Holgin
Nie przejmuj sie tak bardzo tymi szumami, to jest podobnie jak z szumami w aparacie na wysokim iso, jak sie patrzy na zdjecie to one generalnie nie przeszkadzaja, zaczynaja przeszkadzac przy duzym powiekszeniu.
Z wzmakiem podobnie to przeciez az tak strasznie nie szumi zebys muzyki nie mogl sluchac.
Ja wlasnie ucze sie jak dziala proste zabezpieczenie pradowe (detektor przylutowany do obydwu rezystorow emiterowych), dzialac dziala ale jeszcze nie wiem na jaka wartosc go ustawic, na typowe zwarcie czy np na obciazenie 2R i np 50Hz z generatora. Jak skoncze glosniki (maja 4R) to podlacze obydwa zestawy pod jeden kanal i bede dobieral chyba wlasnie tak.
i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/
Barwa uruchomiona, dziala bardzo ladnie, szumow NIET, nawet po wetknieciu ucha w glosnik.
Ukladzik jest bardzo prosty, ma wzmocnienie x2 (takze nawet z telefonu bedzie mozna sygnal troche wzmocnic), wymaga tylko jednego OP-ampa.
Korekta ujemna jest w zupelnosci wystarczajaca.
i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/
Podobne rozwiązanie barwy jest w technics a700 mk3 miałem spalone końcówki wstawiłem symasyma barwe zostawiłem i rzeczywiscie działa bardzo dobrze. Myślę że to dobre rozwiązanie i bardzo proste.
Ja wlasnie ucze sie jak dziala proste zabezpieczenie pradowe (detektor przylutowany do obydwu rezystorow emiterowych), dzialac dziala ale jeszcze nie wiem na jaka wartosc go ustawic, na typowe zwarcie czy np na obciazenie 2R i np 50Hz z generatora.
Nigdzie sie tego nie dowiesz wiec Ci powiem. Prad zwarciowy musi wynosic min 60% pradu znamionowego. np wzmak 200W/4omach ciagnie +-10A w piku czyli ok 7A pradu skutecznego. Pik pradu zabezpieczen musi wynosic min 6A, lepiej jak bedzie to 7A. Wielu nawet zaawansowanych konstruktoro o tym zapomina a potem na glosnikach niskotonowych o duzej indykcji slychac jak zabezpieczenie odcina i cos w glosniku pierdzi.
Dodatkowo liczac prad zwarcia razy napiecie w spoczynku zasilacza nie mozesz przekroczyc 500W.
Potem ustala sie ograniczenie pradu dla maksymalnej amplitudy napiecia wyjsciowego (tzw podcieta krzywa pradu) tu juz nie musi byc tak dokladnie. Wazne, zeby dla wzmacniacza 4omowego zabezpieczenie nie dzialalo albo zaczynalo jak sie podlaczy 2omy. Musi byc zapas, bo po rozgrzaniu plytki z tranzystorami odpowiedzialnymi za ograniczenie pradu uklad bedzie ograniczal sporo nizej.
Kolejna sprawa to testy ograniczenia na roznych rezystancjach obciazenia od 0,1oma do 2om i przy roznych czestotliwosciach. Sinus powinien byc rowno obcinany bez oscylacji. Taki ogranicznik pradu to po prostu wewnetrzne dodatkowe sprzezenie zwrotne. Sporo tez klopotu sprawiaja bardzo wydajne pradowo stopnie napieciowe. Tranzystor ogranicznika sciaga caly ten prad czasami przez to pada! Stad w niesymetrycznych ukladach dolny szeregowy rezystor bazowy przed darlingtonem. Bez niego tranzystor wzm. nap. szybko upala tran ogranicznika.
Bo tak na prawde nikt jej nie uzywa :) Juz od dawana myslalem zrobic barwe tylk ona plus ale to bylaby zbyt duza egzotyka, zeby wychodzic z takim pomyslem :)
Zakres na plus wyglada ok. Tez kiedys ustawialem zakresy aby tylko skraj pasma podbijac. Pozniej jednak nieco wyszedlem do ludzi, ktorzy jednak wola klasycznie a wiec aby podbicie zaczynalo sie wczesniej. Zeby przy 50-100hz i ok 10khz bylo juz dostepne maksymalne podbicie. Tak po prostu lepiej slychac regulacje.
Znacznie wazniejszy od tych cudownych elementow jest sam uklad. Badalem kiedys szumy roznych typow rezystorow od najtanszych weglowych po specjalne superstabilne precyzyje rezystory do sprzetu pomiarowego. Nie ma zadnej roznicy.
Za to jest wiele audiofilskich wpadek. Np widzialem uklad odwracacza fazy do DAC-a na super niskoszumnym super drogim opampie ktory w spzerzeniu zwrotnym mial rezystory o wartosci az 47k. Ich szum przekraczal szumy taniego opampa :) Dla przykladu poplarny NE5532 ma tak niski szum, ze zeby go nie popsuc szumem rezystorow nalezy w sprzezeniu zejsc z wypadkowa rezystancja ponizej 2k.
Nie jest to aż taki duży problem .
Pod warunkiem, że jest wystarczająco dużo wzmocnienia żeby nie obciążało stopnia napięciowego . ( ja zwykle daje potrójny darligton kosztem jest większe nasycenie niestety )
Większość prądu obciążenia płynie przez tranzystory końcowe i to ich rozrzut jest najistotniejszy .
Wypadkowe wzmocnienie pradowe to iloczyn kolejnych stopni darlingtona dlatego wszystkie tranzystory sa wazne. Na liniowosc glowny wplyw ma tranzystor mocy.
Potrojny darlington to prosty sposob zapewnienia zapasu wzmocnienia pradowego nawet na bardzo kiepskich tranzystorach.
@SA1507/3902 sa całe plastikowe te co mam mają zbliżone wzmocnienie i duże ponad 300. Natoniast kse340/350 te ktore mam mają bardzo duży rozrzut wzmocnienia 65/155 dlaego wolalby ich nie dawać.
To prawda. Popularne tranzystory maja duzy rozrzut parametrow. Ja jednak wole projektowac uklady dzialajace na takich roznych tranach. Amator zawsze i wszedzie ma mozliwosc ich kupienia i zlozenia wzmaka. A ten bardziej zaawansowany wstawi sobie "lepsze" tranzystory. Czy bedzie z tego jakis zysk to nie wiadomo ale to przeciez o satysfakcje i poczucie lepszosci chodzi :)
irek
Dzieki za podpowiedz!!
Jednakze nie daje aktywnego klampu pomiedzy bazami tranzystorow, jest to detektor pradu + odcinka na przekazniku, tak jak w amplitunerach (dolozona do zabezpieczenia DC). Przy trzech parach i zasilaniu +-65V to pewnie nie bedzie mialo to i tak kiedy zadzialac, ale niech bedzie na plycie.
Aktywne zabezpieczenie moze bede robil troche pozniej, niby prosta sprawa ale jak sie zaglebic w temat to jak ma byc 100% perfekt to trzeba przy tym troche czasu spedzic.
Roman
To zes mnie rozwalil tym Technicsem, a juz myslalem ze wymyslilem cos nowego :( a tu dupa.
Krzywe bardziej klasycznie - wymiana tylko 2 kondensatorkow na kanal.
raven
Nie ma sie co tak strasznie przejmowac napieciem nasycenia w koncowkach DIY, mozna dolozyc kilka V do trafka i kupic troche dlozszy radiator i bedzie OK.
Jest tez plan B, kupic 4-5m drutu fi 0,5mm i dowinac po 2m do kazdego uzwojenia glownego w trafie i juz caly przod mozna z tego zasilic.
i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/
To ja powiem, że da się jak każde skompresować zwykle wystarczy odp. dobrany kond między bazą-kolektorem tranów ogranicznika lub lub RC .
Trzeba dobrać doświadczalnie także na obciążeniu pojemnościowym .
Takie jest do kitu bo przy dużych kątach fazowych się potrafi załączyć .
Lepiej zastosować dodatkowy układ który szybko odłączy obciążenie lub wyłączy wzmacniacz .
Jednakze nie daje aktywnego klampu pomiedzy bazami tranzystorow, jest to detektor pradu + odcinka na przekazniku, tak jak w amplitunerach (dolozona do zabezpieczenia DC).
W ampli z oszczednosci to jest on nawet na jednym tranie, miedzy emiterami tranow mocy. Zabezpieczenie to zaklada, ze koncowka wytrzyma chwile na zwarciu. A ze koncowki w ampli sa cieniutkie wiec to wytrzymuja. Nie wiem czy wypasiona koncowka to wytrzyma. Na pewno jest to zabezpieczenie nie wplywajace na sygnal audio.
Czasem celowo pale koncowki zwykle wstawiam wtedy jedna parke zeby bylo taniej :) n-mosfet na 2-3parkach wytrzymal trzy sekundowe zwarcia po czym zaplonal :) Oczywiscie odlaczone bylo wtedy zabezpieczenie na przekazniku. To juz nie czasy kiedy wzmacniacze mialy tylko wewnetrzne ograniczenia pradu i mogly parcowac ciagle na zwarciu. Wtedy 150Watowy wzmak mial cztery pary tranow :)
To ja powiem, że da się jak każde skompresować zwykle wystarczy odp. dobrany kond między bazą-kolektorem tranów ogranicznika lub lub RC .
Duzo zalezy od glebokosci petli sprzezenia zwrotnego, bo jest ona dodatkowo poglebiana przez wzmocnienie tranzystorow detektora/ogranicznika pradu.
Kondensator o ktorym wspominasz spowalnia prace ukladu i z tego co testowalem to byl tylko zrodlem oscylacji a nie ich pogromca :)
Takie jest do kitu bo przy dużych kątach fazowych się potrafi załączyć .
Lepiej zastosować dodatkowy układ który szybko odłączy obciążenie lub wyłączy wzmacniacz .
Dlatego trzeba sie trzymac zasad o ktorych napisalem wyzej. Malo kto je zna a ja spedzilem wiele godzin na "paleniu" roznych glosnikow. Cyrki sie zaczynaly z glosnikami o cewkach o duzej indukcyjnosci np takimi 4calowymi.
Jesli wzmacniacz bez zabezpieczen pradowych wytrzyma na zwarciu sekunde to faktycznie wystarczy tylko detektor pradu i przekaznik. Ale czytaj wyzej, kiepski wzmak wytrzyma ale wypasiony rzygnie tak duzym pradem ze trany wyparoja w kilka milisekund!
Kiedys stosowalismy jakies hybrydy STK i w katalogu mialy napisane ze wytrzymuja sekunde na zwarciu co dawalo czas na zadzialanie zabezpieczenia przekaznikowego. Testowalismy i niestety tylko jedna seria spelniala te kryterium, oj sporo upalonych mielismy :)
Dla kontrastu powiem wam, ze zabezpieczenie we wzmakach w klasie D musi zadzialac w ciagu pojedynczych mikrosekund :)
A jeszcze mozemy pogadac o zabezpieczeniu przed zwarciem w mostku czy do napiecia zasilania (prawie rownowazne sprawy). Aby wzmacniacz to wytrzymal nalezy jeszcze dodac zagiecie charakterystyki pradu w stone napiec >polowy zasilania. Typowe zabezpieczenie podciete ogranicza prad zwarciowy nizej niz prad maksymalny czyli dla niskich napiec na tranzystorze przewodzacym. W mostku trzeba zagiac charke tak aby dla wysokich napiec na tranie przewodzacym prad byl ograniczony ponizej pradu zwarcia do masy. Tu trzeba przeanalizowac pelny wykres SOA, zakladajac jako maksimum 500W. To dane z moich doswiadczen to co mowia katalogi mozna sobie wsadzic w.. :)
Takie jest do kitu bo przy dużych kątach fazowych się potrafi załączyć .
Lepiej zastosować dodatkowy układ który szybko odłączy obciążenie lub wyłączy wzmacniacz .
Dlatego trzeba sie trzymac zasad o ktorych napisalem wyzej. Malo kto je zna a ja spedzilem wiele godzin na "paleniu" roznych glosnikow. Cyrki sie zaczynaly z glosnikami o cewkach o duzej indukcyjnosci np takimi 4calowymi.
Jesli wzmacniacz bez zabezpieczen pradowych wytrzyma na zwarciu sekunde to faktycznie wystarczy tylko detektor pradu i przekaznik. Ale czytaj wyzej, kiepski wzmak wytrzyma ale wypasiony rzygnie tak duzym pradem ze trany wyparoja w kilka milisekund!
Kiedys stosowalismy jakies hybrydy STK i w katalogu mialy napisane ze wytrzymuja sekunde na zwarciu co dawalo czas na zadzialanie zabezpieczenia przekaznikowego. Testowalismy i niestety tylko jedna seria spelniala te kryterium, oj sporo upalonych mielismy :)
Dla kontrastu powiem wam, ze zabezpieczenie we wzmakach w klasie D musi zadzialac w ciagu pojedynczych mikrosekund :)
A jeszcze mozemy pogadac o zabezpieczeniu przed zwarciem w mostku czy do napiecia zasilania (prawie rownowazne sprawy). Aby wzmacniacz to wytrzymal nalezy jeszcze dodac zagiecie charakterystyki pradu w stone napiec >polowy zasilania. Typowe zabezpieczenie podciete ogranicza prad zwarciowy nizej niz prad maksymalny czyli dla niskich napiec na tranzystorze przewodzacym. W mostku trzeba zagiac charke tak aby dla wysokich napiec na tranie przewodzacym prad byl ograniczony ponizej pradu zwarcia do masy. Tu trzeba przeanalizowac pelny wykres SOA, zakladajac jako maksimum 500W. To dane z moich doswiadczen to co mowia katalogi mozna sobie wsadzic w.. :)
A ja tak Wkladam mosfety do wzmaka zamiast bipolarow a tu nasycenie rzedu 10V :( Wrzucam bootstrap zeby podbic napiecie sterujace bramek i robi sie nasycenie rzedu 0V!! Dostaje 220Watoli Cudownie :) Ale rozgrzewam mosfety a im wzrasta Rdson i moc spada nieco ponizej 200W :(
Jak myslicie ktora moc poda producent wzmacniacza? :)
Hej,
Wysłałem zapytania odnośnie transformatorów toroidalnych odpowiednich do I-Ampa - do Poltrafo oraz Badela. Wyceny zrobione dla >10szt.
Poltrafo
Wymiary w wykonaniu z ekranem magnetycznym zewnętrznym z blachy krzemowej - ok . 140/69mm.
Wypełnienie żywicą oraz otwór centralny montażowy pod M8-dodatkowa podkładka neoprenowa.
Cena dla 10 sztuk - 235 zł netto.
Wersja audio:
Obniżona indukcyjność, ekran zewnętrzny magnetyczny, selekcjonowany impregnowany rdzeń.
Odnośnie jakości wykonania nie będę się rozpisywał bowiem jest bardzo wysoka. Wyprowadzenia linkami.
Badel
Co do parametrów z Badela mam ich niestety mniej. Podałem tylko następujące dane - moc 500W i 600W, odczepy 2x44V pod obciążeniem. Dwa warianty - z hermetycznym kubkiem oraz bez. Wiem również, że wersja Audio zawiera na pewno:
- ekran między stroną PRI a SEC,
- ekran magnetyczny przeciwzakłóceniowy
TRANSFORMATORY TOROIDALNE Audio z ekranem zewnętrznym,
wyprowadzenia linką LgY.
Zamówienie : min.10 sztuk
1. Moc 500VA , Pierwotne: 230V/50-60Hz ; wtórne : 2x44V
Cena za sztukę : 285,00 zł +VAT , zalany hermetycznie 313,00 zł+VAT
2. Moc 600VA , Pierwotne: 230V/50-60Hz ; wtórne : 2x44V
Cena za sztukę : 292,00 zł +VAT , zalany hermetycznie 319,00 zł+VAT
Forma płatności : przedpłata
Dostawa : na nasz koszt
Chciałbym założyć ZZ na transformatory. Pozostaje tylko podjąć decyzję skąd. Osobiście jestem za Poltrafo. Ewentualne sugestie co do parametrów technicznych oraz samego zamówienia mile widziane.
Pana Artura Misia z poltrafa dobrze znam, czasem potrafimy przegadac godzine :) Zawsze u niego zamawiam trafa. Jest bylym pracownikiem Badela, odszedl od nich i zalozyl wlasna firme, dzieki temu ma trafa ok 10% tansze.
Ekrany magnetyczne nie sa potrzebne. Mozesz sprawdzic jaka roznica w cenie. Na pewno obnizona indukcyjnosc sie przyda (bedzie ciszej), impregnowany prozniowo rdzen i zalany srodek zywica. Zalane cale trafo jeszcze lepiej, bo jeszcze ciszej. Oczywiscie mam nadzieje, ze nikt nie zrobi glupoty i do takiego zasialnia nie wstawi radiatora z wentylatorem :)
I jeszcze jedna uwaga co do napiecia. Jesli zamowisz 2x44V bez obciazenia to napiecie po wyprostowaniu zmiesci sie w 63V. Moc przy jednym kanale wyniesie ok 250W/4omach. Jesli ma byc wiecej to wyzsze napiecie i elektrolity na 80V.
Dzięki za uwagi :). Dokładnie, całość załatwiana z Panem Arturem. Bardzo dobry kontakt, do tego profesjonalne podejście. Poniekąd wlaśnie z Twojego polecenia wysłałem do Poltrafo zapytanie.
Co do napięć celowo tak wybrane. Na płytkę PSU wejdą elektrolity 10mF/80V. Zresztą takich dotyczyło ZZ kolegi Gavrona.
Co do ekranów magnetycznych to poproszę o cenę na wersję bez nich. Ewentualne zmiany przedstawię już w ZZ.
Co do traf to myślę, że nie na zbiera się ich dużo, nie wiem jak inni ale ja czycham tylko na okazje-licytacje bcm z allegro i można trafo do iampa do stówki kupić.. (Np trafo 1600W 4x33V stoi na necie już z kilka MSC za 160zł..:))
Trafo pod 63V to max 44.5V (nie odliczajac spadku na diodach) ale trzeba też uwzglednić wahania napięcia sieci..
Skomentuj