10 lat diyaudio.pl, szmat czasu. Doskonała okazja aby w końcu wrzucić trochę projektów :) . Większość z nich nie była prezentowana na tym forum w formie gotowej konstrukcji wykonanej przez któregoś z forumowiczów. A jeżeli ktoś odnajdzie tam swój projekt który mu robiłem to chyba nie będzie miał za złe.
W większości są to konstrukcje średniej półki cenowej, czyli najpopularniejszego obecnie zakresu cenowego, tak aby skorzystało jak najwięcej osób. Konstrukcje są na mniej popularnych obecnie głośnikach ale myślę, że warto sobie o nich przypomnieć. Bo nie tylko samym scanem czy seasem, tudzież morelem diyowiec żyje.
Projekty są w zasadzie projektami zwrotnic, uwagi dotyczące obudowy wprowadzam w formie ogólnych wytycznych. Rysunków nie robiłem i nie będę robił bo szkoda mi na to czasu. Już chyba każdy umie korzystać z WinISD i sobie poradzi a jak nie to mamy tutoriale.
Cz.10 Seas L22RN4XP + W15cy001 +Morel ST728 czyli moje własne kolumny BLACK r3 :)
Kolumny powstały 3 lata temu i były przedstawione oraz częściowo opisane w tym wątku http://diyaudio.pl/showthread.php/18981-BLACK-r3 , teraz chciałbym się podzielić szczegółami konstrukcyjnymi . Ich budowa zajęła mi około pół roku. Fakt nie śpieszyłem się, ale pracy było bardzo dużo bo bryła kolumny była wymagająca.
Dodatkowo prace nad zwrotnicą również trwały dość długo. Głośniki na których miałem okazję budować ten zestaw były dla mnie nowe, a każdego nowego głośnika najpierw trzeba się nauczyć i go zrozumieć a to trwa. Zresztą robiłem dla siebie,nikt mnie nie poganiał, a kolumny miały grać bez pudła.
Obudowa
Projekt wizualny był inspirowany avalonami isis. Tylko tamte to są duże, ociężały grzmoty. Ja postawiłem na wersję light tego designu. Myślę, że wyszło całkiem fajnie.
Całość konstrukcji została wykonana z 18mm MDFu, na froncie oraz dolnej ściance na której umieszczony jest bas reflex dałem podwójną płytę. Całość łączona klejem poliuretanowymi i wkrętami. Na wierzch nie stosowałem popularnej metody pokrywania HDFem w celu uniknięcia klawiszowania, fornir przykleiłem bezpośrednio na MDF. Obudowy były dobrze wysezonowane i obecnie, 2,5 roku od ukończenia, problem klawiszowania wciąż się nie ujawnił.
Obudowa ma konstrukcję modułową, podzielona jest na segment basowy oraz nakładany średio-wysoko tonowy.
Segment basowy posiada dwie wręgi wzmacniające oraz górną ściankę obniżoną o około 8 cm tak aby tworzyła ona komorę dla zwrotnicy. Tych elementów konstrukcyjnych nie ma na rysunku, gdyż powstawały na bieżąco w trakcie budowy. Jak odnajdę dokumentację zdjęciową to uzupełnię opis.
Jak wspomniałem tunel bas refelx umieszczony jest na dolnej ściance i stroi obudowę o objętości 34L na częstotliwość 28Hz. Wykonałem go ekonomicznie, z szarej rury odpływowej 3 cale o długości 28cm. Wytłumienie segmentu basowego to 1cm filc na wszystkich ściankach.
Nakładany moduł średnio-wysoko tonowy stoi na kolcach na ukrytej wewnątrz górnej ściance modułu basowego. Patent fajny w założeniach okazał się być bardzo trudny w realizacji gdyż trudno zrobić idealnie równo konstrukcję obudowy a ustawienie korekty długości 4 kolców, tak aby się nic nie bujało oraz była zachowana jak najmniejsza szczelina między modułami, to była istna kombinacja alpejska. Męczyłem się z tym całe popołudnie nim ustaliłem długości kolców i mogłem wkleić na stałe krążki na których stały.
Nadstawki zostały wytłumione warstwą masy bitumicznej, tzw "baranka", który wylewałem codziennie na 1 ściankę i pozostawiałem do wyschnięcia. Niestety trwało to dość długo bo przesadziłem z warstwą i baranek sechł dobre 2 tygodnie
. Na masę poszła wykładka z 1cm filcu na wszystkich ściankach, prócz przedniej gdyż ciążko by było coś tam jeszcze umieścić, a na koniec kawałek wełny owczej (1/4 opakowania wełny od visatona).
Objętość modułu jest mi nieznana ze względu na nietypowy kształt oraz wylanego baranka. Ale będzie to około 5L.
Głośnik wysoko tonowy ma stworzona swoja osobną, niewielką komorę. Pod kosz głośnika zastosowałem miękką mikrogumę o grubosci około 2mm. Do tego celu akurat nadała się idealnie jakaś podkładka pod myszkę.


W trakcie prac nad prototypem wyszło, że pozytywny wpływ mają niewielkie zaokrąglenia krawędzi między ścięciami a frontem. Poprawiało to odrobinę ch-ki głośników. Promień zaokrąglenia to około 5mm, przy okazji łatwiej było nałożyć jeden płat forniru na przednią ściankę zamiast dzielić to na części.
Dość sporo czasu zajęło mi wymyślenie cokołu który jednocześnie dawałby odpowiednią separację ujścia bas refelxu od podłogi a jednocześnie nie wyglądał pokracznie. Zdecydowałem się zrobić go z 3 elementów które wypełnią przestrzeń. Elementy są co raz mniejsze, całość jest jakby cieniowana co nadaje lekkości konstrukcji i pewnej perspektywy. Elementy wykonałem z blachy konstrukcyjnej 3mm, cięte laserem. Połączone są między sobą za pomocą śrub imbusowych z zaostrzonym końcem (można takie śruby gotowe kupić) oraz gwintowanych tulejek, które musiały być dotoczone na odpowiedni wymiar. Wszystkie części pokryte farbą proszkową o drobnej strukturze. W momencie debiutu kolumn na forum cokoły nie były gotowe, od jakiegoś czasu już są :)


Górny, największy element cokołu:

Kolejne, mniejsze, elementy zostały wykonane przez zdjęcie 2,5mm po obwodzie. Czyli środkowy po obwodzie 2,5mm względem górnego, dolny kolejne 2,5mm względem środkowego.
Chwilowo nie mogę znaleźć rysunków DWG, ale na pewno gdzieś je mam.
Zwrotnica

Zwrotnica ustala podziały pasma na częstotliwościach 230Hz i 2,5khz. Jak widać zwrotnica jest dość skomplikowana i dziwnie połączona co wymaga kilku słów komentarza. Tweeter, klasycznie 2 rząd, bez szaleństw . Tor średniotonowy to również klasyka dla excela , czyli 3ci rząd z pułapką wycinającą rezonans skraju pasma. Dodana jest druga pułapka a raczej linearyzacja piku impedancji co poprawia skuteczność filtracji na dolnym podziale. Na wartość elementów tego korektora istotny wpływ ma objętość obudowy która definiuje położenie piku impedancji głośnika, należy na to zwrócić uwagę.
Połączenie filtrów głośnika basowego i średnio tonowego jest dość dziwne ale po prostu jest to zwrotnicą szeregowa zastosowana własnie do dolnego podziału. Dlaczego tak ? Dawało mi to lepsze rezultaty wypełnienia pasma i zgrania fazowego, po prostu :).
Jak ktoś przypuszczał, że jestem przeciwnikiem zwrotnic szeregowych to widzi, że mam ją u siebie. Po prostu jak można coś zastosować i daje to pożądany rezultat to stosuję a jak nie to nie, bez brnięcia w niepotrzebne ideologie.
Na pewno trzeba zwrócić szczególną uwagę na połączenia bo łatwo się pomylić.
Elementy bez szaleństw. Rezystory bezindukcyjne 5W 1% .
Kondensatory, na tweeter zastosowałem czerwonego janzena, pozostałe foliowe to czarne cross capy, duże pojemności z elektrolitów. 168uF to 100+68 , 430uF to 330 + 100 .
Cewki:
1801 0.10 mH 0.230 Ohm dr-0.70
1712 0.33 mH 0.194 Ohm dr-1.20
1989 0.47 mH 0.360 Ohm dr-1.00
1305 0.68 mH 0.330 Ohm dr-1.20
5117 1.00 mH 0.095 Ohm dr-1.40
5441 3.00 mH 0.169 Ohm dr-1.40
5392 15.00 mH 2.600 Ohm dr-0.50
Okablowanie płaskimi , zaplatanymi w jodełkę, kablami janzena o przekroju 1,5 oraz 2,5mm2 .
Pomiary




Tym projektem kończę akcję 10 projektów na 10 lecie diyaudio. Mam nadzieję, że komuś się to przyda oraz, że będzie to miało również jakiś walor edukacyjny. Wiele osób stawia pierwsze kroki w projektowaniu zwrotnic i nie wie co zrobić z głośnikiem X czy Y. Takie gotowe projekty są okazją aby podpatrzeć jak robią to inni i czegoś się nauczyć.
W większości są to konstrukcje średniej półki cenowej, czyli najpopularniejszego obecnie zakresu cenowego, tak aby skorzystało jak najwięcej osób. Konstrukcje są na mniej popularnych obecnie głośnikach ale myślę, że warto sobie o nich przypomnieć. Bo nie tylko samym scanem czy seasem, tudzież morelem diyowiec żyje.
Projekty są w zasadzie projektami zwrotnic, uwagi dotyczące obudowy wprowadzam w formie ogólnych wytycznych. Rysunków nie robiłem i nie będę robił bo szkoda mi na to czasu. Już chyba każdy umie korzystać z WinISD i sobie poradzi a jak nie to mamy tutoriale.
Cz.10 Seas L22RN4XP + W15cy001 +Morel ST728 czyli moje własne kolumny BLACK r3 :)
Kolumny powstały 3 lata temu i były przedstawione oraz częściowo opisane w tym wątku http://diyaudio.pl/showthread.php/18981-BLACK-r3 , teraz chciałbym się podzielić szczegółami konstrukcyjnymi . Ich budowa zajęła mi około pół roku. Fakt nie śpieszyłem się, ale pracy było bardzo dużo bo bryła kolumny była wymagająca.

Obudowa
Projekt wizualny był inspirowany avalonami isis. Tylko tamte to są duże, ociężały grzmoty. Ja postawiłem na wersję light tego designu. Myślę, że wyszło całkiem fajnie.
Całość konstrukcji została wykonana z 18mm MDFu, na froncie oraz dolnej ściance na której umieszczony jest bas reflex dałem podwójną płytę. Całość łączona klejem poliuretanowymi i wkrętami. Na wierzch nie stosowałem popularnej metody pokrywania HDFem w celu uniknięcia klawiszowania, fornir przykleiłem bezpośrednio na MDF. Obudowy były dobrze wysezonowane i obecnie, 2,5 roku od ukończenia, problem klawiszowania wciąż się nie ujawnił.
Obudowa ma konstrukcję modułową, podzielona jest na segment basowy oraz nakładany średio-wysoko tonowy.
Segment basowy posiada dwie wręgi wzmacniające oraz górną ściankę obniżoną o około 8 cm tak aby tworzyła ona komorę dla zwrotnicy. Tych elementów konstrukcyjnych nie ma na rysunku, gdyż powstawały na bieżąco w trakcie budowy. Jak odnajdę dokumentację zdjęciową to uzupełnię opis.
Jak wspomniałem tunel bas refelx umieszczony jest na dolnej ściance i stroi obudowę o objętości 34L na częstotliwość 28Hz. Wykonałem go ekonomicznie, z szarej rury odpływowej 3 cale o długości 28cm. Wytłumienie segmentu basowego to 1cm filc na wszystkich ściankach.
Nakładany moduł średnio-wysoko tonowy stoi na kolcach na ukrytej wewnątrz górnej ściance modułu basowego. Patent fajny w założeniach okazał się być bardzo trudny w realizacji gdyż trudno zrobić idealnie równo konstrukcję obudowy a ustawienie korekty długości 4 kolców, tak aby się nic nie bujało oraz była zachowana jak najmniejsza szczelina między modułami, to była istna kombinacja alpejska. Męczyłem się z tym całe popołudnie nim ustaliłem długości kolców i mogłem wkleić na stałe krążki na których stały.
Nadstawki zostały wytłumione warstwą masy bitumicznej, tzw "baranka", który wylewałem codziennie na 1 ściankę i pozostawiałem do wyschnięcia. Niestety trwało to dość długo bo przesadziłem z warstwą i baranek sechł dobre 2 tygodnie

Objętość modułu jest mi nieznana ze względu na nietypowy kształt oraz wylanego baranka. Ale będzie to około 5L.
Głośnik wysoko tonowy ma stworzona swoja osobną, niewielką komorę. Pod kosz głośnika zastosowałem miękką mikrogumę o grubosci około 2mm. Do tego celu akurat nadała się idealnie jakaś podkładka pod myszkę.


W trakcie prac nad prototypem wyszło, że pozytywny wpływ mają niewielkie zaokrąglenia krawędzi między ścięciami a frontem. Poprawiało to odrobinę ch-ki głośników. Promień zaokrąglenia to około 5mm, przy okazji łatwiej było nałożyć jeden płat forniru na przednią ściankę zamiast dzielić to na części.
Dość sporo czasu zajęło mi wymyślenie cokołu który jednocześnie dawałby odpowiednią separację ujścia bas refelxu od podłogi a jednocześnie nie wyglądał pokracznie. Zdecydowałem się zrobić go z 3 elementów które wypełnią przestrzeń. Elementy są co raz mniejsze, całość jest jakby cieniowana co nadaje lekkości konstrukcji i pewnej perspektywy. Elementy wykonałem z blachy konstrukcyjnej 3mm, cięte laserem. Połączone są między sobą za pomocą śrub imbusowych z zaostrzonym końcem (można takie śruby gotowe kupić) oraz gwintowanych tulejek, które musiały być dotoczone na odpowiedni wymiar. Wszystkie części pokryte farbą proszkową o drobnej strukturze. W momencie debiutu kolumn na forum cokoły nie były gotowe, od jakiegoś czasu już są :)


Górny, największy element cokołu:

Kolejne, mniejsze, elementy zostały wykonane przez zdjęcie 2,5mm po obwodzie. Czyli środkowy po obwodzie 2,5mm względem górnego, dolny kolejne 2,5mm względem środkowego.
Chwilowo nie mogę znaleźć rysunków DWG, ale na pewno gdzieś je mam.
Zwrotnica

Zwrotnica ustala podziały pasma na częstotliwościach 230Hz i 2,5khz. Jak widać zwrotnica jest dość skomplikowana i dziwnie połączona co wymaga kilku słów komentarza. Tweeter, klasycznie 2 rząd, bez szaleństw . Tor średniotonowy to również klasyka dla excela , czyli 3ci rząd z pułapką wycinającą rezonans skraju pasma. Dodana jest druga pułapka a raczej linearyzacja piku impedancji co poprawia skuteczność filtracji na dolnym podziale. Na wartość elementów tego korektora istotny wpływ ma objętość obudowy która definiuje położenie piku impedancji głośnika, należy na to zwrócić uwagę.
Połączenie filtrów głośnika basowego i średnio tonowego jest dość dziwne ale po prostu jest to zwrotnicą szeregowa zastosowana własnie do dolnego podziału. Dlaczego tak ? Dawało mi to lepsze rezultaty wypełnienia pasma i zgrania fazowego, po prostu :).
Jak ktoś przypuszczał, że jestem przeciwnikiem zwrotnic szeregowych to widzi, że mam ją u siebie. Po prostu jak można coś zastosować i daje to pożądany rezultat to stosuję a jak nie to nie, bez brnięcia w niepotrzebne ideologie.
Na pewno trzeba zwrócić szczególną uwagę na połączenia bo łatwo się pomylić.
Elementy bez szaleństw. Rezystory bezindukcyjne 5W 1% .
Kondensatory, na tweeter zastosowałem czerwonego janzena, pozostałe foliowe to czarne cross capy, duże pojemności z elektrolitów. 168uF to 100+68 , 430uF to 330 + 100 .
Cewki:
1801 0.10 mH 0.230 Ohm dr-0.70
1712 0.33 mH 0.194 Ohm dr-1.20
1989 0.47 mH 0.360 Ohm dr-1.00
1305 0.68 mH 0.330 Ohm dr-1.20
5117 1.00 mH 0.095 Ohm dr-1.40
5441 3.00 mH 0.169 Ohm dr-1.40
5392 15.00 mH 2.600 Ohm dr-0.50
Okablowanie płaskimi , zaplatanymi w jodełkę, kablami janzena o przekroju 1,5 oraz 2,5mm2 .
Pomiary




Tym projektem kończę akcję 10 projektów na 10 lecie diyaudio. Mam nadzieję, że komuś się to przyda oraz, że będzie to miało również jakiś walor edukacyjny. Wiele osób stawia pierwsze kroki w projektowaniu zwrotnic i nie wie co zrobić z głośnikiem X czy Y. Takie gotowe projekty są okazją aby podpatrzeć jak robią to inni i czegoś się nauczyć.
Skomentuj