Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

ZAP SATORI - WO24P-8 + MW16P-4 +TW29BN DN RN - by Zap Projekt

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    ZAP SATORI - WO24P-8 + MW16P-4 +TW29BN DN RN - by Zap Projekt

    Pracownia Zap Projekt w ramach podziękowania za ostatnie lata Waszej Sympatii i wsparcia w Naszą stronę pragnie udostępnić poniższe opracowanie




    Projekt 3 drożnych kolumny podłogowych zrealizowany na Najbardziej popularnych i pożądanych w ostatnim okresie głośnikach SBA SATORI.

    Zaryzykuje stwierdzenie że umieszczanie takiego projektu przez firmę która zarabia na budowaniu kolumn z wyższych zakresów cenowych jest co najmniej zastanawiające z ekonomicznego dla Niej punktu widzenia :).

    Mamy nadzieje że dodatkowo to docenicie, co sprawi że Nasze podziękowanie dla Was będzie Pełniejsze.



    Tradycyjnie dla udostępnianych publicznie projektów przez Naszą pracownie przygotowaliśmy kilka wariantów do wyboru / eksperymentowania.
    Wybieramy pomiędzy 3 dostępnymi rodzajami głośników wysoko tonowych z Serii Satori BN-Beryl, DN-Kopułka, RN-Pierścień.
    Jako głośnik Basowy pracuje WO24P-8 wybór najbardziej oczywisty, natomiast w Roli średnio tonowego MW16P-4 celowo wybrany zamiast bardziej popularnego w tej roli MR16P-4 gdyż lepiej spełniał nasze oczekiwania / wymagania względem planowanego sposobu filtracji.

    W przypadku tego projektu opis techniczny i pomiarowy sprowadziliśmy do absolutnego minimum aby niepotrzebnie nie komplikować w waszych głowach :).
    Aplikacja nie jest trudna do skopiowania. Nie ma łuków, kulistych sfer, Eliptycznych form, dekagonów itp. które tworzymy jak się nudzimy :) - więc każdy zainteresowany powinien Sobie poradzić

    Wszystko co jest potrzebne do skopiowania projektu jest poniżej - Nic więcej nie potrzeba :)

    Projekt umożliwia skopiowanie i zbudowanie kolumn do prywatnego wykorzystania wszystkim użytkownikom i miłośnikom Forum DIYaudio.pl.

    Zapraszamy do Lektury.



    KONFIGURACJE:

    wysoki
    I. SBA SATORI - TW29BN-4
    II. SBA SATORI - TW29DN-8
    III. SBA SATORI - TW29RN-4

    średni
    I-III SBA SATORI - MW16P-4

    bas
    I-III SBA SATORI - WO24P-8


    APLIKACJA i BUDOWA:

    Obudowa o wymiarach zewnętrznych 260 / 1000 / 370 w wersji prototypowej wykonana została z :

    korpus - MDF 22mm, fornirowany wykończony na czarny MAT, zabezpieczony Woskiem naturalnym

    front - lity Jesion klejony po długości 20mm wpuszczony / wklejony w korpus z pozostawioną dylatacją 1mm, krawędzie frontu z fazowane 45 stopni. Front wykończony lakierem poliuretanowym.

    Użyty Bas reflex to profil zewnętrzny z ZESTAW BASS REFLEX KATOWY 70, wydłużony o rurą 70mm z tego samego zestawu do łącznej długości 15cm.

    Wszystkie szczegóły budowy są na rysunkach i zdjęciach






    WYTŁUMIENIE

    Do wytłumienia obudów w wersji prototypowej posłużyły odpowiednio:

    Filc 10mm prasowany - boki od dna do wysokości komory średniaka, tył za komorą średniaka i góra
    ARKUSZ MATA FILCOWA AKUSTYCZNA 10SPM
    ARKUSZ MATY FILCOWEJ AKUSTYCZNA PRASOWANA 10mm

    Polyester - 1 cały arkusz za komorą średniaka, 3 wartwy podwójnie naprzemiennie złożone w komorze średniaka.
    ARKUSZ MATA AKUSTYCZNA POLYESTER MEMBRANA PRO


    OKABLOWANIE

    W wersji prototypowej zostało użyte zalecane przez nas do takiej konfiguracji:

    PRZEWÓD GŁOŚNIKOWY JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 17+20 AWG.
    PRZEWÓD GŁOŚNIKOWY JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 20 AWG.
    PRZEWÓD GŁOŚNIKOWY JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 17 AWG.

    Odcinki:
    Wysoki - 20AWG - razem potrzeba około 150cm ( od portów do zwrotnicy i od zwrotnicy do głośnika )

    Średni - 17AWG - razem potrzeba około 150cm ( od portów do zwrotnicy i od zwrotnicy do głośnika )

    Bas - 2 x 17AWG splecione - razem potrzeba około 2 x 120cm ( od portów do zwrotnicy i od zwrotnicy do głośnika )


    GNIAZDO GŁOŚNIKOWE BPC-RHODIUM PARA - 1 PARA - na kolumnę



    KILKA ZDJĘĆ


















    FILTRACJA

    Zamierzony sposób filtrowania z wyboru I+III rząd od góry i II rząd od dołu. Z bardzo niskimi podziałami i szeroką współpracą między głośnikami.
    Wszystko to można zobaczyć na poniższym zestawie pomiarów




    ZWROTNICE

    Schemat i lista zakupów do wykonania zwrotnic.

    Klucz do wykonania zwrotnic


    Lista Elementów, ich wartości a zarazem lista zakupów


    KONFIGURACJA I - TW29BN-4

    R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 10 OHM 10W 1% KNP
    C1 - SUPERIOR Z-CAP 800V 8,20uF
    C2 - SUPERIOR Z-CAP 800V 15uF
    L1 - 000-1474 0,400mH 0,530 OHM dr.0,70mm

    CP11 - BRAK
    LP11 - BRAK
    RP11 - BRAK

    R2 - 2 X OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 2 OHM 10W 1% KNP - ( 1 OHM 20W )
    L2 - 000-1999 1,500mH 0,650 OHM dr.1,00mm
    L2P - MKP 400V 0,12uF CROSS CAP

    CP22 - BIPOLARNY MDL 100V 10uF
    LP22 - 000-1125 0,220mH 0,370 OHM dr.0,70mm
    RP22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,30 OHM

    C3 - MKP 400V 150uF CROSS CAP
    L4 - 000-2295 2,700mH 0,530 OHM dr.0,80mm


    CP33 - BIPOLARNY MDL 100V 220uF
    LP33 - 000-5061 10,000mH 0,910 OHM dr.0,80mm
    RP33 - OPORNIK METALIZOWANY 10W 1,80 OHM

    L3 - 000-5173 6,800mH 0,290 OHM dr.1,40mm
    C4 - BIPOLARNY MDL 100V 120uF

    CP44 - BIPOLARNY MDL 100V 100uF
    LP44- 000-2292 3,300mH 0,650 OHM dr.0,80mm
    RP44 - OPORNIK METALIZOWANY 10W 8,2 OHM

    Można naturalnie dostosować Samodzielnie do swoich preferencji jakość / modele niektórych elementów w filtrach. Należy tylko pamiętać aby dokładnie zachować parametry / wartości elementów lub skonsultować takie zmiany z pracownią Zap Projekt.



    KONFIGURACJA II - TW29DN-8

    R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 10 OHM 10W 1% KNP
    C1 - SUPERIOR Z-CAP 800V 8,20uF
    C2 - SUPERIOR Z-CAP 800V 15uF
    L1 - 000-1474 0,400mH 0,530 OHM dr.0,70mm

    CP11 - BIPOLARNY MDL 100V 1,5uF
    LP11 - 000-1517 0,080mH 0,200 OHM dr.0,70mm
    RP11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,20 OHM

    R2 - 2 X OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 2 OHM 10W 1% KNP - ( 1 OHM 20W )
    L2 - 000-1999 1,500mH 0,650 OHM dr.1,00mm
    L2P - MKP 400V 0,12uF CROSS CAP

    CP22 - BIPOLARNY MDL 100V 10uF
    LP22 - 000-1125 0,220mH 0,370 OHM dr.0,70mm
    RP22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,30 OHM

    C3 - MKP 400V 150uF CROSS CAP
    L4 - 000-2295 2,700mH 0,530 OHM dr.0,80mm


    CP33 - BIPOLARNY MDL 100V 220uF
    LP33 - 000-5061 10,000mH 0,910 OHM dr.0,80mm
    RP33 - OPORNIK METALIZOWANY 10W 1,80 OHM

    L3 - 000-5173 6,800mH 0,290 OHM dr.1,40mm
    C4 - BIPOLARNY MDL 100V 120uF

    CP44 - BIPOLARNY MDL 100V 100uF
    LP44- 000-2292 3,300mH 0,650 OHM dr.0,80mm
    RP44 - OPORNIK METALIZOWANY 10W 8,2 OHM

    Można naturalnie dostosować Samodzielnie do swoich preferencji jakość / modele niektórych elementów w filtrach. Należy tylko pamiętać aby dokładnie zachować parametry / wartości elementów lub skonsultować takie zmiany z pracownią Zap Projekt.



    KONFIGURACJA III - TW29RN-4

    R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 8,20 OHM 10W 1% KNP
    C1 - SUPERIOR Z-CAP 800V 6,80uF
    C2 - SUPERIOR Z-CAP 800V 15uF
    L1 - 000-1464 0,250mH 0,400 OHM dr.0,70mm

    CP11 - BIPOLARNY MDL 100V 2,2uF
    LP11 - 000-1517 0,080mH 0,200 OHM dr.0,70mm
    RP11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,7 OHM

    R2 - 2 X OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 2 OHM 10W 1% KNP - ( 1 OHM 20W )
    L2 - 000-1999 1,500mH 0,650 OHM dr.1,00mm
    L2P - MKP 400V 0,12uF CROSS CAP

    CP22 - BIPOLARNY MDL 100V 10uF
    LP22 - 000-1125 0,220mH 0,370 OHM dr.0,70mm
    RP22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,30 OHM

    C3 - MKP 400V 150uF CROSS CAP
    L4 - 000-2295 2,700mH 0,530 OHM dr.0,80mm


    CP33 - BIPOLARNY MDL 100V 220uF
    LP33 - 000-5061 10,000mH 0,910 OHM dr.0,80mm
    RP33 - OPORNIK METALIZOWANY 10W 1,80 OHM

    L3 - 000-5173 6,800mH 0,290 OHM dr.1,40mm
    C4 - BIPOLARNY MDL 100V 120uF

    CP44 - BIPOLARNY MDL 100V 100uF
    LP44- 000-2292 3,300mH 0,650 OHM dr.0,80mm
    RP44 - OPORNIK METALIZOWANY 10W 8,2 OHM

    Można naturalnie dostosować Samodzielnie do swoich preferencji jakość / modele niektórych elementów w filtrach. Należy tylko pamiętać aby dokładnie zachować parametry / wartości elementów lub skonsultować takie zmiany z pracownią Zap Projekt.

    POMIARY GOTOWEJ KONSTRUKCJI











    *** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
    Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***

    Commercial use is forbidden.

    Last edited by Zap Projekt; 06.11.2019, 23:07.

    #2
    Jeśli mogę, to chciałbym zaproponować pewną modyfikację. Skośną przegrodę w komorze sredniaka można by było dać w druga stronę, miedzy tweeterem i średniakiem, od strony frontu. Zwiększy to sztywność frontu, oraz odseparuje tweeter od średniaka przy zachowaniu tej samej objętości dla średniaka.

    Skomentuj


      #3
      Czy są jakieś różnic między TW29RN a TW29RN-B? Nie licząc wyglądu. Można je zamiennie stosować?

      Skomentuj


        #4
        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
        Skośną przegrodę w komorze sredniaka można by było dać w druga stronę
        - pewnie że można :). Ja ten projekt rysowałem do zrobienia chyba rok temu i nie pamiętam co wtedy decydowało że tak a nie inaczej. Możliwe że chodziło o to że front był wklejany na końcu w już o fornirowane i wykończony korpus. A ten ostatni wklejany był z dużą siłą i chciałem mieć tylko podpory prostopadłe do niego.


        Zamieszczone przez scythe1123 Zobacz posta
        Czy są jakieś różnic między TW29RN a TW29RN-B? Nie licząc wyglądu. Można je zamiennie stosować?
        - TAK. Literka B w nazwie oznacza tylko kolor czarny pierścienia na froncie i można je stosować według upodobania. Pomijalny wpływ ma także zmiana na Satori z literką W w nazwie - czyli woofery z naturalnie białymi membranami.

        Skomentuj


          #5
          Wybacz Adamie ale mam duże uwagi co do tego projektu zwrotnicy.

          Po pierwsze zastosowana topologia filtru głośnika średnio tonowego w układzie filtru LP potem GP z rezystorem na wejściu. Odwracając ten układ , stosując najpierw filtr GP potem rezystor a na koniec LP , prawdopodobnie mógłbyś zredukować kondensator filtru do 100uF a tak masz 150uF . Masz na końcu fitlr GP obciążany niską impedancją i potrzebujesz ogromnych i drogich pojemności. Przy cross capie robi to sporą różnice na cenie. Tą różnicę wrzuciłbym w filtr niskotonowy i zamiast budżetowego MDL zastosował premium elko albo zostawił ja w kieszeni.

          Druga sprawa łączysz cewkę L2 równolegle z kondensatorem błędnie oznaczonym na schemacie jako L2P (chyba powinno być C2P) bez żadnej rezystancji szeregowej z tym kondensatorem. Taki sposób wycinania jakiś rezonansów generalnie nie jest dobry bo o ile sam rezonans wycięty możne jest skutecznie to wszystko co powyżej rezonansu zaczyna pięknie przechodzić przez ten kondensator. Może w tym przypadku tego nie widać na pomiarze ale generalnie taka praktyka nie jest dobra bo większości przypadków powyżej punktu filtracji będziemy mieli więcej śmieci niż przed zastosowaniem pułapki. I po to jest dodatkowa rezystancja która kontroluje się skuteczność do wymaganego poziomu. W praktyce stosuje się rezystor o minimalnej wartości ok 10 ohm, zwykle 15..22 ohmy.
          Akurat MW16 nie ma tam jakiś strasznych rezonansów żeby robić mu takie harakiri, szczególnie iż zastosowałeś ekstremalnie niski podział częstotliwości który sam z siebie skutecznie filtruje to wysokie pasmo.

          Idąc dalej obwód korekcji impedancji głośnika średniotonowego na CP/LP/RP 33 ma rezystancję szeregowa równą 2,7ohma (cewka + rezystor). Trochę za mało jak dla głośnika 4 ohmowego.. W praktyce powinno być powyżej 4 ohm.

          Rezystor na wejściu masz wypadkowy 1 ohm, 20W. Gdyby był on pomiędzy filtrami spokojnie wystarczyłby pojedynczy 10W. To jest ten sam błąd który popełnił Paweł dając w swoim projekcie rezystor przed filtrem a potem się dziwił, że mu się smaży i trzeba dawać 4 zamiast jednego.
          Po drugie sama wartość 1 ohm przy głośnika o czułości 90dB wydaje się być dość podejrzana i generalnie okazuje jak bardzo dławi go reszta filtrów, cokolwiek one tam robią. Nie chce mi się tego symulować ale jak dla mnie na pierwszy rzut oka ta koncepcja filtracji średniego jest po prostu zupełnie nie do przyjęcia.
          No i cewka L2 nawinięta drutem aż 1mm , po co ? Gdzie spokojnie mogłaby być 0.6-0.7 mm, byłaby połowę tańsza a różnice na rezystancji skorygowałoby się rezystorem.

          Dalej układ CP/LP/RP 44 w obwodzie głośnika basowego jak wynika z wartości elementów działa na częstotliwości 277Hz. W jakim celu ? Bo chyba nie korygowałeś piku rezonansowego głośnika basowego, ten jest raczej na około 50Hz. Więc pewnie było tam jakieś podbicie pasma które dusisz w ten sposób. Bez sensu. Chyba, ze to jest jakiś błąd i miała być korekcja impedancji basu ale trudno to stwierdzić bo nie pokazałeś przebiegu impedancji więc nie widać.
          Cewkę filtru głośnika basowego lepiej by było dać toroidalną, nie ma co niepotrzebnie podnosić Qts głośnikowi który i tak ma ten parametr wysoki. Różnica na cenie będzie niewielka a zawsze jakieś korzyści.

          No i ogólnie przyjęta koncepcja z filarem 3 rzędu dla tweetera na z-superiorach .. zaboli. Można oczywiście dać tańsze. Ale z drugiej strony można lekko pochylić obudowę, zrobić zwrotnice z 2 ba nawet 1 rzędem dla tego tweetera i nieco wyższym podziałem i mieć o wiele prostsza topologię. Przy MW16 naprawdę nie trzeba schodzić z podziałem poniżej 2kHz. Ale to już jest powiedzmy kwestia przyjętej filozofii czy dopuszczamy pochylenie obudowy. Ja osobiście wolę pochylić i mieć prostsza zwrotnicę ;-).


          Przepraszam. Zboczenie zawodowe. Może inni tego nie widzą ale ja widzę na pierwszy rzut oka. Zależy mi tez na tym że jak już publikujemy projekty aby one miały w miarę ręce i nogi. Ten moim zdaniem za za dużo dziwnych rozwiązań czy wręcz w mojej ocenie błędów. Zapewne ta zwrotnica jakoś działa, może nawet nieźle ale z cała pewnością nie jest zoptymalizowana konstrukcja.

          Skomentuj


            #6
            Wybaczam ! Chociaż prywatnie uważam że czepianie się takich rzeczy i nazywanie ich rażącymi błędami jest po prostu niegrzeczne. Trochę obawiałem się "Waszej" reakcji na ten projekt - Miałem nadzieje że nie słusznie - Ale jednak.

            Te argumenty w większości są na siłę - Ale pozwolę Sobie nic nie skomentować.

            My nie filtrujemy tak jak Wy a Wy nie filtrujecie tak jak My. Ja też nie robię wszystkich projektów na jedno kopytko.

            nie będę komentował żadnej z uwag ... Jestem Pewny tego że projekt Sam się Obroni. Z przykrością muszę stwierdzić ( bo to równiej mój projekt ) Zjadł pod każdym względem brzmieniowo Nasze monitory AVS. W tym momencie w tym czasie nie miałem niestety nic dużego do porównania.

            A najchętniej porównałbym Je z Bardzo udanym - projektem 4 drogi na Scanach który zwalił Mnie nieco z nóg efektem uzyskanym.



            Bo jak sięgam pamięcią projekt 3,5 drożny na Satori był inny oryginalny brzmieniowo ale konfrontacje mógłby przegrać

            Last edited by Zap Projekt; 07.11.2019, 15:17.

            Skomentuj


              #7
              Zamieszczone przez Zap Projekt Zobacz posta


              [I]Projekt 3 drożnych kolumny podłogowych zrealizowany na Najbardziej popularnych i pożądanych w ostatnim okresie głośnikach SBA SATORI.

              Zaryzykuje stwierdzenie że umieszczanie takiego projektu przez firmę która zarabia na budowaniu kolumn z wyższych zakresów cenowych jest co najmniej zastanawiające z ekonomicznego dla Niej punktu widzenia :).
              A ja zaryzykuje stwierdzenie, że prawdziwy DIY-owiec i tak by u Ciebie nie zamówił takiego zestawu, bo by mu ambicja na to nie pozwoliła. :biggrin:
              A ten, co sam nie chce robić i ma na to kasę, to i tak zamówi, niezależnie od tego czy projekt jest opublikowany czy nie.

              Bardziej obawiał bym się na Twoim miejscu konkurencji, co jak widać powyżej już się dzieje.... Ale może to i dobrze. Zawsze to jakaś wymiana doświadczeń i konkurencja może spojrzeć na inne podejście. :biggrin:

              Mnie z kolei dziwi, że zastosowałeś pułapkę CP11/LP11/RP11 dla TW29DN-8 i TW29RN-4, które wg moich wyliczeń są odpowiednio na 14,5 kHz i 12 kHz.
              Aż takie wysokie podbicia miałeś w tym zakresie? Wg moich skromnych doświadczeń podbicie w tym zakresie nie jest przykre dla uszu, a już na pewno nie w TW29RN. I sporo jest konstrukcji na rynku, który tez zakres mają podbity w celu robienia tzw. "powietrza".
              A może ja już mam tak niski PESEL, że nie słyszę tych 12 - 14 kHz?


              Yoshi, nie mnie oceniać gdzie jest prawda, ale najpierw trzeba by było posłuchać tych kolumn, bo ja się już dawno przekonałem, że to, co "na oko" wygląda dziwnie, to "na ucho" jest normalne. A czasami jest zupełnie na odwrót, wykres piękny, a nie gra...

              Np. ten projekt Troelsa wygląda dla mnie bardzo dziwnie http://www.troelsgravesen.dk/Ellipticor-3.htm :biggrin:



              Adamie, pomiar impedancji to by się jednak przydał....



              P.S. Nadal czekam, aż ktoś opublikuje projekt tego 3-waya na 10 elementach w zwrotnicy.
              "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
              JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
                P.S. Nadal czekam, aż ktoś opublikuje projekt tego 3-waya na 10 elementach w zwrotnicy.
                Tak się właśnie zastanawiam czy podnieść tę rękawicę... ;]

                Skomentuj


                  #9
                  Jak to zrobisz, to pojadę do Jawora, aby wreszcie posłuchać prawdziwego smaku muzyki. :biggrin:

                  Troels w podobnym projekcie (z tym, że z MR13 a nie z MR16) http://www.troelsgravesen.dk/SBA-941.htm zrobił na 14 elementach. Niby blisko, ale do naszej rodzimej Audiosynergii jeszcze sporo mu brakuje. :biggrin:

                  P.S. Jak się oznacza post "nie na temat"
                  Last edited by pawel_luk1; 07.11.2019, 22:34.
                  "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                  JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
                    Adamie, pomiar impedancji to by się jednak przydał....
                    - no własnie chyba się nie zapisało - przynajmniej nie mogę znaleźć na żadnym penie. A kolumny już grają w Zamościu u Klienta.

                    Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
                    Mnie z kolei dziwi, że zastosowałeś pułapkę CP11/LP11/RP11
                    - Te z kolei zapewne wynikają z dopasowywania projektu bazowo zrobionego dla Beryla dla pozostałych kopułek bez ruszania reszty filtracji. Pewnie jakbym robił od zera to by ich nie było. RN ta rozjaśniona góra jest słabo odczuwalna w DN już jest bardziej zdecydowana w odbiorze.

                    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                    Tak się właśnie zastanawiam czy podnieść tę rękawicę... ;]
                    - Da się to zrobić ...


                    sprawdźmy Na moim "słabym" przykładzie:
                    - usuwamy C2P który tak naprawdę działa na sam koniuszek zbocza

                    - dla projektu bazowego P11 nie ma

                    - usuwamy P33 które "kompensuje środek średnicy" - jednocześnie zmniejszając tłumik na wysokich i zwiększając tłumik na średnicy

                    - usuwamy P44 które jest potrzebne tylko przy pierwotnej idei kreowania mojego niepoprawnego brzmienia, bez P33 i innym rozłożeniem tłumień już jest zbędne. Jest tak naprawdę po to aby popsuć charakterystykę w górnym Basie / niskiej średnicy kosztem znaczącej poprawy zgrania i klarowności w tym zakresie.

                    - w P22 zamiast opornika walneło by się cewki z dużym oporem.

                    Pewnie trzeba by było skorygować nieco wartości elementów filtrujących aby zgrało się wszystko fazowo. A sama charakterystyka nie była by za piękna przy prostej ściance bez korekcji czasowych i dyfrakcyjnych. Ale nadal było by poprawnie.
                    I jak dobrze liczę to zostało by 12 elementów -- brakuje dwóch do 10 ... Może PM się Uda :)
                    Last edited by Zap Projekt; 07.11.2019, 22:29.

                    Skomentuj


                      #11
                      Nie na temat...

                      Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
                      ak to zrobisz, to pojadę do Jawora, aby wreszcie posłuchać prawdziwego smaku muzyki.
                      ah ta szyderka ;]

                      Powiem tak: ten zestaw glosnikow ma potencjal na bardzo rozne zwrotnice. Kluczem do uproszczenia zwrotnicy jest przede wszystkim filtracja basu. Nie dam sobie uciac ani palca, ani reki, czy da sie zrobic to na 10 elementach, ale da sie prosciej niz w znanych nam rozwiazaniach.
                      Last edited by Pogromca mitow; 07.11.2019, 22:42.

                      Skomentuj


                        #12
                        Nie na temat...
                        Ja też do Jawora nie mam daleko :). Byłem zresztą kilka razy zawodowo. Kopułki bez problemu filtrujesz II rzędem ale ja je wole słuchać na III, WO24 ciężko będzie słuchać na samej cewce będzie mocno przeszkadzał ( np. 26W/4558T00 bez problemu gra na samej cewce ).
                        Jak by dobrze skompensowac aplikacje to od góry MW16 może by poleciał na jednym elemencie. No mielibyśmy Wasze magiczne 10 elementów. Albo jakieś filtry szeregowe :)
                        Jak nie spróbujesz to się nie dowiesz :) - trzymamy kciuki. Zaplecze stolarskie już masz więc możesz wydziwiać z kształtami
                        Last edited by Zap Projekt; 07.11.2019, 22:43.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez Zap Projekt Zobacz posta
                          Wybaczam ! Chociaż prywatnie uważam że czepianie się takich rzeczy i nazywanie ich rażącymi błędami jest po prostu niegrzeczne. Trochę obawiałem się "Waszej" reakcji na ten projekt - Miałem nadzieje że nie słusznie - Ale jednak.

                          Te argumenty w większości są na siłę - Ale pozwolę Sobie nic nie skomentować.

                          My nie filtrujemy tak jak Wy a Wy nie filtrujecie tak jak My. Ja też nie robię wszystkich projektów na jedno kopytko.

                          nie będę komentował żadnej z uwag ... Jestem Pewny tego że projekt Sam się Obroni.
                          Moja reakcja na ten projekt jest taka jak na każdy inny. Patrzę, oceniam, jak coś mi się nie podoba to piszę. Często zdarza mi się pisać rzeczy niepopularne czy po prostu to co myślę nawet gdy jest to "niepoprawne politycznie".

                          Zwykle jak widzę drobne błędy czy rzeczy które może nie są błędem ale wiem, że można zrobić prościej/ lepiej to przymykam oko i nie piszę ale w tym przypadku tego jest po prostu dość dużo, trudno przejść obojętnie. To forum ma w moim mniemaniu służyć wymianie wiedzy i poszerzaniu swoich umiejętności. Tego nie da się zrobić bez wymiany uwag. Jak będziemy się tylko klepać po plecach i mowić tylko good job to szybko spoczniemy na laurach. A chyba nie o to tu chodzi.

                          W zasadzie w żadnym punkcie nie odniosłeś się merytorycznie do tego co napisałem. Napisanie, że coś się robi inaczej i już nie załatwia sprawy bo nie znaczy, że jak inaczej to równie dobrze. Ja napisałem o prostych rzeczach które uczyniłyby tą zwrotnice na przykład tańszą w budowie bo ograniczenie pojemności kondensatorów, ich ilości, usunięcie zbędnych elementów, czy też wykorzystanie cewek na cieńszym drucie to jest czysta oszczędność. Koszt budowy jest jednym z kluczowych aspektów każdego DIYowca. Poza tym jest też coś takiego jak dobra praktyka inżynierska. Jeżeli coś można zrobić taniej , prościej, to należy tak zrobić. I czemu o tym nie pisać ? Bo to projekt Zap Projektu i nie wypada? Hmm ?

                          Wiesz ja nie traktuję tego forum jako swojej tablicy reklamowej i nie wrzucam tu projektów żeby naganiać sobie klientów bo ludzie z diyaudio generalnie nie są moją klientelą. Tu nikt nie kupuje gotowych kolumn a projekty jakie tu wrzuciłem są tak na prawdę trochę na prośbę a nie z mojej inicjatywy. Tak więc nie traktuj tego jako walki z konkurencją bo jako taką dla siebie nie jesteśmy po drugie nie traktuj tego jako próby zdyskredytowania czy czegoś podobnego. To jest forum diy i jeżeli sobie coś na nim piszemy i pokazujemy to myślę, że powinniśmy być otwarci na opinię i krytykę innych uczestników tego forum. To wszystko, przynajmniej do tej pory miało na celu zgłębienie wiedzy i wymianę doświadczeń. Dzięki temu wszyscy mogą skorzystać. Ja tu często zaglądam bo mimo iż siedzę w temacie tyle lat to nadal czasem coś ciekawego mogę znaleźć i wyciągnąć dla siebie, diyowcy naprawdę potrafią zaskakiwać :-).

                          Miałeś obawy co do publikacji projektu bo my mamy w ofercie podobne kolumny. Zupełnie niepotrzebnie. Wiesz, takie kolumny pokazał pawel_luk1 już dawno temu. Mi się interes nie zawalił a ja mu nic nie pisałem bo projekt jest naprawdę konkretnie zrobiony. Mnie naprawdę interesuje na tym forum tylko meteorytyka. Niespecjalnie szukam tu klientów ani tez nie mam zamiaru odbierać ich innym. Jeżeli poczułeś inaczej to przykro mi bardzo ale nie takie były moje intencje. Ja chciałbym tylko tyle, że jak są pokazane projekty to żeby były dobrze zrobione. Tylko tyle.
                          Last edited by Yoshi_80; 07.11.2019, 23:02.

                          Skomentuj


                            #14
                            Nie skomentowałem bo nie chciałem. Przepychanki są ostatnią rzeczą jaką zamierzałem robić. Tak po prostu.

                            Trochę mi po prostu przykro że Tak otwarcie i bezpruderyjnie używając sformułowań typu rażące błędy, projekt nie ma rąk i nóg, może to jakoś gra itd skrytykowałeś projekt akurat Ty :). I czepiałeś się w mojej ocenie czegokolwiek byle się tylko przyczepić.
                            Nigdy nie skomentowałem żadnego z twoich projektów a znalazło by się do komentowania sporo. Ja już nieuzasadnionej krytyki pod moim adresem się nasłuchałem i po prostu już mnie to śmieszy.
                            Uwierz mi że wiem co Robię i Robię to świadomie a to że Robię to inaczej od Ciebie to może lepiej bo mamy różnorodność na rynku.

                            Twoja ostatnia publikacja:
                            https://diyaudio.pl/i/59/a0dce992d66...1557746527.jpg
                            coś tam się rozjedza faza na 7-12 nie uważasz ??
                            https://diyaudio.pl/i/59/gd3i40nfdkw...1404055650.jpg
                            tu to samo na 6-8
                            https://diyaudio.pl/i/59/a15e1a065a0...1474353575.jpg
                            tu raz jeszcze - dalej mi się szukać nie chce

                            przyczepiłeś się konda 0,12 bez opornika ze powyżej będzie siał i jest to nie do przyjęcia tylko że on jest na samym skraju pasma i powyżej już nic nie ma - widzisz coś na pomiarze bo ja nie.

                            za to u Ciebie wielokrotnie:
                            https://diyaudio.pl/i/59/7f4a54131e6...1474353554.jpg
                            https://diyaudio.pl/i/59/3l5xsrxkeiz...1403874654.jpg
                            http://yb-audio.pl/wp-content/upload...hyr_le_frd.jpg

                            A czepianie się że nie zaoszczędziłem na częściach dla klienta to już zupełnie nie rozumiem.

                            W wątku wyraźnie napisałem że każdy chętny założy Sobie elementy takiej jakości jakieś będzie chciał.

                            Twój atak na Mnie jest po prostu słaby ... Napisałem do Ciebie na Priv a Ty odpisałeś w wątku po co ??

                            Wybaczcie puściły mi nerwy. Już nic nie piszę więcej ....
                            Chciałem Dobrze - wyszło "jak zawsze". Przepraszam Was za Tak Hu...wy projekt. Nie kopiujcie - Nie warto !
                            Last edited by Zap Projekt; 07.11.2019, 23:38.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
                              Jak to zrobisz, to pojadę do Jawora, aby wreszcie posłuchać prawdziwego smaku muzyki. :biggrin:

                              Troels w podobnym projekcie (z tym, że z MR13 a nie z MR16) http://www.troelsgravesen.dk/SBA-941.htm zrobił na 14 elementach. Niby blisko, ale do naszej rodzimej Audiosynergii jeszcze sporo mu brakuje. :biggrin:

                              P.S. Jak się oznacza post "nie na temat"
                              Do właściciela Audiosynergii nie masz tak daleko, proponuje się przejechać i posłuchać jego systemu zamiast drzeć łacha na forum. Sory za ostry "język".
                              Last edited by thomas; 08.11.2019, 00:54.

                              Skomentuj


                                #16
                                Ok, Adamie nie będziemy kruszyć kopii o to kto jak projektuje. Szkoda naszego czasu i energii na przepychanki bo to do niczego nie doprowadzi. Swoje uwagi sformułowałem. Być może niepotrzebnie ale lekko się zagotowałem widząc to o czym pisałem i to w tym jednym projekcie. Po prostu uważam, że jeżeli coś można zrobić inaczej dzięki czemu będzie prostsze, tańsze to czemu o tym nie powiedzieć.

                                Nie twierdzę, że moje projekty są idealne bo nie są. Zawsze można coś poprawić ale nie zawsze jest już na to czas lub cofanie się do czegoś zwyczajnie nie ma sensu. Są rzeczy jak np rysunki z którymi od zawsze miałem problem aby je wykonać bo nie miałem ani narzędzi ani umiejętności. Ludzie tutaj potrafią je robić na poziomie którego ja nigdy nie osiągnę. Np Twój mi się bardzo podoba bo wygląda naprawdę fajnie.

                                Wiele ze swoich projektów na dzień dzisiejszy pewnie zrobiłbym lepiej, inaczej, niektóre pewnie w ogóle usunął. Ale w sumie po co, przecież też mają jakąś wartość aczkolwiek niektóre już niewielką. Trzeba wszystko brać przez pryzmat czasu powstania i tego co jest w danym momencie na forum. To już nie są czasy gdy może 5 osób jako tako ogarniało pomiar i umiało coś tam zaprojektować. Myślę, że zgodzisz się z tym, publikowane projekty powinny na dany moment wyznaczać jakiś standard. Wiadomo za 5 czy 10 lat obaj będziemy się śmiać z tego co było teraz pokazywane będąc o 10 lat mądrzejszym.

                                Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                Zamieszczone przez pawel_luk1
                                P.S. Nadal czekam, aż ktoś opublikuje projekt tego 3-waya na 10 elementach w zwrotnicy.
                                Tak się właśnie zastanawiam czy podnieść tę rękawicę... ;]
                                Pytanie po co. Dobrze wiemy, że użycie elektrycznie prostszej filtracji niekiedy, co paradoksalne, wymaga większej ilości elementów chociażby o konieczne korektory impedancji. Jak się ograniczymy do 10 elementów to finalny efekt może być gorszy mimo użycia mniejszej liczby elementów. Takie coś nie ma wówczas sensu. To są własnie ślepe zaułki głupich audiofilskich filozofii stosowanych w sposób bezkrytyczny. Jasne, jak będzie na 10 elementach i będzie równie dobry a może i nawet lepszy to czemu nie ale robić tylko po to aby mieć na siłę max 10 elementów to jest w gruncie rzeczy strata czasu.
                                Last edited by Yoshi_80; 08.11.2019, 09:49.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                  Ok, Adamie nie będziemy kruszyć kopii o to kto jak projektuje. Szkoda naszego czasu i energii na przepychanki bo to do niczego nie doprowadzi
                                  - dziękuje i przepraszam.

                                  Jak Już specjalnie dla was nic w projekcie nie zmienię ,bo go fizycznie już kolumn nie mam. Czyli nie poczynimy np. zmian gdzie było by to możliwe aby projekt był bardziej przystępny cenowo.

                                  Odniosę się nieco do pytań dlaczego tłumik przed i dlaczego taka NIESZABLONOWA kolejność filtrów. Bo uważam że to jedyne zasadne pytanie o filtry ze strony Pawła.
                                  Nie będę zdradzał szczegółów - powiem bardzo ogólnie.

                                  Podejść do filtracji MR/MW 16 w układach wielodrożnych miałem już co najmniej 10 w systemach AP , tych robionych dla Klientów i także moich eksperymentalnych. Były to układy z wysokimi podziałami od dołu jak i niskimi zarówno 3 jak i 3,5 drożne 4 drożne a nawet 4,5 drożne ( Allieny ).
                                  I w tym konkretnym przypadku miałem możliwość spróbowania koncepcji która chodziła mi po głowie a czekałem na okazje i zdarzyła się razem z klientem którego znam bo wykonywałem mu już 3 z kolei kolumny.

                                  W większości przypadków filtracji tego głośnika które można znaleźć w Sieci a także Ja tak wielokrotnie filtrowałem - nazwijmy to szczyt charakterystyki samego średniaka jest "górką" mieszczącą się mniej więcej w zakresie 500-1000Hz i wyraźnym akceptem brzmieniowym na środku tej górki raz to jest bliżej 600-700 innym razem bliżej 700-800 itp. w zależności jak wpłyną na to filtry sąsiednie.

                                  Mam nadzieje że każdy zainteresowany poluka Sobie na inne projekty i zrobi Sobie projekcje o co chodzi i nie będzie trzeba rysować instrukcji obsługi moich wypocin :)


                                  A Ja u Siebie chciałem zrobić dokładną odwrotność czyli obwodem tłumione jest to pasmo "Górki" i znacząco rozszerzyć i wywłaszczyć szczyt do zakresu 200-1000. Przesunąć akcepty brzmieniowe na +/- 200-400 i 800-1000Hz i wyciągnąć z głośnika to co chciałem wyciągnąć.

                                  Takie a nie inne zbocze od góry 16stki tez było zamierzone - a efektem tego zamierzenia jest niski podział.

                                  Po prostu porównajcie Sobie same charakterystyki 16 stki w większości projektów także moich co wkleiłem powyżej do tej w Tym omawianym projekcie. I będzie można zobaczyć różnice - A usłyszeć różnice to może będzie komuś dane jak projekt gdzieś tam się pojawi.

                                  Efektem tego zabiegu ogólna sprawność spada i dlatego opornik na wejściu jest tak mały - A tak naprawdę mogło by go nawet nie być z delikatną korekta obwodu ( z opornikiem na wejściu pasmo jest po prostu równiejsze ). Przy 1 Ohm oporu to On się praktycznie wcale nie grzeje i wystarczył by nawet 10W - Ale ja z reguły przesadzam z ich mocą i dodatkowo wieszam je w powietrzu aby nic tam czasem się nie zagrzało zaburzając jego klarowność "przejścia".
                                  wymaganiami
                                  Przy "szablonowej" kolejności filtrów czyli GP LP za cholerę nie chciało się ukształtować to co chciałem :) I umówmy się to nie jest dziwne rozwiązanie czy błąd, tylko mniej optymalne rozsądkowo i ekonomicznie podejście do tematu. Więc trudno trzeba było wydać więcej na kondensator
                                  Last edited by Zap Projekt; 08.11.2019, 13:16.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                    Rezystor na wejściu masz wypadkowy 1 ohm, 20W. Gdyby był on pomiędzy filtrami spokojnie wystarczyłby pojedynczy 10W. To jest ten sam błąd który popełnił Paweł dając w swoim projekcie rezystor przed filtrem a potem się dziwił, że mu się smaży i trzeba dawać 4 zamiast jednego.
                                    Yoshi niby tak ale ta moc która traci się na tym rezystorze nie wyparuje :)
                                    Gdzieś będzie musiała na ciepło się zamienić , w cewce i kondensatorze nie może.
                                    Co podgrzeje ?
                                    Wzmacniacz :)
                                    Może to nieintuicyjne ale tak to wygląda :)

                                    Z częścią Yoshi-iego uwag się zgodzę , z niektórymi nie, dodał bym też kilka od siebie będę jednak milczał.
                                    Mam nadzieje Adamie, że przynajmniej trud Yoshi-iego nie pójdzie na marne i kolejna konstrukcja dzięki niemu będzie lepsza :)
                                    Last edited by raven1985; 08.11.2019, 17:53.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                                      Mam nadzieje Adamie, że przynajmniej trud Yoshi-iego nie pójdzie na marne i kolejna konstrukcja dzięki niemu będzie lepsza
                                      - Tak jest ! :flapper:

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                        Jeśli mogę, to chciałbym zaproponować pewną modyfikację. Skośną przegrodę w komorze sredniaka można by było dać w druga stronę, miedzy tweeterem i średniakiem, od strony frontu. Zwiększy to sztywność frontu, oraz odseparuje tweeter od średniaka przy zachowaniu tej samej objętości dla średniaka.

                                        Od strony czysto mechanicznej dodałbym jedno wzmocnienie pionowe w kształcie litery "H" za WO24 pomiędzy wieńcami pozimymi. Pionowe "nóżki" działałyby jak żebro usztywniające, a pozioma "kreska" jak przewiązka pomiędzy przeciwległymi ściankami. Wystarczyłoby żeby były z MDF 18-20 mm i szerokość 20 mm. Zajęłoby to wzmocnienie ok. 0,33l objętości a podzieliło boczne ściany na wysokości woofera na dwie płaszczyzny i dodało przewiązkę pomiędzy nimi. Znacząco zwiększa to sztywność obudowy w tym miejscu.

                                        Last edited by jaro4444; 05.01.2020, 11:26.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X