Głośnik
GMS9250. Głośnik, na który trafiłem przypadkowo. Zrobiłem zdjęcie parametrów z kartonu od głośnika i po symulacji okazało się ze to jest to. Mała obudowa (24l), niskie zejściem (f3 35Hz) przyzwoity impuls (maks 18ms), małe zapotrzebowanie na moc 110W i niestety dość niskie SPL. Dodatkowo bądź co bądź głośnik się ładnie prezentuje. Z tego co wiem są dwie odmiany szara z nadrukiem „GMS” na membranie i czarna.
Do jakości głośnika nie można się przyczepić. Potężny magnes, stalowy tłoczony kosz, wielkie zawieszenie z pianki, i membrana z grubego sprasowanego papieru.
Niestety o tym głośniku jest dość mało informacji w sieci. Strony producenta nie udało mi się znaleźć. Można powiedzieć ze jego wybór był dość ryzykowny. GMS nie jest raczej firmą, która ma na tyle wyrobiona markę żeby można było jej produkty w ciemno kupować… …zresztą cena tego głośnika tez nie zachęca do eksperymentów (mnie kosztował 198zł)… ..no ale cóż… ..raz się żyje :)
Parametry

Wygląd

Symulacje

Wzmacniacz
Pod tym względem byłem leniwy. Nie chciało mi się bawić w elektronikę, wykańczanie panelu itd. itd. Chciałem coś gotowego…. ..i tu zaczęły się schody.
Wszystkie tańsze moduły wzmacniaczy do subów dostępne w sieci (czy to z allegro, czy firm je produkujących) mają poniżej 100W. W 70% są to wzmacniacze na TDA 7294, z którego można wyciągnąć przy dobrych wiatrach i znośnych zniekształceniach maks 80W (wersja optymistyczna). Można jeszcze dostać wzmacniacze na mostku TDA, ale to raczej odpada przy głośniku 4ohm. Można powiedzieć ze przez przypadek trafiłem na stronkę www.mivoc.pl gdzie można było dostać moduły MIVOC AM 120 (120/250W) dla 4 ohm. Cena ich jest zabójcza (580zł) ale po kontakcie z osobą odpowiedzialna za sprzedaż dowiedziałem się ze są dostępne moduły z demontażu za polowe ceny.
Sam moduł jest wykonany jako obudowa zamknięta. Plastikowa pokrywa o dość znacznej grubości i wzmocniona wytłoczeniami zabezpiecza cała elektronikę. Zresztą, co będę opisywał… …poniżej są zdjęcia panelu elektroniki.
Z ciekawszych funkcji modułu to zabezpieczenie termiczne, automatyczne włączanie po wykryciu sygnału subsonic dla chyba 25Hz i podbicie +3dB dla 33Hz.


Obudowa
Obudowa około 24l (29l - 5l na wzmacniacz i głośnik) strojona na 35Hz. Cala obudowa jest wykonana z płyt MDF. Przednia ścianka to 3x10mm + 2x10mm jako frez pod głośnik. Tylna i dolna ścianka to 2x10mm + 6mm (w przypadku ścianki tylnej 6mm jest grubością frezu pod moduł wzmacniacza). Boczne ścianki oraz górna to 2x10mm. Płyty są klejone na wikol oraz skręcone wkrętami do płyt kartonowo-gipsowych 55x3,9mm.
Rurka BR ma 24cm długości i 5,9cm średnicy. Składa się z dwóch rurek połączonych ze sobą, dzięki czemu jest ona zaokrąglona z obu stron. BR został zalany i uszczelniony za pomocą kleju w sztyftach na gorąco.
Jako szpachli użyłem kleju „Distal”. Schnie 24h, a po wyschnięciu jest twardy i idealny to piłowania. Może taniej by było użyć jakiejś szpachli samochodowej ale czytając ostrzeżenia na jej opakowaniu darowałem ją sobie.
Obudowa została wykończona fornirem (wiśnia 0,7mm) i kilkoma warstwami bezbarwnego i matowego lakieru. Fornir klejony był za pomocą kleju „Moment”.
Maskownica została wykonana z MDF-u 10mm i materiału przejrzystego akustycznie.
Wytłumienie stanowi anilana około 5cm grubości ściśnięta do około 2cm. Nałożony został na nią materiał przejrzysty akustycznie i taka kanapka została przymocowana (napikowana) za pomocą pinesek tapicerskich do obudowy (oczywiście od wewnątrz). Ścianka z głośnikiem i wzmacniaczem pozostała pusta.
Głośnik jest przymocowany za pomocą ośmiu śrub imbusowych M6 i raków. Podobnie przymocowany jest wzmacniacz tylko ze tym razem za pomocą dziewięciu śrub M4.
Głośnik i wzmacniacz jest uszczelniony za pomocą uszczelki gąbkowej od okien.
Sub posiada kolce ze stali chromowanej.


Dodatki
Dodatki… ..czyli wskaźnik wysterowania. W planach tego nie było ale gdy dostałem moduł wzmacniacza okazało się ze jest z nim pewien problem. Po około 20 minutach gry włączało się zabezpieczenie termiczne a ponieważ w wielu utworach trudno stwierdzić czy sub gra czy też nie, postanowiłem dodać coś, co będzie to wskazywało. Później się okazało ze problem stanowił tranzystor, po wymianie którego wzmacniacz już działa jak należy ale pomysł ze wskaźnikiem wysterowania pozostał. Udało mi się znaleźć na allegro wskaźnik który będzie na tyle niski że się bez problemu zmieści nad głośnikiem.. ..niestety stereo, tak wiec jeden wskazuje wypchnięcie (push) głośnika drugi wciągnięcie (pull). Dodatkowo jest on podświetlany za pomocą dwóch białych diod. Efekt jest świetny.
Odsłuchy
Pewnie to was najbardziej ciekawi… …ale mogę ta konstrukcje porównać jedynie z moim poprzednim subem (CW1002C w obudowie zamkniętej około 75l). Słuchałem inne suby ale były to odsłuchy w innych pomieszczeniach, przy innej muzyce, wiec takie porównanie nie ma sensu.
Myślałem że ten sub nie zagra lepiej od tego CW (budując jego chciałem uzyskać po prostu mniejsza konstrukcje która by w miare dorównała poprzedniej). Jak się okazało nie tylko dorównała ale ją dość znacznie wyprzedziła. Może różnica nie jest tyle w zejściu i głośności ale na pewno w jakości. Bas jest niski, i szybki. Niby obudowa zamknięta powinna mieć lepszy impuls itp. ale w przypadku tego suba 18ms brzmi lepiej. Szybciej i bardziej szczegółowo. Zauważyłem jedną rzecz… …nie ma suba który nadaje się do każdej muzyki. Zawsze znajdzie się jakiś utwór, który będzie brzmiał gorzej. Na tej konstrukcji tych utworów jest bardzo mało.
Następna rzecz to głośnik. Jego budowa wskazuje ze ma on olbrzymie wychylenie. Jednak się okazało ze to wychylenie jest minimalne. Zawieszenie jest dość twarde a ruch membrany nawet przy ostrym basie mało zauważalny. W przypadku CW1002c podłączonego do wzmacniacza około 100W. głośnik ten warował jakby miał zaraz wylecieć przez okno. W przypadku GMS9250 bas jest taki sam a nawet lepszy a głośni stoi twardo w miejscu. Domyślam się ze ten wzmacniacz go bardzo dobrze kontroluje i te 120W spokojnie dla niego wystarcza.
Przy dużej głośności, mowie tu o głośności, przy której można jeszcze słuchać (bo nie należę do osób które uwielbiają jak im się wszystko dookoła trzęsie a wyznacznikiem dobrego basu jest szklanka latająca w szafce w kuchni) brak jakichkolwiek „pierdnięć” czy innych zonków. Nie mniej ten sub raczej nie nadaje się na urządzanie dyskotek w domu… …ale w KD potrafi zwalić z krzesła :)
A miłą chęcią bym go porównał do takiego ES250.. …głośnik droższy z większą mocą i SPL ale o podobnych upodobaniach do obudowy i podobnym f3/f6.
Kosztorys
Tego chyba nikt nie lubi :)
Konstrukcja na pewno nie dla osób które chcą zrobić suba za 300zł. Założenie było takie ze na ostatniej konstrukcji nie można za wiele oszczędzać. Pewnie wiele rzeczy można było zrobić inaczej, taniej… …ale może to z powodu mojego lenistwa albo podejścia ze lepiej wydać kilka złotych więcej niż później poprawiać, wyszło tak ja wyszło.
- głośnik GMS9250 198zł
- wzmacniacz MIVOC AM120 290zł
- płyty MDF wraz z docięciem (Castorama) 100zł
- fornir wiśnia (Allegro) 48zł
- kolce 4szt 16zł
- śruby mocujące głośnik i wzmacniacz wraz z rakami 10zł
- wskaźnik wysterowania (Allegro) 30zł
- BR 2sztuki 12zł
- ramka na głośnik 12zł
- klej „Moment”, „Distal”, „Wikol”, w sztyftach na gorąco 50zł
- lakier poszło około 1/4l 15zł
- pozostałe śruby 5zł
- pozostałe elementy elektroniczne, przewody 20zł
- wytłumienie (watolina 1mb) 6zł
- materiał na maskownice (Allegro) 12zł
- pozostałe około 30zł
RAZEM (około) 850zł
Nie liczyłem tutaj narzędzi, papieru ściernego, pędzli, kosztów przesyłki itp.
Ktoś może powiedzieć ze za taką kasę można by zrobić cos lepszego… …tylko czy na pewno? Niech najpierw posłucha tego suba :)
Zdjęcia gotowego suba


Pozdrawiam
GMS9250. Głośnik, na który trafiłem przypadkowo. Zrobiłem zdjęcie parametrów z kartonu od głośnika i po symulacji okazało się ze to jest to. Mała obudowa (24l), niskie zejściem (f3 35Hz) przyzwoity impuls (maks 18ms), małe zapotrzebowanie na moc 110W i niestety dość niskie SPL. Dodatkowo bądź co bądź głośnik się ładnie prezentuje. Z tego co wiem są dwie odmiany szara z nadrukiem „GMS” na membranie i czarna.
Do jakości głośnika nie można się przyczepić. Potężny magnes, stalowy tłoczony kosz, wielkie zawieszenie z pianki, i membrana z grubego sprasowanego papieru.
Niestety o tym głośniku jest dość mało informacji w sieci. Strony producenta nie udało mi się znaleźć. Można powiedzieć ze jego wybór był dość ryzykowny. GMS nie jest raczej firmą, która ma na tyle wyrobiona markę żeby można było jej produkty w ciemno kupować… …zresztą cena tego głośnika tez nie zachęca do eksperymentów (mnie kosztował 198zł)… ..no ale cóż… ..raz się żyje :)
Parametry

Wygląd



Symulacje


Wzmacniacz
Pod tym względem byłem leniwy. Nie chciało mi się bawić w elektronikę, wykańczanie panelu itd. itd. Chciałem coś gotowego…. ..i tu zaczęły się schody.
Wszystkie tańsze moduły wzmacniaczy do subów dostępne w sieci (czy to z allegro, czy firm je produkujących) mają poniżej 100W. W 70% są to wzmacniacze na TDA 7294, z którego można wyciągnąć przy dobrych wiatrach i znośnych zniekształceniach maks 80W (wersja optymistyczna). Można jeszcze dostać wzmacniacze na mostku TDA, ale to raczej odpada przy głośniku 4ohm. Można powiedzieć ze przez przypadek trafiłem na stronkę www.mivoc.pl gdzie można było dostać moduły MIVOC AM 120 (120/250W) dla 4 ohm. Cena ich jest zabójcza (580zł) ale po kontakcie z osobą odpowiedzialna za sprzedaż dowiedziałem się ze są dostępne moduły z demontażu za polowe ceny.
Sam moduł jest wykonany jako obudowa zamknięta. Plastikowa pokrywa o dość znacznej grubości i wzmocniona wytłoczeniami zabezpiecza cała elektronikę. Zresztą, co będę opisywał… …poniżej są zdjęcia panelu elektroniki.
Z ciekawszych funkcji modułu to zabezpieczenie termiczne, automatyczne włączanie po wykryciu sygnału subsonic dla chyba 25Hz i podbicie +3dB dla 33Hz.











Obudowa
Obudowa około 24l (29l - 5l na wzmacniacz i głośnik) strojona na 35Hz. Cala obudowa jest wykonana z płyt MDF. Przednia ścianka to 3x10mm + 2x10mm jako frez pod głośnik. Tylna i dolna ścianka to 2x10mm + 6mm (w przypadku ścianki tylnej 6mm jest grubością frezu pod moduł wzmacniacza). Boczne ścianki oraz górna to 2x10mm. Płyty są klejone na wikol oraz skręcone wkrętami do płyt kartonowo-gipsowych 55x3,9mm.
Rurka BR ma 24cm długości i 5,9cm średnicy. Składa się z dwóch rurek połączonych ze sobą, dzięki czemu jest ona zaokrąglona z obu stron. BR został zalany i uszczelniony za pomocą kleju w sztyftach na gorąco.
Jako szpachli użyłem kleju „Distal”. Schnie 24h, a po wyschnięciu jest twardy i idealny to piłowania. Może taniej by było użyć jakiejś szpachli samochodowej ale czytając ostrzeżenia na jej opakowaniu darowałem ją sobie.
Obudowa została wykończona fornirem (wiśnia 0,7mm) i kilkoma warstwami bezbarwnego i matowego lakieru. Fornir klejony był za pomocą kleju „Moment”.
Maskownica została wykonana z MDF-u 10mm i materiału przejrzystego akustycznie.
Wytłumienie stanowi anilana około 5cm grubości ściśnięta do około 2cm. Nałożony został na nią materiał przejrzysty akustycznie i taka kanapka została przymocowana (napikowana) za pomocą pinesek tapicerskich do obudowy (oczywiście od wewnątrz). Ścianka z głośnikiem i wzmacniaczem pozostała pusta.
Głośnik jest przymocowany za pomocą ośmiu śrub imbusowych M6 i raków. Podobnie przymocowany jest wzmacniacz tylko ze tym razem za pomocą dziewięciu śrub M4.
Głośnik i wzmacniacz jest uszczelniony za pomocą uszczelki gąbkowej od okien.
Sub posiada kolce ze stali chromowanej.












Dodatki
Dodatki… ..czyli wskaźnik wysterowania. W planach tego nie było ale gdy dostałem moduł wzmacniacza okazało się ze jest z nim pewien problem. Po około 20 minutach gry włączało się zabezpieczenie termiczne a ponieważ w wielu utworach trudno stwierdzić czy sub gra czy też nie, postanowiłem dodać coś, co będzie to wskazywało. Później się okazało ze problem stanowił tranzystor, po wymianie którego wzmacniacz już działa jak należy ale pomysł ze wskaźnikiem wysterowania pozostał. Udało mi się znaleźć na allegro wskaźnik który będzie na tyle niski że się bez problemu zmieści nad głośnikiem.. ..niestety stereo, tak wiec jeden wskazuje wypchnięcie (push) głośnika drugi wciągnięcie (pull). Dodatkowo jest on podświetlany za pomocą dwóch białych diod. Efekt jest świetny.
Odsłuchy
Pewnie to was najbardziej ciekawi… …ale mogę ta konstrukcje porównać jedynie z moim poprzednim subem (CW1002C w obudowie zamkniętej około 75l). Słuchałem inne suby ale były to odsłuchy w innych pomieszczeniach, przy innej muzyce, wiec takie porównanie nie ma sensu.
Myślałem że ten sub nie zagra lepiej od tego CW (budując jego chciałem uzyskać po prostu mniejsza konstrukcje która by w miare dorównała poprzedniej). Jak się okazało nie tylko dorównała ale ją dość znacznie wyprzedziła. Może różnica nie jest tyle w zejściu i głośności ale na pewno w jakości. Bas jest niski, i szybki. Niby obudowa zamknięta powinna mieć lepszy impuls itp. ale w przypadku tego suba 18ms brzmi lepiej. Szybciej i bardziej szczegółowo. Zauważyłem jedną rzecz… …nie ma suba który nadaje się do każdej muzyki. Zawsze znajdzie się jakiś utwór, który będzie brzmiał gorzej. Na tej konstrukcji tych utworów jest bardzo mało.
Następna rzecz to głośnik. Jego budowa wskazuje ze ma on olbrzymie wychylenie. Jednak się okazało ze to wychylenie jest minimalne. Zawieszenie jest dość twarde a ruch membrany nawet przy ostrym basie mało zauważalny. W przypadku CW1002c podłączonego do wzmacniacza około 100W. głośnik ten warował jakby miał zaraz wylecieć przez okno. W przypadku GMS9250 bas jest taki sam a nawet lepszy a głośni stoi twardo w miejscu. Domyślam się ze ten wzmacniacz go bardzo dobrze kontroluje i te 120W spokojnie dla niego wystarcza.
Przy dużej głośności, mowie tu o głośności, przy której można jeszcze słuchać (bo nie należę do osób które uwielbiają jak im się wszystko dookoła trzęsie a wyznacznikiem dobrego basu jest szklanka latająca w szafce w kuchni) brak jakichkolwiek „pierdnięć” czy innych zonków. Nie mniej ten sub raczej nie nadaje się na urządzanie dyskotek w domu… …ale w KD potrafi zwalić z krzesła :)
A miłą chęcią bym go porównał do takiego ES250.. …głośnik droższy z większą mocą i SPL ale o podobnych upodobaniach do obudowy i podobnym f3/f6.
Kosztorys
Tego chyba nikt nie lubi :)
Konstrukcja na pewno nie dla osób które chcą zrobić suba za 300zł. Założenie było takie ze na ostatniej konstrukcji nie można za wiele oszczędzać. Pewnie wiele rzeczy można było zrobić inaczej, taniej… …ale może to z powodu mojego lenistwa albo podejścia ze lepiej wydać kilka złotych więcej niż później poprawiać, wyszło tak ja wyszło.
- głośnik GMS9250 198zł
- wzmacniacz MIVOC AM120 290zł
- płyty MDF wraz z docięciem (Castorama) 100zł
- fornir wiśnia (Allegro) 48zł
- kolce 4szt 16zł
- śruby mocujące głośnik i wzmacniacz wraz z rakami 10zł
- wskaźnik wysterowania (Allegro) 30zł
- BR 2sztuki 12zł
- ramka na głośnik 12zł
- klej „Moment”, „Distal”, „Wikol”, w sztyftach na gorąco 50zł
- lakier poszło około 1/4l 15zł
- pozostałe śruby 5zł
- pozostałe elementy elektroniczne, przewody 20zł
- wytłumienie (watolina 1mb) 6zł
- materiał na maskownice (Allegro) 12zł
- pozostałe około 30zł
RAZEM (około) 850zł
Nie liczyłem tutaj narzędzi, papieru ściernego, pędzli, kosztów przesyłki itp.
Ktoś może powiedzieć ze za taką kasę można by zrobić cos lepszego… …tylko czy na pewno? Niech najpierw posłucha tego suba :)
Zdjęcia gotowego suba













Pozdrawiam
Skomentuj