Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Wymiana cewki w głośniku

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Wymiana cewki w głośniku

    Witam

    Kumpel posiada głośniki SONY XS 5693. Są to trójdrożne głośniki samochodowe.
    Spaliła mu się cewka. Mam teraz pytanie: czy da rady gdzieś kupić taką cewkę do wymiany? Zresztą czy w ogóle opłaca się to naprawiać??

    #2
    nie da się, nie opłaca się, szkoda czasu itd ...

    Skomentuj


      #3
      Wyjąć starą cewkę, wytoczyć na tokarni wałek z teflonu o średnicy cewki. Do wałka zamontować uchwyt, który pozwoli wkręcić go w wiertarkę ręczną, tak abyś mógł swobodnie obracać wałkiem i nawijać cewkę. Następnie wycinasz z aluminium/papieru/preszpanu (albo czegoś innego) karkas i wstępnie mocujesz go do wałka np. taśmą klejącą, dobierasz średnicę drutu (suwmiarką najlepiej elektroniczną) i nawijasz na karkasie nową cewkę o tej samej wysokości i tej samej liczbie warstw. Cewka musi być nawinięta w tym samym kierunku co stara cewka. Dla ułatwienia właśnie wałek wkręca się w wiertarkę ręczną, którą mocujesz w imadle. Jedną ręką kręcisz uchwytem wiertarki, a drugą podajesz drut ze szpuli i prowadzisz go na cewce. Drut musi być oczywiście na całej powierzchni przyklejony do karkasu, np. klejem cyjanoakrylowym. Na koniec wszystko zalewasz klejem. Z cienkiej miedzianej folii robisz wyprowadzenia do których podłączasz obie końcówki cewki. Do wyprowadzeń lutuejsz licę głośnikową. Po skończeniu roboty wkładasz cewkę razem z wałkiem do zamrażalnika. Po godzinie wyjmujesz, schłodzony teflon skurczy się i z łatwością zdejmiesz gotową cewkę z wałka. To jeszcze nie koniec. Zakładasz znowu cewkę na wałek... Teraz bierzesz papier ścierny o ziarnistości około 250-1000 i szlifujesz wzdłuż powierzchnię drutu celem usunięcia zaschniętego kleju, który mógłby ocierać o szczelinę magnetyczną. Na koniec wszystko myjesz rozpuszczalnikiem. Wkładasz cewkę do głośnika, usztywniasz, centrujesz, przyklejasz resor dolny, membranę, kopułkę, gotowe.

      Proste, czyż nie? Jak dla mnie to samej roboty jest tutaj na 10-20 minut. Jeżeli nie zajmujesz się tym na codzień to daj sobie spokój, niewykonalne.

      Skomentuj


        #4
        zip, powiedz mi jak odklejasz zawieszenie cewki, resor i kopule zeby ich nie zepsuc i nie zadrapac (np. kopulke i membrane). A tak wogole to kupujesz potem nowa kopule czy przyklejasz stara?

        Skomentuj


          #5
          To zależy, jak robię jakiś głośnik estradowy lub inny nietypowy, w którym trzeba wymienić tylko cewkę, to nie można nic zniszczyć i trzeba wszystko zdemontować. Najpierw odkleić całe zawieszenie górne od kosza. Gumowe samo odejdzie, tekstylne nawet łatwo idzie, a najgorzej piankowe. Oczywiście oddzielać ostrym i twardym nożem, wbijać nóż do gołego metalu, żeby tylko zawieszenia nie zniszczyć. Potem resor dolny - starannie oddzielić nożem od kosza, podobny sposób jak w odklejaniu resora górnego.
          Jak już się uda wyjąć na warsztat cały układ drgający (cewkę, resor górny i dolny, kopułkę, membranę), to najlepiej odrazu na cewkę założyć wałek o danej średnicy, żeby nie pozginać lub zniszczyć cewki. Teraz trzeba odkleić kopułkę. Te srebrne lustrzane z tworzywa i polipropylenowe odchodzą bardzo łatwo, czasami można je wypchnąć od środka, ale celulozowe trzeba podważyć i starannie wycinać na około cienkim, ostrym nożem. Nie jest to łatwe, także jeżeli ktoś nie ma cierpliwości, to lepiej odrazu kopułkę pociąć na kilka części i w częściach zdejmować.
          Mając cewkę cały czas założoną na wałku, trzeba jeszcze odkleić resor dolny i membranę wraz z górnym. Niektóre rodzaje klejów można nieco podgrzać, co ułatwni rozłączenie. Nie będę opisywał jak oddzielić cewkę od reszty, bo to oczywiste - nożem. Jak nawinąć nową cewkę to już też każdy wie, bo opisałem swój sposób wcześniej. Jak to potem wszystko skleić - też gdzieś pisałem.


          Natomiast jeżeli chodzi o naprawę starych głośników Tonsila, gdzie myszy zeżarły piankowe zawieszenie, to tutaj zawsze wszystko demontuję i zwykle wkładam nowe.
          Najpierw z grubsza trzeba "obciosać" starą membranę; wystarczy na razie obedrzeć dookoła cewki, chodzi o to żeby był dostęp do cewki i resora dolnego. Teraz trzeba wymontować cewkę z zawieszeniem: zawieszenie dolne zwykle odpada od cewki samo, bo stary klej się wykrusza. Jeżeli widać że klej jest słaby i kruchy, to wystarczy mocniej pociągnąć i cewka sama wyskoczy. Potem trzeba pociągnąć od środka zawieszenie i też powinno wyskoczyć. Po wyjęciu, cewkę włożyć na wałek o danej średnicy i oczyścić z resztek membrany i kleju, z zawieszenia usunąć resztki kleju - potem można te części ponownie użyć.
          Następnie resztki zawieszenia górnego usunąć z kosza do gołego metalu ostrym nożem.
          Jak ktoś chce to może wstawić starą cewkę i resor, ja zazwyczaj wstawiam nowe. Do tego nowa membrana i kopułka.

          Nie musze chyba wspominać, że podczas tej naprawy trzeba zakleić szczelinę magnetyczną, bo może wpaść sporo paprochów?

          Skomentuj


            #6
            powiedz mi jeszcze jakim klejem to kleisz, napisales cyjanoakrylowym. To jest nazwa kleju czy tylko jakis rodzaj. Podaj dokladna nazwe kleju. Nim wszystko kleisz (menbramy, resory, kopolki, cewki itd)?

            Skomentuj


              #7
              Klej cyjanoakrylowy to po prostu SuperGlue albo Cyjanopan itp. I klei się nim tylko i wyłącznie drut nawojowy cewki do karkasu. Resztę można kleić np. klejem introligatorskim CR/S.

              Skomentuj

              Czaruję...
              X