• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Zwrotnica 3-drożna do głośników STX i Dayton AUDIO

Rejestracja
Maj 28, 2015
Postów
12
Reakcji
0
Lokalizacja
Olsztyn
Witam buduje zwrotnice do kolumn trójdrożnych o impedancji 8 ohm na przetwornikach:
http://stx.pl/w-25-200-8-mc.html
http://stx.pl/w-15-140-8-mcx.html
http://zap-audio.pl/sklep/index.php?main_page=product_info&cPath=2_32_34&products_id=587

pierwsze cięcie 250Hz drugie 2000Hz wykresy z x-over 3:
http://zapodaj.net/947669937b60e.jpg.html

Jestem świeżym użytkownikiem x-overa więc mam pytanie co oznaczają nazwy zwrotnic takie jak : APC, Constant-power. Ustawiłem je na obrazku tak żeby wykresy wyglądały "ładniej". Kolejne pytanie odnosi się do samych wykresów gdy patrzyłem tematy na elektrodzie ludzi którzy wrzucali tam zwrotnice robione w x-overze to ich wykresy były bardziej nieregularne, "poszarpane". Moje takie nie są... Mam również wątpliwości co do głośnika niskotonowego ponieważ producent poleca obudowe zamkniętą a WiniSD bassreflex, które informacje są rzetelne?

Co do elementów konstrukcyjnych to zamierzam się w nie zaopatrzyć w sklepie STXa, chyba że nie będzie odpowiedniej cewki (średnica drutu) to nawinę sam kondensatory również od STXa podobnie rezystory

Proszę o konstruktywne opinie oraz ewentualne sugestie co by zmienić (mam nadzieje że nie wszystko :D).


EDIT: Docelowo będzie zasilany holtonem 200

Pozdrawiam
 
Jestem świeżym użytkownikiem x-overa więc
wiec zapoznaj sie z teoria i dowiedz sie dlaczego takie projektowanie zwrotnicy jest niewlasciwe (kolejny temat do opracowania do FAQ)


Mam również wątpliwości co do głośnika niskotonowego ponieważ producent poleca obudowe zamkniętą a WiniSD bassreflex, które informacje są rzetelne?
mialem starsza wersje tego glosnika (prazki na membranie a nie "kropki")
specjalnie bratu dalem go w b-r.
bas jest nieco wolniejszy, ale za to bardziej podkreslony. do subwoofera do kina domowego byl idealny. do kolumn moze byc dobry dla poczatkujacych

podobnie bylo ostatnio z kolumnami pylon amber. glosnik do zamknietej a siedzial w b-r
 
To i ja coś dopiszę. Odpowiedź impulsowe, harmoniczne, wytrzymałość mocowa, faza. To są tylko niektóre z parametrów na które musisz zwrócić uwagę. Odsłuch i poprawki na końcu.
 
Ostatnia edycja:
Słuchaj. Jeżeli chcesz sam zaprojektować zwrotnicę to potrzebne Ci są:
- mikron pomiarowy o znanej charakterystyce + plik konfiguracyjny
- system pomiarowy
- kilogramy części
- wiedza

Nie obraź się ale nie masz nic z tych 4 rzeczy. Jeżeli zaczynasz, skorzystaj z gotowego projektu. Pełno jest ich na forum. Polecam odwiedzenie "własne konstrukcje".
3 drożna zwrotnica jest jedną z cięższych do zaprojektowania, trzeba pierw kilka 2 drożnych zrobić, żeby się brać za 3 i więcej.

Zaoszczędź sobie czasu i pieniędzy i wybierz sobie coś sprawdzonego.
 
Mnie już w tym momencie rozwaliło jaką przyjąłeś pojemność obudowy. Wg. danych producenta dla tego RS270 zamknięta obudowa powinna mieć niecałe 40 litrów, dopiero dla obudowy BR wychodzi niecałe 118 litrów przeliczając stopy sześcienne na litry. Do tego 4L zamknięte dla tego RS150 i jeszcze jedno RS150 to według producenta nie średniotonówka, RS100P już tak
 
Z tej strony z której brałem informacje nie było podanej optymalnej objętości obudowy więc liczyłem w WinISD. Takie wartości mi wyswietlił. Co do RS150 to na stronie polskiego dystrybutora (zapaudio) nie znalazłem innego który by się nadawał. RS100p ma membranę o takiej strukturze że w ogóle nie pasowałaby do reszty zestawu jeśli chodzi o design.
 
Jeszcze raz, powtórzę, chłopie skopiuj gotowy projekt. Nie rwij się z motyką na słońce. Brak ci podstaw audio. Jest mnóstwo projektów na daytonach, w sieci. Sam miałem 10 calowca na subwoofer, są fajniejsze głośniki w tej cenie.
-------------------------------
Od kiedy się ufa producentom audio i ich podawanym parametrom? Zawsze są one mniej lub więcej przekłamane, więc robi się pomiary, lub wzoruje na gotowych konstrukcjach z danym głośnikiem kopiując litraż/strojenie.

WinISD itp. to są symulatory, podają wyniki zbliżone ale nie dokładne, ale tylko wtedy jeżeli znamy realne parametry. I tak po za-symulowaniu, trzeba zrobić obudowę testową i mierzyć.

Wy sami czytacie co piszecie? 118 litrów na 10cali głośnik (to by nawet komicznie wyglądało). 118L to można na 15 calowy głośnik dać. 10 cali przeciętnie wymaga od 25 do 50L w porywach a zazwyczaj 30-40L.
 
Okej skoro mówisz że dane producenta moga być niewiarygodne to nie ma sensu dalej w to brnąć, a tak nawiasem w swoim poprzednim poście mówiłeś o mikrofonie pomiarowym. Czy mikrofon studyjny i pomieszczenie do nagrywania zdały by egzamin????
marki mikrofonu na obecną chwilę nie moge podać bo go u siebie nie mam ale postaram się jak najszybciej ją podać

EDIT: mikrofon to MXL 770 http://muzyczny.pl/119509_MXL-770-Mogami-mikrofon-pojemnosciowy.html
 
Ostatnia edycja:
Nie. Bo to musi być kierunkowy mikrofon, a nie do wokali. Problem jest taki, że mikrofon nie ma płaskiej charakterystyki, dlatego do niektórych są dostępne pliki konfiguracyjne, które ją "wypłaszają".

Najpopularniejsze to:
panasonic wm-61a
Behringer ECM8000

Wpisz sobie w google "system pomiarowy audio" i "mikrofon pomiarowy audio" oraz pochodne i poczytaj.

Do poczytania też:
http://zaphaudio.com/setup.html
http://zaphaudio.com/mtg-surface.html
http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
http://diyaudio.pl/content.php/12
http://diyaudio.pl/content.php/49
http://diyaudio.pl/content.php/55
http://diyaudio.pl/content.php/56
http://diyaudio.pl/content.php/57
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra