Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Na grubo 2,5 drożne - B&W oraz Wavecor, Fountek + Silver Flute

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    [2.5-drożne] Na grubo 2,5 drożne - B&W oraz Wavecor, Fountek + Silver Flute

    Cześć.

    Forum czytuję od lat, zwłaszcza długi niczym moda na sukces wątek nt. linii transmisyjnych. Na wstępie parę słów o mnie. Na imię mam Piotrek, mam 33 lata, mieszkam we Wrocławiu. Projektowanie i realizacja wszelkiego sprzętu audio jest i zawsze była moją pasją. Do tej pory zawsze górnym limitem jakości kolumn, które tworzyłem, była oczywiście stolarka. Nawet najlepszy projekt, na wybitnych przetwornikach bez skrzyni jest wg mnie niekompletny. Dlatego też od jakiegoś czasu działam na stolarni :) Takiej z prawdziwego zdarzenia, pod okiem ludzi, którzy z drewnem i jego obróbką są za pan brat od ponad 30 lat. Chciałem się więc podzielić z Wami efektami dwóch ostatnio zrealizowanych projektów, które pokrótce opiszę. Kwestia pomiarów niestety musi zostać odłożona - nie za bardzo mam czas się do tego porządnie przygotować, a po łebkach nie chcę.

    1. Wpadły w moje ręce stare, oldskulowe Bowersy DM220. Wyglądały strasznie. Niemalże spleśniała, spuchnięta płyta, ślady po wkrętach itp. Za to przetworniki w stanie jak nowe. Dziwna sprawa. Podpinam to pod Denona 920 i cóż słyszę? Magia dźwięku, zwłaszcza w zakresie niskich tonów. Pokrótce - jest to konstrukcja 2,5 drożna na dwóch dwudziestkach i jednej kopule 19mm. Skrzynka - ni to monitor, ni pełnoprawna wolnostojąca. Pojemność skrzyni została, zmieniłem proporcje, pochyliłem przednią ściankę, dobrałem kolor bejcy i oto efekt.

    Było:


    Jest:



    2. Kolejny projekt to już wykorzystanie starych, ponad 100-letnich desek sosnowych z leżącymi słojami + trochę chemii i dwukolorowe barwienie. Konstrukcja 2,5 drożna. Na górze Wavecor TW30WA10, nisko-średnio to Fountek FW168, no i SilverFlute YD178 na basie. Powiem tak - grają, jak wyglądają. Bas schodzi rewelacyjnie nisko, średnica i góra czyste, o bardzo dobrych charakterystykach kierunkowych. Siądę przez weekend i dopiszę całą specyfikację jednego i drugiego projektu. Póki co macie parę fotek.



    #2
    Zamieszczone przez Pieterman1982 Zobacz posta
    wykorzystanie starych, ponad 100-letnich desek sosnowych z leżącymi słojami
    Cześć,
    Oba projekty fajnie wyglądają, ciekawa sprawa z tymi Bowersami, że głośniki zostały w stanie jak piszesz nienaruszonym, bo z reguły ulegają starzeniu podobnie jak obudowy.
    Korzystając z Twojej wiedzy oraz kolegów stolarzy, interesuje mnie czy masz odczucia, że to 100-letnie drewno wnosi coś pozytywnego do odbioru muzyki. Pytam z ciekawości bo też mam na nowe obudowy odłożone drewno z czasów wojennych.
    Ten jasny front to naturalne słoje deski czy kładłeś jakiś fornir?

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez Pieterman1982 Zobacz posta
      Pojemność skrzyni została, zmieniłem proporcje, pochyliłem przednią ściankę, dobrałem kolor bejcy i oto efekt.
      To są deski pokryte bejcom?
      W srodku nie ma konstrukcji z wiórówki czy MDF-u?

      Skomentuj


        #4
        Hej. Z Bowersami było tak, że one wisiały pod sufitem w restauracji i przygrywały do kotleta. W międzyczasie musiały być często ściągane/przenoszone - miały dziesiątki dziur po wkrętach. Część jakby została w ogóle powyrywana, zamiast powykręcana. Tak, czy inaczej, same przetworniki wyglądały jak prosto z fabryki.
        Ad.2. Tak stara sosna to kilka niepodważalnych zalet. Po pierwsze - sucha. Dzięki temu jest bardzo sztywna i nie odkształci nam się z biegiem lat. Wilgotność zmierzona tych desek to <10%. Nie ma w tych kolumnach grama forniru, jedne i drugie lite drzewo. Jasne ważą 32kg sztuka. Front 50mm, boki 25-50mm + wzmocnienia poprzeczne. Ten front to specjalnie wyselekcjonowane dechy z odpowiednio ułożonymi słojami. Obrabia się je chemicznie dwuetapowo, najpierw bejca, potem czyszczenie szczotą i bielenie. Dzięki temu słoje leżące (twarde) mamy jasne, a reszta jest ciemna. Efekt na żywo przeszedł najśmielsze oczekiwania.

        @marian
        Lite drzewo. Nawet wzmocnienia są z drewna, nie ma mowy o żadnej płycie.
        Last edited by Pieterman1982; 11.12.2015, 17:39.

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez Pieterman1982 Zobacz posta
          Powiem tak - grają, jak wyglądają
          Wiesz że wygląd to kwestia gustu ?
          Te drugie kolumny nie wyglądają ładnie i moim zdaniem dobór bocznych desek i frontu nie pasuje do siebie. Być może to kwestia zdjęcia.
          Jeśli chodzi o stolarkę to zapewne zostało to zrobione zgodnie ze sztuką skoro miałeś do pomocy ludzi z tak dużym stażem.
          Natomiast pytania odnośnie płyty wewnątrz nie są bezpodstawne, był już chyba temat odnośnie budowy kolumn z litego drewna i jego wadach akustycznych.

          - - - - - aktualizacja - - - - -

          Na pewno bardziej zainteresują nas, DIYowców fotki z przebiegu budowy ze stolarni z prawdziwego zdarzenia!
          Last edited by Rfck; 11.12.2015, 19:24.

          Skomentuj


            #6
            2 konstrukcja jest ciekawsza i ladniejsza. Jak rozwiazales laczenie desek i co jest po ich wewnetrznych stronach.
            2 sprawa to duzy blad aplikacji znqnej konfiguracji. Osobiscie uwazam ze 2 skrajnie inne glosniki przetwarzajace jedno pasmo nie wprowadza nic dobrego do dzwieku. Ta konstrukcja powinna byc 3 drozna.

            co do litego drewna to koledzy maja racje - to sam w sobie fatalny budulec kolumn. Dlatego tez pytalem jak jest rozwiazane ich laczenie / ukladanie / sklejanie / warstwy ?
            Last edited by Zap Projekt; 11.12.2015, 19:39.

            Skomentuj


              #7
              @Rfck
              Zgadzam się, że wygląd jest kwestią gustu. Mi tam widzisz się podobają. Fotki z przebiegu będą od samego początku przy nowym projekcie na linii transmisyjnej i głośnikach na Scanie 18W/4531G00 i kopułce SBA TW29R-B SATORI, który zaczynam na dniach.

              @Branża
              Blaty, z których wycinam potem gotowe elementy, są klejone warstwowo. Najpierw jest klejona deska do deski po dłuższym brzegu. Następnie dwie takie tafle klejone są ze sobą, jedna na drugiej, w poprzek. Konstrukcja, którą otrzymujemy, ma gigantyczną sztywność, nieosiągalną dla jakiegokolwiek elementu pojedynczego. Dlatego nie zgodzę się, że drewno jest fatalnym budulcem. Jest bardzo dobrym budulcem - jednak nie do produkcji domowej. Potrzebne są przemysłowe kleje i ściski z kilkutonowym naciskiem, żeby to tak wykonać. Oczywiście, że wzięcie gotowych 6 desek z castoramy i skręcenie z nich skrzyni to debilny pomysł. Tu mamy jednak coś zupełnie innego.
              Jeżeli chodzi o przetworniki. Kolumna jest obecnie na etapie końcowego strojenia. Na tą chwilę częstotliwości odcięcia ma przy 200 i 1700Hz z filtrami 3-go rzędu. Tak więc bas jest filtrowany nisko i nie zgodzę się, iż fakt, że nie są to identyczne przetworniki wpływa negatywnie. Zgodziłbym się w momencie układu dwudrożnego i zastosowania różnych głośników przetwarzających średnicę. Powiem więcej. Konstrukcja była planowana pod dwa Founteki i tak została złożona. O ile w zakresie średnicy i wysokich jest naprawdę rewelacja, to bas nie był moim zdaniem taki, jak tego oczekiwałem. Stąd eksperymenty. Wstawiałem różne głośniki, oczywiście o identycznym rozmiarze, i to właśnie Silver Flute po włożeniu spowodował efekt WOW.

              Skomentuj


                #8
                Wskazówka
                możesz zaznaczyć kawałek tekstu i odpowiedzieć z cytatem

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez Pieterman1982 Zobacz posta
                  Kolumna jest obecnie na etapie końcowego strojenia. Na tą chwilę częstotliwości odcięcia ma przy 200 i 1700Hz z filtrami 3-go rzędu. Tak więc bas jest filtrowany nisko i nie zgodzę się, iż fakt, że nie są to identyczne przetworniki wpływa negatywnie
                  TO jest w takim razie konstrukcja trójdrożna, jeśli masz oba midbasy w tej samej obudowie to jest to duży błąd konstrukcyjny bo głośniki mają różne parametry T-S i jeden będzie oddziaływał na drugiego. Jeśli są oddzielone od siebie w obudowie to jest to typowy układ 3 drożny z tym że lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie mniejszego głośnika średnio-tonowego.
                  Jak została zaprojektowana zwrotnica ? są pomiary ??

                  - - - - - aktualizacja - - - - -

                  Zamieszczone przez marian Zobacz posta
                  To są deski pokryte bejcom?
                  bejcą

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez Rfck Zobacz posta
                    TO jest w takim razie konstrukcja trójdrożna, jeśli masz oba midbasy w tej samej obudowie to jest to duży błąd konstrukcyjny bo głośniki mają różne parametry T-S i jeden będzie oddziaływał na drugiego. Jeśli są oddzielone od siebie w obudowie to jest to typowy układ 3 drożny z tym że lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie mniejszego głośnika średnio-tonowego.
                    Jak została zaprojektowana zwrotnica ? są pomiary ??

                    - - - - - aktualizacja - - - - -

                    bejcą
                    Hmm... Może inaczej. SF gra do 200Hz, Fountek do 1700Hz, Wavecor >1700Hz. Obudowa na ten moment ma jedną komorę w środku, ponieważ była liczona pod 2 Founteki. Od biedy mogę dosztukować przegrodę w środku - tylko nie wiem, czy ma to sens. Fountek okazał się tak "oszczędny" na basie, że właściwie całą robotę robi SF. Jak tylko będę miał chwilę czasu to siądę i dołączę projekty pudła, zwrotnicy oraz pomiary - muszę to wszystko przygotować.

                    Skomentuj


                      #11
                      Zdecydowanie powinieneś zrobić z tego konstrukcję trójdrożną i obliczyć odpowiedni litraż dla basowca i koniecznie oddzielić komory.
                      Jeśli fountek będzie grał jako średnio-tonowy to możesz dać mu zdecydowanie mniejszy litraż niż potrzebowałby do grania na basie, dzięki temu wystarczy pojemności dla głośnika basowego. Moim zdaniem nie przemyślałeś tej konstrukcji. Jeśli jednak możesz łatwo przebudować wnętrze to nic straconego.

                      W tej chwili jest to dziwaczne 2.5 way gdzie na basie grają zupełnie inne głośniki we wspólnej obudowie.
                      Czy to jest obudowa z rezonatorem czy zamknięta ?
                      Last edited by Rfck; 12.12.2015, 18:01.

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez Pieterman1982 Zobacz posta
                        Od biedy mogę dosztukować przegrodę w środku - tylko nie wiem, czy ma to sens.
                        Sam robiłeś pomiary?

                        Skomentuj


                          #13
                          Też teraz przerabiam kilka poważnych konstrukcji gdzie jednym z budulców jest drewno. Stąd też pytałem jak rozwiązałeś łączenie :).
                          Deski same w sobie są fatalne - niestety. Ale odpowiednio wykonana kanapka z sklejki / drewna i obłogów robi niesamowitą robotę.
                          W ostatnim dłuższym czasie bardzo dużo projektowałem nietypowych kolumn ( użyty materiał obudowy ).

                          Co do samej konstrukcji bardzo ciekawy jestem pomiarów bo konstrukcja bardzo przeczy mojej filozofii projektowania nagłośnienia.
                          Większość przypadków jakie spotkałem konstrukcje 2,5 drożną traktuje jako sposób na podwojenie basu. A ten rodzaj aplikacji ma o wiele większą zaletę w stosunku do 2 way. A mianowicie możliwość kreowanie maksymalnie otwartej średnicy pasma.

                          Słowa uznania za konstrukcje z litego drewna. Tylko ja się pytam dlaczego prostopadłościan !! ??. Konstrukcje warstwowe z płyt i konstrukcje z litego drewna oferują niesamowitą możliwość kreowania kształtów które też wpływają na walory dźwiękowe. Można tworzyć konstrukcje o płynnie zmiennej geometrii nie tylko w poziomie jak to się robi z wykorzystaniem szkieletu do obłogowania. Ale z także w pionie jednocześnie. Brak przymusu fornirowania takiej konstrukcji daje ogromne możliwości. Robienie prostopadłościanów z litego drewna jest dla mnie usprawiedliwione tylko w przypadku małych monitorów :)
                          Last edited by Zap Projekt; 12.12.2015, 21:01.

                          Skomentuj


                            #14
                            Ocena = 10/10
                            Przetwornik = 10/10
                            Obudowa = 10/10 [Dobrze że Fountek ma własną komorę]
                            -------------------------------------------------------
                            Design - Western albo Wood Texas [2 projekt ale ogromny]
                            SilverFlute - pierwszy raz słyszę i nigdy nie spotkałem
                            Jestem zwolennikiem Wzmacniaczy i Amplitunerów Analogowych albo Analogowo-Cyfrowych.
                            Jestem przeciwnikiem Wzmacniaczy i Amplitunerów Cyfrowych.
                            My Amplituner - Sherwood RV-7050R

                            Skomentuj

                            Czaruję...
                            X