Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

[ Kolumny 2-drożne] na tonsil GTC 16/40/1 + visaton sc10

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    [ Kolumny 2-drożne] na tonsil GTC 16/40/1 + visaton sc10

    Kilka słow ...

    wstepu Natchnienie na zrobienie własnej konstrukcji nadeszło jakos na poczatku stycznia. juz wczesniej przegladalem strony o tematyce audio, w koncu trafilem na DIY. Zanim zarejsestrowalem sie na forum przeczytalem artukuly na stonie glownej portalu, przejrzalem konstrukcje wyroznione i postanowilem ze tez zrobie takie elegancikie kolumny. Zarejestrowalem sie an forum i dlugo was meczylem w temacie http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=14045 proszac o dobor zestawu ktory bedzie dla mnie najlepszy.
    Z 2 x ARn + Pj zrobilo sie tonsil 16/50/6 + visaton sc10n, ale nie zaluje

    o glosnikach Konstrukcja jest oparta na dosc typowych przetwornikach na forum sa 2-3 takie i ze 2 na elce. Ja nie wiem co wy macie do tego visatona? :mrgreen: Ze drogi, ze nie wart swoich pieniedzy?? Panowie, kryzys mamy, wszystko podrozalo. jestem w komfortowej sytacji, nie slyszalem lepszej kopulki, wiec visaton bardzo mi sie podoba. Powiem viecej, visaton mnie zachwycil, a tonsil IMHO gra >>tylko<< ladnie.
    Tonsil gra dtalicznie, lekko, instrumenty brzmia wyraznie, ale co ja wam bede pisal, jak nie mam zadngo porownania.

    o konstrukcji Kolumny sa zrobione z plyty wiorowej (18 zl/m2), doceitej w OBI, mussze przyznac ze bardzo rowno. Nie bylo sensu przeplacac 2x tyle za MDF, nie robiem frezow wiec latwosc obrobki nei miala dla mnie znaczenia, a te zaoszczedzone 40 zl tak .
    Otwory wycinalem wiertarka (dookola) i szlifowalem pilnikiem. Plyta ma 18mm grubosci, wzmacniana jest przegroda na 42 cm od gory i listwa wzmacniajaca na 1/3 wysokosci liczac od dolu. Wszystke scianki oprocz przedniej sa klejone i uszczelniane klejem, kazda jest przytwierdzona wkretam oddalonymi os siebie o 8 cm (przesada!).
    Komora jest dobrze wytlumiona (jakas gabka, watolina, reczniki papierowe + wata, mocowane takerem- polecam), ma objetosc 17 litrow, bass-reflex umiejscowiony na tylnej sciancema srednice wew. 5cm, dlugosc 14 cm (moze lepszy bylby 16cm?). Co by rezonansow nie bylo, dolna komora zostala wypelniona warstwami tektury, a miedzy nimi zwiniete gazety i to co zostalo z wytlumienia.
    Konstrukcja na pewno jest solidna i wytrzymala. Brauje tylko kolcow, ale mysle ze w najblizszym czasie beda .


    o wykonczeniu. Zecydowalem sie na okleine, (kolor wisnia), bo uznalem ze lepiej beda wygladaly ladnie wykonczone okleina niz brzydko fornirem. Z okleina wcale nie bylo tak prosto, bo widac pod nia kazda nierownosc i kazdy pylek. bez pomocy drugiej osoby nie da rady okleic czwegos tak duzego jak kolumny.
    Poczatkowo planowalem okleic kazda scianke osobnym platem, jednak kupilem rolke o szer. 90 cm i wystarczylo bez 10 cm na 4 scianki. W ten sosob rozwiazalem problem ze zeszlifowanymi kantami, na ktore tak niektorzy psioczyli.
    Pewnie wykonczajac fornirem w tym kolorze efekt bylby o wiele lepszy, jednak jak na moje pierwsze powazne diy jest ok. Znajomi rowniez mowia ze ladnie wyszlo.

    o wrazeniach. Coz, nei siedze w diy dlugo zebym ogl operowac jakims fachowym slownictwem, wiec pardon... Bas nie jest taki zly, nawet bez podbijania go na equalizerze. Osobiscie bardziej odpowiadal mi ten w obudowie zamknietej z glosnikiem koppa ktory byl wstawiony do czasu zakupu tonsila.
    Wokal jest nieco cofniety, jednak jest to efekt kompromisu zwiazanego ze zwrotnica. Ta wersja zaproponowan przez Pawla S. (ta do kolumn) nie odpowiadala mi. Podlacznaczajac wysokotonowke w fazie/przeciwfazie, albo wokal byl zbyt wyrazny,a dzwiek po prostu brzydki, albo dziwek ladny, szczegolowy, mily dla ucha, ale wokal zbyt wycofany. Najlepiej sprawdzila sie tu zwrotka zamodyfikowana przez popkiego ktory rowniez kiedys mial te kolumny - instrumenty graja zywo, szczegolowo, przyjemnie, a wokal jest tylko leko wycofany, co jednak nie przeszkadza w odsluchu. teraz mysle ze chyab bym sie zdecydowal na zestaw stx 15 + stx pj, ale coz

    o kosztach: (ceny razem z przesylka)
    -visatony - 130 zl
    -tonsile - 169 zl
    -elementy do zwrotnicy - 60 zl
    -plyta wiorowa - 37 zl
    -okleina - 40 zl
    -terminale, br, kable, etc - 15 zl
    --------------------suma - 451
    link do tematu w trakcie budowy- http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=14726











    #2
    jak na wykończenie okleiną wyszło całkiem przyzwoicie, gratuluje!

    Nie na temat...
    Gdzie kupiłeś taką fajna lampke? :P

    Skomentuj


      #3
      Bardzo ładnie! :mrgreen: Chyba gdybyś nie napisał że to okleina to bym na to nie wpadł :wink: Ten b-r nie jest za mały? szkoda że frezów nie ma, ale skoro sam nie masz możliwości to faktycznie nie warto wydać tych 40zł, lepiej za nie kup kolce :wink: Ładnie, schludnie i tanio, oby tak dalej!

      Skomentuj


        #4
        Widać, że się starałeś, prezentują się bardzo ładnie. Myślę, że po dodaniu kolców jeszcze nabiorą uroku.
        Troszkę widać miejsca łączenia okleiny.

        Następnym razem nie bój się kłaść forniru. To wcale nie takie straszne jak niektórzy piszą. Wiele zależy od gatunku forniru.
        Jak na pierwszy raz to jest naprawdę dobrze :smile:

        BTW. Kolumny bardzo mi przypominają moje pierwsze podłogówki na XW+ARV :wink:

        Skomentuj


          #5
          Zgrabne i eleganckie, jak na pierwszą konstrukcję dobrze wykonane. Tylko ten kolor, sam w sobie bardzo ładny, ale w zestawieniu z meblami troszkę nie pasuje. :smile:

          Skomentuj


            #6
            Moglbym prosic jakiegos moda zeby to poprawil >> [b..]o kosztach[/b]: (ceny razem z przesylka) << (tzn usunal kropki z poczatku tagu).

            bart210 Kolumny bardzo mi przypominają moje pierwsze podłogówki na XW+ARV
            Podrzuc linka.

            KAPRINT, Tylko ten kolor, sam w sobie bardzo ładny, ale w zestawieniu z meblami troszkę nie pasuje
            Chcialem zeby sie kontrastowaly z meblami, jakbym dal podobny kolor to "zgnileyby" w tym pokoju. dziekuje za pozytywne komentarze i kajam sie za to ze nie umiescilem w opisie podziekowan dla wszystkich z forum ktorzy sluzyli mi dobra rada

            Michał K., Gdzie kupiłeś taką fajna lampke?
            buduje romantyczny nastroj, no nie?

            [ Dodano: 2009-04-05, 21:15 ]
            Schemat zwrotnicy do tonsil gdn 16/50/6 + visaton sc10 ( sc10n )

            Skomentuj


              #7
              Niestety opis kolumn był tylko na audiomanii, a jak wiadomo audiomania została zamknięta :sad:
              Podrzucam tylko zdjęcia: http://picasaweb.google.com/bart211/...rstandsByBart#

              Skomentuj


                #8
                Re: na tonsil GTC 16/40/1 + visaton sc10

                Zamieszczone przez tomq88
                Kilka słow ...


                o wykonczeniu. Zecydowalem sie na okleine, (kolor wisnia), bo uznalem ze lepiej beda wygladaly ladnie wykonczone okleina niz brzydko fornirem. Z okleina wcale nie bylo tak prosto, bo widac pod nia kazda nierownosc i kazdy pylek. bez pomocy drugiej osoby nie da rady okleic czwegos tak duzego jak kolumny.
                Poczatkowo planowalem okleic kazda scianke osobnym platem, jednak kupilem rolke o szer. 90 cm i wystarczylo bez 10 cm na 4 scianki. W ten sosob rozwiazalem problem ze zeszlifowanymi kantami, na ktore tak niektorzy psioczyli.
                Daj fotki na makro, bo mi sie wydaje ze jednak nie za bardzo te zaokraglenia wyszly.
                Mowilem pomaluj na czarno, stwierdziles ze nie bedzie pasowac do jasnego....bylem pewien ze wezniesz dąb, topole etc, a ty ciemna wisnia:) i masz racje ciemne nie pasuje do pokoju:)

                Skomentuj


                  #9
                  A mi sie wydaje ze jednak ladnie wyszly :P




                  bylem pewien ze wezniesz dąb, topole etc, a ty ciemna wisnia:)
                  jak zobaczylem ten kolor w sklepie to wiedzialem ze albo ten abo zaden, bo byl wlasnie taki jaki sobie kiedys wymazylem :mrgreen: Za chiny ludowe nikt by mnie nie namowil na czarne, chociaz moj kolega tez takie doradzal.

                  HeatheN, , ladne :mrgreen: i faktycznie podobne
                  Mnie sie kojarza z http://www.canuckaudiomart.com/detai...n_cherry_mint/ tylko ze moje kosztowaly 450PLN, a te 950 dolcow :wink:

                  A czy tonsil 13/40 (ze staffow) lepszy od 16/40 to kwestia dyskusyjna, ale visaton chyba jest ciut lepszy niz GDWK 10/80 (niesty nie slyszalem go, opinie opieram na wypowiedziach innych osob z forum).

                  [ Dodano: 2009-04-06, 11:54 ]
                  Edit, wybacz nie umiem zrobic moaj cyfrowka lepszego makro

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez tomq88
                    A czy tonsil 13/40 (ze staffow) lepszy od 16/40 to kwestia dyskusyjna
                    tomq88, uzywaj pelnych oznaczen bo brak tej ostatniej cyferki powoduje ze nie wiadomo o jakim glosniku mowa.
                    przykladowo gdybys napisal GDN 16/50 zamiast GDN 16/50/6 to juz sprawia to ze piszesz o zupelnie innych glosnikach!

                    Zamieszczone przez tomq88
                    ale visaton chyba jest ciut lepszy niz GDWK 10/80
                    zdecydowanie lepszy

                    Skomentuj


                      #11
                      W totem staff siedzi oczywiscie tonsil GDN 13/40/2, sorki juz nie pierwszy raz zjadlem ta ostatnia "cyferke"

                      Skomentuj


                        #12
                        Ładnie się prezentująca konstrukcja na przetwornikach wartych swojej ceny (zarówno tonsil jak i visaton), ale:
                        1. Praca z fornirem jest łatwiejsza i dająca lepsze rezultaty (wizualne), wystarczy poszukać tutoriali odnośnie jego kładzenia i się odważyć go położyć. U Ciebie niestety widać łączenia "na zakład" i drobne paproszki.
                        2. Nie widzę sensu w stosowaniu papieru do przykrycia waty.
                        3. Przegrodę wewnątrz zrobił bym pod kątem z wiadomych przyczyn. :wink:
                        4. Komorę dolną wypełnił bym piaskiem, żwirem itp. uzyskując komorę balastową, która lepiej wpłynęła by na stabilność konstrukcji i rezonanse.
                        :wink:

                        Skomentuj


                          #13
                          przemo-lukas, ::diyaudio::

                          1. Praca z fornirem jest łatwiejsza i dająca lepsze rezultaty (wizualne), wystarczy poszukać tutoriali odnośnie jego kładzenia i się odważyć go położyć. U Ciebie niestety widać łączenia "na zakład" i drobne paproszki.
                          Paproszkow nie mogelm sie pozbyc - to chyba wina zbyt slabego wyszlifowania kolumn (bo przed nalozeniem okleiny czyscilem powierzchnie zwilzonym recznikiem i gabka).

                          Tutoriale do kladzenia forniru widzialem, odwagi jednak zabraklo.

                          2. Nie widzę sensu w stosowaniu papieru do przykrycia waty.
                          Bez tego wata opadla by na dol i bylby jescze mniejszy z niej pozytek, a nie chcialem ladowac na cala objetosc waty - nie mialem na celu tlumic jej calosciowo. Przemo-lukas, czemu nie napisalem ze ty dalbys welne owcza z lam peruwianskich? :razz: na pewno byloby lepiej

                          BTW, ludzi pisza ze do obudowy BR nie powinno dawac sie duzo wytlumienia. Pisza tez ze jego ilosc trzeba ustalic doswiadczalnie. Tak tez zrobilem - mi bardziej podobal sie dzwiek kiedy komora byla wytlumiona na kazdej sciance, a jak widzialem na fotkach niektorzy daja tylko gabke na boczne lub tylne.

                          3. Przegrodę wewnątrz zrobił bym pod kątem z wiadomych przyczyn
                          Te 17 litrow to az taka duza pojemnosc ze powstana fale stojace? Czytelem ze fala o niskiej czestotliwosci ma ok 1m dlugosci i nie da sie jej zlikwidowac inaczej niz w specjalnie wytlumionych pomieszczeniach. Pozatym naprawde niewiele osob stosuje przegrodu pod katem,a gdy testowalem z pochylona (fakt, tylko o ok 20 stopni) to nie bylo roznicy w dzwieku/basie


                          4. Komorę dolną wypełnił bym piaskiem, żwirem itp. uzyskując komorę balastową, która lepiej wpłynęła by na stabilność konstrukcji i rezonanse
                          Nie zrobilem tego bo czasem bede chcial przeniesc te kolumny do pokoju w ktorym stoi komputer (by podlaczyc je do ogladania filmow) bez uzycia wozka widlowego lub dzwigu.

                          Skomentuj


                            #14
                            Zamieszczone przez tomq88
                            przemo-lukas, ::diyaudio::
                            Widzisz, fora nie dzielą ludzi, którzy swą pasję traktują poważnie. Przyjaciół chyba mam więcej na tym forum, pomimo, że moderuję inne. :lol:

                            Zamieszczone przez tomq88
                            Bez tego wata opadla by na dol i bylby jescze mniejszy z niej pozytek, a nie chcialem ladowac na cala objetosc waty - nie mialem na celu tlumic jej calosciowo. Przemo-lukas, czemu nie napisalem ze ty dalbys welne owcza z lam peruwianskich? :razz: na pewno byloby lepiej...
                            Ja stosuję ze zwykłych owiec. I wielu zna moje zboczenie (zwrotnice i wygłuszenia, ale cóż... :lol: ). Trudno pozyskać wełnę owczą z lamy, gdyż należy do rodziny wielbłądowatych. Jednak również dobrym materiałem na wygłuszenia jest watolina ze starych kurtek. :idea:

                            Fale stojące powstają w skutek interferencji fali o tej samej długości, i nie ma znaczenia jej częstotliwość. Sądzisz, że fale krótsze są specjalnie uprzywilejowane? :wink:
                            Zresztą zawsze lepiej sugerować się tym, jak to robią "najlepsi". Nie sądzę aby to było tylko voodoo.

                            Natomiast fala dźwiękowa porusza się w powietrzu z prędkością załóżmy 344 m/s. Długość fali jest wyrażona wzorem l=c/f, gdzie c= 344 m/s a f (częstotliwość) wyrażona jest w Hz.
                            Tak więc fali o długości 1m nie nazwał bym "niską częstotliwością".
                            :cool:

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez tomq88
                              Tutoriale do kladzenia forniru widzialem, odwagi jednak zabraklo.
                              łatwiej położyć fornir niż dobrze położyć okleinę na której i tak widać nierówności i paprochy.

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez DIGIPROCOMP
                                łatwiej położyć fornir niż dobrze położyć okleinę na której i tak widać nierówności i paprochy.
                                Dokładnie tak. Odwagi życzę. :wink:

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Wiedze na temat konstrukcji kolumn zbieralem przez kilka miesiecy, ale jak widac nie byla do konca pelna. Pamietam jak meczylem kiedys Pawla S. (tutaj podziekowania za cierpliwosc), o wymiary kolumn- jakie powinny byc, a to przeciez samemu mozna latwo pooliczyc Nastepna konstrukcja z pewnoscia bedzie lepsza, a juz mi dzisaj dziewczyna mowila zebym jej tez takie zrobil

                                  Z jakosci wykonia i wrazen odsluchowych jestem bardzo zadowolony, a to chyba najwazniejsze. :mrgreen:

                                  [ Dodano: 2009-04-07, 21:30 ]
                                  DIGIPROCOMP, okleinę na której i tak widać nierówności i paprochy.
                                  nawet mi o tym nie mow, straszne to bylo. :roll:

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Taką samą okleinę chciałem położyć na monitorkach a stała się jeszcze straszniejsza rzecz
                                    http://www.elektroda.pl/rtvforum/vie...9e3a57eefa1706 dlatego pokochałem fornir :wink:

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Możesz dla poprawienia efektu dać cienka warstwę lakieru w sprayu bezbarwnego wtedy okleina ma ładny połysk :mrgreen: Jeśli oczywiście chcesz pozostac przy okleinie.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zastanawiam sie teraz czy nie wprowadzic kilku poprawek do konstrukcji.

                                        Moglbym:
                                        -zmniejszyc zakladki okleiny
                                        -zmnejszyc wartosc rezystora na wysokie tony
                                        -pokombinowac jescze z BR
                                        -wywalic to cale pseudo-wytlumienie i wlozyc gabke tylko na tyl, albo tylko na boki.
                                        -zmontowac zwrotnice na plytce uniwersalnej / miedzianej.


                                        Na razie dzwiek mi sie podoba, boje sie troche ze te poprawki pogorsza sytacjie zamiast polepszyc.


                                        Daze do tego zeby byl idealny dzwiek bez zadnych poprawek ze strony korektora graficznego. Warto? A wy jak sluchacie? Z calkiem plaska charakterystka, czy np podbijacie na wzmacniaczu bas i treble?

                                        [ Dodano: 2009-04-09, 12:31 ]
                                        Przegrody nie moge juz przestawic tak zeby byla pod katem, a szkoda mi dawac na nia druga deseczke (pochylona), bo obudowa zmniejszy mi sie o te 2-3 litry...

                                        [ Dodano: 2009-04-09, 12:32 ]
                                        Możesz dla poprawienia efektu dać cienka warstwę lakieru w sprayu bezbarwnego wtedy okleina ma ładny połysk :mrgreen: Jeśli oczywiście chcesz pozostac przy okleinie.
                                        Wiesz ze o tym myslalem? Zostaly mi jakies kawalki, okleje jaks deske, polakieruje i zobacze jak to wyjdzie. :)

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...