Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

10 projektów na 10 lecie diyaudio - 10/10 Seas L22RN4XP + W15cy001 +Morel ST728 - projekt by Yoshi_80

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    10 projektów na 10 lecie diyaudio - 10/10 Seas L22RN4XP + W15cy001 +Morel ST728 - projekt by Yoshi_80

    10 lat diyaudio.pl, szmat czasu. Doskonała okazja aby w końcu wrzucić trochę projektów :) . Większość z nich nie była prezentowana na tym forum w formie gotowej konstrukcji wykonanej przez któregoś z forumowiczów. A jeżeli ktoś odnajdzie tam swój projekt który mu robiłem to chyba nie będzie miał za złe.
    W większości są to konstrukcje średniej półki cenowej, czyli najpopularniejszego obecnie zakresu cenowego, tak aby skorzystało jak najwięcej osób. Konstrukcje są na mniej popularnych obecnie głośnikach ale myślę, że warto sobie o nich przypomnieć. Bo nie tylko samym scanem czy seasem, tudzież morelem diyowiec żyje.

    Projekty są w zasadzie projektami zwrotnic, uwagi dotyczące obudowy wprowadzam w formie ogólnych wytycznych. Rysunków nie robiłem i nie będę robił bo szkoda mi na to czasu. Już chyba każdy umie korzystać z WinISD i sobie poradzi a jak nie to mamy tutoriale.


    Cz.10 Seas L22RN4XP + W15cy001 +Morel ST728 czyli moje własne kolumny BLACK r3 :)

    Kolumny powstały 3 lata temu i były przedstawione oraz częściowo opisane w tym wątku http://diyaudio.pl/showthread.php/18981-BLACK-r3 , teraz chciałbym się podzielić szczegółami konstrukcyjnymi . Ich budowa zajęła mi około pół roku. Fakt nie śpieszyłem się, ale pracy było bardzo dużo bo bryła kolumny była wymagająca.
    Dodatkowo prace nad zwrotnicą również trwały dość długo. Głośniki na których miałem okazję budować ten zestaw były dla mnie nowe, a każdego nowego głośnika najpierw trzeba się nauczyć i go zrozumieć a to trwa. Zresztą robiłem dla siebie,nikt mnie nie poganiał, a kolumny miały grać bez pudła.

    Obudowa
    Projekt wizualny był inspirowany avalonami isis. Tylko tamte to są duże, ociężały grzmoty. Ja postawiłem na wersję light tego designu. Myślę, że wyszło całkiem fajnie.
    Całość konstrukcji została wykonana z 18mm MDFu, na froncie oraz dolnej ściance na której umieszczony jest bas reflex dałem podwójną płytę. Całość łączona klejem poliuretanowymi i wkrętami. Na wierzch nie stosowałem popularnej metody pokrywania HDFem w celu uniknięcia klawiszowania, fornir przykleiłem bezpośrednio na MDF. Obudowy były dobrze wysezonowane i obecnie, 2,5 roku od ukończenia, problem klawiszowania wciąż się nie ujawnił.

    Obudowa ma konstrukcję modułową, podzielona jest na segment basowy oraz nakładany średio-wysoko tonowy.
    Segment basowy posiada dwie wręgi wzmacniające oraz górną ściankę obniżoną o około 8 cm tak aby tworzyła ona komorę dla zwrotnicy. Tych elementów konstrukcyjnych nie ma na rysunku, gdyż powstawały na bieżąco w trakcie budowy. Jak odnajdę dokumentację zdjęciową to uzupełnię opis.
    Jak wspomniałem tunel bas refelx umieszczony jest na dolnej ściance i stroi obudowę o objętości 34L na częstotliwość 28Hz. Wykonałem go ekonomicznie, z szarej rury odpływowej 3 cale o długości 28cm. Wytłumienie segmentu basowego to 1cm filc na wszystkich ściankach.

    Nakładany moduł średnio-wysoko tonowy stoi na kolcach na ukrytej wewnątrz górnej ściance modułu basowego. Patent fajny w założeniach okazał się być bardzo trudny w realizacji gdyż trudno zrobić idealnie równo konstrukcję obudowy a ustawienie korekty długości 4 kolców, tak aby się nic nie bujało oraz była zachowana jak najmniejsza szczelina między modułami, to była istna kombinacja alpejska. Męczyłem się z tym całe popołudnie nim ustaliłem długości kolców i mogłem wkleić na stałe krążki na których stały.
    Nadstawki zostały wytłumione warstwą masy bitumicznej, tzw "baranka", który wylewałem codziennie na 1 ściankę i pozostawiałem do wyschnięcia. Niestety trwało to dość długo bo przesadziłem z warstwą i baranek sechł dobre 2 tygodnie . Na masę poszła wykładka z 1cm filcu na wszystkich ściankach, prócz przedniej gdyż ciążko by było coś tam jeszcze umieścić, a na koniec kawałek wełny owczej (1/4 opakowania wełny od visatona).
    Objętość modułu jest mi nieznana ze względu na nietypowy kształt oraz wylanego baranka. Ale będzie to około 5L.
    Głośnik wysoko tonowy ma stworzona swoja osobną, niewielką komorę. Pod kosz głośnika zastosowałem miękką mikrogumę o grubosci około 2mm. Do tego celu akurat nadała się idealnie jakaś podkładka pod myszkę.




    W trakcie prac nad prototypem wyszło, że pozytywny wpływ mają niewielkie zaokrąglenia krawędzi między ścięciami a frontem. Poprawiało to odrobinę ch-ki głośników. Promień zaokrąglenia to około 5mm, przy okazji łatwiej było nałożyć jeden płat forniru na przednią ściankę zamiast dzielić to na części.

    Dość sporo czasu zajęło mi wymyślenie cokołu który jednocześnie dawałby odpowiednią separację ujścia bas refelxu od podłogi a jednocześnie nie wyglądał pokracznie. Zdecydowałem się zrobić go z 3 elementów które wypełnią przestrzeń. Elementy są co raz mniejsze, całość jest jakby cieniowana co nadaje lekkości konstrukcji i pewnej perspektywy. Elementy wykonałem z blachy konstrukcyjnej 3mm, cięte laserem. Połączone są między sobą za pomocą śrub imbusowych z zaostrzonym końcem (można takie śruby gotowe kupić) oraz gwintowanych tulejek, które musiały być dotoczone na odpowiedni wymiar. Wszystkie części pokryte farbą proszkową o drobnej strukturze. W momencie debiutu kolumn na forum cokoły nie były gotowe, od jakiegoś czasu już są :)




    Górny, największy element cokołu:


    Kolejne, mniejsze, elementy zostały wykonane przez zdjęcie 2,5mm po obwodzie. Czyli środkowy po obwodzie 2,5mm względem górnego, dolny kolejne 2,5mm względem środkowego.
    Chwilowo nie mogę znaleźć rysunków DWG, ale na pewno gdzieś je mam.

    Zwrotnica



    Zwrotnica ustala podziały pasma na częstotliwościach 230Hz i 2,5khz. Jak widać zwrotnica jest dość skomplikowana i dziwnie połączona co wymaga kilku słów komentarza. Tweeter, klasycznie 2 rząd, bez szaleństw . Tor średniotonowy to również klasyka dla excela , czyli 3ci rząd z pułapką wycinającą rezonans skraju pasma. Dodana jest druga pułapka a raczej linearyzacja piku impedancji co poprawia skuteczność filtracji na dolnym podziale. Na wartość elementów tego korektora istotny wpływ ma objętość obudowy która definiuje położenie piku impedancji głośnika, należy na to zwrócić uwagę.
    Połączenie filtrów głośnika basowego i średnio tonowego jest dość dziwne ale po prostu jest to zwrotnicą szeregowa zastosowana własnie do dolnego podziału. Dlaczego tak ? Dawało mi to lepsze rezultaty wypełnienia pasma i zgrania fazowego, po prostu :).
    Jak ktoś przypuszczał, że jestem przeciwnikiem zwrotnic szeregowych to widzi, że mam ją u siebie. Po prostu jak można coś zastosować i daje to pożądany rezultat to stosuję a jak nie to nie, bez brnięcia w niepotrzebne ideologie.
    Na pewno trzeba zwrócić szczególną uwagę na połączenia bo łatwo się pomylić.

    Elementy bez szaleństw. Rezystory bezindukcyjne 5W 1% .
    Kondensatory, na tweeter zastosowałem czerwonego janzena, pozostałe foliowe to czarne cross capy, duże pojemności z elektrolitów. 168uF to 100+68 , 430uF to 330 + 100 .

    Cewki:
    1801 0.10 mH 0.230 Ohm dr-0.70
    1712 0.33 mH 0.194 Ohm dr-1.20
    1989 0.47 mH 0.360 Ohm dr-1.00
    1305 0.68 mH 0.330 Ohm dr-1.20
    5117 1.00 mH 0.095 Ohm dr-1.40
    5441 3.00 mH 0.169 Ohm dr-1.40
    5392 15.00 mH 2.600 Ohm dr-0.50

    Okablowanie płaskimi , zaplatanymi w jodełkę, kablami janzena o przekroju 1,5 oraz 2,5mm2 .

    Pomiary






    Tym projektem kończę akcję 10 projektów na 10 lecie diyaudio. Mam nadzieję, że komuś się to przyda oraz, że będzie to miało również jakiś walor edukacyjny. Wiele osób stawia pierwsze kroki w projektowaniu zwrotnic i nie wie co zrobić z głośnikiem X czy Y. Takie gotowe projekty są okazją aby podpatrzeć jak robią to inni i czegoś się nauczyć.

    #2
    Bardzo łagodnie wygląda moduł impedancji w sam raz do lampy
    Jaki masz wzmacniacz? Co dokładnie robi kondensator c2 ?

    Skomentuj


      #3
      Mój wzmacniacz do diy na końcówkach "leach amp" i do tego preamp na pga 2310.
      C2 i R2 lekko przygaszają najwyższy zakres wysokich tonów. C2 "załącza" rezystor R2 dopiero od pewnej częstotliwości. Układ taki można stosować w dość ograniczonym zakresie, dobry do drobnych korekcji. Akurat C2 i R2 dodałem już praktycznie na sam koniec dostrajania zwrotnicy, sporo czasu grało bez tego.

      Skomentuj


        #4
        przygaszales najwyższy zakres wysokich tonów w modelu?
        który jest znany z tego ze mu go brakuje :)
        Juz mi sie nie chce...

        Skomentuj


          #5
          Na końcu są pomiary i widać jak jest poprowadzona linia wysokich tonów :). Może Tobie brakuje, ale mi nie :)

          Skomentuj


            #6
            Choć zrobiłem już swoje kolumny ( SS18w 8531g00+ D3004/660000) to wielki ukłon i respekt dla Ciebie Yoshi, bo spędziłeś nad tymi projektami wiele czasu, a mimo to udostepniasz je za darmo. Jeszcze jedno - myślisz, że te kolumny zagrałyby wyraźnie lepiej od mojego zestawu na SS? Takie pytanie tylko teoretyczne :)

            Skomentuj


              #7
              Nie znam D3004 ale przypuszczam, że może grać na poziomie morela lub odrobinę lepiej , przynajmniej po doświadczeniach z R3004. Natomiast bas i średnie tony będą na pewno na korzyść mojej konstrukcji. Jak dotąd żaden scan nie zagrał lepiej na średnich od excela. Przynajmniej takie jest moje osobiste zdanie na ten temat. Co do basu to sprawa tym bardziej oczywista, 18cm nie ma szans w starciu z 22cm. A seas L22 pomimo, że budżetowy, to i tak bardzo ładnie tym basem gra.

              Skomentuj


                #8
                Co 3 drogi, to 3 drogi...

                Skomentuj


                  #9
                  hm hm a yoshi powiedz cos o samej obudowie wewnatrz o wzmocnieniach sciankach,czy wystarczy klasyczna buda z podstawowymi podporami??,szukalem wlasnie projektu na takich glosniczkach szkoda ze na basie jest pritige a nie excel no ale mysle ze tez daje rade:)

                  - - - - - aktualizacja - - - - -

                  masz moze projekt jakies obudpwy takiej klasycznej co by sie nadala do tego projektu??

                  Skomentuj


                    #10
                    Czy układ C2+R2 można stosować również do innych głośników wysokotonowych? Albo inaczej, domyślam się że tak, tylko od czego będzie zależała siła działania/tłumienia takiego układu? Od impedancji kopułki?
                    Last edited by kaka22; 14.07.2014, 16:13.

                    Skomentuj


                      #11
                      Nie na temat...
                      Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                      Na wierzch nie stosowałem popularnej metody pokrywania HDFem w celu uniknięcia klawiszowania, fornir przykleiłem bezpośrednio na MDF. Obudowy były dobrze wysezonowane i obecnie, 2,5 roku od ukończenia, problem klawiszowania wciąż się nie ujawnił.
                      Kolejny raz potwierdza sie, ze tajemnicze "klawiszowanie" to efekt wymyslony na potrzeby usprawiedliwienie wlasnych niedokladnosci w wykonaniu obudowy. Oklejanie HDFem to jeden z bardziej bezsensownych pomyslow jaki propaguje sie uporczywie na diyaudio (jak nie rowno zlozy sie HDF to skonczy sie dokladnie tak samo jak przy nie rowno zlozonym MDFie czyli oslawionym "klawiszem"). Lepiej przylozyc sie i dokladnie wykonac budy niz tracic czas i pieniadze na HDF i zabawy z nim.

                      Yoshi: Gratki za pomysl i wykonanie !
                      Last edited by Q; 14.07.2014, 21:47.

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez kaman777 Zobacz posta
                        hm hm a yoshi powiedz cos o samej obudowie wewnatrz o wzmocnieniach sciankach,czy wystarczy klasyczna buda z podstawowymi podporami??
                        Postaram się wieczorkiem wrzucić zdjęcie. Generalnie wzmocnienia są dwa. Mniej więcej w połowie obudowy, może trochę poniżej , jest poziomy wieniec wzmacniający. Drugie wzmocnienie znajduje się w bezpośrednio za głośnikiem, pionowo umieszczona ścianka w połowie głębokości obudowy, o wysokości około 15cm , ścianka ma otwornicą zrobioną perforację.


                        Zamieszczone przez kaman777 Zobacz posta
                        masz moze projekt jakies obudpwy takiej klasycznej co by sie nadala do tego projektu??
                        Nie mam. Obudowę można uprościć byleby zachować zależność położenia głośnika basowego względem sekcji średnio-wysoko tonowej. Można zrobić np coś w stylu kopii wilsonów tak jak teraz robi to Marian . Na pewno obudowa będzie dużo prostsza w budowie.


                        Zamieszczone przez kaka22 Zobacz posta
                        Czy układ C2+R2 można stosować również do innych głośników wysokotonowych? Albo inaczej, domyślam się że tak, tylko od czego będzie zależała siła działania/tłumienia takiego układu? Od impedancji kopułki?
                        Można. Zasada działania jest dość prosta. Wystarczy zrozumiec jaka funkcję pełni kondensator w tym układzie. Na początek wywalamy układ R2 C2 i co mamy ? Zwykłe tłumienie jednym rezystorem. Teraz dodajemy R2 , co mamy ? L-pad czyli nadal klasyka, tłumienie kopułki tylko w inny sposób. Teraz dodajemy C2 i co mamy ? Mamy układ L-pada który uruchamia się przy pewnej częstotliwości (kondensator zaczyna przepuszczać). Czyli poniżej częstotliwości przepuszczania kondensatora C2 (jego impedancja jest na tyle duża, że pomijamy to co przez niego przechodzi) mamy tłumienie 1 rezystorem szeregowym, następnie idąc z częstotliwością kondensator C2 zaczyna przepuszczać i stopniowo dołącza rezystor R2 do układu.
                        Wnioski są dwa, skuteczność działania zależy od rezystora R2, częstotliwość od kiedy to zacznie działać od pojemności C2. Wartości elementów nalezy dobrać eksperymentalnie


                        Zamieszczone przez Q Zobacz posta
                        Kolejny raz potwierdza sie, ze tajemnicze "klawiszowanie" to efekt wymyslony na potrzeby usprawiedliwienie wlasnych niedokladnosci w wykonaniu obudowy.
                        I tak i nie. Klawiszowanie jest faktem, kiedyś tego doświadczyłem, mimo, że obudowa była wykonana naprawdę dokładnie. Wszystko opiera się na czasie. Jeżeli mamy czas i można sobie wysezonować obudowę tak aby miała czas się ułożyć, nabrać optymalnej wilgotności, popracować to nie ma problemów z klawiszowaniem. Po oszlifowaniu wysezonowanej obudowy ona taka już po prostu pozostanie. A jak się robi obudowy na hura, dzisiaj tniemy płytę, jutro sklejamy a pojutrze nakładamy fornir to klawiszowanie jest niemal pewne. Dajmy materiałowi czas.

                        Skomentuj


                          #13
                          Nie na temat...
                          Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                          I tak i nie. Klawiszowanie jest faktem, kiedyś tego doświadczyłem, mimo, że obudowa była wykonana naprawdę dokładnie. Wszystko opiera się na czasie. Jeżeli mamy czas i można sobie wysezonować obudowę tak aby miała czas się ułożyć, nabrać optymalnej wilgotności, popracować to nie ma problemów z klawiszowaniem. Po oszlifowaniu wysezonowanej obudowy ona taka już po prostu pozostanie. A jak się robi obudowy na hura, dzisiaj tniemy płytę, jutro sklejamy a pojutrze nakładamy fornir to klawiszowanie jest niemal pewne. Dajmy materiałowi czas.
                          I tak i nie.
                          Najwyrazniej wiele zalezy od samego dostawcy materialu (warunkow magazynowania). Ja "sezonuje" obudowy wylacznie gdy maja byc wykonczone w lakierze. Przed fornirem nigdy nie sezonowalem i jakos nigdy nie doswiadczylem owego efektu... moze mialem szczescie, ale...
                          ... przeciez HDF to nie szklo ktore nie chlonie wilgoci - wiec nadal twierdze, ze okladnie HDFem to poroniony pomysl - juz lepiej po prostu zaimpregnowac bude zeby ustabilizowac ja pod katem wilgotnosci wewn. materialu co zreszta nie bez kozery czyni sie przed nakladaniem powlok lakierniczych.
                          Last edited by Q; 15.07.2014, 09:27.

                          Skomentuj


                            #14
                            Nie na temat...
                            Co proponujesz jako impregnat?
                            Juz mi sie nie chce...

                            Skomentuj


                              #15
                              Nie na temat...
                              Najtaniej jak sie da: bezbarwny lakier nitrocelulozowy (niewatpliwa zaleta to szybkosc wysychania, niewatpliwa wada to smrod i szkodliwosc dla drog oddechowych). Ja nakladam dwie cenkie warstwy (druga warstwa po doschnieciu pierwszej) bez zbednego pitolenia - pedzlem (byle dokladnie) :)
                              Last edited by Q; 15.07.2014, 09:34.

                              Skomentuj


                                #16
                                Nie na temat...
                                Zamieszczone przez Q Zobacz posta
                                przeciez HDF to nie szklo ktore nie chlonie wilgoci
                                Pewnie chłonie tak samo i efekt jest identyczny jak na zwykłej płycie tylko klawiszowania na 3mm grubości HDF nie zauważysz a na 20mm płyty tak i stąd to się wzięło.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Nie na temat...
                                  Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                  efekt jest identyczny jak na zwykłej płycie tylko klawiszowania na 3mm grubości HDF nie zauważysz
                                  Mozliwe... ale to taki polsrodek moim zdaniem

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Nie na temat...
                                    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                    Wszystko opiera się na czasie. Jeżeli mamy czas i można sobie wysezonować obudowę tak aby miała czas się ułożyć, nabrać optymalnej wilgotności, popracować to nie ma problemów z klawiszowaniem. Po oszlifowaniu wysezonowanej obudowy ona taka już po prostu pozostanie. A jak się robi obudowy na hura, dzisiaj tniemy płytę, jutro sklejamy a pojutrze nakładamy fornir to klawiszowanie jest niemal pewne.
                                    Ja nie lubię robić "zwykłych" kolumn miesiącami, tygodniami, i tu właśnie HDF bardzo pomaga.
                                    Już nie wspomnę o dziurach po wkrętach przytrzymujących (których często używam aby przyśpieszyć pracę), bo nawet nie trzeba ich szpachlować, bo i tak HDF je zakryje i nie będzie po nich śladu (sprawdzone).

                                    Zamieszczone przez Q Zobacz posta
                                    Przed fornirem nigdy nie sezonowalem i jakos nigdy nie doswiadczylem owego efektu... moze mialem szczescie
                                    Mogło tak być.
                                    Ja robię w zimnym warsztacie, i gdy nie nakładałem HDF-u (a starałem się ładnie wyszpachlować), to i tak klawiszowanie wyszło gdy kolumny trafiły do ciepłego pokoju.
                                    Po zastosowaniu HDF-u problemu nie ma.

                                    Zamieszczone przez Q Zobacz posta
                                    przeciez HDF to nie szklo ktore nie chlonie wilgoci - wiec nadal twierdze, ze okladnie HDFem to poroniony pomysl
                                    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                    Pewnie chłonie tak samo i efekt jest identyczny jak na zwykłej płycie tylko klawiszowania na 3mm grubości HDF nie zauważysz a na 20mm płyty tak
                                    Otóż to :)
                                    Last edited by marian; 15.07.2014, 14:22.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Tak wygląda konstrukcja wewnętrzna modułu basowego

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Nie na temat...
                                        Zamieszczone przez Q Zobacz posta
                                        Kolejny raz potwierdza sie, ze tajemnicze "klawiszowanie" to efekt wymyslony na potrzeby usprawiedliwienie wlasnych niedokladnosci w wykonaniu obudowy. Oklejanie HDFem to jeden z bardziej bezsensownych pomyslow jaki propaguje sie uporczywie na diyaudio (jak nie rowno zlozy sie HDF to skonczy sie dokladnie tak samo jak przy nie rowno zlozonym MDFie czyli oslawionym "klawiszem"). Lepiej przylozyc sie i dokladnie wykonac budy niz tracic czas i pieniadze na HDF i zabawy z nim.
                                        Jak dla mnie, to mozesz robic obudowy z plyty osb zbijanych gwozdziami, ale nie pisz takich rzeczy na forum, bo jeszcze zupelnie poczatkujacy w to uwierza, a pozniej bedzie placz. W Avalon ( ktory byl tutaj inspiracja Yoshiego ) rowniez oklejaja obudowy HDF, mimo ze ich warsztat i mozliwosci wybiegaja daleko poza to, czym dysponuje przecietny diyowiec. Nigdy nie wiedzialem zadnej, profesjonalnie wykonanej obudowy, ktora bylaby robiona w sposob jaki opisujesz, choc z pewnoscia widzialem jeszcze malo...

                                        A co do samego sezonowania, to nawet nie ma sensu o tym pisac, bo jak ma byc porzadnie wykonane, to niestety sezonowanie jest podstawa. Zarowno sezonowanie duzych plyt, kolejno pocietych formatek, sklejonej obudowy, wyszlifowanej obudowy i dopiero po tym mozna przystapic do fornirowania. Pewnie, ze mozna zrobic wszystko w jeden dzien i to na klej kontaktowy, ale zgodnie ze sztuka stolarstwa to to nie bedzie.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X