Witam serdecznie Szanownych forumowiczów,
korzystam biernie z forum i wiedzy tu zawartej już dłuższy czas. Udało mi się „skopiować” przez ten okres 3 projekty z udostępnionych tu konstrukcji( wszystko na STX, bo mam blisko+patriotyzm+cena).Były na tyle satysfakcjonujące, że 1 zestaw „poszedł” jako fronty do kina ( zamiast Jamo Studio 180) a dwa pozostały znalazły właścicieli wśród znajomych. Projekty te miały być „wprawką” i spełniły swoją rolę w tym względzie. To, że były to aż 3 projekty to czysty przypadek i wymusili to znajomi, którzy chcieli też mieć takie kolumny, więc oddałem je „po kosztach przetworników” tylko po to, aby mieć fundusze na następny projekt bo takie hobby wciąga....a miejsca mało ;-) więc nie jest to działanie komercyjne. Posiadane wzmacniacze SE :5W i 3W( tych słucham a do tego są dwa tranzystory ze starych zamiłowań ) spowodowały chęć znalezienia czegoś o większej skuteczności. Zachwalane m.in.w tym wypadku Sonido mam dość dobrze osłuchane ( SFR 145 i 175 w referencyjnych budach Istvana), są bardzo miłe w odsłuchu, ale ich wykonanie to kolejny klon i nie byłoby frajdy....a poza tym mam w miejscu kolumn skos więc wysokości sandglass'ów i backloaded horn nie wejdą i niestety uważam, że średnica w nich jest krzykliwa i nierówna dla mnie co nie podoba się właścicielom ;-). Poza tym uważam/sądzę, że niskie częstotliwości jakich szukam uzyskam tylko z dużego fi. Tyle tytułem wstępu.
Do rzeczy : nabyłem drogą kupna Philips AD 12100/M4 i wykonałem obudowy Onken wedle 3 różnych kalkulatorów ( wszystkie w tym względzie były zbieżne z wymiarami + wstępny litraż z WinISD) jedna o pojemności c.a 295 litrów a druga c.a. 320 litrów wytłumione „piramidką” 3 cm jednowarstwowo. Zachowałem przy tym jednolitą szerokość przednich(68cm) ścian więc różnica pojawia się tylko w wysokości pudeł i szerokości otworów BR.I mam niskie takie jakie lubię choć jeszcze nie wiem z których pudeł mi się bardziej podoba ;-) pewnie jeszcze są do dopracowania, ale to jest to. Dwie obudowy są dlatego, że chciałem organoleptycznie porównać wpływ litrażu w takich obudowach na bas, a stolarka do testów to dla mnie „grosze” więc są stricte testowe. Uzupełnieniem jest D.9.500.8.TI + Horn HT 1-195-155
http://stx.pl/horn-195-155.html
http://stx.pl/d-9-500-8-ti.html
Frajdę mam już ponad 6 m-cy przy „zgrywaniu” w/w elementów( różne zwrotnice z kalkulatorów i ich modyfikacje/wariacje, podziały też różne, rozsuwania i zbliżania środków itp.itd) do tego dużo czytania, wchłaniania wiedzy, prób, słuchania... Dlaczego taka droga a nie pomiary i szybciej? Dwa powody: nie mam 5 lat i lubię wiedzieć co od czego zależy fizycznie, mam czas, wyrozumiałą kobietę( nawet chce po każdej modyfikacji wysłuchać swojej muzyki i wydaje subiektywne Swe opinie ) lubię dłubać przy winku i wiele innych pochodnych tej drogi. A najważniejsze, to to, że jakiekolwiek pomiary mogą być niemiarodajne bo: mam skosy,dwupoziomową podłogę, 3 belki dachowe pionowe, 2 poziome dachowe i inne mody nie do ruszenia....a pudła ważą swoje...więc są w lokalu do relaksu a nie w lokalu do pracy. Podpieram się pomiarami itd. znalezionymi w sieci.
Post spowodowany jest tym,że chyba stanąłem pod ścianą w drodze podziału 2-way jakim będę dalej się bawił. Meritum – w chili obecnej AD 12100 jest praktycznie puszczony pełnym pasmem( samoczynne płynne wyciszenie zakresy) a STX jest na filtrze L-R 12 dB/oct przy punkcie 13 200 Hz ( lekkie modyfikacje wartości RLC). „Ściana” polega na braku praktyki, tzn. ze słuchu wiem i z forów wynika też, że stosowany jest filtr wygładzający w zakresie 1000- 10 000 Hz obniżający SPL i tu pojawia się prośba o poradę/radę/sugestię/nakaz i inne względem wykonania tegoż filtru. Nie mogę lub nie umiem rozpracować tego postu http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewto...9557&start=121 a autor mi nie odpisuje na moje wołanie na stepie ;-) I TERAZ NAJWAŻNIEJSZE – proszę o pomoc kolegów z doświadczeniem w dalszej budowie i modyfikacji tego projektu co zaowocuje znów użyciem „zrzutki” niezależnie od wyniku bo lubię wspierać dzielenie się wiedzą.......
Trochę danych:
AD 12100
Fs 36Hz
Re 7,1ohm
Qes 0,558
Qms 2,763
Qts 0,464
Vas 193,3 ltr
Mms 31,6 g
calculated Rms 2,59 kg/s
[/url]
Spl 93,8 dB
STX w linku w treści
tłumienie L-pad zależnie od potrzeb 3-8 dB.
Żródło Daphile/ czasem Fonica GS-464 via preamp + Tidal+ Dac Ak 4490 by chinol DIY z lekką modyfikacją kondensatorów.
Jak ktoś dotarł do końca to już szacunek ;-) a jak pomoże to „dobre zawsze wraca” …...
Mikoski
korzystam biernie z forum i wiedzy tu zawartej już dłuższy czas. Udało mi się „skopiować” przez ten okres 3 projekty z udostępnionych tu konstrukcji( wszystko na STX, bo mam blisko+patriotyzm+cena).Były na tyle satysfakcjonujące, że 1 zestaw „poszedł” jako fronty do kina ( zamiast Jamo Studio 180) a dwa pozostały znalazły właścicieli wśród znajomych. Projekty te miały być „wprawką” i spełniły swoją rolę w tym względzie. To, że były to aż 3 projekty to czysty przypadek i wymusili to znajomi, którzy chcieli też mieć takie kolumny, więc oddałem je „po kosztach przetworników” tylko po to, aby mieć fundusze na następny projekt bo takie hobby wciąga....a miejsca mało ;-) więc nie jest to działanie komercyjne. Posiadane wzmacniacze SE :5W i 3W( tych słucham a do tego są dwa tranzystory ze starych zamiłowań ) spowodowały chęć znalezienia czegoś o większej skuteczności. Zachwalane m.in.w tym wypadku Sonido mam dość dobrze osłuchane ( SFR 145 i 175 w referencyjnych budach Istvana), są bardzo miłe w odsłuchu, ale ich wykonanie to kolejny klon i nie byłoby frajdy....a poza tym mam w miejscu kolumn skos więc wysokości sandglass'ów i backloaded horn nie wejdą i niestety uważam, że średnica w nich jest krzykliwa i nierówna dla mnie co nie podoba się właścicielom ;-). Poza tym uważam/sądzę, że niskie częstotliwości jakich szukam uzyskam tylko z dużego fi. Tyle tytułem wstępu.
Do rzeczy : nabyłem drogą kupna Philips AD 12100/M4 i wykonałem obudowy Onken wedle 3 różnych kalkulatorów ( wszystkie w tym względzie były zbieżne z wymiarami + wstępny litraż z WinISD) jedna o pojemności c.a 295 litrów a druga c.a. 320 litrów wytłumione „piramidką” 3 cm jednowarstwowo. Zachowałem przy tym jednolitą szerokość przednich(68cm) ścian więc różnica pojawia się tylko w wysokości pudeł i szerokości otworów BR.I mam niskie takie jakie lubię choć jeszcze nie wiem z których pudeł mi się bardziej podoba ;-) pewnie jeszcze są do dopracowania, ale to jest to. Dwie obudowy są dlatego, że chciałem organoleptycznie porównać wpływ litrażu w takich obudowach na bas, a stolarka do testów to dla mnie „grosze” więc są stricte testowe. Uzupełnieniem jest D.9.500.8.TI + Horn HT 1-195-155
http://stx.pl/horn-195-155.html
http://stx.pl/d-9-500-8-ti.html
Frajdę mam już ponad 6 m-cy przy „zgrywaniu” w/w elementów( różne zwrotnice z kalkulatorów i ich modyfikacje/wariacje, podziały też różne, rozsuwania i zbliżania środków itp.itd) do tego dużo czytania, wchłaniania wiedzy, prób, słuchania... Dlaczego taka droga a nie pomiary i szybciej? Dwa powody: nie mam 5 lat i lubię wiedzieć co od czego zależy fizycznie, mam czas, wyrozumiałą kobietę( nawet chce po każdej modyfikacji wysłuchać swojej muzyki i wydaje subiektywne Swe opinie ) lubię dłubać przy winku i wiele innych pochodnych tej drogi. A najważniejsze, to to, że jakiekolwiek pomiary mogą być niemiarodajne bo: mam skosy,dwupoziomową podłogę, 3 belki dachowe pionowe, 2 poziome dachowe i inne mody nie do ruszenia....a pudła ważą swoje...więc są w lokalu do relaksu a nie w lokalu do pracy. Podpieram się pomiarami itd. znalezionymi w sieci.
Post spowodowany jest tym,że chyba stanąłem pod ścianą w drodze podziału 2-way jakim będę dalej się bawił. Meritum – w chili obecnej AD 12100 jest praktycznie puszczony pełnym pasmem( samoczynne płynne wyciszenie zakresy) a STX jest na filtrze L-R 12 dB/oct przy punkcie 13 200 Hz ( lekkie modyfikacje wartości RLC). „Ściana” polega na braku praktyki, tzn. ze słuchu wiem i z forów wynika też, że stosowany jest filtr wygładzający w zakresie 1000- 10 000 Hz obniżający SPL i tu pojawia się prośba o poradę/radę/sugestię/nakaz i inne względem wykonania tegoż filtru. Nie mogę lub nie umiem rozpracować tego postu http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewto...9557&start=121 a autor mi nie odpisuje na moje wołanie na stepie ;-) I TERAZ NAJWAŻNIEJSZE – proszę o pomoc kolegów z doświadczeniem w dalszej budowie i modyfikacji tego projektu co zaowocuje znów użyciem „zrzutki” niezależnie od wyniku bo lubię wspierać dzielenie się wiedzą.......
Trochę danych:
AD 12100
Fs 36Hz
Re 7,1ohm
Qes 0,558
Qms 2,763
Qts 0,464
Vas 193,3 ltr
Mms 31,6 g
calculated Rms 2,59 kg/s

Spl 93,8 dB
STX w linku w treści
tłumienie L-pad zależnie od potrzeb 3-8 dB.
Żródło Daphile/ czasem Fonica GS-464 via preamp + Tidal+ Dac Ak 4490 by chinol DIY z lekką modyfikacją kondensatorów.
Jak ktoś dotarł do końca to już szacunek ;-) a jak pomoże to „dobre zawsze wraca” …...
Mikoski
Skomentuj