tylko niskie tony, a niskośredniotonowy zarówno niskie jak i średnie.

a niema głośnika niskośredniotonowego o większej średnicy oraz czy w tym nieskosredniotonowym będę miał chociaż trochę basu czy nie lepiej kupić większy niskotonowy i jakiś mały średniotonowy????

Narazie nic nie proponowałem :)
krzyś25, glosniki które podał TooShotr są własciwie jedyne w tej cenie, a co do basu, to zadziwi Cie jego ilość.

Jeśli chodzi o bas w tym zestawieniu PJ i ARN150 to jest dużo basu i powiem ze to całkiem ładnie gra. Posiadam taki zestaw tylko zamiast pj mam Vife DT27tg i według mnie Prato bardzo ładnie. Słyszałem inne droższe konstrukcje i powiem szczerze ze to moje kolumienki nawet im dorównywały. Tak jak kolega pisał jest jedna zwrotnica do której podłącza się wszystkie głośniki w kolumnie. I jeśli chodzi o koszta związane z tą konstrukcja to sa najlepsze głośniki są w przystępnych cenach a i na stolarce dużo zaoszczędzisz. Bo praktycznie masz gotowe kolumny. Przejrzyj sobie dział z gotowymi konstrukcjami i poczytam opinii ludzi którzy posiadają taki zestaw na pewno będą pozytywne.

Powrót