Założenia:
Po pierwsze, podobnie jak w przypadku subwoofera naXLSie, postanowiłem zrobić głośnik centralny taki żeby nie było potrzeby robić lepszego. Z subem się udało więc czemu nie z centralem? Po drugie, ważne było zgranie nowego centralnego z frontami którymi są prezentowane już na Forum klony Ostinato 2000 w obudowach monitorowych. Nie byłem ograniczony gabarytami obudowy więc nie siliłem się na małą konstrukcję, jedynie chciałem aby była ona w miarę jak najniższa. Centra akustyczne głośników postanowiłem zbliżyć jak najbardziej do siebie. Kolorystyka to jedyne słuszne w moim domu połaczenie barwy bukowego drewna i czerni głośników.
Przechodząc do meritum czyli głośników, w niskośrednim torze zastosowałem połaczone równolegle ekranowane magnetycznie 2 głośniki Vifa M13SG-09 8ohm użyte w jednym z projektów Vify, natomiast wysokotonowiec to klasyczna Vifa PL27-TG35-06 6ohm wykorzystana przeze mnie wcześniej w monitorach. Całe okablowanie poprowadziłem srebrnym Caliberem 1,5mm. Nieekranowana kopułka może dziwić ale śpieszę wyjaśnić, że central nie stoi przy telewizorze i nie ma możliwości oddziaływania na obraz.
Zwrotnica:
Część niskotonowa to zmodyfikowana kopia projektu Vify na tych samych niskośredniotonowcach natomiast część wysokotonowa – projekt podobny jak w Ostinato 2000. Wykorzystałem cewki powietrzne, rezystory metalizowane i kondensatory Jantzena. Obie części zwrotnicy odseparowane od siebie, umocowane na kawałkach plexi, lutowane bezpośrednio na pająka i okablowane również srebrnym Caliberem 1,5mm
Obudowa:
Wymiary SxWxG odpowiedno 520x150x310. Wykonana z MDFu o grubości 16mm, wewnętrznie wzmocniona pionową podpórką MDF oraz warstwami twardej 2,5mm maty bitumicznej. Ponadto lekko wygłuszona małymi płatami samoprzylepnej gąbki. Wewnętrzna objętość to 16 litrów. Jak we wszystkich moich konstrukcjach tak i ta obudowa jest tylko klejona a wewnętrzne krawędzie są zalewane. Do klejenia i zalewania zastosowałem wodoodporny klej Soudal 67A. Otwory pod głośniki, terminal i rurę bass reflex oraz podfrezowania pod głośniki wykonane zostały frezarką numeryczną po uprzednim ofornirowaniu ścian przedniej i tylnej. Terminal podwójny z możliwością bi-wiringu (dlatego odseparowane części zwrotnicy przygotowane do podwójnego zasilania), zworki wykonane z srebrnego Oehlbacha 2,5mm. Aczkolwiek nie spotkałem jeszcze amplitunera z możliwością podłaczenia centrala bi-wiringiem to kilka konstrukcji firmowych centrali taką opcję zasilania posiada więc…pewnie kiedyś takiego ampli spotkam. Rura bass reflex o średnicy 45mm i długości około 15cm stroi obudowę na mniej więcej 40Hz. Bass reflex jest wklejony natomiast terminal oraz głośniki przymocowane są do obudowy, co jest również już standardem w moich konstrukcjach, imbusowymi śrubami lakierowanymi na czarny mat. W tej konstrukcji za trzymanie wszystkiego w całości odpowiadają śruby M4 o długości 25mm wkręcane we wbite od wewnątrz nakrętki ząbkowe. Nakrętki są dodatkowo zalane żywicą UHU o podwyższonej wytrzymałości spoiny. Wykończenie obudowy to 0,8mm fornir bukowy klejony Momentem Henkela i lakierowany na półmat trzema warstwami akrylowego lakieru HartzLack. A na koniec znana już laserowo grawerowana tabliczka.
Jak to gra:
Jak rasowy centralny, czysto, klarownie i wyraźnie, dialogi są piekielnie dokładne i żywe, reszta sceny również. Testowo podpięty pod kanał główny świetnie sprawdza się w roli monitora. Nowego centrala porównałem z poprzednikiem, centralem na Teslach. Różnica powala na kolana. I nie chce podnieść. Z czystym sumieniem mogę napisać, że dobry centralny dopasowany do kolumn frontowych buduje fantastyczną scenę w filmach. Można to nazwać swoistą „ścianą dźwięku”. Nie dyskredytując innych centrali na przetwornikach Tesli, to jednak inna liga. Co najbardziej „rzuca się w uszy” to bas. Jest i to bardzo wyraźny. Obudowa bass reflex moim zdaniem to lepszy wybór dla kanału centralnego. Zachęcam do budowy.
Koszty:
Głośniki zamówione w Audiocomponents 500PLN
Części do zwrotnicy zamówione w Polinku 90PLN
Obudowa 35PLN
2 maty bitumiczne 16PLN
Lakier 30PLN
Kleje 30PLN
Kabel 10PLN
Terminal, rura, nakrętki i śruby plus fornir pozostały z zapasów z monitorów
Doliczając powyższe to razem około 750PLN
Czy drogo jak za jedną kolumnę centralną? Może, ale podejrzewam że głośnikami, jakością komponentów oraz wykonaniem i wykończeniam a przede wszystkim dźwiękiem bije fabryczne dwukrotnie droższe centrale.
To kilka zdjęć gotowego głośnika, cały proces budowy umieszczę w najbliższym czasie na mojej stronie.
Po pierwsze, podobnie jak w przypadku subwoofera naXLSie, postanowiłem zrobić głośnik centralny taki żeby nie było potrzeby robić lepszego. Z subem się udało więc czemu nie z centralem? Po drugie, ważne było zgranie nowego centralnego z frontami którymi są prezentowane już na Forum klony Ostinato 2000 w obudowach monitorowych. Nie byłem ograniczony gabarytami obudowy więc nie siliłem się na małą konstrukcję, jedynie chciałem aby była ona w miarę jak najniższa. Centra akustyczne głośników postanowiłem zbliżyć jak najbardziej do siebie. Kolorystyka to jedyne słuszne w moim domu połaczenie barwy bukowego drewna i czerni głośników.
Przechodząc do meritum czyli głośników, w niskośrednim torze zastosowałem połaczone równolegle ekranowane magnetycznie 2 głośniki Vifa M13SG-09 8ohm użyte w jednym z projektów Vify, natomiast wysokotonowiec to klasyczna Vifa PL27-TG35-06 6ohm wykorzystana przeze mnie wcześniej w monitorach. Całe okablowanie poprowadziłem srebrnym Caliberem 1,5mm. Nieekranowana kopułka może dziwić ale śpieszę wyjaśnić, że central nie stoi przy telewizorze i nie ma możliwości oddziaływania na obraz.
Zwrotnica:
Część niskotonowa to zmodyfikowana kopia projektu Vify na tych samych niskośredniotonowcach natomiast część wysokotonowa – projekt podobny jak w Ostinato 2000. Wykorzystałem cewki powietrzne, rezystory metalizowane i kondensatory Jantzena. Obie części zwrotnicy odseparowane od siebie, umocowane na kawałkach plexi, lutowane bezpośrednio na pająka i okablowane również srebrnym Caliberem 1,5mm
Obudowa:
Wymiary SxWxG odpowiedno 520x150x310. Wykonana z MDFu o grubości 16mm, wewnętrznie wzmocniona pionową podpórką MDF oraz warstwami twardej 2,5mm maty bitumicznej. Ponadto lekko wygłuszona małymi płatami samoprzylepnej gąbki. Wewnętrzna objętość to 16 litrów. Jak we wszystkich moich konstrukcjach tak i ta obudowa jest tylko klejona a wewnętrzne krawędzie są zalewane. Do klejenia i zalewania zastosowałem wodoodporny klej Soudal 67A. Otwory pod głośniki, terminal i rurę bass reflex oraz podfrezowania pod głośniki wykonane zostały frezarką numeryczną po uprzednim ofornirowaniu ścian przedniej i tylnej. Terminal podwójny z możliwością bi-wiringu (dlatego odseparowane części zwrotnicy przygotowane do podwójnego zasilania), zworki wykonane z srebrnego Oehlbacha 2,5mm. Aczkolwiek nie spotkałem jeszcze amplitunera z możliwością podłaczenia centrala bi-wiringiem to kilka konstrukcji firmowych centrali taką opcję zasilania posiada więc…pewnie kiedyś takiego ampli spotkam. Rura bass reflex o średnicy 45mm i długości około 15cm stroi obudowę na mniej więcej 40Hz. Bass reflex jest wklejony natomiast terminal oraz głośniki przymocowane są do obudowy, co jest również już standardem w moich konstrukcjach, imbusowymi śrubami lakierowanymi na czarny mat. W tej konstrukcji za trzymanie wszystkiego w całości odpowiadają śruby M4 o długości 25mm wkręcane we wbite od wewnątrz nakrętki ząbkowe. Nakrętki są dodatkowo zalane żywicą UHU o podwyższonej wytrzymałości spoiny. Wykończenie obudowy to 0,8mm fornir bukowy klejony Momentem Henkela i lakierowany na półmat trzema warstwami akrylowego lakieru HartzLack. A na koniec znana już laserowo grawerowana tabliczka.
Jak to gra:
Jak rasowy centralny, czysto, klarownie i wyraźnie, dialogi są piekielnie dokładne i żywe, reszta sceny również. Testowo podpięty pod kanał główny świetnie sprawdza się w roli monitora. Nowego centrala porównałem z poprzednikiem, centralem na Teslach. Różnica powala na kolana. I nie chce podnieść. Z czystym sumieniem mogę napisać, że dobry centralny dopasowany do kolumn frontowych buduje fantastyczną scenę w filmach. Można to nazwać swoistą „ścianą dźwięku”. Nie dyskredytując innych centrali na przetwornikach Tesli, to jednak inna liga. Co najbardziej „rzuca się w uszy” to bas. Jest i to bardzo wyraźny. Obudowa bass reflex moim zdaniem to lepszy wybór dla kanału centralnego. Zachęcam do budowy.
Koszty:
Głośniki zamówione w Audiocomponents 500PLN
Części do zwrotnicy zamówione w Polinku 90PLN
Obudowa 35PLN
2 maty bitumiczne 16PLN
Lakier 30PLN
Kleje 30PLN
Kabel 10PLN
Terminal, rura, nakrętki i śruby plus fornir pozostały z zapasów z monitorów
Doliczając powyższe to razem około 750PLN
Czy drogo jak za jedną kolumnę centralną? Może, ale podejrzewam że głośnikami, jakością komponentów oraz wykonaniem i wykończeniam a przede wszystkim dźwiękiem bije fabryczne dwukrotnie droższe centrale.
To kilka zdjęć gotowego głośnika, cały proces budowy umieszczę w najbliższym czasie na mojej stronie.







Skomentuj