Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

STX T.10.200.8.ALX lub PCX + STX W.18.200.8.MCX lub FGX 2 drożny - projekt by Branża

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    STX T.10.200.8.ALX lub PCX + STX W.18.200.8.MCX lub FGX 2 drożny - projekt by Branża

    4 projekty zwrotnic zrealizowane w jednej aplikacji z wykorzystaniem najpopularniejszych modeli głośników STX. Opis obudowy wspólny dla wszystkich 4 projektów.

    *** Konfiguracja TW :

    STX T.10.200.8.ALX lub PCX
    STX W.18.200.8.MCX lub FGX

    *** Konstrukcja obudowy BR:

    Na środku :). Właściciel kolumn obiecał dorzucić więcej materiałów do wątku w terminie późniejszym


    *** Wymiary obudowy, rozmieszczenie głośników, wytłumienie, okablowanie :


    Materiał - MDF
    wysokość - 45cm
    szerokość - 21cm
    głębokość - 26cm

    litraż komory 16 litrów netto

    Głośnik wysokotonowy 12mm przesunięty względem osi
    10mm od górnej krawędzi
    5mm pomiędzy głośnikami

    Obudowa klasyczna prostopadłościenna z asymetrycznymi Fazami po bokach wysokotonowego

    BR 50 / 185 od Jantzen Audio - Strojenie na 38Hz


    Wytłumienie razem na parę kolumn:
    - MATA BITUMICZNA STANDARD 50x50
    - 1 ARKUSZ MATY FILCOWEJ AKUSTYCZNA PRASOWANA 10mm
    - Wełna owcza naturalna czesanka - około 200-300g

    kawałki maty bitumicznej 25 x 17,5 x 2 sztuki, 20 x 15 , 5 x 15 naklejone tak aby zostawić miejsce na zwrotnice


    kawałki maty filcowej naklejone na maty bitumiczne 23 x 26 x 2 sztuki , 15 x 50 naklejone na długości 30cm pozostałe 20cm zakryje zwrotnice bez kleju.


    wełna owcza około 150g rozmieszczona wokół BR ( rurki nie wylotu ) i za wysokotonowym obok zwrotnicy.


    Tłumienie i strojenie zostało wykonane przed filtracją. Nie zalecam tłumienia obudowy na końcu po skończonej filtracji na słuch lub czuja. Tak jak to powtarzają w niektórych watkach forum. Może prowadzić to do kilku sporych błędów przy filtrowaniu. np. niewytłumiony pik rezonansu obudowy na charakterystykę będziemy mocno kompensować lub wycinać. Wszystko było by super jakby naszym założeniem było nietłumienie obudowy. Po wytłumieniu obudowy na końcu pik naturalnie nam zniknie a pułapka zamiast do wyrównać spowoduje zapadłość w pasmie.

    Głośnik MCX niefiltrowany przed i po wytłumieniu obudowy

    Głośnik MCX niefiltrowany. Odpowiedź FR oraz BR przed i po wytłumieniu.


    CSD, TES i HD przed i po wytłumieniu obudowy.Głośnik MCX niefiltrowany.


    Okablowanie kolumny to:
    - JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 20 AWG
    - JANTZEN AUDIO 715 OFC 2x1,5

    *** Konfiguracja 1:

    STX T.10.200.8.ALX
    STX W.18.200.8.MCX

    Punkt wyjścia



    widać doskonale podniesione pasmo 600-900 które dodatkowo zostanie podbite przez działanie zbocza filtru górnozaworowego. W tym miejscu zostanie założona pułapka P22 aby wyrównać balans tonalny do poziomu niskiej średnicy i Basu. Pułapka w tym miejscu pomimo że bez niej również jest poprawnie według mnie jest niezbędna - nie brzmi to dobrze kiedy to pasmo się wybija. Dlatego tak ważne jest aby dobrze skalować pomiary. To że podział mamy na 2-3kHz nie oznacza ze pasma w konstrukcji 2 drożnej poniżej 1Khz już nie musimy mierzyć wiarygodnie. Cały balans tonalny będzie dla Nas wtedy niewiadomą i tą sporą górkę zostawimy myśląc że poniżej jest już równo w nią. W głośniku FGX problem jest 2 razy większy co będzie można zobaczyć poniżej.


    *** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic


    *** Lista zakupów - zwrotnice
    R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 5,60 OHM 5W 1% KNP
    C1 - MKP 400V 4,30uF CROSS CAP
    C2 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
    L1 - 000-1454 0,300mH 0,500Ω dr.0,63mm

    L2 - 000-1467 1,200mH 0,550Ω dr.1,00mm
    C3 - BIPOLARNY MDL 100V 4,7uF

    CP - MKP 400V 0,33uF CROSS CAP
    RP - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM

    C11 - BIPOLARNY MDL 100V 5,6uF
    L11 - 000-1488 0,180mH 0,382Ω dr.0,63mm
    R11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,0 OHM

    C22 - BIPOLARNY MDL 100V 39uF
    L22 - 000-0853 1,200mH 1,18Ω dr.0,63mm
    R22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 15 OHM


    *** Pomiary gotowej konstrukcji

    Całość


    Pasmo przetwarzania łączone i nie łączone


    Pasmo przetwarzania zaprezentowane zgodnie z normą IEC


    CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3



    Działanie pułapki 11 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


    Działanie pułapki 22 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


    Działanie pułapki PC i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


    *** Konfiguracja 2:
    STX T.10.200.8.PCX
    STX W.18.200.8.MCX
    ... niedługo dopiszemy

    *** Konfiguracja 3:
    STX T.10.200.8.PCX
    STX W.18.200.8.FGX
    ... niedługo dopiszemy

    *** Konfiguracja 4:
    STX T.10.200.8.ALX
    STX W.18.200.8.FGX
    ... niedługo dopiszemy

    *** Kilka uwag - więcej powinien napisać właściciel

    Klasyczne monitory na bardzo popularnych, dobrych i tanich głośnikach. Świetne propozycje do zabawy i eksperymentowania.
    Udało się stworzyć 4 bliźniacze projekty w jednej aplikacji i minimalnymi zmianami w zwrotnicach. Pozwoli to na bardzo szeroki wachlarz możliwości i zmian przy najniższym nakładzie finansowym.
    Na głośnikach PCX , ALX , FGX, MCX można zobaczyć coraz więcej konstrukcji komercyjnych. Na pewno niektórych ciekawość zżera aby sprawdzić samemu ile dobrego możemy dostać w tak niskiej cenie. O brzmieniu nie będę pisał niech się wypowiadają przyszli właściciele. Obudowa prostopadłościenna najczęściej spotykana, najtańsza w wykonaniu i najłatwiejsza w wykonaniu ma swoje wady w postaci największej ilość śmieci wydobywających się z BR. O ile oddziaływanie rezonansów obudowy na membranę można skutecznie wytłumić dobrymi materiałami tłumiącymi to pozbycie się śmieci z BR bez nadmiernego osłabienie rezonatora jest czynnością karkołomną. W projekcie udało się sporo zdziałać ale nadal widać oddziaływanie na pasmo 600-800 oraz 1500Hz. Ale bez obaw o wiele większe babole można znaleźć w produktach komercyjnych :)

    *** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
    Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***
    Last edited by Zap Projekt; 15.01.2017, 03:13.

    #2
    Byloby jeszcze lepiej na srednicy, gdybys port przeniosl na tylna scianke.

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
      Byloby jeszcze lepiej na srednicy, gdybys port przeniosl na tylna scianke.
      Tylko zwiększy się wtedy problem z ustawieniem.

      Skomentuj


        #4
        Nieprawda.

        Skomentuj


          #5
          Proszę moderacje o przeniesienie do odpowiedniego miejsca wątku głównego

          *** Konfiguracja 2:

          STX T.10.200.8.PCX
          STX W.18.200.8.MCX

          *** Sprawdzamy jak zadziała zwrotnica z konfiguracji 1:



          Jest lepiej niż dobrze należy tylko ściszyć wybijające się pasmo 8-12 i do tego celu posłuży pułapka 33 której poziom w zależności od upodobania można regulować opornikiem R33. Zwiększając jego wartość będziemy się zbliżać od czarnej do czerwonej charakterystyki przetwarzania



          *** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic


          *** Lista zakupów - zwrotnice
          R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 7,5 OHM 5W 1% KNP
          C1 - MKP 400V 4,30uF CROSS CAP
          C2 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
          L1 - 000-1454 0,300mH 0,500? dr.0,63mm

          C33 - BIPOLARNY MDL 100V 2,70uF
          L33 - 000-1517 0,080mH 0,200? dr.0,70mm
          R33 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,0 OHM

          L2 - 000-1467 1,200mH 0,550? dr.1,00mm
          C3 - BIPOLARNY MDL 100V 4,7uF

          CP - MKP 400V 0,33uF CROSS CAP
          RP - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM

          C11 - BIPOLARNY MDL 100V 5,6uF
          L11 - 000-1488 0,180mH 0,382? dr.0,63mm
          R11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,0 OHM

          C22 - BIPOLARNY MDL 100V 39uF
          L22 - 000-0853 1,200mH 1,18? dr.0,63mm
          R22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 15 OHM


          *** Pomiary gotowej konstrukcji

          Całość


          Pasmo przetwarzania łączone i nie łączone


          Pasmo przetwarzania zaprezentowane zgodnie z normą IEC


          CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3, Impedancja


          Działanie pułapki 11 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


          Działanie pułapki 22 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


          Działanie pułapki 33 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


          Działanie pułapki PC i sprawdzenie fazy po jej usunięciu

          Skomentuj


            #6
            Proszę moderacje o przeniesienie do odpowiedniego miejsca wątku głównego

            *** Konfiguracja 3:

            STX T.10.200.8.PCX
            STX W.18.200.8.FGX


            *** Sprawdzamy jak zadziała zwrotnica z konfiguracji 2:


            Tutaj tylko z porozu jest OK :). Po dokładniejszym sprawdzeniu należy dokonać większej ilości zmian. Zmniejszyć dobroć filtru na woofera aby zbocze było łagodniejsze. Zmienić punkt i zmocnić działania pułapki 2. Oraz zmienić punkt działania pułapki 1

            Problem z brakiem wiarygodnego poziomu balansu tonalnego o czym wspomniałem na początku przy źle wyskalowanych pomiarach przy głośniku FGX miałby o wiele większe znaczenie

            głośniki już przefiltrowane ale bez kompensacji górki która została.
            czerwony FGX bez kompensacji
            niebieski MCX bez kompensacji

            czarne pożądany poziom


            I teraz wyobraźmy Sobie sytuacje że dzielimy pasmo w okolicy 3KHz i pomiary wyskalowane mamy do 800-900Hz i zapewne myślimy że poniżej już nam jest niepotrzebne do zrobienia podziału w tym miejscu. W efekcie dobieramy poziom tłumienia wysokiego do wysokości górki i mamy kolumnę która krzyczy wyższą średnicą i wysokimi.

            Na koniec przeanalizujcie Sobie całość filtracji dla PCX przy współpracy z dwoma bliźniaczymi ale innymi wooferami w konfiguracji 2 i 3. Tak elementy filtracji są prawie identyczne, zbocze jest prawie identyczne a jednak miejsce podziału jest ulokowane w innych miejscach :) To jest jeden z wielu przykładów że teoretyzowanie na temat miejsca podziału głośników i budowy filtrów na porządanego upatrzonego miejsca podziału przed przystąpieniem do prac pomiarowych całkowicie mija się z celem. W przypadku ALX w konfiguracja 1 i 4 sytuacja będzie podobna. Głośniki wysokotonowe na prawie identycznych filtrach są więc w teorii jednakowo obciążone mocowo a jednak miejsca podziałów są znacząco inne co by sugerowało myśleć że przy niższym podziale głośnik jest mocniej obciążony. Jak widać nie zawsze.

            Podobnie jak w projekcie 2 pułapka 33 daje możliwośc regulacji opornikiem R33. Zwiększając jego wartość będziemy się zbliżać od czarnej do czerwonej charakterystyki przetwarzania



            *** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic


            *** Lista zakupów - zwrotnice

            R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 5,60 OHM 5W 1% KNP
            C1 - MKP 400V 4,30uF CROSS CAP
            C2 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
            L1 - 000-1453 0,350mH 0,580? dr.0,63mm

            C33 - BIPOLARNY MDL 100V 2,70uF
            L33 - 000-1517 0,080mH 0,200? dr.0,70mm
            R33 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,0 OHM

            L2 - 000-1467 1,200mH 0,550? dr.1,00mm
            C3 - BIPOLARNY MDL 100V 12uF

            CP - MKP 400V 0,33uF CROSS CAP
            RP - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM

            C11 - BIPOLARNY MDL 100V 4,70uF
            L11 - 000-1129 0,150mH 0,330? dr.0,63mm
            R11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM

            C22 - BIPOLARNY MDL 100V 39uF
            L22 - 000-1440 1,000mH 1,10? dr.0,63mm
            R22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 5,60 OHM

            *** Pomiary gotowej konstrukcji

            Całość


            Pasmo przetwarzania łączone i nie łączone


            Pasmo przetwarzania zaprezentowane zgodnie z normą IEC


            CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3, Impedancja


            Działanie pułapki 11 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


            Działanie pułapki 22 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


            Działanie pułapki 33 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu
            Last edited by Zap Projekt; 16.01.2017, 17:37.

            Skomentuj


              #7
              Proszę moderacje o przeniesienie do odpowiedniego miejsca wątku głównego

              *** Konfiguracja 4:

              STX T.10.200.8.ALX
              STX W.18.200.8.FGX

              *** Sprawdzamy jak zadziała zwrotnica z konfiguracji 3:


              Tutaj niepokoi tylko niski poziom wysokich. Co druga osoba grzebanie zaczeła by od tłumika którego zmiana zaburzy zgranie fazowe głośników. Po dokładnej analizie okazało się że usunięcie pułapki 33 załatwia całą sprawę.


              *** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic



              *** Lista zakupów - zwrotnice
              R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 5,60 OHM 5W 1% KNP
              C1 - MKP 400V 4,30uF CROSS CAP
              C2 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
              L1 - 000-1453 0,350mH 0,580? dr.0,63mm

              L2 - 000-1467 1,200mH 0,550? dr.1,00mm
              C3 - BIPOLARNY MDL 100V 12uF

              CP - MKP 400V 0,33uF CROSS CAP
              RP - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM

              C11 - BIPOLARNY MDL 100V 4,70uF
              L11 - 000-1129 0,150mH 0,330? dr.0,63mm
              R11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,0 OHM

              C22 - BIPOLARNY MDL 100V 39uF
              L22 - 000-1440 1,000mH 1,10? dr.0,63mm
              R22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 5,60 OHM


              *** Pomiary gotowej konstrukcji

              Całość


              Pasmo przetwarzania łączone i nie łączone


              Pasmo przetwarzania zaprezentowane zgodnie z normą IEC


              CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3, Impedancja


              Działanie pułapki 11 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


              Działanie pułapki 22 i sprawdzenie fazy po jej usunięciu


              Działanie pułapki PC i sprawdzenie fazy po jej usunięciu
              Last edited by Zap Projekt; 16.01.2017, 18:36.

              Skomentuj


                #8
                Zawsze mnie zastanawia czemu dla projektu zwrotki nie robisz screena z programu tylko wrzucasz odreczme rysunki [emoji14]

                Skomentuj


                  #9
                  W ramach niniejszego projektu Od Branży to już wszystko. Autor i wykonawca Aplikacji obiecał dorzucić kilka słów i dokumentacji z budowy.
                  Materiał według mojej skromnej opinii umożliwia dużą dawkę możliwości eksperymentowania i uczenia się.
                  Projekt filtracji umożliwia zastosowanie tych samych elementów bazowych w każdym konfiguracji. Głośniki z nim użyte są bardzo dobre w stosunku do swojej niskiej ceny. Więc początkujący Diy-owcy do zabawy i nauki !!

                  Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
                  Zawsze mnie zastanawia czemu dla projektu zwrotki nie robisz screena z programu tylko wrzucasz odreczme rysunki
                  - Ponieważ nie ma w "programie" schematu zwrotnicy :). Ja nie stosuje żadnych symulacji programowych cały etap modyfikowania filtracji odbywa się na żywo podczas pomiarów na faktycznych elementach RLC. Wszystkie zamieszczone wykresy to realne pomiary a właściwie screeny okienka systemu
                  Last edited by Zap Projekt; 16.01.2017, 18:53.

                  Skomentuj


                    #10
                    Zapomniałem dopisać więc też można wkleić gdzieś do wątku:

                    Sugerowana Oś odsłuchów dla wszystkich czterech projektów w danej aplikacji znajduje się poniżej głośnika wysokotonowego a nie na jego Osi.
                    Więc ustawiając kolumny staramy się Aby uszy były pomiędzy głośnikami lub odpowiednio pochylamy przednią ściankę jeśli ich lokalizacja będzie niżej

                    Skomentuj


                      #11
                      Żeby nie robić tu bałaganu założyłem bliźniaczy temat z budowy samych skrzynek, napisany z myślą o początkujących:
                      http://diyaudio.pl/showthread.php/28...monitor%C3%B3w

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                        Byloby jeszcze lepiej na srednicy, gdybys port przeniosl na tylna scianke.
                        Chcesz powiedzieć, że port BR dmący w ścianę czy narożnik ma marginalny wpływ na brzmienie?

                        Pytam, bo gdzieś o tym czytałem na forum i był to jeden z 2 powodów, dla których umieściłem port z przodu.
                        Drugi jest taki, że bez BR z przodu wyglądały jak karlice podłogówek
                        Last edited by tao84; 19.01.2017, 00:19.

                        Skomentuj


                          #13
                          Na temat BR na tylnej sciance naroslo tyle mitow, ze ciezko je teraz obalac. Port na przedniej sciance, to bardziej slyszalne turbulencje powietrza, wieksze znieksztalcenia ( rezonanse falowe z portu na srednich tonach ), a nawet bywaja problemy z dyfrakcja przez dziure w przedniej sciance. Myslisz, ze jak przystawisz do sciany monitor z BR na froncie, to nie bedzie podbijac basu? Dla niskich czestotliwosci i ewentualnego ich dudnienia nie ma znaczenia czy port w monitorze jest na froncie czy z tylu.

                          Jesli z gory zakladasz pozycjonowanie glosnikow blisko sciany, to trzeba to brac pod uwage w procesie projektowania strojenia obudowy pod room gain pokoju, a zastosowanie portu z tylu wyjdzie tylko na dobre ( jesli sie wie co sie robi ).

                          http://www.genelec.cn/faq/acoustical/not-enough-bass/

                          Skomentuj


                            #14
                            Witam !
                            mam pytanie odnośnie umieszczenia br w satelitach do KD (W 15.140.8 MCX + T.10.200.8.pc- stare gdn 14-100+pj ) czy mogę umieścić br w spodzie kolumny ponieważ zalezy mi na niewielkiej obudowie a satelity będą stały na standach w postaci rur (będzie miejsce obok na br)

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez bedzich Zobacz posta
                              Witam !
                              mam pytanie odnośnie umieszczenia br w satelitach do KD (W 15.140.8 MCX + T.10.200.8.pc- stare gdn 14-100+pj ) czy mogę umieścić br w spodzie kolumny ponieważ zalezy mi na niewielkiej obudowie a satelity będą stały na standach w postaci rur (będzie miejsce obok na br)
                              http://diyaudio.pl/showthread.php/25...ekt-by-Pawel-S
                              Brałeś pod uwagę taki BR?

                              Skomentuj


                                #16
                                z racji totalnego braku czasu idę na łatwiznę i prostotę konstrukcji tj. skrzynki złożone będą z płyty wiórowej laminowanej gdzie krawędzie oklejone będą okleiną pcv w kolorze płyty .Fronty to mdf zaoblony na krawędziach i oklejony czarnym skajem stąd raczej tradycyjny br , mogę nieco też odsunąć satelity od ściany i umieścić br z tyłu ale jakby to nie przeszkadzało w niczym to wolałbym od spodu

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Super projekty, wielkie dzięki. Czegoś takiego szukałem. Planuję zrobić niedrogie głośniki dla znajomego na urodziny, a tu proszę... gotowce... do wyboru do koloru. :)

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Witam serdecznie,od dłuższego czasu czytam Wasze forum i wreszcie zdecydowałem się zrobić sobie parkę kolumn, bardzo mi się ten projekt podoba, dziękuję użytkownikom Branża i Tao84 za udostępnienie :thumbsup:
                                    Zakupiłem już głośniki do konfiguracji 4 i właśnie skończyłem pierwszą zwrotnicę i bardzo bym prosił o zerknięcie na rozmieszczenie elementów i połączenia... Myślę że wszystko powinno być ok ale zawsze lepiej spytać ekspertów :) Wymiary zwrotnicy to 20cm x 10cm
                                    Z góry dziękuję.

                                    Last edited by Witekkino; 23.03.2017, 18:59.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Napewno jest źle :)
                                      opornik tłumika jest pomylony z opornikiem drugiej pułapki. Ten zielony opornik to superes i ma być na tłumiku wysokiego. I unikaj połączeń gdzie drut przebiega nad drutem bo łatwo może dojść do zwarcia ...

                                      I dziwnie umieściłeś wyjście na wysoki nad drugim kondensatorem :). Jeśli nie zastosowałeś złącz lutowniczych to uważaj aby kable nie urwały ci nóżek z elementów głównie z tego cross capa 15.

                                      PS. ważna inf. !!. Nie jestem pewny tak do końca tej odwróconej polaryzacji na wysokim. Nie wiem czy to głośnik u mnie nie miał odwróconych opisów. Sprawdź to na słuch ( powinna być dziura w pasmie w miejscu podziału przy złym podłączeniu ). Sposób filtracji skłania mnie do zgodnej polaryzacji jak to ma miejsce przy drugiej kopułce.

                                      Nie na temat...
                                      motywacyjne zdjęcie. Dopiero co polutowane zwrotnice jeszcze cyna ciepła :). Proszę zobaczyć że da się poukładać elementy nawet w dużych złożonych zwrotnicach aby ścieżki się nie przecinały.
                                      Last edited by Zap Projekt; 23.03.2017, 19:47.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź, Zamieniłem oporniki. odległość przecinających się ścieżek jest około 2 cm i wszystko będzie wzmocnione opaskami i klejem na gorąco więc myślę że nie będzie problemów, ale na pewno na przyszłość postaram się unikać takich potencjalnych problemów. :blushing:

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X