Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Filtry 1-go rzędu dla 3-way - problem z mocą

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Filtry 1-go rzędu dla 3-way - problem z mocą

    Buduję sobie w samochodzie system 3-way i męczę się z poklejeniem zwrotki do niego. Wiem że nie jest łatwo, ale zamierzam sprawę dociągnąć do końca bez systemu pomiarowego na 5 tysi PLN.

    Planuję wszystkie filtry 1-go rzędu, bo chcę zobaczyć czy rzeczywiście są nie do pobicia jeśli chodzi o przestrzeń (faza). Wysokotonowca udało mi się jakoś "przyciąć" dość wysoko i wygląda to nieźle, ale mam problem ze średniakiem. Jest to ten głośnik: Brax 2.1

    Chcę dać filtr 6dB przy częstotliwości podziału 400Hz i wszystko w po pomiarach i symulacjach wychodzi ok, mam jednak wątpliwości czy nie obciążę go nadmiernie niskimi częstotliwościami. Ch-ka samego głośnika opada dość szybko i z zastosowanym filtrem całość wydaje się grać, ale obawa przed skopceniem głośnika nie daje mi spokoju...

    Prośba o radę jak w takich przypadkach postępuje się ze średniakami.

    Z góry dzięki!

    #2
    Rades, na twoim miejscu mając do dyspozycji takie głośniki (po średnim wnoszę, że reszta nie odbiega od klasy średniego) zastosowałbym aktywny podział. Jakiś prosty procesor dźwięku np Audison Bit One lub ALPINE IMPRINT.
    Bo inaczej się tego zrobić nie da bez pomiarów. Tu nie stosuje się tylko filtrów ale i trzeba wyrównać spl poprzez zastosowanie l-pada plus ew korekcja impedancji. To jest nie możliwe poprzez odsłuch. A poza tym może się okazać, że głośniki które ty posiadasz nie nadają się do stosowania z filtrami 1 rzędu.
    Jeszcze z 2 way można by coś kombinować i słuchać ale przy 3 way to już syzyfowa praca.
    Zresztą cena elementów do testowych zwrotek może przekroczyć cenę procesora.
    Juz mi sie nie chce...

    Skomentuj


      #3
      Procek mam na pokładzie jednostki sterującej (Clarion HX-D2) ale aktywka mi nie leży. Mam już za sobą jeden system 3-way na innych przetwornikach i wyszło, ale tam dałem zwrotki 2 i 3-go rzędu. Brakowało sceny i przestrzeni, więc walczę z 6dB :-)

      Parę faktów:

      1. Musi być pasywka - aktywnie nie gra jak trzeba
      2. Pomiary już wykonałem (nie bazuję na ch-kach producenta)
      3. L-pady i korekcja impedencji to pikuś - już zrobione

      Problem tylko z obciążeniem średniaka niskimi f - poradźcie jak się to robi w domówkach? Potrzebuję tylko tej informacji :-)

      A że to jest walka to wiem, ale później jaka satysfakcja :-))

      Skomentuj


        #4
        Jak Ty zrobiles pomiary w samochodzie ? możesz pokazać wykresy?

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez Rades
          Musi być pasywka - aktywnie nie gra jak trzeba
          a co ci nie pasuje w aktywce?
          Zamieszczone przez Rfck
          Jak Ty zrobiles pomiary w samochodzie ? możesz pokazać wykresy?
          pewnie same góry i doliny ale też bym zobaczył
          Juz mi sie nie chce...

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez Rades
            1. Musi być pasywka - aktywnie nie gra jak trzeba
            no to czeka Cię droga przez mękę albo wyłożenie sporej kasy...
            Nie możesz aktywnie dać mniej stromych zboczy po prostu ?
            Jakimi podziałami się aktywnie bawiłeś ?
            Osobiście twierdzę że jeśli aktywnie z dobrym procem nie jest dobrze , to pasywnie lepiej też nie będzie, nie ma magicznych kondów czy cewek które poprawiają brzmienie
            Zamieszczone przez Rades
            3. L-pady i korekcja impedencji to pikuś - już zrobione
            To masz Lpady i korekcję imp. nie mając jeszcze podziałów ? :P Nieco od tyłu to robisz.
            Nie zawsze da się zrobić wszystko 1 rzędem niestety, pokaż charki to zobaczymy ile to warte :P

            Skomentuj


              #7
              Wiem że w samochodzie jest trudno. W aucie mierzyłem tylko woofer, reszta poza. Wiem że to nie tak i że w aucie jest akustyka pomieszczenia, odbicia, rezonanse itp..

              Panowie, bawię się w takie hobby i sprawia mi to frajdę, więc działam...

              Wiem że macie doświadczenie w budowaniu domówek ( i nie tylko) i interesuje mnie tylko mała porada jak ciąć ten średniak. Oto co mi wychodzi.

              czarny - woofer
              czerwony - średniak
              sraczkowy - wypadkowa



              Pytanie - czy takie cięcie wygląda na bezpieczne dla średniaka?

              Skomentuj


                #8
                Rades, no jak dla mnie to nieco za nisko jak dla kopułkowego średniaka o FS blisko 500hz.
                Poza tym tak porównuję tę charkę producenta do Twojej zmierzonej i wygląda to tak jakby ów średniak grał bez filtracji od dołu ...

                Skomentuj


                  #9
                  Jest taki moment przy zmniejszaniu kondensatora że nagle ch-ka (średniaka) się łamie i -30dB wypada gdzieś przy 150 Hz, ale ten zabieg niekorzystnie wpływa na ch-kę wypadkową - pojawia się spory dołek w okolicach 25-30 Hz. Nie wiem czy nie lepiej uciąć go trochę wyżej i dac pograć więcej wooferowi...

                  [ Dodano: 2009-12-07, 08:42 ]
                  Poprawka - ch-ka ląduje w okolicach 250 - 300 Hz a nie jak wyżej, pomyłka drukarska :-)

                  Skomentuj


                    #10
                    Rezonans tego sredniaka to 490hz a wiec najnizsza mozliwa czestotliwosc podzialu to 1khz!

                    PODSTAWY SIE KLANIAJA!!!

                    To jest dosc delikatna kopulka (mala moc cewki) i tu min 12dB/okt na dol. No chya ze bedziesz cicho sluchal to mzoesz go anwet puscic bez filtracji.

                    Egzotyka w DIY to normalka, bo o to chodzi, zawsze mozna kupic ''normalne'' firmowki.

                    Skomentuj


                      #11
                      Dzięki za rady. Tak jak pisałem jestem amatorem w trakcie nauki i eksperymentów i dobrze jak ktoś wytknie jakiś błąd w sztuce, a szczególnie kiedy są to podstawy ;-)

                      Mam na pokładzie auta wzmacniacz 4-kan, wiec full activ nie zrobię choćbym pękł. Nawet nie chcę z powodu wcześniejszych złych doświadczeń. To nad czym sie zastanawiam to puszczenie średniaka i tweetera na parę kanałów z podziałem pasywnym i ciecie woofera (pędzonego z pozostałych 2 kanałów) oraz średniaka od dołu aktywnie.

                      Nie odpuszczę sobie jednak pełnego systemu pasywnego choćby po to żeby zobaczyć jak te przetworniki będą hulać z mojej ulubionej Alpinki 7909 :-)

                      Skomentuj


                        #12
                        sredni juz znamy. A jaka jest reszta glosnikow? Bo narazie sie dobrze zapowiada.
                        Juz mi sie nie chce...

                        Skomentuj


                          #13
                          Woofer Brax 6.1PP, tweeter Brax HT1.

                          Na razie plumka to na starych zwrotkach 2 i 3 rzędu skrojonych pod inne głośniki a i tak mi się podoba :-)

                          Oczywiście do poprawnego grania daleko i "syfy" słychać od razu.

                          Skomentuj


                            #14
                            W firmowych zwrotnicach Braxa jest mnogo elementów http://www.audioaffinityusa.com/brax...udspeakers.htm wątpię, żeby udało Ci się pociąć z użyciem Irzędu.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zgadza się. Dla TT1 2 rząd, dla HT1 3 rząd. Będę próbował, ale dzięki za radę. IMHO chłopaki z Braxa muszą tak zaprojektować zwrotkę, żeby później nie było zbyt dużo spalonych tweeterów, co się może zdarzyć przy filtrach 1-go rzędu jak ktoś "da w palnik".

                              Nie wiem czy z tymi głośnikami się da na 6dB, ale zobaczymy. Najpierw chcę dłubnąć 6dB, potem zrobić tak jak robi to Brax, potem może jeszcze inaczej - finalnie będzie tak jak zagra najlepiej :-)

                              Skomentuj


                                #16
                                Zaprojektowalem wiele zwrotnic i nigdy mi sie jeszcze nie udalo zrobic 6dB/oct dla wysokotonowki. No chyba ze robie low end i puszczam niski pelnym pasmem i dolaczam wysoki przez 2,2uF. Na pomiarach taki filtr wyglada beznadziejnie.

                                No i prawdziwe filtrowanie 6dB/okt czesto sklada sie z kilkudziesieciu elementow!!
                                Trzeba sie zastanowic czy ma byc charakterystyka wg filtracji I rzedu, tlumienie i rzedu czy idziemy na skroty i ma byc tylko kondensator.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  No i prawdziwe filtrowanie 6dB/okt czesto sklada sie z kilkudziesieciu elementow!!
                                  A to mnie zastrzeliłeś kolego irek! Kilkadziesiąt? Ja żyłem w błogiej nieświadomości że to zwykły kondzior tylko precyzyjnie dobrany i ew. l-pad. Idea filtrowania 1-rzędu polega na minimalizmie a tu proszę, taka niespodzianka.

                                  Co tam się wsadza w takie zaawansowane filtry 6dB?

                                  [ Dodano: 2009-12-08, 09:42 ]
                                  Poszukałem i sam znalazłem odpowiedź:
                                  Nie jeden zdziwiłby się na widok filtru I rzędu, teoretycznie jeden kondensator lub cewka, składającego się z kilkudziesięciu elementów. Zastosowanych po to, aby skorygować charakterystykę przetwarzania samego głośnika i uzyskać zgodną z teorią charakterystykę o nachyleniu 6dB/okt. (filtr I rzędu). Tworzenie tego typu filtrów jest niemożliwe w konstrukcjach amatorskich i powinno pozostać w rękach zawodowców.
                                  A więc nie chodzi o zwykłe zastosowanie kondensatora a o odpowiednie ukształtowanie charakterystyki - i wszystko jasne.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Sa trzy podejscia to z jednym kondensatorem to te amatorskie i jak sie zyje w nieswiadomosci to jest przeciez pieknie :)

                                    Generalnie zalety filtrowania I rzedu sa dla glosnika ktorego charakterystyka opada 6dB/okt (I rzad) a to sie czesto wiaze se skomplikowanym filtrem elektrycznym.
                                    Poszukaj sobie w necie na temat konstrukcji Thiel-a.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      irek, chodzi o 'wyrównywacze' fazy? Zawsze można pochylić przednią ścianę kolumny (co prawda tutaj jest mowa o CA).

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        W CA jest większa dowolność bo można np. cofnąć wysokotonowy względem średniaka. Tak zamierzam uczynić.

                                        O co tak naprawdę mi chodzi? Historia jest taka:

                                        Na początku zamontowałem same średniaki (oczywiście woofery też - piszę o "górze") tak że grają "na twarz" bo akurat Braxy 2.1 dobrze się w takiej pozycji spisują. Powaliła mnie precyzja sceny i lokalizacja źródeł. Coś takiego chciałbym uzyskać. Po dołożeniu tweeterów scena się rozmywa i to mocno, wiec wnioskuje że są problemy z fazą. W tech chwili: średniak 2 rząd, wysokotonowy 3 rząd.

                                        Wymyśliłem że pokombinuję z filtrami 1-go rzędu, ale okazuje się że to nie takie proste a wręcz niemożliwe.

                                        Co Panowie poradzicie? Jakie filtry zastosować, żeby optymalnie fazowo zgrać średniaka z tweeterem?

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X