Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Mój JIG dla ARTA

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Mój JIG dla ARTA

    Zmontowałem sobie JIG pomiarowy do ARTA, Trochę przerobiłem oryginalne choć tak naprawdę nie za wiele.

    Dodałem rezystor testowy 10 Ohm na przełączniku tak by sprawdzić czy na pewno poprawnie mierze Impedancje no i przydało się to od samego początku.
    Potrzebne są dwa przełączniki jeden z 6 i jeden z 9 pinami
    Dodałem też mały wzmacniacz w klasie D niestety na ten moment nie mam pewności czy nie robi on jakiegoś problemu jeśli chodzi o podłączenie kanału referencyjnego (Na oryginalnym schemacie z stron ARTA sygnał wejściowy i wyjściowy wzmacniacza jest podłączony do masy a w moim wzmacniaczu klasy D nie ma takiej możliwości bo zabezpieczenie wzmacniacza go włącza.) ... choć jeśli podłączyłem jego wyjście na wejście mikrofonu i w ARTA przeprowadziłem pomiar odpowiedzi częstotliwościowej to sygnał który zaobserwowałem na wykresie zamienił się na piękną linie prostą więc prawdopodobnie wszystko w porządku. (ale tu liczę na podpowiedz kogoś kto zna temat dogłębnie)

    Sam pomiar impedancji robiłem zgodnie z instrukcją http://midwestaudio.club/resources/easyzma/ która prowadzi na początku krok po kroku.

    Czy ma może ktoś instrukcje w tym stylu dla pomiaru przenoszenia częstotliwości tak by potem wszystko spiąć podczas budowy zwrotnicy?

    Last edited by MarekMitonski; 27.02.2023, 08:58.

    #2
    A to po to był Ci ten rezystor. Ale wiesz, że mogłeś go podłączyć na zewnątrz w zwykłym pomiarze zamiast głośnika.
    Ogólnie małe zainteresowanie forum jest. Jedni już to przerobili i nie zamierzaja do tego wracać, innych w ogóle to nie interesuje.

    A co do pomiarów mikrofonem - chyba musisz sam do tego dojść.Opracować własną technikę, która przyniesie powtarzalne rezultaty. Bo to czy pomiary będą pokazywały obiektywną prawdę jest mocno dyskusyjne. Żeby zbliżyć się do tego to jeszcze długa droga.

    Proponuję zrobić na początek taki eksperyment. Uruchom powiedzmy ten Rdnet i zmierz pasmo przenoszenia gdy kolumna umieszczona jest na leżąco na ziemi, a mikrofon kilka(naście) cm nad ziemią i z 30 cm od głośnika. Zapisz pomiar. Następnie umieść kolumnę normalnie i odsuń mikrofon na większą odległość. Porównaj pomiary
    Powinieneś dostrzec, że pojawiły się góry i doliny, zwłaszcza w zakresie basu. Będziesz świadomy tego co robią odbicia.
    Last edited by Granat; 27.02.2023, 09:57.

    Skomentuj


      #3
      Co do tych odbić to urodził mi się taki pomysł.
      Pomiar wykonać na zewnątrz na trawniku bo pewnie on odbić nie robi wielkich, Samą kolumnę umieścić na krzesłach czy innych kobyłkach.
      Głośniki skierowane w niebo i mikrofon nad głośnikiem.
      Kwestia jak to co za plecami wpłynie na pomiary...

      Skomentuj


        #4
        Niejeden już wpadł na taki pomysł. To Ci nic nie da. Nie dla niskich tonów. Zastanów się jaką długość fali mają odtwarzane przez kolumnę częstotliwości i porównaj je z wielkością obudowy.
        Niskie tony bez trudu opłyną kolumnę, odbiją się od trawnika i trafią z powrotem do mikrofonu.
        Im dalej od trawnika tym lepiej, im bliżej mikrofon źródła tym lepiej. Ale nie możesz przesadzić z tym drugim, bo pojawią się inne problemy. Np. znacząco zwiększą się różnice czasu dotarcia między jednym a drugim głośnikiem, czego przy normalnym odsłuchu nie będzie. No i nie zmierzysz wpływu kształtu obudowy, jeśli będziesz mierzył tuż przy membranie.

        Dlatego proponuję Ci eksperymenty z pomiarami, zamiast teoretyzowania. Przynajmniej będziesz wiedział jak to w praktyce wygląda.
        No i na konie chciałbym pochwalić za pomysły i samodzielne myślenie. To się wbrew pozorom rzadko zdarza :-)
        Last edited by Granat; 27.02.2023, 12:23.

        Skomentuj


          #5
          No tak to dość jasne :)
          Jeśli chodzi o te pomiary i schemat ich opracowania to bardziej zastanawia mnie ten schemat z wycinaniem odbić czyli by wszystko tak ustawić by pomiar impulsu by bardzo krótki,
          No i tak naprawdę co jest mi niezbędne dla budowy zwrotnicy i co załadować do programu Vituix CAD dla wersji podstawowej a co potem dodawać jeśli chodzi o pomiary...

          Skomentuj


            #6
            Proponuję zacząć od spraw fizycznych, a do obróbki pomiarów, bramkowania itd, wrócić trochę później. Czyli ustawiasz tylko który kanał jest referencyjny, a który pomiarowy i mierzysz.
            Wysokie tony zmierzysz w miarę łatwo. Zwykle są mocno kierunkowe i dość łatwo je wytłumić. Im niżej tym trudniej. Pamiętaj, że nie musisz w 100% pozbywać się odbić ze wszystkich pomiarów. Ważne, żebyś wiedział, że one tam były. Poza tym, już 20dB odstępu sygnału podstawowego od odbitego daje nieregularności wykresu rzędu 2dB. Najgorzej jest z modami własnym pomieszczenia. Te są bardzo silne i mogą mocno zafałszować wyniki, choć w wąskim paśmie, więc też łatwo je zlokalizować.

            Na początek będziesz potrzebował wygenerować pliki frd i zma dla każdego głośnika z osobna. Ważne jest, żebyś nie ruszał mikrofonu, ani innych parametrów, między pomiarem jednego i drugiego głośnika. W pliku frd będzie zawarte wzajemne położenie głośników, faza.

            Skomentuj


              #7
              Pomiary robię dla kolumny dwudrożnej (Wysoko tonowy i nisko tonowy głośnik)

              - Mikrofon 1m metr od głośnika na wysokości głośnika wysokotonowego i pomiar
              - Potem bez zmian pomiar dla nisko tonowego
              - Na koniec dla obu głośników połączonych szeregowo
              - Gen na PN PINK
              - Pomiar w zakresie 10 do 20kHz
              - Oczyśćcie jak mówisz nie ruszam żadnych ustawia programu ani kary dźwiękowej między pomiarami (Tylko głośniki przepinam)

              W ARTA wybieram FR1 i klikam RECORD i czekam chwilkę aż AVG osiągnie np. 100 lub zmieniam na AVG na LINEAR i takie pomiary zapisuje, czy może jakoś inaczej.

              Zwracam uwagę oprócz wybrania karty dźwiękowej i sterowników na ASIO na to co zaznaczyłem i jadę z pomiarami?

              Skomentuj


                #8
                Obu szeregowo? W jakim celu?
                Akurat nie mierzę w Arta, więc nie podam jakiś konkretnych nastaw. Z grubsza wydaje się być ok. Pokaż wyniki.

                Skomentuj


                  #9
                  Dziś składaliśmy wzmacniacz. Muszę ogarnąć trochę kolumny przed przygotowaniem do malowania i będę robił pomiary.

                  Czym robisz pomiary ? REW czy jeszcze cos innego ? W czym potem przygotujesz zwrotnicę?

                  Skomentuj


                    #10
                    Wszystko co poprawnie, powtarzalnie zmierzy fazę będzie dobre. Symulować również możesz sobie w czym chcesz. To tylko matematyka. Ogarnij jakiejś pierwsze pomiary i zobaczymy.

                    Skomentuj


                      #11
                      D klasa to niezbyt szczęśliwy pomysł, począwszy od tego, że charakterystyka filtru wyjściowego zależy od impedancji obciążenia.

                      Skomentuj


                        #12
                        Ale wzmacniacz jest nie używany do pomiaru impedancji tylko do odpowiedzi częstotliwościowej... niestety nie do końca byłem świadomy tych problemów jak go kupowałem.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zrobiłem pomiary i załadowałem pliki do VituixCAD
                          Ale zrobiłem pomiary bez wytłumienia i chyba średnio to wyszło.
                          Mikrofon 1 metr od głośnika na wysokości głośnika wysokotonowego.

                          Gdzie widziałem że ktoś przesuwał te wykresy ale nie moge znalesc tego gdzie i po co... ??

                          Last edited by MarekMitonski; 06.03.2023, 05:34.

                          Skomentuj


                            #14
                            Trzeba w programie pomiarowym dodać opóźnienie wynikające z odległości mikrofonu od głośników, oraz samego toru audio. Żeby uzyskać tzw. fazę minimalną - wynikającą jedynie z zachowania głośników, a nie sumy wszystkich opóźnień. Tak oczywiście też nie jest źle, ale mało czytelnie. No i pojawiają się artefakty przy przejściu przez 180°. Niestety nie wiem gdzie to się robi w Arta. Może ktoś podpowie.

                            Ogólnie pomiar wygląda całkiem miarodajnie. Co masz na myśli pisząc o przesuwaniu wykresów?

                            Skomentuj


                              #15
                              Tak by fazę zrównać... Czy coś mylę.
                              Średnio mi się wydają bo niskie tony na nisko tonowym jakoś mocno opadają... i faktycznie tak jest że średnie tony przeginają jeśli chodzi o ilość dźwięku...

                              Inna sprawa że na próbę robiłem tylko po jednym pomiarze bez obracania co np. 5 stopni względem mikrofonu...

                              Skomentuj


                                #16
                                Tak ma być. Przy takim umiejscowieniu kolumny, podłogi i mikrofonu to normalne. To i tak jest niewielki spadek niskich tonów.
                                W pierwszej kolejności musisz usunąć opóźnienie, żeby pomiar go nie uwzględniał.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Czyli zaczytuje pliki i nic nie kombinuje z wykresami czy może coś kombinuje jeszcze?

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    To wszystko zależy co chcesz osiągnąć.
                                    Na pewno nie są to pomiary reprezentatywne, w pełni odzwierciedlające charakterystykę kolumn. Natomiast do zrobienia zwrotnicy nie potrzebujesz takich.
                                    W zasadzie do zaprojektowania zwrotnicy z podziałem w okolicach 2kHz takie pomiary już wystarczą. Te z ładniej zmierzoną fazą. Ale dobrze byłoby jeszcze powtórzyć pomiar z kilku różnych pozycji, a po zrobieniu zwrotnicy również pod kątem, żeby zobaczyć co się dzieje. Np. czym jest ten dołek przy 120Hz. Może to być wynikiem obudowy, a może odbiciem od podłogi. Pewnie jedno i drugie, pytanie w jakim stopniu. Tak samo jej wielokrotności, 240Hz itd.
                                    Do zrobienia dobrej zwrotnicy z podziałem na 2kHz nie musisz pozbywać się tych odbić, ale powinieneś wiedzieć czemu ten wykres tak wygląda.
                                    Last edited by Granat; 06.03.2023, 13:49.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Kurde chyba ten mój wzmacniacz daje klasy D daje po tyłku musze najpierw jego zmierzyć bo wydaje mi się że on tnie częstotliwości. Dziś podłączyliśmy kolumny do grundiga starego i zupełnie inaczej brzmią. Sporo sporo lepiej a na tym Klasy D brakuje wysokich i niskich

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Co myślicie ?

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X