4 projekty zwrotnic zrealizowane w jednej aplikacji z wykorzystaniem najpopularniejszych modeli głośników STX. Opis obudowy wspólny dla wszystkich 4 projektów.
*** Konfiguracja TW :
STX T.10.200.8.ALX lub PCX
STX W.18.200.8.MCX lub FGX
*** Konstrukcja obudowy BR:

Na środku :). Właściciel kolumn obiecał dorzucić więcej materiałów do wątku w terminie późniejszym
*** Wymiary obudowy, rozmieszczenie głośników, wytłumienie, okablowanie :

Materiał - MDF
wysokość - 45cm
szerokość - 21cm
głębokość - 26cm
litraż komory 16 litrów netto
Głośnik wysokotonowy 12mm przesunięty względem osi
10mm od górnej krawędzi
5mm pomiędzy głośnikami
Obudowa klasyczna prostopadłościenna z asymetrycznymi Fazami po bokach wysokotonowego
BR 50 / 185 od Jantzen Audio - Strojenie na 38Hz

Wytłumienie razem na parę kolumn:
- MATA BITUMICZNA STANDARD 50x50
- 1 ARKUSZ MATY FILCOWEJ AKUSTYCZNA PRASOWANA 10mm
- Wełna owcza naturalna czesanka - około 200-300g
kawałki maty bitumicznej 25 x 17,5 x 2 sztuki, 20 x 15 , 5 x 15 naklejone tak aby zostawić miejsce na zwrotnice


kawałki maty filcowej naklejone na maty bitumiczne 23 x 26 x 2 sztuki , 15 x 50 naklejone na długości 30cm pozostałe 20cm zakryje zwrotnice bez kleju.


wełna owcza około 150g rozmieszczona wokół BR ( rurki nie wylotu ) i za wysokotonowym obok zwrotnicy.

Tłumienie i strojenie zostało wykonane przed filtracją. Nie zalecam tłumienia obudowy na końcu po skończonej filtracji na słuch lub czuja. Tak jak to powtarzają w niektórych watkach forum. Może prowadzić to do kilku sporych błędów przy filtrowaniu. np. niewytłumiony pik rezonansu obudowy na charakterystykę będziemy mocno kompensować lub wycinać. Wszystko było by super jakby naszym założeniem było nietłumienie obudowy. Po wytłumieniu obudowy na końcu pik naturalnie nam zniknie a pułapka zamiast do wyrównać spowoduje zapadłość w pasmie.
Głośnik MCX niefiltrowany przed i po wytłumieniu obudowy
Głośnik MCX niefiltrowany. Odpowiedź FR oraz BR przed i po wytłumieniu.


CSD, TES i HD przed i po wytłumieniu obudowy.Głośnik MCX niefiltrowany.






Okablowanie kolumny to:
- JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 20 AWG
- JANTZEN AUDIO 715 OFC 2x1,5
*** Konfiguracja 1:
STX T.10.200.8.ALX
STX W.18.200.8.MCX
Punkt wyjścia

widać doskonale podniesione pasmo 600-900 które dodatkowo zostanie podbite przez działanie zbocza filtru górnozaworowego. W tym miejscu zostanie założona pułapka P22 aby wyrównać balans tonalny do poziomu niskiej średnicy i Basu. Pułapka w tym miejscu pomimo że bez niej również jest poprawnie według mnie jest niezbędna - nie brzmi to dobrze kiedy to pasmo się wybija. Dlatego tak ważne jest aby dobrze skalować pomiary. To że podział mamy na 2-3kHz nie oznacza ze pasma w konstrukcji 2 drożnej poniżej 1Khz już nie musimy mierzyć wiarygodnie. Cały balans tonalny będzie dla Nas wtedy niewiadomą i tą sporą górkę zostawimy myśląc że poniżej jest już równo w nią. W głośniku FGX problem jest 2 razy większy co będzie można zobaczyć poniżej.
*** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic

*** Lista zakupów - zwrotnice
R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 5,60 OHM 5W 1% KNP
C1 - MKP 400V 4,30uF CROSS CAP
C2 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
L1 - 000-1454 0,300mH 0,500Ω dr.0,63mm
L2 - 000-1467 1,200mH 0,550Ω dr.1,00mm
C3 - BIPOLARNY MDL 100V 4,7uF
CP - MKP 400V 0,33uF CROSS CAP
RP - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM
C11 - BIPOLARNY MDL 100V 5,6uF
L11 - 000-1488 0,180mH 0,382Ω dr.0,63mm
R11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,0 OHM
C22 - BIPOLARNY MDL 100V 39uF
L22 - 000-0853 1,200mH 1,18Ω dr.0,63mm
R22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 15 OHM
*** Pomiary gotowej konstrukcji
Całość

Pasmo przetwarzania łączone i nie łączone

Pasmo przetwarzania zaprezentowane zgodnie z normą IEC

CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3



Działanie pułapki 11 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


Działanie pułapki 22 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


Działanie pułapki PC i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


*** Konfiguracja 2:
STX T.10.200.8.PCX
STX W.18.200.8.MCX
... niedługo dopiszemy
*** Konfiguracja 3:
STX T.10.200.8.PCX
STX W.18.200.8.FGX
... niedługo dopiszemy
*** Konfiguracja 4:
STX T.10.200.8.ALX
STX W.18.200.8.FGX
... niedługo dopiszemy
*** Kilka uwag - więcej powinien napisać właściciel
Klasyczne monitory na bardzo popularnych, dobrych i tanich głośnikach. Świetne propozycje do zabawy i eksperymentowania.
Udało się stworzyć 4 bliźniacze projekty w jednej aplikacji i minimalnymi zmianami w zwrotnicach. Pozwoli to na bardzo szeroki wachlarz możliwości i zmian przy najniższym nakładzie finansowym.
Na głośnikach PCX , ALX , FGX, MCX można zobaczyć coraz więcej konstrukcji komercyjnych. Na pewno niektórych ciekawość zżera aby sprawdzić samemu ile dobrego możemy dostać w tak niskiej cenie. O brzmieniu nie będę pisał niech się wypowiadają przyszli właściciele. Obudowa prostopadłościenna najczęściej spotykana, najtańsza w wykonaniu i najłatwiejsza w wykonaniu ma swoje wady w postaci największej ilość śmieci wydobywających się z BR. O ile oddziaływanie rezonansów obudowy na membranę można skutecznie wytłumić dobrymi materiałami tłumiącymi to pozbycie się śmieci z BR bez nadmiernego osłabienie rezonatora jest czynnością karkołomną. W projekcie udało się sporo zdziałać ale nadal widać oddziaływanie na pasmo 600-800 oraz 1500Hz. Ale bez obaw o wiele większe babole można znaleźć w produktach komercyjnych :)
*** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***
*** Konfiguracja TW :
STX T.10.200.8.ALX lub PCX
STX W.18.200.8.MCX lub FGX
*** Konstrukcja obudowy BR:


Na środku :). Właściciel kolumn obiecał dorzucić więcej materiałów do wątku w terminie późniejszym
*** Wymiary obudowy, rozmieszczenie głośników, wytłumienie, okablowanie :

Materiał - MDF
wysokość - 45cm
szerokość - 21cm
głębokość - 26cm
litraż komory 16 litrów netto
Głośnik wysokotonowy 12mm przesunięty względem osi
10mm od górnej krawędzi
5mm pomiędzy głośnikami
Obudowa klasyczna prostopadłościenna z asymetrycznymi Fazami po bokach wysokotonowego
BR 50 / 185 od Jantzen Audio - Strojenie na 38Hz

Wytłumienie razem na parę kolumn:
- MATA BITUMICZNA STANDARD 50x50
- 1 ARKUSZ MATY FILCOWEJ AKUSTYCZNA PRASOWANA 10mm
- Wełna owcza naturalna czesanka - około 200-300g
kawałki maty bitumicznej 25 x 17,5 x 2 sztuki, 20 x 15 , 5 x 15 naklejone tak aby zostawić miejsce na zwrotnice


kawałki maty filcowej naklejone na maty bitumiczne 23 x 26 x 2 sztuki , 15 x 50 naklejone na długości 30cm pozostałe 20cm zakryje zwrotnice bez kleju.


wełna owcza około 150g rozmieszczona wokół BR ( rurki nie wylotu ) i za wysokotonowym obok zwrotnicy.

Tłumienie i strojenie zostało wykonane przed filtracją. Nie zalecam tłumienia obudowy na końcu po skończonej filtracji na słuch lub czuja. Tak jak to powtarzają w niektórych watkach forum. Może prowadzić to do kilku sporych błędów przy filtrowaniu. np. niewytłumiony pik rezonansu obudowy na charakterystykę będziemy mocno kompensować lub wycinać. Wszystko było by super jakby naszym założeniem było nietłumienie obudowy. Po wytłumieniu obudowy na końcu pik naturalnie nam zniknie a pułapka zamiast do wyrównać spowoduje zapadłość w pasmie.
Głośnik MCX niefiltrowany przed i po wytłumieniu obudowy
Głośnik MCX niefiltrowany. Odpowiedź FR oraz BR przed i po wytłumieniu.


CSD, TES i HD przed i po wytłumieniu obudowy.Głośnik MCX niefiltrowany.






Okablowanie kolumny to:
- JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 20 AWG
- JANTZEN AUDIO 715 OFC 2x1,5
*** Konfiguracja 1:
STX T.10.200.8.ALX
STX W.18.200.8.MCX
Punkt wyjścia

widać doskonale podniesione pasmo 600-900 które dodatkowo zostanie podbite przez działanie zbocza filtru górnozaworowego. W tym miejscu zostanie założona pułapka P22 aby wyrównać balans tonalny do poziomu niskiej średnicy i Basu. Pułapka w tym miejscu pomimo że bez niej również jest poprawnie według mnie jest niezbędna - nie brzmi to dobrze kiedy to pasmo się wybija. Dlatego tak ważne jest aby dobrze skalować pomiary. To że podział mamy na 2-3kHz nie oznacza ze pasma w konstrukcji 2 drożnej poniżej 1Khz już nie musimy mierzyć wiarygodnie. Cały balans tonalny będzie dla Nas wtedy niewiadomą i tą sporą górkę zostawimy myśląc że poniżej jest już równo w nią. W głośniku FGX problem jest 2 razy większy co będzie można zobaczyć poniżej.
*** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic

*** Lista zakupów - zwrotnice
R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 5,60 OHM 5W 1% KNP
C1 - MKP 400V 4,30uF CROSS CAP
C2 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
L1 - 000-1454 0,300mH 0,500Ω dr.0,63mm
L2 - 000-1467 1,200mH 0,550Ω dr.1,00mm
C3 - BIPOLARNY MDL 100V 4,7uF
CP - MKP 400V 0,33uF CROSS CAP
RP - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM
C11 - BIPOLARNY MDL 100V 5,6uF
L11 - 000-1488 0,180mH 0,382Ω dr.0,63mm
R11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,0 OHM
C22 - BIPOLARNY MDL 100V 39uF
L22 - 000-0853 1,200mH 1,18Ω dr.0,63mm
R22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 15 OHM
*** Pomiary gotowej konstrukcji
Całość

Pasmo przetwarzania łączone i nie łączone

Pasmo przetwarzania zaprezentowane zgodnie z normą IEC

CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3



Działanie pułapki 11 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


Działanie pułapki 22 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


Działanie pułapki PC i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


*** Konfiguracja 2:
STX T.10.200.8.PCX
STX W.18.200.8.MCX
... niedługo dopiszemy
*** Konfiguracja 3:
STX T.10.200.8.PCX
STX W.18.200.8.FGX
... niedługo dopiszemy
*** Konfiguracja 4:
STX T.10.200.8.ALX
STX W.18.200.8.FGX
... niedługo dopiszemy
*** Kilka uwag - więcej powinien napisać właściciel
Klasyczne monitory na bardzo popularnych, dobrych i tanich głośnikach. Świetne propozycje do zabawy i eksperymentowania.
Udało się stworzyć 4 bliźniacze projekty w jednej aplikacji i minimalnymi zmianami w zwrotnicach. Pozwoli to na bardzo szeroki wachlarz możliwości i zmian przy najniższym nakładzie finansowym.
Na głośnikach PCX , ALX , FGX, MCX można zobaczyć coraz więcej konstrukcji komercyjnych. Na pewno niektórych ciekawość zżera aby sprawdzić samemu ile dobrego możemy dostać w tak niskiej cenie. O brzmieniu nie będę pisał niech się wypowiadają przyszli właściciele. Obudowa prostopadłościenna najczęściej spotykana, najtańsza w wykonaniu i najłatwiejsza w wykonaniu ma swoje wady w postaci największej ilość śmieci wydobywających się z BR. O ile oddziaływanie rezonansów obudowy na membranę można skutecznie wytłumić dobrymi materiałami tłumiącymi to pozbycie się śmieci z BR bez nadmiernego osłabienie rezonatora jest czynnością karkołomną. W projekcie udało się sporo zdziałać ale nadal widać oddziaływanie na pasmo 600-800 oraz 1500Hz. Ale bez obaw o wiele większe babole można znaleźć w produktach komercyjnych :)
*** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***
Skomentuj