Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

budowa domu -rekuperacja, ogrzewanie, odkamienianie - jest ktoś w temacie?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    budowa domu -rekuperacja, ogrzewanie, odkamienianie - jest ktoś w temacie?

    hej.
    czy na naszym forum są osoby mające doświadczenie w budowie / projektowaniu domów i ich instalacjach?

    przymierzam się do zakupu bliźniaka, jest jeszcze na etapie fundamentów i chciałbym korzystając z tego faktu trochę doposażyć budynek.

    1. ogrzewanie gazowe / podłogowe
    - jakie kotły polecacie?
    - jakie zasobniki na ciepłą wodę?
    - czy jest opcja ustawienia na wyjściu w obieg temp max gorącej wody? (tak by dziecko się nie oparzyło)
    2. chciałbym pozbyć się kamienia z wody, mamy w mieście bardzo twardą.
    - czy ma to sens? jakie urządzenia do odkamieniania polecacie?
    3. rekupuracja/ wentylacja. ( w domu jest przewidziana zwykła wentylacja z kominami i wentylatorami) marzy mi się rekuperacja.
    - czy trzeba zaślepić/rezygnować z okapu w kuchni i wyciągu w łazienkach?? (rożne słyszałem i czytałem teorie np ze rekupuracja nie jest w stanie pozbyć się kuchennych zapachów i wilgoci i wskazane jest oddzielne podłączenie okapu, tylko skąd wziąć powietrze?:))

    #2
    Co do punktu 1
    https://www.afriso.pl/pl/katalog-onl...rodukt/1236110
    Sa zawory na inny zakres temperatur i wydajności.

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez mIKI Zobacz posta
      rożne słyszałem i czytałem teorie np ze rekupuracja nie jest w stanie pozbyć się kuchennych zapachów i wilgoci
      Jakoś się specjalnie na instalacjach nie znam, ale bzdury jakich mało.
      Rekuperator to wymiennik powietrza wentylacji. Powietrze usuwane wentylacją wywiewną oddaje ciepło powietrzu świeżemu z dworu i tyle.
      Z tego co pamiętam, to okap wyrzuca się bezpośrednio na dwór bez podpinania do rekuperacji. Ale łazienki i wszystko inne do rekuperatorów.
      Skąd wziąć powietrze? Przez wentylację nawiewną :) nic więcej nie potrzeba.

      Zamieszczone przez mIKI Zobacz posta
      max gorącej wody? (tak by dziecko się nie oparzyło)
      Dla wody użytkowej to bodaj max. 55st, dla ogrzewania nie pamiętam, ale grzejnik nie może być cieplejszy niż... Coś tam.
      Automatyka tak jest ustawiona żeby na więcej nie pozwolić.

      Więcej nie wiem. Polecam rekuperację, sporo oszczędza energii i jak dla mnie domy z wentylacją nawiewno wywiewną dają fajny komfort.
      Dwa minusy: trzeba zrobić taką żeby była cicha no i sporo kanałów musisz rozprowadzić po domu, serwisować, wymieniać filtry itp.
      Za to np. kurz zostaje na filtrze więc jest czyściej w domu :)

      Kolega ostatnio polecał ogrzewanie wydajnymi klimatyzatorami jako fajna i tania (sic!) opcja. Tylko klima musi być z płynnie regulowanym wydatkiem (czyli agregaty z falownikami) Możesz spróbować część ciepła pozyskać w ten sposób.
      Ogrzewanie podłogowe: jeśli lubisz ciepłą przytulną podłogę to nie dawaj zbyt dużej powierzchni, bo może się okazać że ma tak dużą moc, że wystarczy jej niska temperatura żeby ogrzać powietrze i będziesz miał w konsekwencji zimną.

      Skomentuj


        #4
        A może zanim podejmie się tak gigantyczny wysiłek to warto zaznajomić się z tym materiałem ?



        o "księżycowym drewnie" z którego można budować domy jest tutaj :

        Skomentuj


          #5
          Tak się składa, że jestem w temacie/ jak sie uda to w końcu z miesiecznym poślizgiem wprowadze się na "rozpoczęcie roku" :) Jest co pisać, ale spróbuję to ogarnąć w skrócie/ może trochę ci doradzę ale wybór oczywiście należy do ciebie.

          Co do naszych zestawów postanowiliśmy aby instalacje działały jak najprościej- czyli tylko podłogówka, żadnych zbędnych kaloryferów, zmian temperatury ogrzewania przez telefon itp. Jednym slowem czym prościej, tym mniej problemów w przyszłości.
          Wyborem kotła zajmowała się moja żona i wybrała Immergasa ( kupiony u naszego znajomego gdzie bierzemy większość sanitariów, wydajnościowo i sprawnie tak jak vailanty, vieśmany i inne średniej i wyższej klasy). Dodatkowo postawilismy na niego bo serwisanta mamy w pobliżu i mniej problemów z nim niż z wymienionymi wcześniej (części itp też tańsze jakby coś się upsuło, a wg użytkowników tensprzet jest mniej awaryjny). Zasobnik wg uznania. Ja chciałem mieć razem kocioł z zasobnikiem- wszystko w jednym urządzeniu typu "zamrażalka" :) aby nie straszyło ( niestety przez wysoką cenę odpadło), ewentualnie coś do zabudowy w szafie. Ostatecznie z braku miejsca w pom. gospodarczym mam wiszący piec i zbiornik pod nim 160l ( jakbym wybierał ponownie wziąłbym wiszący obok aby mieć miejsce na pralkę czy inne rzeczy i inaczej rozplanował całość, no ale jest za późno)/ zawsze na przyszłość mogę go też zabudować szafą, choć i tak po wykończeniu kotłowni wygląda to bardzo dobrze. Na wstępie po namowie kuzyna rozważałem zrobienie dodatkowej cyrkulacji aby mieć luksus ciepłej wody od razu po odkręceniu w kranie, lecz uznaliśmy, że to zbędny bajer bo łazienki są praktycznie obok, a powodowałoby to dodatkowe załączanie pieca i niepotrzebną instalację.
          W komplecie do pieca mamy sterownik ze zintegrowanym czujnikiem temperatury zawieszony centralnie pośrodku domu. Co do pytania- to można w nim osobno ustawiać temp wody użytkowej i podłogówki/ także plan każdego dnia tygodnia itd. Obecnie ( na niewykończonym nie używam ciepłej wody w kranach) mam ustawione ogrzewanie na załączanie gdy temperatura spadnie poniżej 16 stopni ( piec włącza się po cichu na chwilę tylko kilka razy dziennie)/ oprócz tego grzeję drewnem w mikropiecyku w salonie więc mam w dzień zawsze koło 18 stopni bo ciepło i tak nie ma jak uciekać. Jak się wprowadzę to ustawi się każdy obieg tak aby zawsze był stały obieg ze stałą temperaturą we wszystkich pokojach ( oprócz lazienek gdzie będzie ustawione cieplej)/ jak to nie wystarczy to założę siłownik do rozdzielacza i regulatory pokojowe, choć nie zależy mi na ustawianiu dokładnej temperatury co 0,1 stopnia :)

          Filtracje wody możesz zrobić w sposób prosty lub ze zmiękczaczem. W bloku gdzie mieszkam podłączyłem filtr sznurkowy + weglowy/ w domu mam to samo - w garażu za licznikiem wody wstępne filtry, a w kotłowni dodatkowy filtr siatkowy ze spustem na osady i automatyczny zmiękczacz wody na sól.

          Rekuperację też zakładałem/ w domach parterowych i ogólnie "szczelnych" jest to niezbędne aby się nie zawilgocić i zagrzybić. Projekt możesz nawet zrobić samemu jeśli dom jest prosty. Wystarczy się zagłębić w temacie i przeliczyć, lub tak jak dać to komuś do zrobienia. Ja zamówiłem projekt przez neta wraz ze wszystkimi elementami do złożenia, przez co nie musiałem płacić dodatkowo za projekt. W zależności jak skomplikowany dom, robocizna zajmie z 2 dni lub tydzień, bo trochę tego trzeba poprowadzić, pozaczepiać, poprzewiercać się itp. Rekuperator wybraliśmy Brinka, też ze sterownikiem naściennym.

          Wylot z okapu najlepiej wyprowadzić bezpośrednio na zewnątrz, bez połączenia z rekuperatorem ( on i tak będzie wciągał powietrze z całego pomieszczenia kuchennego). Ewentualnie zamontować tylko filtr w okapie bez połączenia z wentylacją. Połączenie z rekuperatorem spowoduje zabrudzenie, "zatłuszczenie" kanałów ( jak na szafkach w kuchni :) )oraz szybsze zużycie filtrów. Co do pytania skąd wziąć powietrze- rekuperator będzie wdmuchiwał oczyszczone powietrze do pokojów powodując cyrkulacje powietrza do kuchni/ na tym to polega. W zależności od tego jak dobrze przeliczone i wykonane żadnych szumów ani powiewów powietrza nie czuć/ dodatkowo można zamontowąc tłumiki w anemostatach


          Ps.Ten zakup bliżniaka to będzie w stanie deweloperskim czy wykończony? .
          Last edited by ruffpl; 08.01.2019, 19:08.

          Skomentuj


            #6
            Ja pierwszy dom zbudowałem równo 10 lat temu, teraz zbieram się do drugiej budowy - milowy krok bliżej miasta (obecnie mam ok 18 km do rogatek Warszawy, do pracy 30 km).

            1)

            Kocioł - ja mam akurat Vaillant'a, sprawuje się ok. Pierwszy serwis zrobiłem mu ... rok temu, czyli 9 lat pracował jak z fabryki wyszedł - to chyba dość dobrze o nim świadczy. W momencie gdy budowałem w relacji cena/jakość dominował DeDietrich, nie wiem jak jest teraz. Ogólnie to warto kupić kocioł który mam możliwość modulacji mocy od jak najniższych wartości, w okresach przejściowych, a tych mamy de facto w PL najwięcej może płynnie pracować a nie taktować (włącz/wyłącz). Ja mam kocioł o mocy nominalnej 18 kw (kubatura budynku 690 m3, powierzchnia ogrzewana użytkowa ok 170 m2) i instalator ograniczył programowo moc do 14kw. Temperatura zasilania CO 42-45 stopni, im niższa tym lepszy efekt kondensacji.
            Zasobnik - tutaj zdecydowanie polecam dwu płaszczowy ze stali nierdzewnej. Nie trzeba wymieniać anody, jest na prawdę trwały i wydajny. Ja mam akurat 130 litrów firmy ACV. Nie mam solarów - nie wiem czy dwupłaszczowy nada się pod instalację solarną.
            Zawór mieszający do CWU - jak już kolega Adzik94 napisał Afriso ma dedykowane rozwiązania. Oczywiście warto a nawet trzeba, szczególnie gdy raz w tygodniu piec zagrzeje wodę do 70-80 stopni aby wybić Legionellę

            Zgadzam się że instalacja im prostsza tym lepsza. Niektórzy kombinują z kilkoma strefami temperatur itp, moim zdaniem szkoda na to pieniędzy - lepiej ta kasa zainwestować w lepsze / grubsze ocieplenie lub okna.

            Kominy - jeżeli jeszcze możesz to wywal wszystkie - po co dziurawić dach. No chyba że koniecznie musisz mieć kominek (fajny jak się mieszka w bloku i się go nie ma, ale jak się już go ma to się w nim nie pali a kupa kasy utopiona). Do kotła przewód koncentryczny przez ścianę, resztę załatwi rekuperacja.

            BTW - wiesz o potencjalnych dopłatach z programu czyste powietrze ?

            2)

            Zmiękczacz wody - nie mam i bardzo tego żałuję, może jeszcze zainstaluję w obecnym domu a w nowym to już na pewno.

            3)

            rekuperacja - mam i sobie chwalę. Wykonana samodzielnie, łącznie z rekuperatorem, pełne DIY. Na forum muratora jest wątek o budowie własnej instalacji jest tez wątek o projektowaniu. Moja centrala jest oparta o wymiennik firmy Klingenburg ze Świdnicy i wentylatory firmy EBM Papst (zasilanie 230v, sterowanie potencjometrem liniowym stereo - wszystko w samym wentylatorze). Razem z kolegami z tamtego forum robiliśmy pierwsze grupowe zamówienie 10 lat temu, w Jankach pod Warszawą dystrybucja ze Passata B5 ;-) Co do centrali warto aby wymiennik był przeciwprądowy - niestety większość gotowców na rynku to krzyżowe - mniejsza sprawność. Co do projektowania, to podstawowe założenia to jedna wymiana powietrza na godzinę (czyli u mnie 700m3), przekroje kanałów dobierane tak aby przy jednej wymianie na godzinę prędkość powietrza nie przekraczała 5 m/s - wtedy jest cicho. Ja większość kanałów mam sztywnych z blachy ocynk (chyba się je nazywa spiro), a cześć to rury alu te takie rozciągane owijane wełna minarelną i folia strech (gotowce izolowany przy takich DIY to śmiech na sali, cieniutka folijka, jeszcze cieńsza izolacja). Obudowa centrali wykonana z płyty warstwowej z rdzeniem PUR (taka jak na hale czy izotermy, grubość 5cm).

            Odnośnie okapu, guru rekuperacji z forum muratora czyli adam_MK twierdzi że typów wentylacji się nie miesza. Czyli okap niech sobie będzie ale w funkcji pochłaniacza zapachów (filtr węglowy i układ otwarty). Natomiast całą robotę ma wykonać wentylacja mechaniczna. I ona sobie z tym spokojnie radzi. Jak odpalisz okap (dodatkowe 800-1000 m3/h wyciągu) to wentylacja mechaniczna nie dostarczy dodatkowego powietrza - ją się projektuje i kalibruje jako zbilansowaną (wywiew = nawiew), no może minimalne nadciśnienie ale to na prawdę minimalne.

            Gdybyś chciał mieć kominek, warto zrobić jakiś patent który w momencie otwierania drzwiczek kominka wyłączy wentylator wywiewny w centrali - takie dodatkowe zabezpieczenie aby spaliny nie wylatywały na salony (ja to zrobiłem na mikrozłączu z dźwignia, cos jak włącznik w lutownicy transformatorowej).

            Tutaj jeszcze słowo o płycie - zdecydowanie polecam indukcyjną a nie gazową. Zero problemów z brudem i tłuszczem na szafkach (10 lat doświadczenia). Trochę drożej kosztuje używanie (u mnie rachunki za prąd 180-250 PLN miesięcznie, ale duży w tym udział telewizora plazmowego), ale jest bezpieczniejsza i sama instalacja jest znacznie tańsza (wewnętrzna instalacja gazowa tylko do kotła, a pewnie koło 100 PLN za metr to kosztuje).

            Skomentuj


              #7
              Ja mogę zaproponować dwie rzeczy jakie zastosowałem u siebie w domu:
              - Pompa Ciepła- Vitocal 161-A (z zasobnikiem wody 300l), może być zasilana elektrycznie jak i za pomocą pieca gazowego.
              -Gazex MD-2.Z- zabezpieczenie wykrywające ulatniający się gaz, które steruje elektrozaworem w skrzynce przyłączowej i odcina zasilanie domu w gaz. Mam to już parę lat zamontowane- działa bezawaryjnie.

              Skomentuj


                #8
                A właśnie, przy kominku koniecznie czujnik dymu i czadu spięte z alarmem. Gazex to chyba jedna z lepszych marek.

                Skomentuj


                  #9
                  Gazex jest ok, przekonała mnie do ich urządzenia obsługa urządzenia (okresowa kalibracja)wykonywana przez Technika z ich firmy.

                  Skomentuj


                    #10
                    Zmiękczacz to mus, normalnie jedna z najlepszych rzeczy w domu, ogółem woda jest super, zero kamienia w łazience i AGD dłużej żyje, do zmywarki nie trzeba soli.
                    Ale, woda ze zmiękczacza nie jest zbyt zdrowa do picia, więc razem ze zmiękczaczem idzie osmoza i to jest woda do gotowania/picia.
                    Bardzo fajny zestaw, woda mineralna do picia ile wlezie, sprzątanie w dużo łatwiejsze, ogółem żona też*bardzo lubi ten system. Ja to zamontowałem na mieszkaniu, zrobiłem zabudowę, wezwałem hydraulików, podłączyli ja uruchamiałem. Dwa 25kg worki soli starczają na jakieś pół roku.

                    Dwa to zawory, jako główne w instalacji fajne są ARCO Tajo 2000, zawory odporne na kamień, nawet po roku nie ruszania pracują normalnie, przy upierdliwie twardej wodzie jaką mamy w mieście.
                    Za zmiękczaczem może być wszystko, bo nie ma w tym kamienia, więc najgorszy wróg zaworów odpada.

                    Podłogówki nie mam i w sumie tego żałuję, bo to by się przydało.

                    Wentylacja mechaniczna to super sprawa, nie musi być rekuperacja, to zwiększa sprawność i dodatkowo filtruje to co wlatuje, ale sama wentylacja mechaniczna jest super.
                    U siebie mam na okrągło włączone 2 turbiny 24V (z regulatorami), wyciągające powietrze z mieszkania, każda o wydajności max 240m3 na godzinę (dzięki temu mogą cicho a wydajnie mielić powietrzem), w domu jest stacja Netatmo mierzy między innymi wilgotność powietrza i stężenie CO2, jak jest średnie czy wysokie to informacje lecą na telefony, dzięki temu wiemy jak ustawić wentylatory by optymalnie wentylowały mieszkanie i mamy pomiar wilgotności. Więc jak trzeba to odpalamy nawilżacze, nigdy nie było sytuacji by było za wilgotno, wentylacja ogarnia ten temat.

                    Fajny jest też netatmo thermostat, programujesz z telefonu, jesteś na wyjeździe jedziesz do domu, wracasz i włączasz grzanie, jak wchodzisz do ciepłego domu.
                    Grzeję na razie dwufunkcyjnym gazowcem, ale myślę o zmianie na taki z zasobnikiem, bo przepływowe są średnio oszczędne.

                    Skomentuj


                      #11
                      Super dzięki za odpowiedzi. Wiedziałem że tu będą życzliwi ludzie
                      Dom będzie miał ok 200m2, parter + piętro i poddasze (nieocieplone)
                      Jakie konkretnie zmiękczacze wody polecacie?
                      Jakie rodzaje pieca? Kondensacyjne? Impulsacyjne?
                      Jakie rekuperatory?
                      Ile w/w rzeczy powinny kosztować? Muszę planować budżet i kredyt)
                      Last edited by mIKI; 09.01.2019, 09:24.

                      Skomentuj


                        #12
                        Odnośnie impulsacyjnych, najlepiej znajdź kogoś kto to ma i przejedź się, aby posłuchać, pooglądać jak to chodzi (szczególnie teraz jest pora, aby wiarygodnie to ocenić); zasięgnąć informacji z pierwszej ręki.
                        Powiem tylko, że w pierwszej opcji miałem ładować właśnie impulsacyjny piec, ale po kilku rozmowach zamontowałem Vitodens 200 i pompę ciepła Vitocal 161-A.


                        Ile to ma kosztować?
                        Przede wszystkim zależy od tego jaką opcję wybierzesz: -firma- umowa pod klucz, -etapami we własnym zakresie itd.
                        Jeżeli pod klucz, to szukaj, dobrze szukaj firmy, sprawdź ich kilka wypocin, bo żyjemy w czasach gdzie byle dupek zakłada firmę i robią się za fachowców.
                        Jest jeszcze jedna opcja: dom modułowy- np. niedaleko ode mnie budują gościowi domek w systemie norweskim (modułowe ściany w całości- łącznie ze stolarką okienną i drzwiową przywożone na budowę, więźba- itd.)wygląda to całkiem, całkiem. Kilka dni i wykańczanie środka ::).

                        Skomentuj


                          #13
                          Ty się zainteresuj programem "Czyste Powietrze" jak planujesz budżet/kredyt
                          W skład wchodzi stolarka okienna/docieplenie, kotły na gaz/paliwa stałe

                          Ja niedawno robiłem centralne, padło na kocioł Stalmark Ecosilver, póki co jestem bardzo zadowolony !

                          Skomentuj


                            #14
                            Co do wody to ja używam zmiękczacza Erie, bo to w sumie jeden z czołowych producentów.
                            Ważne są następujące rzeczy:
                            - ciśnienie w instalacji >2barów (im wyżej tym lepiej tak może do 5-6 barów, więcej to nie), ale u mnie musiałem szukać sprzętu co dobrze działa poniże 2 barów ^^
                            - głowica z płukaniem wstecznym na elektrozaworach (najlepiej Erie albo Clack) ten typ głowic jest oszczędny w wodę do płukania i ogółem to technologia na czasie.
                            - żywica jonowymienna jednorodna, najlepiej jak jest podany producent, z Europejskich żywic to np. lewatit.
                            - reszta to jak ci pasuje, jaka budowa czy oddzielny zasobnik na sól, czy kompakt,
                            - bypassu nie montowałem na zmiękczaczu, mam obejście awaryjne wszystkich filtrów, więc normalnie 100% wody idzie przez zmiękczacz.

                            Osmoza, ja używam Aquaphor morion, przy zmiękczaczu i wstępnej filtracji wody, żywotność filtrów to 6 miesięcy, albo 1500 litrów, trudno to wyrobić, co rok wymiana membrany.
                            Zamontować i uruchomić to da rady każdy kto potrafi poskładać coś z ikei, zero jakichś specjalnych umiejętności trzeba.

                            Skomentuj


                              #15
                              trochę czytam, właściwie to dużo czytam, ale w necie jest taki burdel, że głowa boli - naprawdę doceniajmy atmosferę na naszym DIYaudio.pl:))

                              Klika faktów:
                              1. dom (segment bliźniaka) kupuję od dewelopera, jest na etapie fundamentów - wiele kwestii mi odpada i mam gwarancje.
                              2. chce wprowadzić swoje modyfikacje na etapie budowy rękoma wykonawcy

                              ogrzewanie: piec gazowy kondensacyjny z zasobnikiem - to już wiem. Wstępny projekt zakładał podłogówkę na parterze z łazienkami i grzejniki na górze - chciałbym zrobić 100% podłogowego, dobry pomysł??

                              rekuperacja: miejsce na maszynę - nieocieplony strych tam byłoby mi najwygodniej ale wiem ze nie może być zimniej niż 5-8* czyli muszę ocieplić strych albo samą maszynerię + rury /nie wiem co będzie wygodniejsze...

                              Smart Dom: chciałbym móc sterować inteligentnie ogrzewaniem i rekupuracją ze stacją pogodową, a z czasem rozbudować system w miarę możliwości finansowych i potrzeb. Na chwilę obecna system Ampio wydaje się być liderem - jak przygotować instalację w domu?

                              Skomentuj


                                #16
                                Kiedy ja swoje systemy kupowałem to chyba fibaro dopiero wchodziło, więc nie jest to zbiorczy system.
                                Niestety ale tu nie dopowiem.

                                W planach mam rozbudowę, ale stosując home kit + maliny, bardziej DIY się kłania, przy okazji możliwie dookoła applowskiego home kit.

                                Jak nie planujesz wykorzystywać poddasza to ocieplaj stropy i instalację wentylacji.
                                Koszty będą nie duże, a w razie konieczności adaptacji nie przeszkadza to, w drugą stronę będzie to pchanie się w być może niepotrzebną izolację poddasza.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez mIKI Zobacz posta
                                  trochę czytam, właściwie to dużo czytam, ale w necie jest taki burdel, że głowa boli - naprawdę doceniajmy atmosferę na naszym DIYaudio.pl:))

                                  Klika faktów:
                                  1. dom (segment bliźniaka) kupuję od dewelopera, jest na etapie fundamentów - wiele kwestii mi odpada i mam gwarancje.
                                  2. chce wprowadzić swoje modyfikacje na etapie budowy rękoma wykonawcy

                                  ogrzewanie: piec gazowy kondensacyjny z zasobnikiem - to już wiem. Wstępny projekt zakładał podłogówkę na parterze z łazienkami i grzejniki na górze - chciałbym zrobić 100% podłogowego, dobry pomysł??

                                  rekuperacja: miejsce na maszynę - nieocieplony strych tam byłoby mi najwygodniej ale wiem ze nie może być zimniej niż 5-8* czyli muszę ocieplić strych albo samą maszynerię + rury /nie wiem co będzie wygodniejsze...

                                  Smart Dom: chciałbym móc sterować inteligentnie ogrzewaniem i rekupuracją ze stacją pogodową, a z czasem rozbudować system w miarę możliwości finansowych i potrzeb. Na chwilę obecna system Ampio wydaje się być liderem - jak przygotować instalację w domu?
                                  Jaki będziesz miał strop nad piętrem ? Jeżeli możesz to zrób betonowy, ciut drożej ale budynek jest szczelniejszy. Gipsokartony niby sa ok, ale jak dobrze wieje od zachodu to czuć że zimne powietrze gdzieś się dostaje.

                                  Podłogówka wszędzie - bardzo dobre rozwiązanie, niskotemperaturowe - kocioł będzie dość dobrze kondensował. Jedyne ograniczenie to wykończenie podłóg, tradycyjnego parkietu 22mm nie położysz, zostaje deska warstwowa / panele. Bo płytki na poddaszu/piętrze gdzie zazwyczaj jest prywatna strefa nocna wydają się słabym pomysłem. W łazienkach zostaw po jednej pętli na dodatkowe grzejniki - raz że musi być cieplej, a dwa ręczniki trzeba gdzie suszyć.

                                  Miejsce na rekuperator - idealnie aby był w garażu, np. pod sufitem tam gdzie będziesz parkował przodem (nad maską samochodu). W reku okresowo trzeba wymieniać filtry, więc dostęp jest potrzebny. Druga sprawa to odpływ kondensatu; w wymienniku wilgotne i ciepłe powietrze z wewnątrz ogrzewa chłodne (lodowate) z zewnątrz i skrapla się sporo wody. Ją trzeba odprowadzić do kanalizacji, oczywiście odpływ musi być "zasyfonowany" (gazy z kanalizy). Na poddaszu gorszy dostęp i temperatury często ujemne. Oczywiście jeżeli nie ma innego wyjścia - poddasze też jest ok. Trzeba tylko dobrze ocieplić rury i samą centralę.

                                  Odnośnie sterowania temperaturą - nie przesadzał bym za bardzo z komplikowaniem instalacji. Budynek to jednak jeden organizm i dąży do uśrednienia temperatury w środku. Murowany ma ogromną bezwładność (podniesienie temperatury o jeden stopień to nawet kilka godzin grzania). Moim zdaniem sterowanie temperaturą w każdym pokoju oddzielnie to przerost formy, max co bym zrobił to trochę niższa temperatura na piętrze (sypialnie). To co masz potencjalnie zainwestować w komplikowanie instalacji moim skromnym zdaniem lepiej zainwestować w grubszy/cieplejszy styropian.Dla mnie jest najbardziej komfortowo gdy w każdym pokoju jest taka sama temperatura ok 20*C.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    A, o tym mało kto pisze. Polecam wszystkie ściany, a przynajmniej wewnętrzne z silikatu. Raz że nieco taniej, dwa że dobra wytrzymałość, trzy że dobra pojemność cieplna (zaleta zimą, ale nie można zapominać, że latem też) a cztery że chyba najlepsze pod kątem izolacyjności akustycznej :) Między cegłą a silikatem na działówkę jest naprawdę gigantyczna różnica akustycznie. No i spoiny wszystkie trzeba robić, nie zapominać o pionowych, bo izolacyjność szlag trafia.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zamieszczone przez Micwoj Zobacz posta
                                      A, o tym mało kto pisze. Polecam wszystkie ściany, a przynajmniej wewnętrzne z silikatu. Raz że nieco taniej, dwa że dobra wytrzymałość, trzy że dobra pojemność cieplna (zaleta zimą, ale nie można zapominać, że latem też) a cztery że chyba najlepsze pod kątem izolacyjności akustycznej :) Między cegłą a silikatem na działówkę jest naprawdę gigantyczna różnica akustycznie. No i spoiny wszystkie trzeba robić, nie zapominać o pionowych, bo izolacyjność szlag trafia.
                                      Ewentualnie beton komórkowy. Jak coś trzeba podkuć, przewiercić, zawiesić to nie ma wiekszego problemu w porównaniu do pustaków ceramicznych.
                                      Last edited by Adzik94; 16.01.2019, 21:10.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Nie beton komórkowy. To zupełnie inny materiał, poza kolorem nie mają ze sobą nic wspólnego.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X