Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Monitory GDN 15/40/5 i Vifa DX

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Monitory GDN 15/40/5 i Vifa DX

    Witam wszystkich,

    po długim zastoju w dziedzinie głośnikowego DIY postanowiłem zrobić małe monitory w celach dalszego udoskonalania warsztatu.
    Wybór padł na znany zestaw GDN i Vify. Zestawienie cieszy się dobrą opinią i cena jest w zakresie najniższym (z konkurencji). Tak jak pisałem zestaw powstaje w celach "naukowych" dlatego zwrotnica Irka będzie zastosowana dopiero w przypadku całkowitej porażki.
    Jak eksperyment powstanie obudowa TL do tego zestawu.

    Aktualnie jestem na etapie obmierzania GDN'ów. Głośniki po przyjeździe miały oczywiście dość znacznie różne parametry od deklarowanych, dlatego zacząłem je wygrzewać - następnie pomiary.

    Zastanawia mnie jedno odnoście wyniku: na ile częstotliwość rezonansu powinna zmieniać się w zależności od poziomu sygnału testującego? Wnioskuję, że oprócz układu mechanicznego, który powinien mieć stałą częstotliwość rezonansu pewną rolą odgrywa poruszająca się w większym zakresie cewka i próbująca przeciwdziałać wymuszeniu.
    Aktualnie głośniki mają Fs na poziomie 56 i 58Hz względem deklarowanego 48. Zmiana mocy sygnału testującego pozwala osiągnąć min. 54Hz
    Czy wiadomo jakie warunki pomiaru dla Fs stosował Tonsil?

    #2
    Zamieszczone przez 20Hz Zobacz posta
    Aktualnie głośniki mają Fs na poziomie 56 i 58Hz względem deklarowanego 48.
    A jak wykonałeś swoje pomiaryJ jeśli w odgrodzie lub luzem to jest prawidłowo.
    Fs z karty producenta jest to pomiar w 9l close boxie.

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez Marios Zobacz posta
      Fs z karty producenta jest to pomiar w 9l close boxie.
      No co Ty gadasz. Z głośnikiem w obudowie wykonany jest tylko pomiar charakterystyki przetwarzania. Częstotliwości rezonansowej głośnika nie możesz zmierzyć w obudowie - wtedy będzie to już częstotliwość rezonansowa całego układu a nie samego głośnika.

      Skomentuj


        #4
        dabyl już mnie wyprzedził. Jeśli Tonsil mierzyłby częstotliwość w OZ to te głośniki w powietrzu - tak jak ja mierze - musiałby mieć Fs ~35Hz. Bardziej zastanawia mnie czy pomiar przebiegu impedancji następuje dla jakiegoś poziomu standardowego np. 2,83V czy może poziom jest X, pozostaje jeszcze sprawa zmiany Fs wraz z poziomem.

        Skomentuj


          #5
          Niestety nie wiem jakie są warunki pomiaru parametrów głośnika - zwłaszcza te warunki elektryczne. Kolega SoundWave, który pracuje przy projektowaniu i produkcji głośników, opisał kiedyś problemy, jakie pojawiają się podczas pomiaru TS'ów w warunkach domowych - jednym z nich było to, że mamy właśnie "za słabe" karty i nie są one w stanie odpowiednio "ruszyć" membranami większych głośników (problemów było oczywiście więcej). Jest jakiś sposób z wykonywaniem tych pomiarów z udziałem wzmacniacza, ale nigdy się w to nie bawiłem więc nic nie podpowiem. Szczerze mówiąc ja mierzę wszystkie głośniki jakie dostaną się w moje łapska i przeważnie parametry oscylują w granicach tych dataszitowych - 10% różnicy zwalam zawsze na niedokładności moich pomiarów lub "normowe" rozrzuty pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami przetworników. Jeśli chodzi o rezonans 15/40/5 to swego czasu była o tym dyskusja na forum - tam też Fs była sporo wyższa od deklarowanej (i to w kilku egzemplarzach), ale temat nie zakończył się jakimś konkretnym wyjaśnieniem tego zjawiska...

          Skomentuj


            #6
            Mój system pomiarowy pozwala mierzyć trochę wyższym poziomem sygnału niż zwykła karta, stąd też moje pytania. Pomierzyłem głośniki z dodaną masą, to co wylicza SW lub Arta to jakaś kpina z "datashitu", czy ktoś na forum dysponuje własnymi pomiarami tych głośników? Bo albo popełniam poważny błąd albo te egzemplarze tylko spacerowały koło Tonsila.
            A może te sztuki tak już mają?

            W załączeniu wyniki w SW:.
            czarny - przebieg FR.A czerwony - AD.MS zielony - głośnik na świeżo
            Załączone pliki

            Skomentuj


              #7
              bardzo ładne Fs ci wyszło, u mnie w jednej sztuce miałem Fs na poziomie 86 Hz >.>

              co jest dziwne głośniki miały trochę inne parametry a nie da się usłyszeć różnicy, zostawiłem je tak, obudowa zestrojona na 48 Hz bo tak najlepiej grało według mojego ucha

              Skomentuj


                #8
                W takim razie Tonsil mierzy głosniki w innych warunkach. Zmierzyłem 6 głośników 11/30 za pomoca Arty i Fs wychodziło mi pomiędzy 67-72, przy deklarowanym 55.
                Różnica dośc znacząca. Trochę się potwierdza twój przypadek i różnice podobne, pytanie jak oni to mierzą?
                Last edited by Marios; 05.02.2012, 20:49.

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez Marios Zobacz posta
                  pytanie jak oni to mierzą?
                  W prosty sposob. Najnizszy FS uzyskany za pomoca pomiarow minus maksymalna tolerancja podana na specyfikacji. Czyli jesli uzyskali 61Hz od tego odejmiemy 10% i mamy 55hz :)

                  Skomentuj


                    #10
                    Nie pytałem o tolerancję tylko sposób pomiaru. Odgroda, bez odgrody, jaka moc, dla wygrzanego nie wygrzanego itd itd...
                    Z tego co gdzie czytałem używają 10% mocy znamionowej głośnika, czyli bez wzmaka się nie obejdzie.

                    Skomentuj


                      #11
                      Najpewniej sama częstotliwość rezonansu jest mierzona dla głośnika swobodnie zawieszonego - tak uzyska się wynik najlepszy (najniższy) bez dodatkowych problemów. Nie zastanawia mnie sama wartość piku rezystancji lecz zmiana częstotliwości przy zmianie poziomu.
                      Może przyczyną jest zjawisko nieliniowości zawieszenia przy małych wychyleniach. Pomyślałem jeszcze o symulacji tego zjawiska ale nie wiem na ile popularne programy uwzględniają siłę sygnału przy symulacji impedancji. Kiedyś w, bodajże, Praktycznym Elektroniku był artykuł o modelu matematycznym głośnika - pomocna sprawa, szkoda, że poszukać nie mogę :huh: Po poprawkach w sofcie wykonam ponownie pomiary przy maksymalnym poziomie - powinienem osiągnąć coś koło 2V.

                      Skomentuj


                        #12
                        Kurcze, przyznam się, że nie znam się na tym za dobrze, ale tak na chłopski rozum, to rezonans swobodnie zawieszonego głośnika powinien być jednoznaczny niezależnie od poziomu sygnału wykorzystanego do pomiaru - no chyba, że będziemy brać pod uwagę jakieś poziomy "ekstremalne" tegoż sygnału. Rezonans powinien wychodzić w tym samym miejscu a zmieniać się pewnie będzie jego amplituda...? Fs to tylko jeden z parametrów - większe problemy może np sprawić odpowiedni pomiar z masą dodaną bo od tego mocno zależy VAS. Eeehhh, może np Yoshi albo Pharoh jeszcze się wypowiedzą i temat trochę się rozjaśni.

                        A tak poza tym to może niekoniecznie podchodź tak na poważnie do tych pomiarów. Głośnik nie jest nowością na rynku i został mocno przetestowany przez wielu użytkowników i generalnie wiadomo w jakich obudowach i przy jakim strojeniu najlepiej się sprawdza - a to poniekąd może potwierdzać zgodność jego rzeczywistych parametrów z dataszitowymi.

                        Skomentuj


                          #13
                          a czy norma nie wspomianała jeszcze o wygrzaniu głośnika prze 24h przy odpowiedniej mocy?

                          miałem gdzieś e-mail od Sławka w prawie pomiaru fs w warunkach domowych...
                          zresztą był juz o tym temat
                          jak znajde to podlinkuje
                          Juz mi sie nie chce...

                          Skomentuj


                            #14
                            Powtórzyłem pomiary z użyciem ARTY która oferuje pomiar impulsami sinusoidalnymi, a te dostarczają o wiele większej energii do pojedynczych częstotliwości niż rampa logarytmiczna. Potwierdzenie widać na pomiarach, sygnał testowy osiągnął na pewno poziom ok. 2V widać znaczną poprawę w wyznaczonych parametrach, które można uznać za bliskie katalogowym głośniki oczywiście wygrzałem już przed poprzednim pomiarem.
                            Ogólnie trzeba przyznać, że ARTA daje o wiele bardziej powtarzalne i czyste pomiary niż SW no i nie ma problemów ze sterownikami karty, oferuje także ASIO, a z tym mam aktualnie problemy w LabView. Niestety pomiary w SW są dość mocno kapryśne i z moich obserwacji zawierają błędnie zmierzone/przetworzone zakłócenia w domenie częstotliwości.

                            Czas kupić dechy i coś sklepać. Myślałem nad upchnięciem ok. 10-11,5L w monitorze strojonym na 50Hz?
                            Może Pogromca lub L'Commendante zechciałby zaproponować LT do tych głośniczków? Chciałbym spróbować czy faktycznie uzyskam jakieś profity z takiej konstrukcji, a niestety moja wiedza z horn'a jest jeszcze bardzo ograniczona
                            Załączone pliki

                            Skomentuj


                              #15
                              Bez watpienia wartosc sygnalu ma wplyw na zmierzone parametry glosnika. Glosnik jest mechaniczno elektrycznym elementem wiec jasnym jest, ze potrzebuje optymalnych warunkow do pracy, do osiagniecia optimum. To troche jak z silnikiem spalinowym. Przebieg momentu obrotowego, mocy, temperatura silnika etc to wszystko ma wplyw na optymalne warunki pracy dla danej jednostki.
                              Dlatego nie mozna mierzyc w ten sam sposob 13cm glosnikczka domowego oraz 15 calowego tluczka z estrady, badz subwoofera z 200 gramowa membrana. Po to wlasnie stosuje sie jig do Arty ( czy innych programow ), ktory umozliwia zasilenie glosnika odpowiednim napieciem, a zabezpieczenie jiga uchroni karte przed uszkodzeniem.

                              Zamieszczone przez 20Hz Zobacz posta
                              Może Pogromca lub L'Commendante zechciałby zaproponować LT do tych głośniczków? Chciałbym spróbować czy faktycznie uzyskam jakieś profity z takiej konstrukcji, a niestety moja wiedza z horn'a jest jeszcze bardzo ograniczona
                              Ja mam troszke inna wersje, z ekranowaniem magnetycznym, wiec trudno mi zaproponowac dokladne rozwiazanie. Musisz sobie jasno okreslic cel jaki chcesz osiagnac stosujac ten glosnik. Obudowa TL do tych tonsili nie musi byc jakos specjalnie wielka, aby uzyskac dobre, dynamiczne brzmienie, problem moze sie pojawic, gdy bedziesz chcial siegnac zbyt nisko na skali czestotliwosci. Wytrzymalosc mocowa spadnie wyraznie. Poza tym stosujac waska scianke przygotuj sie na raczej nikla efektywnosc, co w polaczeniu z dlugim tunelem da meczace, pozbawione zycia, przebasowane brzmienie, w dodatku nie oferujace zbyt duzych poziomow glosnosci.

                              Skomentuj


                                #16
                                Od linii oczekiwałbym "podobnych" osiągów jak od bas-reflexu w zakresie: wymiarów, zejścia. Jasnym jest, że nie będę próbował tym głośnikiem zejść niewyobrażalnie nisko albo do bardzo dużych poziomów. Jednocześnie chciałbym przekonać się czy linia zapewnia jakieś realne plusy w brzmieniu.
                                Wykonałem skrzynkę próbną o pojemności 15L i zacznę testy od bas-reflexu, potem poświęci ona swój żywot na LT. Przeczytałem twój wątek Pogromco i jest on bardzo ciekawy, realnie patrząc na ile planujesz zmniejszyć objętość linii?
                                O ile rozumiem skąd planujesz wyciągnąć dodatkowe dB na szerokim froncie to powiedz czym chcesz podbić niski zakres - odpowiedzią pokoju czy zgraniem LT/BR z głośnikiem?

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Tonsilowski datasheet podaje, co mierzono w OZ 9 dm^3, a co unmounted, czyli freeair:
                                  W obudowie: power handling (100 godzin) oraz anechoic frequency response at 1W/1m.
                                  Bez obudowy: Cms, Qms, Qes, Qts.
                                  W monitorze, czyli nieprzesadnej budce LT z tunelem dł. 130-150 cm (może nawet nieco mniej) 1,5 czy 2Sd-1Sd ten głośnik powinien czuć się w miarę dobrze, strój w okolicach 50 Hz, z całkiem czystą i wyraźną odpowiedzią, a bez przeciążania basem. Wydłużenie tunelu spowoduje rozrost monitora i wprawdzie da niższe zejście, ale jak wspomniał Pogromca, bez oczywistych i jednoznacznych korzyści, za to ze spadkiem efektywności i z większym obciążeniem mechanicznym głośnika. Świńtoprawdo.
                                  W kwestii BR vs LT wskazałbym na LT z uwagi na niezaprzeczalną wyższość brzmieniową, odłóżmy na bok wyciskanie basu. Niewielki przetwornik w żadnej obudowie nam nie urośnie.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez 20Hz Zobacz posta
                                    Wykonałem skrzynkę próbną o pojemności 15L i zacznę testy od bas-reflexu, potem poświęci ona swój żywot na LT. Przeczytałem twój wątek Pogromco i jest on bardzo ciekawy, realnie patrząc na ile planujesz zmniejszyć objętość linii?
                                    Chcialbym aby wymiary zewnetrzne nie przekroczyly 20-25 litrow. W tym projekcie chce zachowac pewne granice wizualne, zrobic kobyle to zaden problem, ale z tego co widzialem po innych projektach na forum, to nierzadko koledzy laduja male glosniki w dosc spore i przysadziste obudowy BR.

                                    Zamieszczone przez 20Hz Zobacz posta
                                    O ile rozumiem skąd planujesz wyciągnąć dodatkowe dB na szerokim froncie to powiedz czym chcesz podbić niski zakres - odpowiedzią pokoju czy zgraniem LT/BR z głośnikiem?
                                    Wypadowe pasmo przenoszenia ma scisly zwiazek z pomieszczeniem i jesli sie wezmie to pod uwage przy projektowaniu obudowy, to mozna miec z tego wymierne korzysci. Tunel TL promieniuje inaczej niz basrefleks. Rura BR promieniuje dosc wasko z charakterystyka dookolna, co teoretycznie daje mozliwosci umieszczenia rury w dowolnym miejscu obudowy. Z TL jest inaczej, bo tunel promieniuje szeroko i kierunkowo. To daje nam mozliwosci ksztaltowania charki przez umiejscowienie wylotu portu, i tak np. prowadzilem testy z wyjsciem tunelu na bocznej sciance przy tylnej czesci obudowy. Takie umiejscowienie tunelu daje spore korzysci. Jesli oba monitory beda tak ustawione, ze port tunele bedae promieniowac w strone scian bocznych ( a nie do srodka miedzy glosniki ), to pomoze to w walce z modami pokoju, a jesli monitor bedzie stal blisko sciany, to da to dodatkowe podbicie najnizszego pasma. Troche tak jakby upiec dwie pieczenie na jednym ruszcie.

                                    Narazie pogoda przyblokowala moje prace, bo przy takich temp moj warsztat zamazl i nie moge poki co ciac plyt na kolejne prototypy.

                                    Z dlugoscia tunelu bym nie przesadzal, bo dolozenie nawet niewielkiej ilosci materialu znacznie obniza rezonans glowny. Latwo sie rozminac z oczekiwanym punktem rezonansu. Wg. z tych glosnikow nie warto wyciagac wiecej jak 50hz, one sa po prostu zbyt male i nizsze pasmo lepiej zlecic wiekszym glosnikow, co z reszta przewiduje moj projekt, docelowo bedzie wspomaganie subem TL.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Mam już w domu monitor o pojemności 19L netto i muszę przyznać, że jest to granica rozsądnej wielkości - jak dla mnie - tym bardziej dla głośnika fi150. Jak zgadnę Comandante W ma inne zdanie :). Niemniej chciałbym doświadczyć linii przed kolejnymi projektami. Tak więc spróbuje linii 1,5:1,3SD do 1:0,8SD, a jak nie to się skrzynie powiększy.
                                      Jak tak małe STun wpłynie na zachowanie linii? Na początek przyjmijmy, że rozdzielimy zakres kiedy tunel jeszcze daje radę pompować masę powietrza i 2gi kiedy już nie
                                      Pogromco upatrywany przez Ciebie zysk może być jednocześnie zagrożeniem, czy takie ścisłe wykorzystanie ukierunkowania fali nie spowoduje znacznych zmian brzmienia w zależności od ustawienia, zmian akustyki pokoju (i myślę tu o takich głupotach jak nowe zasłony)? Oczywiście normalne skrzynki też są na to czułe, ale w zakresie basu są to mniejsze zależności.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        0,8Sd na wylocie to normalna sprawa, czasami mozna dac nawet mniej.

                                        Zamieszczone przez 20Hz Zobacz posta
                                        Pogromco upatrywany przez Ciebie zysk może być jednocześnie zagrożeniem, czy takie ścisłe wykorzystanie ukierunkowania fali nie spowoduje znacznych zmian brzmienia w zależności od ustawienia, zmian akustyki pokoju (i myślę tu o takich głupotach jak nowe zasłony)? Oczywiście normalne skrzynki też są na to czułe, ale w zakresie basu są to mniejsze zależności.
                                        Tunel promieniuje bardzo dlugie fale, na ktore zaslony z pewnoscia nie maja zadnego wplywu. Idealnym rozwiazaniem bylby tunel na przedniej sciance, ale trzeba sie liczyc z tym, ze takie rozwiazanie bedzie mialo troche mniej basu. W przypadku naprawde bliskiego pola to i tak nie ma znaczenia, bo w bliskim polu nigdy nie osiagniemy niskiego basu. Co innego jak za glosnikami bedzie spora przestrzen, wyjscie tunelu z tylu, a my bedziemy siedziec blisko glosnikow. Wtedy jest szansa na bas z bliska.
                                        Z drugiej strony jesli ma byc docelowo subwoofer, to moze nie warto az tak bardzo meczyc sie z basem z malych glosnikow.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X