• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Zespoły? jednodrożne na Monacor SP200X

Rejestracja
Sty 15, 2011
Postów
96
Reakcji
1
Lokalizacja
Toruń
Zawsze interesowało mnie jak brzmią zespoły (trudno tu mówić o zespołach, ale niech będzie) na jednym przetworniku. Postanowiłem spróbować. Na początek Monacor SP200X. Głośniki przyszły już w zeszłym tygodniu, ale remont kuchni był priorytetem.

100_6208.JPG
Moim założeniem jest zespół o stosunkowo wysokiej efektywności i bardzo łatwy do wysterowania. Planuję konstrukcję wzmacniacza single ended o mocy 8W (mam już wszyskie elementy). Zależy mi na dobrej stereofonii, precyzyjnej średnicy i dobrym kontrolowanym basie. Zdecydowałem się na obudowę z otworem stratnym. Obudowa zamknięta dla tego głośnika to ok. 60l dla Qtc-0,7. Otwór stratny obniża Qtc, więc można zmniejszyć poj. obudowy o 20-25% (dane z strony zaganicznej DIY, użytkownika który stosował otwór stratny Scan Speak w swioich konstukcjach). Wychodzi ok. 45l. Akurat tak się składa że mam stare skrzynki Tonsila o tej właśnie poj. Wykorzystam je do pomiarów i odsłuchów.
100_6204.JPG
Musiałem usunąć stare membrany bierne (zniknął górny resor) i zaślepić otwór wysokotonówki i membrany.
100_6205.JPG
100_6213.JPG

Planuję zastosować korektor impedancji dla skorygowania wzrostu w funkcji częstotliwości. Otwór stratny powinien obniżyć pik rezonansowy o połowę.
Następny etap to pomiary impedancji, wygrzewanie głośników i odsłuchy.
Będę kontynuował.
 

Załączniki

  • 100_6204.JPG
    100_6204.JPG
    70.5 KB · Wyświetleń: 0
Skończyłem przygotowywać otwór stratny.

100_6215.JPG

100_6218.JPG

100_6219.jpg

Wyciąłem w tylnej ściance obudowy prostokątny otwór i podkleiłem go od wewnątrz perforowanym kawałkiem tekstolitu. Z zewnątrz w otwór zamontuję typową kratkę wentylacyjną. Przy grubości ścianki 18 mm powstaje "pudełko" o wymiarach ok. 130x100x18mm. Można je wypełnić dowolnym materiałem tłumiącym. Mam zamiar eksperymentować z: wełną poliestową, watą bawełniano-wizkozową, suknem wełnianym, bawełnianą flanelą, materiałem syntetycznym na ścierki podłogowe (jakieś inne sugestie?). Sądzę że kombinacja różnych materiałów może dać najlepsze efekty, decydujący będzie pomiar impedancji i odsłuchy.
Variovent DYNAUDIO i Flow resistance vent SCAN SPEAKA są niemal identyczne, te same wymiary i zalecenia montażowe (jedyna różnica to inny układ siatek). Przy średnicy montażowej 110mm (jeśli uwzględnić grubość scianek, rant wokół otworu i powierzchnię kratek - to efektywna powierzchnia otworu to ok. 50 cm2) - tyle samo ma mój otwór. Zobaczymy jaki wpływ ma rodzaj i gęstość materiału tłumiącego. Jutro zaczynam pomiary impedancji.
 
Zdecydowałem że najpierw trochę wygrzeję głośniki. Zmontowałem całość w próbnych obudowach.


100_6220.JPG

100_6221.JPG

Puszczam niezobowiązującą muzykę i staram się specjalnie nie słuchać, żeby się nie sugerować. Jednak z tego co na razie wysłyszałem to, duża kierunkowość i trochę mało wysokich (może się zmieni). Być może zdecyduję się na pomoc na wysokich. Myślę o Monacor RBT-95 lub konsekwentnie (materiał i rodzaj membrany) Visaton TW6NG lub Tonsil GDW 9/60. Czy ktoś słuchał tych głośników? Pod koniec tygodnia pomiary impedancji i wrażenia z odsłuchów.
 
ja sluchałem...
Myślę o Monacor RBT-95
wg mnie bardzo fajny glosnik. Ale jesli spodziewasz sie suchosci, zimna i laboratorium to sie zawiedziesz. Ona poprostu brzmi jak jedwabna wysokotonowka. Nie ma w niej nic dzwinego czego mozna by sie spodziewac po wstedze. Ale wg mnie fajna...


tego akurat nie ale proponuje tw7. Tego mam w wlm stella i jest neutralny, precyzyjny i nie natarczywy. Ja osobiscie bardzo lubie glosniki papierowe. Wg mnie
graja dobra srednice...
Tonsil GDW 9/60

nie mialem

ale z tej trojki wybral bym wstege
 
Najpierw też zastanawiałem się nad RBT-95, ale przeczytałem na innym forum że ma duże podbarwienia w okolicy 5 kHz i trzeba go ciąć 18dB/okt (nie wiem napewno - nie słuchałem). Ja chciałbym odcinać pojedynczym kondensatorem w okolicy 10 kHz i nie ruszać SP200X. Może zresztą nie będzie to konieczne bo mam wrażenie że w miarę "wygrzewania" wysokie zyskują na wartości. Zresztą przy cenie 30zł za szt. GDW 9/60, pewnie zaszaleję i kupię żeby wypróbować. Wmontowanie ich w moje próbne obudowy nie sprawi trudności. Zresztą poprzednika tych przetworników mam w moich pudełkach do kompa, ale nie jestem w stanie ocenić jakości sterując z komputera, zwłaszcza że nie są optymalnie ustawione.

GDW.JPG
 

Załączniki

  • GDW.jpg
    GDW.jpg
    85.9 KB · Wyświetleń: 0
Najpierw też zastanawiałem się nad RBT-95, ale przeczytałem na innym forum że ma duże podbarwienia

na elektrodzie pewnie wypowiedz takero
sluchalem tego samego zestawu a te informacje sa od irka
trzeba go ciąć 18dB/okt (

trzeba ja ciac wysoko bo jej fs to 5kHz
ale wydaje mi sie, ze samym kondem to jej nie wytniesz

to jak cos masz do sprawdz jak brzmi a glosnik zawsze mozna zmienic
 
Chyba żartujecie. Coś tak małego może grać poprawnie? Przecież tam nie ma prawie magnesu. Faktycznie tego słuchaliście?
 
mie smiej sie
to nie jest zly glosnik
sprzedalismy na forum 430szt
i z kolega zamowilismy jeszcze 300
 
Nie zrozumcie mnie źle, Nie neguję Waszej wiedzy i doświadczenia. Jednak wzbudziły moje wątpliwości wymiary tego przetwornika. Z tym co dobre, kojarzy się zwykle wielki magnes i solidną ciężką konstrukcję. Jeśli projektantowi udało się pogodzić małe wymiary, niezłą jaksć i rewelacyjną cenę - chała mu za to. jednak konsekwentnie w swoim projekcie chciałbym zastosować papierową stożkową konstrukcję. Może nie będzie to potrzebne, bo w miarę czasu coraz bardziej mi się podoba tak jak jest. Z decyzją zaczekam do pełnego wygrzania, pomiarów i odsłuchów z moimi ulubionymi płytami.
 
Nie na temat...
on wcale nie jest mały to 1"
a magnes ma neodymowiec dlatego maly
ale eot...
 
Nie na temat...
Nie zrozumcie mnie źle, Nie neguję Waszej wiedzy i doświadczenia. Jednak wzbudziły moje wątpliwości wymiary tego przetwornika. Z tym co dobre, kojarzy się zwykle wielki magnes i solidną ciężką konstrukcję. Jeśli projektantowi udało się pogodzić małe wymiary, niezłą jaksć i rewelacyjną cenę - chała mu za to.

No to zobacz jakie są magnesy w nowych Vifach (seria NE...) ;) (BTW: a jaki fajny/e magnes/y są w nowych Scan Speak`ach... :) )
 
Posłuchałem sobie trochę moich ulubionych płyt, i mam pierwsze spostrzeżenia. Kolumny grają środkiem, co bardzo eksponuje wokale, gitarę i sporo instrumentów akustycznych. Zwłaszcza gitara brzmi imponująco. Bardzo ładna stereofonia i przestrzeń (to wszystko było do przewidzenia). Niskie dobrej jakości, ale nie schodzą wiele niżej niż moje malutkie Visatony. Wysokie cofnięte i cichsze (będę próbował dopalić - zamówiłem te małe głośniczki polecane przez Was, ale chcę też spróbować GDW 9/60). Głośniki są podatne na "wygrzewanie" - różnica jest dość spora. Jestem ciekaw co zmieni wymiana skrzynek na docelowe, które będą wąskie, sztywniejsze (dużo wzmocnień) i inaczej wytłumione (te mają tylko warstwę gąbki), ciekawi mnie też co zmieni variovent (narazie z nim nie eksperymentowałem). Byłbym zapomniał - są bardzo kierunkowe, nawet niewielkie przesunięcie słuchacza skutkuje kompletną utratą sceny i stereofonii.
 
Powrót
Góra