Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Tonsil reaktywacja

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    [3-drożne] Tonsil reaktywacja

    Witam forumowiczów po kilkuletniej przerwie. Chciałbym się podzielić radością ze zbudowania podłogówek na bazie "ulubionych" forumowych przetworników , ale może od początku. Kilka lat temu postanowiłem zmienić kolumny , a ponieważ o elektronice mam raczej blade pojęcie , o technice audio żadne , więc wybór był prosty: moim kolejnym projektem będzie własnoręczna budowa nowych kolumn :-)). Jak to zwykle czynię w przypadku nowego projektu , udałem się na specjalistyczne fora w celu nabycia podstawowej wiedzy. Aby zminimalizować ewentualne straty , postanowiłem użyć przetworników z posiadanych kolumn , coś w rodzaju Altusów . GDN 25/80 miał niedawno wymienioną membranę , w GDWK 9/80 wymieniłem kopułkę na jedwabną. Potrzebowałem średnicy i postanowiłem zakupić też Tonsil GDM 16/80 .Z żoną słuchamy od muzyki klasycznej do hard rocka. Pierwsza rzecz to zwrotnice , które z różnych powodów zdecydowałem się sam zrobić . Z tego co widzę ze starych postów, posiłkowałem się schematami dedykowanymi dla Tonsili. Tor niskotonowego 1 rzędu . Tor średnicy różne wersje 6/12 dB/okt i przede wszystkim z rezystorem dla stłumienia , bo ma efektywność 94 dB , a niskotonowy 89 dB i wysokotonowy 90 dB. Natomiast jeśli chodzi o tor wysokotonowego , to była nawet wersja 18 dB/okt , ale została najprostsza . Ponieważ nie zachował się schemat ostatecznej wersji , zrobiłem szkic z płytki i jest na zdjęciu. Podzespoły do zwrotnic kupowałem chyba w STX. Cięcia częstotliwości wyszły na ok. 600 Hz i 6000 Hz. Kolumny miały być w przyszłości używane w dość sporym pomieszczeniu, więc zaszalałem i wymiary dobrałem do wyliczonej pojemności, czyli netto ok. 60 l . Nie mam oryginalnych rysunków , ale orientacyjny szkic jest na zdjęciu. Jak widać , w wyborze projektu bryły nie byłem zbyt oryginalny :-). Materiał na obudowy to płyta wiórowa 18 mm , front 2 warstwy , skosy robione zgrubnie na pilarce tarczowej , później szpachlowane szlifowane. Otwory na głośniki wycięte wyrzynarką . Nie używałem frezarki , odpowiednio docięty arkusz sklejki naklejony na ściankę przednią i pobejcowany na heban. Pierścienie wypalone na laserze i pomalowane na czarny mat . BR jak wyszedł z wyliczeń fi 75 , a przy katalogowej długości 160 wyszło, że stroi od 27 Hz i tak zostawiłem . Wytłumienie obudowy , to filc i gąbka 4 cm . Komora wysoko i średniotonowego wypełniona całkowicie . Kolumny oklejone fornirem z jesiona , bo biblioteczki mam z drewna jesionowego i z czasem powinny się ujednolicić. "Kolce" zrobione w najprostszy sposób , aby tylko oddzielić kolumny od podłogi. Napęd , to Denon PMA-495R , więc też bez szału i reszta klocków Denona. Pomieszczenie odsłuchowe ma ok. 35 m2 i wysokość 3 m . Jest trochę elementów tłumiących i rozpraszających {również sufit}. Teraz kolejny punkt , czyli pomiary , a raczej ich brak , bo ze względu na moje umiejętności odpuściłem sobie budowę sprzętu pomiarowego. Pozostają tylko moje subiektywne odczucia odsłuchowe , a że nie posiadam jakiegoś dobrego słuchu muzycznego , to tym lepiej dla mojego dzieła :-). Zacznę od najmocniejszej strony , czyli basy . Grają czysto każdy rodzaj muzyki, są nie tylko słyszalne ale odczuwalne . Natomiast koncerty organowe , to bajka , tylko wzmacniacz dostaje zadyszki. Pozostałe rodzaje muzyki wystarczy 40-50% mocy . Wysokie dla mnie OK. Natomiast nie jestem zadowolony ze średnicy . Pół biedy , że jest za mocna , ale miejscami zbyt ostra. Natomiast jeśli chodzi o efekt stereo i głębię , to jak się przekonałem bardzo dużo zależy od miejsca słuchania . W miejscu najwygodniejszym do słuchania dźwięk był strasznie płaski. Zacząłem szukać nowego miejsca i kolosalna zmiana . zależy też od płyty , ale słuchając niektórych jestem otoczony muzyką , tylko głębia nieprzesadna . Mam kilka pytań , ale wrócę do nich jak przeżyję falę krytyki :-)).


    #2
    Kolumienki całkiem ładne i zgrabnie poskładane ,ale jak basy mogą grać dobrze w tym zestawie? Brak korektora impedancji w filtrze dla GDN
    powoduje prawie brak filtracji dla tego głośnika .Jak obliczyłeś zwrotnicę?

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez silver_stas Zobacz posta
      GDWK 9/80 wymieniłem kopułkę na jedwabną
      to zdecydowanie nie jest GDWK 9/80. to raczej GDWK 9/120

      Zamieszczone przez silver_stas Zobacz posta
      BR jak wyszedł z wyliczeń fi 75 , a przy katalogowej długości 160 wyszło, że stroi od 27 Hz i tak zostawiłem
      zdecydowanie za dlugi. skroc go do ok 38-40hz. te glosniki nie potrafia grac niskim basem wiec obecnie ten b-r praktycznie nie dziala

      mozesz obrocic zdjecia i je zaladowac jeszcze raz? :p
      teraz sie dziwnie to oglada

      Skomentuj


        #4
        Moim zdaniem satysfakcja z budowy rekompensuje ...

        Skomentuj


          #5
          Mam nadzieję ,że autor tego wątku nie poprzestał tylko na podziękowaniach .A gdzie dalsza praca?:rolleyes:
          Dla dalszych rozważań naprawdę z całego serca polecam ten projekt do przeczytania :
          http://www.kolisz.pl/audio/8-alt18.html
          Na tym można się oprzeć ,ale najpierw należy zrobić sobie jiga z jednego rezystora i przy pomocy pomiarów impedancji doprowadzić do ładu sekcję niskotonową .
          Last edited by czart; 22.02.2017, 22:09.

          Skomentuj


            #6
            Dziękuję za cenne uwagi, biorę się do pracy. 1) B-r skrócę , tylko muszę znaleźć program z którego kiedyś korzystałem. 2) Zwrotnic nie liczyłem , bo nie mam wiedzy . Skorzystałem z gotowych schematów dedykowanych do posiadanych przetworników .3) Bardzo ciekawy projekt , ale musiałbym kupić praktycznie wszystkie elementy zwrotnicy od nowa . Zainspirował mnie do zmian w mojej zwrotnicy. 4) Po przeglądnięciu schematów torów głośników tego typu wyższego rzędu , skleciłem schemat zmodernizowanej zwrotnicy, proszę o ocenę 5) Znalazłem chyba przyczynę zniekształceń w średnicy . Tak naprawdę to powoduje wysokotonowy . Powinien być cięty w ok. 6 kHz , natomiast nie wiem czemu pracuje dużo niżej .6) Mam jeszcze pytanie o pomiar częstotliwości cięcia głośników . Mam miernik , czy wpinając woltomierz w głośnik i zmieniając częstotliwość generatorem można to zmierzyć i jak ?

            Skomentuj


              #7
              Widać ,że lubisz drogę na skróty,ale tak się nie da na dłuższą metę . Przeczytaj tutoriale na tym portalu i jeszcze to:
              http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic968837.html
              i tam znajdziesz odpowiedź dlaczego np. : dla wysokotonowego daje się zwrotnicę wyższego rzędu ,jak zrobić pomiary podstawowe w Speakers Workshop i zrozumiesz ,że nie istnieje coś takiego jak :pomiar częstotliwości cięcia głośników
              -takie coś wyznacza się samo na podstawie wiedzy i pomiarów :)
              Mam sentyment do Tonsilii bo u mnie Altusy 75 grały sporo czasu (po różnych modyfikacjach ) i najlepiej zagrały właśnie ze zwrotnicą alt-18 .Zmieniły się nie do poznania i to na duży plus .Zaznaczam bardzo kosztowny plus ,bo cewki i kondensatory kosztowały niemało ,ale po takiej aplikacji nabiera się dopiero "smaka" na porządny sprzęt :biggrin:
              Zatem reasumując :zwrotkę byle jaką już masz i ona się przyda do odsłuchów na początku .Tę na zdjęciu możesz wrzucić do kosza -szkoda czasu na błądzenie po omacku ,Dalej to patrz wyżej i powodzenia .

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez czart Zobacz posta
                Widać ,że lubisz drogę na skróty,ale tak się nie da na dłuższą metę . Przeczytaj tutoriale na tym portalu i jeszcze to:
                http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic968837.html
                i tam znajdziesz odpowiedź dlaczego np. : dla wysokotonowego daje się zwrotnicę wyższego rzędu ,jak zrobić pomiary podstawowe w Speakers Workshop i zrozumiesz ,że nie istnieje coś takiego jak :pomiar częstotliwości cięcia głośników
                -takie coś wyznacza się samo na podstawie wiedzy i pomiarów :)
                Mam sentyment do Tonsilii bo u mnie Altusy 75 grały sporo czasu (po różnych modyfikacjach ) i najlepiej zagrały właśnie ze zwrotnicą alt-18 .Zmieniły się nie do poznania i to na duży plus .Zaznaczam bardzo kosztowny plus ,bo cewki i kondensatory kosztowały niemało ,ale po takiej aplikacji nabiera się dopiero "smaka" na porządny sprzęt :biggrin:
                Zatem reasumując :zwrotkę byle jaką już masz i ona się przyda do odsłuchów na początku .Tę na zdjęciu możesz wrzucić do kosza -szkoda czasu na błądzenie po omacku ,Dalej to patrz wyżej i powodzenia .
                Doskonale sobie zdaję sprawę , że z g....a bicza nie ukręcisz. Są dwa powody takich a nie innych moich działań. Jak wcześniej wspomniałem , niestety nie posiadam zbyt dobrego słuchu muzycznego , poziom audiofilski to nie moja bajka i mogę sobie odpuścić rozwój w tym kierunku. Natomiast drugi powód , to niestety elektronika pozostanie dla mnie dalej ziemią nieznaną. Jak mam w zwyczaju przy nowym projekcie , przeczytałem cały portal od A do Z . Jednak zbudowanie oprzyrządowania do pomiarów wydaje się poza moim zasięgiem a może to brak motywacji ze względu na brak perspektywy rozwoju ? Jest to pierwszy przypadek w historii moich projektów , że muszę się przyznać do częściowej porażki. Stąd droga na skróty , czyli skorzystanie z gotowych projektów . Pokazany przez Ciebie projekt jest ciekawy , tylko musiałbym od nowa kupować prawie wszystkie elementy. Jeśli moja poprawka nie wypali , odszczekam i zrealizuję ten projekt. Na razie spróbuję modyfikacji , bo koszt dodatkowych elementów nieduży . Tor niskotonowy pozostaje 6 dB/okt plus układ kompensacji impedancji , którego jak pisałeś brakowało . Tor średniotonowy , to zwiększenie tłumika wyrównującego efektywność i układ kompensacji impedancji . Natomiast tor wysokotonowy to 12 db/okt z kompensacją impedancji. Dane z różnych schematów dedykowanych dla tych głośników , pewnie ktoś to liczył i mierzył , więc jest nadzieja :-)). Aha , z tym miernikiem to chodzi mi o to , czy podpinając woltomierz do głośnika i generatorem dźwięku zmieniając częstotliwość , obserwując zmiany napięcia sprawdzę w jakim przedziale pracuje głośnik?

                Skomentuj


                  #9
                  I tak musisz wydać na elementy zwrotnicy sporo kasy ,zatem moja rada jest taka ,aby od razu zakupić elementy do alt -18 -poprawa będzie gwarantowana .Podział na tej zwrotce 1000 /5500 Hz jest bezpieczny dla głośników . Kondesatory MKP wystarczą w zupełności aż nadto.
                  i nic nie będziesz musiał tu za bardzo mierzyć , a jedynie zrobić sobie jiga z jednego rezystora i dwóch wtyczek mini-jack stereo jak na tym schemacie:
                  http://kolumny.prv.pl/zwrotnicapswk.php
                  Podłączyć to do kompa ,program darmowy SW jest ,wyprowadzić przewody od GDN na zewnątrz
                  i wykonać trochę pomiarów impedancji tego głośnika zamkniętego w docelowej obudowie. Ma to na celu sprawdzenie układu bassrefleks jak pracuje .Potem jak będzie trzeba wrzuci się cegłę lub trochę słomy dla wytłumienia i będzie git:drool: Czy to takie trudne ?

                  Jeszcze na koniec to ja bym się pozbył obu GDWK 9/120 i wstawił lepszej klasy głośniki kopułkowe takie jak np. te:
                  http://akustyk.com.pl/p/186/23/scan-speak-d2606922000
                  Last edited by czart; 26.02.2017, 16:26.

                  Skomentuj


                    #10
                    Rzecz w tym ,że ja już mam zrobione zwrotnice w kolumnach wg. schematu z pierwszego posta. Zmiana , to tylko zakup kilku kondensatorów i rezystorów . Gdybym miał wybór , to oczywiście wybrałbym proponowane przez Ciebie rozwiązanie , bo koszty elementów zbliżone. Dzięki za link prostego układu pomiarowego, zrozumiały dla takiego ignoranta jak ja :-).

                    Skomentuj


                      #11
                      Kondensatory , rezystory można łączyć (szeregowo lub równolegle) dla uzyskania odpowiedniej pojemności i rezystancji ,cewek już nie można. Zatem sam się przekonasz ile straciłeś ,a co zyskałeś

                      a tak mam pytanie czym napędzasz te kolumny- jakąś lampą ,że tak zachwalasz ich granie?
                      Last edited by czart; 26.02.2017, 17:51.

                      Skomentuj


                        #12
                        Zwrotnice zrobiłem kilka lat temu, teraz tylko wykańczałem obudowy. Spróbuję jeszcze teraz poprawić zwrotnice , z jakim skutkiem , to zobaczę :-). Jeśli chodzi o napęd , to bez szału , jak wcześniej pisałem . Tuner, CD i wzmacniacz PMA-495 Denona. Zestaw teraz próbuję ustawić w docelowym pomieszczeniu. Okazało się , że wcześniej słuchałem w fatalnym miejscu . Przesuwając się po pokoju dopiero znalazłem miejsce , gdzie dźwięk nabrał przestrzeni i pewnej głębi. Poza tym myślę że dla basów dużą poprawę dała duża obudowa z b-r , natomiast wysoki i średni w osobnej wytłumionej komorze. No i wydaje mi się , że pomieszczenie jest dość duże i ma sporo elementów rozpraszających i tłumiących . 2 biblioteczki z książkami , drewniany kredens , miękka sofa , 3 okna z zasłonami, dywan i belki drewnianego sufitu. W tej materii też będę prosił o pomoc. Natomiast moje wrażenia odsłuchowe nie są niestety miarodajne . Po zakończeniu prac muszę zaprosić znajomego z dobrym słuchem , który oceni czy są OK, czy do d..y i trzeba to zmienić.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zmiany dokonane. Tor niskotonowy pozostaje 6 db/okt. Dołożony korektor impedancji i skrócony b-r . W torze średnio tonowym również dołożony korektor impedancji . Zwiększyłem także wartość tłumika do wyrównania efektywności. Najwięcej zabawy było z torem wysoko tonowym, bo do niego miałem najwięcej zastrzeżeń. Co ciekawe, dla tego głośnika jest kilka różnych schematów. Akurat ten który wybrałem na początek i pokazałem na schemacie, okazał się totalną porażką . Miałem dokupione trochę części i te ze starej zwrotnicy , więc zacząłem zabawę . Problem z tym torem , to zniekształcenia w okolicy sopranu , czyli częstotliwości rezonansowej głośnika . Tak jak radziliście , testowałem tor o nachyleniu 18 db/okt , aby to zminimalizować . Ostateczna wersja na schemacie . Co do korektora impedancji w tym torze , jak czytałem są podzielone opinie . Ja zamontowałem , sprawdziłem też bez niego , a że nie słyszę różnicy , to zostawiłem :-)). Z korekcji efektywności zrezygnowałem , bo dla mnie jest OK. Głośnik wysokotonowy przy 2600-2700 Hz ma wyraźny spadek efektywności i zniknęły zniekształcenia. Częstotliwości podziału zwrotnicy to ok. 1 kHz i 3 kHz. Teraz wrażenia odsłuchowe. Basy jak dla mnie grają dobrze w każdym rodzaju muzyki, od rocka po klasykę , na muzyce organowej kończąc. Średnica zdecydowanie lepsza . Zniknęły zniekształcenia , wokal teraz tylko lekko wysunięty do przodu , zrównoważony z resztą instrumentów .Wysokie tony dla mnie również OK, ale to pewnie z racji wieku i słyszę coraz niżej :-)) . Jak puszczę muzykę, siadam , zamykam oczy i słyszę bardzo szeroką scenę . Gdy śpiewa dwoje , lub więcej wokalistów , wyraźnie słychać odległość między nimi . Można się wsłuchać w każdy instrument i dźwięk , w przypadku orkiestry każdy instrument jest na swoim miejscu. Na temat głębi nie mam zdania , choć jest jeden przypadek, który każdy zna . Otóż w " The wall" różne efekty w tle , mam wrażenie że słyszę w głębi . To tyle moich wrażeń i załączam schemat .

                          Skomentuj


                            #14
                            Wybacz... ale widząc schemat zwrotnicy pozwolę Sobie stwierdzić że to nie ma prawa grać dobrze / poprawnie. Niestety ....

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez Branża Zobacz posta
                              Wybacz... ale widząc schemat zwrotnicy pozwolę Sobie stwierdzić że to nie ma prawa grać dobrze / poprawnie. Niestety ....
                              Czy mógłbym prosić o wyjaśnienie laikowi dlaczego jest źle i co konkretnie znaczy to złe granie .

                              Skomentuj


                                #16
                                To co się najbardzie rzuca w oczy analizując wartości elementów to:
                                - prawie jest pewne że charakterystyki poszczególnych głośników na Siebie nachodzą i Sobie szkodzą.
                                - filtr średniaka ma błąd. Do niczego nie prowadzi dawanie mniejszej wartości za większą kondensatorów.
                                - itd. Jest po prostu bardzo źle. Jak bardzo okazało by się po pomiarach.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  No ale jest chociaż jedna poprawka -podniesienie częstotliwości podziału z 700 na 1000 Hz przynajmniej teoretycznie.Poprzednio dla Fs średnicy wynoszącej ok. 700 Hz było 700 Hz na Fp .Kto tak daje?

                                  A można było podążyć drogą ,którą wskazałem :alt -18 .Przy innej średnicy niż w oryginalnym projekcie należałoby się "tylko" pomęczyć z odpowiednio dobranymi korektorami impedancji i tłumikami l-pad tak aby całość była zgrana jak to możliwe najlepiej .

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez czart Zobacz posta
                                    podniesienie częstotliwości podziału z 700 na 1000 Hz przynajmniej teoretycznie.Poprzednio dla Fs średnicy wynoszącej ok. 700 Hz było 700 Hz na Fp .Kto tak daje?
                                    w praktyce jest filtr jak na wysokotonowke :p

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Faktycznie bałem się przyjrzeć dokładniej schematowi :> Odnośnie gałęzi szeregowej w torze dla średnicy jeżeli ma to być filtr typu T to powinny być dwie cewki ,a nie dwa kondensatory jak dla wysokotonówki.
                                      A jak to zostało wykalkulowane to brakuje mi wyobraźni.Należy tu zaapelować do autora postu o to ,aby przestał się znęcać dla swojego dobra i wziął się za prace od początku.Niestety taka jest to bolesna prawda.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Czarna farba kłuje w oczy, szczególnie niedokładnie wymalowane krawędzie.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X