Witajcie
Dziś chciałem zaprezentować przerobione przeze mnie fabryczne sterowanie radio z kierownicy Toyoty, z CAN na rezystancyjne.
Oznaczenie sterowania Toyota Corolla E12 przedlift: Panasonic 86230-13010
Firma Toyota zastosowała sterowanie z kierownicy CAN, czyli w obudowie są przyciski i układ który wysyła sekwencje sygnałów do radia. Niestety nie ma na rynku adaptera, modułu, który jest wstanie przetłumaczyć te sygnały do niefabrycznego radio jak Alpine, Pioneer itp.
Ponieważ nie mam lewych rąk, stwierdziłem, że kupię sobie używane sterowanie, rozbiorę i przemyślę jak to przerobić na rezystancyjne. Okazało się, że jest to bardzo skomplikowany układ z dużą ilością połączeń. Można by było ciąć ścieżki, lutować rezystory na pająka, ale to jest „druciarstwo” a ja czegoś takiego nie lubię.
Dłuższą chwilę zajęło mi przemyślenie jak przenieść tą płytkę do komputera aby zaprojektować ścieżki. Najpierw wpadłem na pomysł, że w KiCAD namaluje ścieżki, po 5 min pomiarów suwmiarką stwierdziłem, że to będzie rok trwało. Wpadłem na pomysł, że wylutuje diody, włączniki, i przyłożę PCB do kartki, a w otworki tam gdzie przychodzą nóżki elementów, odbiję igłą dziurki na kartce. I tak zrobiłem. Miałem białą kartkę, z dziurkami dokładnie w tych miejscach co wychodzą nóżki od elementów. Następnie zeskanowałem kartkę do komputera i w Photoshop zaprojektowałem ścieżki, bo bardziej byłem biegły w PS niż, w programach jak EasyEDA (już nadrobiłem te umiejętności).
Nie obyło się bez problemów. Niby parę rezystorów, ale wymyśliłem, że zostawię także fabryczne podświetlenie. I chciałem być mądrzejszy jak Toyota, i zamiast na każdy LED dać po jednym rezystorze wymyśliłem, że na 5 sztuk dam jeden rezystor.
Po pomiarze okazało się, że rezystor 2W osiągał 50 stopni Celsiusza.
Z wyliczeń wychodziło, że prąd płynący przez 5 LED szeregowo jest mały, w pomiarach podobnie, ale realia pokazały to, że nawet rezystor 5W osiągał około 40 stopni.
Zmusiło mnie to do przeprojektowania płytki jak Toyota, czyli 5 LED to i 5 Rezystorów. Teraz prąd jest dalej mały, a rezystory nie grzeją się w ogóle ale i tak dla pewności po pomiarze prądu pojedynczego led zastosowałem rezystory o dwukrotnie większej mocy niż pobiera dioda (toyota dała mniejszej mocy). W aucie są zmienne warunki, raz ciepło, raz zimno, nie chciałem dawać rezystorów o lekko wyższej mocy, dwukrotna moc może i jest przesadą ale śpię spokojnie, nie lubię fajerwerków w aucie :)
Płytka to nie jest „plug and play” to jest rzeźba. Do zbudowania niezbędne są narzędzie jak Dremel czy pilniczniki. Cierpliwość, i ustalanie pozycji elementów, czy otworów, mimo że oznaczyłem je na płytce. Jest ciasno w obudowie. I gra idzie o części milimetra. Nie można także kupić gniazda identycznego jak Toyota zastosowała, podobno są gdzieś zbliżone wymiarami. Ja znalazłem dwa rozwiązania. Wylutowanie fabrycznego lub zakup uniwersalnego i obcięcie jednej ścianki i tez działa, siedzi twardo. Przełączniki, i tu też ciekawie, pasują standardowe tact switch ale ona mają to „klikanie” co może irytować. Fabryczne toyoty są ciche, i można zbliżone kupić ale w chinach i nie są tanie. I te ciche mają inne wyprowadzenia nóżek jak tact switch. Co też powoduje lekką rzeźbę w przylutowaniu ich.
Na fotach wersja finalna sterowania z kierownicy oraz jeden z prototypów.
Spis elementów:
G1 - 1 sztuka - gniazdo fabryczne najlepiej lub gniazdo 6pin z kluczem raster 2.5mm + docięcie jego
S1 - 3 sztuki tact switch – 6x6x5 długie nóżki lub ciche z chin
S2 - 3 sztuki tact switch – 6x6x5 krótkie nóżki na płasko montowany lub ciche z chin
Z1,Z2 - Zwora
D1 - 5 sztuk zielone diody straw hat 5mm – (one są niższe i maja szerszy kąt świecenia)
rezystory do led:
R1 - 3 sztuki 56k/0.5W**
R2 - 1 sztuka 47k/0.5W**
R3 - 1 sztuka 82k/0.5W**
*zmiana koloru LED, zmiana na inny typ diody wymaga dobrania innej wartości rezystorów
** rezystory nie mniej jak 0.5W !!!
Rezystory do sterowania – 0,25W do 0,5W
Pioneer:
R7 - source/sel = 1.2k
R9 - vol+ = 15k
R8 - vol- = 22k
R4 - on/off = 3,3k
R6 - next = 8,2k
R5 - previous = 12k
Alpine:
R7 - source/sel = 1.2k
R9 - vol+ = 4,7k
R8 - vol- = 22k
R4 - on/off = 3,3k
R6 - next = 8,2k
R5 - previous = 12k
PCB:
https://www.dropbox.com/s/34106d1bph...ndrax.pdf?dl=0
Autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności odnośnie projektu. Robisz sterowanie na własne ryzyko. Autor także nie gwarantuje satysfakcji z wykonanego projektu.






Dziś chciałem zaprezentować przerobione przeze mnie fabryczne sterowanie radio z kierownicy Toyoty, z CAN na rezystancyjne.
Oznaczenie sterowania Toyota Corolla E12 przedlift: Panasonic 86230-13010
Firma Toyota zastosowała sterowanie z kierownicy CAN, czyli w obudowie są przyciski i układ który wysyła sekwencje sygnałów do radia. Niestety nie ma na rynku adaptera, modułu, który jest wstanie przetłumaczyć te sygnały do niefabrycznego radio jak Alpine, Pioneer itp.
Ponieważ nie mam lewych rąk, stwierdziłem, że kupię sobie używane sterowanie, rozbiorę i przemyślę jak to przerobić na rezystancyjne. Okazało się, że jest to bardzo skomplikowany układ z dużą ilością połączeń. Można by było ciąć ścieżki, lutować rezystory na pająka, ale to jest „druciarstwo” a ja czegoś takiego nie lubię.
Dłuższą chwilę zajęło mi przemyślenie jak przenieść tą płytkę do komputera aby zaprojektować ścieżki. Najpierw wpadłem na pomysł, że w KiCAD namaluje ścieżki, po 5 min pomiarów suwmiarką stwierdziłem, że to będzie rok trwało. Wpadłem na pomysł, że wylutuje diody, włączniki, i przyłożę PCB do kartki, a w otworki tam gdzie przychodzą nóżki elementów, odbiję igłą dziurki na kartce. I tak zrobiłem. Miałem białą kartkę, z dziurkami dokładnie w tych miejscach co wychodzą nóżki od elementów. Następnie zeskanowałem kartkę do komputera i w Photoshop zaprojektowałem ścieżki, bo bardziej byłem biegły w PS niż, w programach jak EasyEDA (już nadrobiłem te umiejętności).
Nie obyło się bez problemów. Niby parę rezystorów, ale wymyśliłem, że zostawię także fabryczne podświetlenie. I chciałem być mądrzejszy jak Toyota, i zamiast na każdy LED dać po jednym rezystorze wymyśliłem, że na 5 sztuk dam jeden rezystor.
Po pomiarze okazało się, że rezystor 2W osiągał 50 stopni Celsiusza.
Z wyliczeń wychodziło, że prąd płynący przez 5 LED szeregowo jest mały, w pomiarach podobnie, ale realia pokazały to, że nawet rezystor 5W osiągał około 40 stopni.
Zmusiło mnie to do przeprojektowania płytki jak Toyota, czyli 5 LED to i 5 Rezystorów. Teraz prąd jest dalej mały, a rezystory nie grzeją się w ogóle ale i tak dla pewności po pomiarze prądu pojedynczego led zastosowałem rezystory o dwukrotnie większej mocy niż pobiera dioda (toyota dała mniejszej mocy). W aucie są zmienne warunki, raz ciepło, raz zimno, nie chciałem dawać rezystorów o lekko wyższej mocy, dwukrotna moc może i jest przesadą ale śpię spokojnie, nie lubię fajerwerków w aucie :)
Płytka to nie jest „plug and play” to jest rzeźba. Do zbudowania niezbędne są narzędzie jak Dremel czy pilniczniki. Cierpliwość, i ustalanie pozycji elementów, czy otworów, mimo że oznaczyłem je na płytce. Jest ciasno w obudowie. I gra idzie o części milimetra. Nie można także kupić gniazda identycznego jak Toyota zastosowała, podobno są gdzieś zbliżone wymiarami. Ja znalazłem dwa rozwiązania. Wylutowanie fabrycznego lub zakup uniwersalnego i obcięcie jednej ścianki i tez działa, siedzi twardo. Przełączniki, i tu też ciekawie, pasują standardowe tact switch ale ona mają to „klikanie” co może irytować. Fabryczne toyoty są ciche, i można zbliżone kupić ale w chinach i nie są tanie. I te ciche mają inne wyprowadzenia nóżek jak tact switch. Co też powoduje lekką rzeźbę w przylutowaniu ich.
Na fotach wersja finalna sterowania z kierownicy oraz jeden z prototypów.
Spis elementów:
G1 - 1 sztuka - gniazdo fabryczne najlepiej lub gniazdo 6pin z kluczem raster 2.5mm + docięcie jego
S1 - 3 sztuki tact switch – 6x6x5 długie nóżki lub ciche z chin
S2 - 3 sztuki tact switch – 6x6x5 krótkie nóżki na płasko montowany lub ciche z chin
Z1,Z2 - Zwora
D1 - 5 sztuk zielone diody straw hat 5mm – (one są niższe i maja szerszy kąt świecenia)
rezystory do led:
R1 - 3 sztuki 56k/0.5W**
R2 - 1 sztuka 47k/0.5W**
R3 - 1 sztuka 82k/0.5W**
*zmiana koloru LED, zmiana na inny typ diody wymaga dobrania innej wartości rezystorów
** rezystory nie mniej jak 0.5W !!!
Rezystory do sterowania – 0,25W do 0,5W
Pioneer:
R7 - source/sel = 1.2k
R9 - vol+ = 15k
R8 - vol- = 22k
R4 - on/off = 3,3k
R6 - next = 8,2k
R5 - previous = 12k
Alpine:
R7 - source/sel = 1.2k
R9 - vol+ = 4,7k
R8 - vol- = 22k
R4 - on/off = 3,3k
R6 - next = 8,2k
R5 - previous = 12k
PCB:
https://www.dropbox.com/s/34106d1bph...ndrax.pdf?dl=0
Autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności odnośnie projektu. Robisz sterowanie na własne ryzyko. Autor także nie gwarantuje satysfakcji z wykonanego projektu.







Skomentuj