Witam. Jako, że jest to już któryś z rzędu AD1865, który składam to stwierdziłem, że zrobię temat z najważniejszymi informacjami nt montażu/uruchomienia. Główny temat ma 21 stron także myślę, że nie każdemu chce się go w całości przeglądać :)


Podczas składania najlepiej wydrukować sobie schemat (załącznik) i zalutowane elementy skreślać.
Krótka instrukcja od .3lite https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post484662
*zdjęcia gołej PCB TOP + BOTTOM*


1) Najważniejsze - dobry topnik (koniecznie żel, a nie jakaś woda). Pady SMD warto pocynować (jeden pad z elementu) dopiero po pocynowaniu padów można przystąpić do dalszego montażu.
2) Bottom - 99% to kondensatory 100n + 1uF. Jedynie C69 to 10uF
3) TOP - montaż najlepiej zacząć od kwarcy - fajnie siadają pod stacją na gorące powietrze (pocynować pady zegara, trochę topnika) temperatura 360-370st i 2-3sekundy i siedzi. Kolejny element to AD1896 - tutaj uwaga na mały raster - początkujące osoby mogą łatwo zrobić zwarcie. Reszta lutowania to standardowo od najmniejszych elementów do największych.
4) Porządnie czyścimy płytkę i sprawdzamy czy nie ma zwarć!!! Najlepiej myjka ultradźwiękowa. Kwarcom nic się nie stanie :)
5) Pamiętamy o wlutowaniu 22pF/50V C0G jako C3_L i C3_R
6) Uruchomienie - BEZ AD1865! - najlepiej zasilacz laboratoryjny z ograniczeniem prądowym (jeśli ktoś ma analogowy zasilacz to odsyłam do google jak ustawić zabezpieczenie prądowe)
Pierwszy DAC ustawiony na 15VDC:
*analog, ustawiamy 18VDC, zabezpieczenie okolice 400mA (część dodatnia będzie pobierać większy prąd):


*cyfra, ustawiamy 15VDC, zabezpieczenie okolice 100mA

Drugi DAC ustawiony na 12VDC:
*analog, ustawiamy 18VDC, zabezpieczenie okolice 400mA (część dodatnia będzie pobierać większy prąd):


*cyfra, ustawiamy 15VDC, zabezpieczenie okolice 100mA

Trzeci DAC ustawiony na 12VDC:
*analog, ustawiamy 18VDC, zabezpieczenie okolice 400mA (część dodatnia będzie pobierać większy prąd):


*cyfra, ustawiamy 15VDC, zabezpieczenie okolice 100mA

Jeśli chodzi o pobory prądu - za każdym razem jak składam tego DACa to różnica względem pomiarów ze zdjęć jest niewielka (widać na przykładzie 2 DACów ustawionych na 12VDC). Także jeśli wszystko jest dobrze polutowane to pobory u was będą zbliżone :)
Dodatkowo sprawdzamy napięcia na podstawce/padach AD1865:

PIN 1 (-VS) = -5VDC (wychodzi z U21)
PIN 24 (+VS) = +5VDC (wychodzi z U19)
PIN 9 (+VL) = +5VDC
Prąd oczywiście będzie większy po włożeniu AD1865 lub 2x AD1865
TOPVIEW:

Uwagi:
- zwracać szczególną ostrożność na polaryzację elementów! Szczególnie tantale :) Lubią strzelić :)
- złącza zasilania (w które wpinamy odczepy z transformatora) - zamiast konektorów można dać zwykłe złączki ARK raster 5mm
- złącza sygnałowe - ja daje u siebie ARK raster 3,5mm - wchodzą z lekkim oporem, ale ułatwiają późniejsze zabawy z okablowaniem (wygodniejsze są)
- jeśli ktoś zamawia pierwszy raz elementy do jakiegokolwiek projektu - zwróć uwagę na to, że niektóre elementy trzeba zamówić x2 ze względu na to, że te same elementy są stosowane dla lewego jak i prawego kanału!
- jeśli chodzi o koszty to:
* części do DACa okolice 800-900zł (TME, mouser, allegro - nie da się w jednym sklepie wszystkiego ogarnąć. Mouser zapełnimy powyżej 250zł także kuriera mamy za darmo)
* trafo 150zł (toroidy.pl wersja audio)
* PCB jeśli się jeszcze znajdzie u kogoś (warto zapytać .3lite) to okolice 120zł
- odsłuch nie, nie miałem możliwości porównania tego AD1865 z nowym AD1865 z filtrem FPGA .3lite :)
Zasilanie 15VDC vs 12VDC:
a) standardowy BOM (oryginalny) zakłada zasilanie na 15VDC. Większość tantali jest na 16VDC. Jeśli ktoś chce być "bezpieczniejszy" to można kupić większość tantali, które pracują na pograniczu swojego napięcia pracy na 20VDC.
b) zmiana na 12VDC:
- R78;R80 z 1,1kR na 860R
(Pozwolę sobie skopiować post .3lite:) )
VO = VREF (1 + R2 / R1) + (IADJ × R2)
W praktyce prąd biasu Vref'a można olać i zostaje nam:
12V = 1,25V × (1 + R2 / 100) <=> R2 = 860 Ohm (zamiast 1100 Ohm).
c) 12VDC vs 15VDC :
- przy 12VDC możemy zastosować trafo o niższym napięciu - mniejsze straty wydzielone na LM317/LM337
- przy 15VDC stabilizatory LM317 LM337 będą bardzo ciepłe - mogą tak pracować, nic się im nie stanie. Jeśli jednak ktoś jest przewrażliwiony to można zamontować radiatorki
d) trafo, które używałem przy 15VDC z toroidy.pl w wersji audio:
(TS40VA AUDIO PRI: 230V SEC I: 2x15V (2x1A) SEC II: 10V (1A))
Przy 12VDC oczywiście można zejść z SECI z 15V na 12-13V
1x AD1865 vs 2x AD1865
Jeśli chodzi o wrażenia dźwiękowe to zapraszam do tematu DACa > https://diyaudio.pl/showthread.php/27551-Nowy-DAC-)?
Jeśli chodzi o sprawny techniczne:
stosując 2x AD1865 (na kanapkę):
- R7_L i R7_R zmieniamy z 1k 0,1% na 500R 0,1%
AD1865 podróbka vs oryginał?
- bezpośrednich porównań nie robiłem, ale czy kostka za parę USD (malowanka) czy sprawdzony oryginał za 100-200zł - obie kostki grają :)
W załączniku:
*schemat
*topview
*zdjęcia złożonego przeze mnie AD1865
*zdjęcia gołej PCB, żeby podejrzeć gdzie co jest + porównać polaryzacje elementów
* lista elementów https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post487326 *
Album na Flickr z jednym ze złożonych AD1865 > https://www.flickr.com/photos/125677...57663093159237


Podczas składania najlepiej wydrukować sobie schemat (załącznik) i zalutowane elementy skreślać.
Krótka instrukcja od .3lite https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post484662
*zdjęcia gołej PCB TOP + BOTTOM*


1) Najważniejsze - dobry topnik (koniecznie żel, a nie jakaś woda). Pady SMD warto pocynować (jeden pad z elementu) dopiero po pocynowaniu padów można przystąpić do dalszego montażu.
2) Bottom - 99% to kondensatory 100n + 1uF. Jedynie C69 to 10uF
3) TOP - montaż najlepiej zacząć od kwarcy - fajnie siadają pod stacją na gorące powietrze (pocynować pady zegara, trochę topnika) temperatura 360-370st i 2-3sekundy i siedzi. Kolejny element to AD1896 - tutaj uwaga na mały raster - początkujące osoby mogą łatwo zrobić zwarcie. Reszta lutowania to standardowo od najmniejszych elementów do największych.
4) Porządnie czyścimy płytkę i sprawdzamy czy nie ma zwarć!!! Najlepiej myjka ultradźwiękowa. Kwarcom nic się nie stanie :)
5) Pamiętamy o wlutowaniu 22pF/50V C0G jako C3_L i C3_R
6) Uruchomienie - BEZ AD1865! - najlepiej zasilacz laboratoryjny z ograniczeniem prądowym (jeśli ktoś ma analogowy zasilacz to odsyłam do google jak ustawić zabezpieczenie prądowe)
Pierwszy DAC ustawiony na 15VDC:
*analog, ustawiamy 18VDC, zabezpieczenie okolice 400mA (część dodatnia będzie pobierać większy prąd):


*cyfra, ustawiamy 15VDC, zabezpieczenie okolice 100mA

Drugi DAC ustawiony na 12VDC:
*analog, ustawiamy 18VDC, zabezpieczenie okolice 400mA (część dodatnia będzie pobierać większy prąd):


*cyfra, ustawiamy 15VDC, zabezpieczenie okolice 100mA

Trzeci DAC ustawiony na 12VDC:
*analog, ustawiamy 18VDC, zabezpieczenie okolice 400mA (część dodatnia będzie pobierać większy prąd):


*cyfra, ustawiamy 15VDC, zabezpieczenie okolice 100mA

Jeśli chodzi o pobory prądu - za każdym razem jak składam tego DACa to różnica względem pomiarów ze zdjęć jest niewielka (widać na przykładzie 2 DACów ustawionych na 12VDC). Także jeśli wszystko jest dobrze polutowane to pobory u was będą zbliżone :)
Dodatkowo sprawdzamy napięcia na podstawce/padach AD1865:

PIN 1 (-VS) = -5VDC (wychodzi z U21)
PIN 24 (+VS) = +5VDC (wychodzi z U19)
PIN 9 (+VL) = +5VDC
Prąd oczywiście będzie większy po włożeniu AD1865 lub 2x AD1865
TOPVIEW:

Uwagi:
- zwracać szczególną ostrożność na polaryzację elementów! Szczególnie tantale :) Lubią strzelić :)
- złącza zasilania (w które wpinamy odczepy z transformatora) - zamiast konektorów można dać zwykłe złączki ARK raster 5mm
- złącza sygnałowe - ja daje u siebie ARK raster 3,5mm - wchodzą z lekkim oporem, ale ułatwiają późniejsze zabawy z okablowaniem (wygodniejsze są)
- jeśli ktoś zamawia pierwszy raz elementy do jakiegokolwiek projektu - zwróć uwagę na to, że niektóre elementy trzeba zamówić x2 ze względu na to, że te same elementy są stosowane dla lewego jak i prawego kanału!
- jeśli chodzi o koszty to:
* części do DACa okolice 800-900zł (TME, mouser, allegro - nie da się w jednym sklepie wszystkiego ogarnąć. Mouser zapełnimy powyżej 250zł także kuriera mamy za darmo)
* trafo 150zł (toroidy.pl wersja audio)
* PCB jeśli się jeszcze znajdzie u kogoś (warto zapytać .3lite) to okolice 120zł
- odsłuch nie, nie miałem możliwości porównania tego AD1865 z nowym AD1865 z filtrem FPGA .3lite :)
Zasilanie 15VDC vs 12VDC:
a) standardowy BOM (oryginalny) zakłada zasilanie na 15VDC. Większość tantali jest na 16VDC. Jeśli ktoś chce być "bezpieczniejszy" to można kupić większość tantali, które pracują na pograniczu swojego napięcia pracy na 20VDC.
b) zmiana na 12VDC:
- R78;R80 z 1,1kR na 860R
(Pozwolę sobie skopiować post .3lite:) )
VO = VREF (1 + R2 / R1) + (IADJ × R2)
W praktyce prąd biasu Vref'a można olać i zostaje nam:
12V = 1,25V × (1 + R2 / 100) <=> R2 = 860 Ohm (zamiast 1100 Ohm).
c) 12VDC vs 15VDC :
- przy 12VDC możemy zastosować trafo o niższym napięciu - mniejsze straty wydzielone na LM317/LM337
- przy 15VDC stabilizatory LM317 LM337 będą bardzo ciepłe - mogą tak pracować, nic się im nie stanie. Jeśli jednak ktoś jest przewrażliwiony to można zamontować radiatorki
d) trafo, które używałem przy 15VDC z toroidy.pl w wersji audio:
(TS40VA AUDIO PRI: 230V SEC I: 2x15V (2x1A) SEC II: 10V (1A))
Przy 12VDC oczywiście można zejść z SECI z 15V na 12-13V
1x AD1865 vs 2x AD1865
Jeśli chodzi o wrażenia dźwiękowe to zapraszam do tematu DACa > https://diyaudio.pl/showthread.php/27551-Nowy-DAC-)?
Jeśli chodzi o sprawny techniczne:
stosując 2x AD1865 (na kanapkę):
- R7_L i R7_R zmieniamy z 1k 0,1% na 500R 0,1%
AD1865 podróbka vs oryginał?
- bezpośrednich porównań nie robiłem, ale czy kostka za parę USD (malowanka) czy sprawdzony oryginał za 100-200zł - obie kostki grają :)
W załączniku:
*schemat
*topview
*zdjęcia złożonego przeze mnie AD1865
*zdjęcia gołej PCB, żeby podejrzeć gdzie co jest + porównać polaryzacje elementów
* lista elementów https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post487326 *
Album na Flickr z jednym ze złożonych AD1865 > https://www.flickr.com/photos/125677...57663093159237
Skomentuj