Crossover 2/3 drożny

Założenia:
Filtr dolnoprzepustowy który nie zmieścił się w poprzedniej konstrukcji wzmacniacza. :)
Miał to być osobny klocek, więc nie było sensu pakować tam tylko jednego filtru. Stopniowo przez ponad rok, projekt ulegał rozbudowie przebudowie aż w końcu zacząłem coś składać.
Pierwsze płytki poleciały do kosza całkowita zmiana założeń...
Opis, (założeń ciąg dalszy):
Zwrotnica miała być prosta jak widać po schematach można ją jeszcze bardziej uprościć, ale jest jak jest.
Sekcja wysoko-średnio tonowa jest taka sama w prawym i lewym kanale. Sekcja basowa jest sumą lewego i prawego kanału. Uprościło to znacznie budowę całości. Ogólnie całość jak widać ma budowę „modułową”, więc ewentualne zmiany/serwis mogą ograniczyć się tylko do danego modułu.
Budowa:
Na wejściu są gniazda symetryczne XLR i Jack oraz nie symetryczne RCA. Za gniazdami jest „płytka wejść” na niej jest bufor dla wejść RCA i „desymetryzator” dla wejść symetrycznych oraz układ sygnalizacyjny (diodą LED) pojawienie się sygnału na wejściu. Osobno dla lewego i prawego kanału jak i dla wejść symetrycznych i nie symetrycznych. Ostatecznie jednak zastosowałem diody dwu kolorowe, jedną dla prawego kanału i jedną dla lewego...
Płytka wejść jest tak zaprojektowana, że może służyć jako najprostszy mikser. Łącząc sygnały z wejścia RCA i jednego z wejść symetrycznych.
Z płytki wejść sygnał rozchodzi się do pozostałych modułów.
W sekcji wysoko-średnio tonowej znajdują się przestrajalne filtry drugiego rzędu w dwóch podzakresach.
High/mid (dolna częstotliwość graniczna pasma wysoko tonowego i górna częstotliwość graniczna pasma średnio tonowego dla pracy 3 drożnej lub górna częstotliwość graniczna pasma basowego dla pracy dwu drożnej zakres pierwszy 60-800 Hz, zakres drugi 670-8800 Hz.
Mid/low (dolna częstotliwość graniczna pasma średnio tonowego i górna częstotliwość graniczna pasma basowego) zakres pierwszy 64-795 Hz, zakres drugi 490-6100 Hz.
Ponadto każde z pasm posiada osobny limiter z dwoma zakresami amplitudy wyjściowej ok. 0,7V i 1,4V, działanie limitera jest sygnalizowane czerwoną diodą obok potencjometru głośności. Każde z pasm posiada również regulacje poziomu wyjścia (głośność) i regulacje dodatkowego wzmocnienia od 1 do +11dB. Obok gałki wzmocnienia jest dioda sygnalizująca przekroczenie napięcia ok. 8-9V przed potencjometrem głośności, dzięki temu można uniknąć przesterowania wynikającego ze zbyt dużego wzmocnienia.
Sekcja basowa posiada regulowany filtr subsoniczny w zakresie 20-59Hz oraz tak jak w sekcji wysoko-średnio tonowej limiter, regulacje głośności i wzmocnienia wraz z identyczną sygnalizacją.
W pobliżu tej sekcji znajduje się też przełącznik trybu pracy dwu-trzy drożnej.
Wszystkie sekcje posiadają pojedyncze wyjścia symetryczne XLR i Jack oraz nie symetryczne podwójne RCA, jedno z wyjść nie symetrycznych posiada możliwość odwrócenia fazy 180 stopni miał być do tego osobny przełącznik, lecz nie zmieścił się na panelu przednim (w sumie było by ich 5), zamiast tego jest zwora na płytce i w chwili obecnej jest ustawiona na odwrócenie fazy.
Zasilacz, transformator ok. 10-13W z odzysku dalej standardowy zasilacz symetryczny na scalonych stabilizatorach 12V (1A albo 1,5A).
Z tyłu obok gniazda zasilania są dwa przełączniki jeden łączący/rozłączający mase całego układu z obudową drugi łączący/rozłączający mase całego układu z przewodem ochronnym PE.
Co do sposobu wykonania przedniego i tylnego panelu. Jest to blacha miedziana 2mm, szlifowana papierem 200 potem 500, po tym tył został polakierowany trzema warstwami bezbarwnego lakieru, na przód zostały najpierw naniesione napisy potem trawienie w nadsiarczanie (tu było trochę problemów robiły się straszne brązowo-czarne smugi, ale jakoś wyszło...) i lakierowanie dwiema warstwami bezbarwnego lakieru w sprayu.
Obudowa tzn. dolna i górna jej część pochodzi z jakiegoś wzmacniacza. Z tyłu niema opisów, ponieważ by się nie zmieściły, ale będą później na górnej pokrywie takie jak na obrazku na dole...
Teraz trochę foto z przebiegu prac.
Foto element limitera.

Termo transfer i trawienie.
Pierwsze testy.
Dalsze prace.
Pierwsze szlify.
Pierwsze wiercenia.

Drugie wiercenia i gięcie.

Przymiarki i dalsze prace nad obudową.
Próbne trawienie.

Kolejne testy.

Montażu ciąg dalszy (gniazda, przełączniki, potencjometry...)

Pierwsze całkowicie nieudane nanoszenie napisów.
Drugie ostateczne nanoszenie napisów wyszło tak.

Kabelkologia.
No i finisz...

Jest parę nie dociągnięć i błędów, ale nie będę o tym pisał... :P
I jeszcze przykładowy wykres z symulacji.

Żółty to suma wszystkich sygnałów, jasny fiolet to bas, zielony średnie, ciemny niebieski wysokie. W rzeczywistości na wejściu znajduje się jeszcze filtr ograniczający maksymalne górne pasmo przenoszenia.
Panel przedni i tylni.

schematy
schematy (rapid)

Założenia:
Filtr dolnoprzepustowy który nie zmieścił się w poprzedniej konstrukcji wzmacniacza. :)
Miał to być osobny klocek, więc nie było sensu pakować tam tylko jednego filtru. Stopniowo przez ponad rok, projekt ulegał rozbudowie przebudowie aż w końcu zacząłem coś składać.
Pierwsze płytki poleciały do kosza całkowita zmiana założeń...
Opis, (założeń ciąg dalszy):
Zwrotnica miała być prosta jak widać po schematach można ją jeszcze bardziej uprościć, ale jest jak jest.
Sekcja wysoko-średnio tonowa jest taka sama w prawym i lewym kanale. Sekcja basowa jest sumą lewego i prawego kanału. Uprościło to znacznie budowę całości. Ogólnie całość jak widać ma budowę „modułową”, więc ewentualne zmiany/serwis mogą ograniczyć się tylko do danego modułu.
Budowa:
Na wejściu są gniazda symetryczne XLR i Jack oraz nie symetryczne RCA. Za gniazdami jest „płytka wejść” na niej jest bufor dla wejść RCA i „desymetryzator” dla wejść symetrycznych oraz układ sygnalizacyjny (diodą LED) pojawienie się sygnału na wejściu. Osobno dla lewego i prawego kanału jak i dla wejść symetrycznych i nie symetrycznych. Ostatecznie jednak zastosowałem diody dwu kolorowe, jedną dla prawego kanału i jedną dla lewego...
Płytka wejść jest tak zaprojektowana, że może służyć jako najprostszy mikser. Łącząc sygnały z wejścia RCA i jednego z wejść symetrycznych.
Z płytki wejść sygnał rozchodzi się do pozostałych modułów.
W sekcji wysoko-średnio tonowej znajdują się przestrajalne filtry drugiego rzędu w dwóch podzakresach.
High/mid (dolna częstotliwość graniczna pasma wysoko tonowego i górna częstotliwość graniczna pasma średnio tonowego dla pracy 3 drożnej lub górna częstotliwość graniczna pasma basowego dla pracy dwu drożnej zakres pierwszy 60-800 Hz, zakres drugi 670-8800 Hz.
Mid/low (dolna częstotliwość graniczna pasma średnio tonowego i górna częstotliwość graniczna pasma basowego) zakres pierwszy 64-795 Hz, zakres drugi 490-6100 Hz.
Ponadto każde z pasm posiada osobny limiter z dwoma zakresami amplitudy wyjściowej ok. 0,7V i 1,4V, działanie limitera jest sygnalizowane czerwoną diodą obok potencjometru głośności. Każde z pasm posiada również regulacje poziomu wyjścia (głośność) i regulacje dodatkowego wzmocnienia od 1 do +11dB. Obok gałki wzmocnienia jest dioda sygnalizująca przekroczenie napięcia ok. 8-9V przed potencjometrem głośności, dzięki temu można uniknąć przesterowania wynikającego ze zbyt dużego wzmocnienia.
Sekcja basowa posiada regulowany filtr subsoniczny w zakresie 20-59Hz oraz tak jak w sekcji wysoko-średnio tonowej limiter, regulacje głośności i wzmocnienia wraz z identyczną sygnalizacją.
W pobliżu tej sekcji znajduje się też przełącznik trybu pracy dwu-trzy drożnej.
Wszystkie sekcje posiadają pojedyncze wyjścia symetryczne XLR i Jack oraz nie symetryczne podwójne RCA, jedno z wyjść nie symetrycznych posiada możliwość odwrócenia fazy 180 stopni miał być do tego osobny przełącznik, lecz nie zmieścił się na panelu przednim (w sumie było by ich 5), zamiast tego jest zwora na płytce i w chwili obecnej jest ustawiona na odwrócenie fazy.
Zasilacz, transformator ok. 10-13W z odzysku dalej standardowy zasilacz symetryczny na scalonych stabilizatorach 12V (1A albo 1,5A).
Z tyłu obok gniazda zasilania są dwa przełączniki jeden łączący/rozłączający mase całego układu z obudową drugi łączący/rozłączający mase całego układu z przewodem ochronnym PE.
Co do sposobu wykonania przedniego i tylnego panelu. Jest to blacha miedziana 2mm, szlifowana papierem 200 potem 500, po tym tył został polakierowany trzema warstwami bezbarwnego lakieru, na przód zostały najpierw naniesione napisy potem trawienie w nadsiarczanie (tu było trochę problemów robiły się straszne brązowo-czarne smugi, ale jakoś wyszło...) i lakierowanie dwiema warstwami bezbarwnego lakieru w sprayu.
Obudowa tzn. dolna i górna jej część pochodzi z jakiegoś wzmacniacza. Z tyłu niema opisów, ponieważ by się nie zmieściły, ale będą później na górnej pokrywie takie jak na obrazku na dole...
Teraz trochę foto z przebiegu prac.
Foto element limitera.

Termo transfer i trawienie.







Pierwsze testy.


Dalsze prace.













Pierwsze szlify.




Pierwsze wiercenia.


Drugie wiercenia i gięcie.


Przymiarki i dalsze prace nad obudową.









Próbne trawienie.


Kolejne testy.

Montażu ciąg dalszy (gniazda, przełączniki, potencjometry...)














Pierwsze całkowicie nieudane nanoszenie napisów.



Drugie ostateczne nanoszenie napisów wyszło tak.

Kabelkologia.




No i finisz...







Jest parę nie dociągnięć i błędów, ale nie będę o tym pisał... :P
I jeszcze przykładowy wykres z symulacji.

Żółty to suma wszystkich sygnałów, jasny fiolet to bas, zielony średnie, ciemny niebieski wysokie. W rzeczywistości na wejściu znajduje się jeszcze filtr ograniczający maksymalne górne pasmo przenoszenia.
Panel przedni i tylni.


schematy
schematy (rapid)
Skomentuj