Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dźwięk dookólny?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Czyli dzieki temu rozwiązaniowi otrzymujemy fajna scene, latwa lokalizacje zrodel kosztem jakosci dzwieku, i sporej ilosci odbic powodujacych niesmak w sluchaniu ? Juz nie mowiac o tym, ze pewnie wiekszosc typowych pomieszczen w mieszkaniach nie nadawalaby sie do tego typu kolumn.

    Skomentuj


      #22
      Akurat w przypadku kolumn omnipolarnych czy dipolowych pomieszczenie nie powinno byc nadmiernie wytlumione, co daje nadzieje na poprawne granie w przecietnym pomieszczeniu. Oczywiscie wszystko zalezy od konstrukcji ale jesli maja sie pojawic odbicia to, musza sie od czegos odbic.

      Skomentuj


        #23
        Logicznie rzecz biorąc w kolumnach omnipolarnych w małym pomieszczeniu (albo moze w zamknietym pomieszczeniu) jestesmy zmuszeni sluchac odbic (w zwyklych kolumnach takze ale z racji kierunkowego zrodla dzwieku itd - mniej).
        Twierdzenie ze takie aplikacje sa "naturalne" a typowe kierunkowe sa "nienaturalne" jest dla mnie jak najbardziej bledne ot chocby wezmy najprostszy przyklad - wokal. Ludzka glowa, usta ktore dzwieki wydaja.. nie mamy ust dookola glowy prawda ? Z kolei jesli uderzyc mlotkiem w pomieszczeniu dzwiek rozchodzi sie na wszystkie strony (docieraja do nas odbicia ) i to byc moze sygnal ktory taka kolumna moze lepiej odtworzyc :)...
        Co mi sie jeszcze nasuwa to sluchanie harmonicznych z lampowców. Grupa ludzi po prostu lubi sluchac zniekrztalcen i byc moze komus w tym temacie rowniez podpasowalo sluchanie zniekrztalcen wynikajacych z odbic w kolumnach omnipolarnych.. dlaczego by nie :) ? Niemniej nie zmienia to faktu ze sa to zniekrztalcenia :)

        Skomentuj


          #24
          Z innej strony, zapisując muzykę z sali koncertowej muzyki klasycznej, stawiamy sztuczną głowę gdzieś 10-20 metrów od muzyków, dźwięki odbijają się po pomieszczeniu i docierają do niej. Zatem z logicznego punktu słyszenia najprawdziwsze będzie odsłuchanie koncertu ze słuchawek - kabel ze słuchawkami to przedłużenie głowy.

          Zatem nasze głośnikowe hi-fi to pomyłka, jedno wielkie zło , z tym że się ono nam podoba - czynnik ludzki.

          Skomentuj


            #25
            Pierwsze fale jakie dobiegaja do nas od glosnikow omnipolarnych to te generowane na wprost w kierunku sluchacza, zatem czy dzwiek odgrywany bedzie wokalem czy oderzeniem w trojkat nie ma znaczenia, glosnik omnipolarny jest wstanie wygenerowac dzwiek blizszy temu co mamy w naturze. Takie kolumny odtwarzajac dzwiek w komorze bezechowej zagraja podobnie jak tradycyjne glosniki. Oczywiscie wazna sprawa jest rowniez sposob nagrywania dzwieku. Problem polega na tym, ze wiekszosc dzwiekow stereo jest generowanych/pozycjonowanych sztucznie podczas miksu w studio. To co nam sie wydaje podczas odsluchu plyty jest zludzeniem jakie realizator stworzyl wg swojego gustu. Jedynie odsluchujac material w tym samym studio jestesmy w stanie uslyszec plyte tak jak slysza ja realizator, to co mamy w domu to kolejne wypaczenie. Zatem mniejsze ma znaczenie to czy uzyjemy w domu glosnikow klasycznych czy omnipolarnych, bo oba beda klamac. Ja jednak wole glosniki omnipolarne, poniewaz sa takie nagrania, w ktorych omnipolarne deklasuja kompletnie tradycyjne glosniki.
            Ogolnie jest to bardzo szeroki temat i nie mozna traktowac go po lepkach piszac, ze omni sa do kitu bo graja odbiciami. Takie stwierdzenie jest pozbawione sensu, a osoba ktora je wymawia pokazuje swoje braki w dziedzinie akustyki, nagrywania, obrobki dzwieku i odtwarzania pasma czestotliwosci. To nie jest takie proste jakby sie wydawalo. Takie firmy jak MBL nie projektowaly swoich produktow, bo mialy takie widzimisie. Te konstrukcja powstaly w wyniku szeregu prac i badan w zakresie akustyki i percepcji dzwieku ludziego narzadu sluchu.

            Skomentuj


              #26
              http://www.audiosystem.com.pl/firmy/9/mbl

              Glosnik omnipolarny wygeneruje taki sam dzwiek jak normalny glosnik. Natomiast to odbicia spowoduja, ze bedzie sie wydawal " naturalny" lecz bedzie to dokladnie odwrotnoscia. Uzyskamy efekt 3D kosztem jakosci i sterylnosci dzwieku. Czy to przypadnie do gustu zalezy tylko i wylacznie od osoby oraz jej upodoban muzycznych i priorytetow, ktore sobie stawia podczas sluchania utworow.

              Skomentuj


                #27
                Firmy produkuja takie produkty jakie znajduja nabywców. Sa osoby ktore kupuja sprzet za setki tysiecy zlotych/euro i tweirdza ze slysza np kable zasilajace. Czy to znaczy ze firma MBL czy tam inna produkujaca tego rodzaju sprzet faktycznie wytwarza systemy ? Ile opinii bylo ze Naulilusy komus nie podchodza albo testow w ktorych wlasciciel takiego drogiego zestawu nie potrafil odroznic brzmienia od tanich kolumn. Taki argument ze jak firma XYZ cos robi to znaczy ze produkt musi byc super zupelnie mnie nie przekonuje :)

                Rowniez stwierdzenie ze pierwsze co slyszymy to sygnal generowany wprost w sluchacza jest zbyt ogolne. Zawsze - jaka aplikacja by to nie byla zawsze slyszymy najpierw to co biegnie do nas najkrotsza droga :).. tyle ze w kierunkowych glosnikach mamy o wiele mniej interakcji i odbic od otoczenia niz w omnipolarnych.

                Po ostatnie - to że nie zgadzam sie w mojej argumentacji z twoim zdaniem nie oznacza ze:

                pokazuje swoje braki w dziedzinie akustyki, nagrywania, obrobki dzwieku i odtwarzania pasma czestotliwosci
                No chyba ze masz monopol na racje :)

                Skomentuj


                  #28
                  Tu nie chodzi o racje tylko o fakty, skoro jakas firma produkuje cos zupelnie innego w oparciu o badania i duza rzesza ludzi kupuje te produkty, to znaczy ze produkt ma racje bytu i dziala tak jak zamierzal producent. Przeciez jasnym jest, ze nie da sie zadowolic wszystkich. Nie pisze tutaj o ludziach sluchajacych kabli zasilajacych, bo nie o tym jest ten temat. Pisze natomiast o firmie MBL, ktora ma niewatpliwie wielkie grono swoich zwolennikow i gdyby kogos z nas bylo stac na ten sprzet, to po osobistym odsluchu napewno nie jeden by sie zdecydowal na zakup.
                  Oczywiscie jest jeszcze sporo innych firm, chocby rowniez niemiecki Duevel albo Raal czy tez German Physiks. Wbrew pozorom jestes tego znacznie wiecej i nie jest to jakas nisza w swiecie hiendu. Dla niedowiarkow sa nawet omnipolarne monitory studyjne!

                  Skomentuj


                    #29
                    I tak dalej.. problem z mojego pierwszego posta dalej pozostaje nierozwiązany, odbicia :)
                    Mozna pokusic sie o wytlumienie pomieszczenia albo odsluchiwac na wolnej przestrzeni ale wtedy tak jak sam napisales kolumny omnipolarne zaczynaja grac jak "zwykle" wiec to sztuka dla sztuki.. w dobrych warunkach moze grac poprawnie ale nie ma co wnosic omni na piedestał :)

                    Skomentuj


                      #30
                      Nigdy nie staram sie czegos wnosic ponad reszte, raczej probuje doszukac sie wad i problemow. Tak tez jest z omni i odbiciami. Wezmy wiec przyklad orkiestry, jak w przecietnym pomieszczeniu, teatrze, kosciele, filharmonii zmusisc orkiestre do gry dzwiekiem na wprost? To niemozliwe, chyba ze zostanie naglosniona zestawem z glosnikami tradycyjnymi grajacymi na wprost. Mozna zatem powiedziec, ze odbicia sa integralna czescia odsluchu muzyki granej na zywo jak i z zestawu glosnikowego. Roznia sie tylko proporcje, ile dzwieku zostanie odbitego, a ile skierowanego na wprost. Pytanie teraz: jaka opcja bedzie lepsza? ktora koncepcja da lepsze zludzenie prawdziwego dzwieku? Bo przeciez o to w tym chodzi aby system zagral tak jak muzyka grana na zywo. Dlatego moim zdaniem warto przyjzec sie konstrukcja omni bardzo dokladnie, a nie skreslac je na starcie, boo generuja odbicia dzwieku od scian, sufitu i podlogi.
                      Mozna tutaj jeszcze powolac nieco inny wynalazlek z gatunku glosnikow grajacych odbiciami. Mam tutaj na mysli Stereolith http://www.stereolith.com/the-surrou...henomenon.html zanim jednak ktos z pogarda i cynizmem wysmieje te konstrukcje nazywajac ja mono, namawiam do przeanalizowania dokladnie tej strony i produktu. Poczytajcie o historii jego powstania, teorii i zasady dzialania tego wynalazku. Generalnie sprawa jest nadzwyczajnie ciekawa i w pewnych kwestiach dzwieku dystansuje kazdy ( niezaleznie od ceny ) klasyczny zestaw glosnikow stereo. Jest naprawde wiele ciekawych rozwiazan, ale ciezko jest przebic utarty beton w swiatku audiofilskim. Otwarty umysl stale szuka czegos lepsze, nowego, nie mozna sie zamykac na nowatorskie rozwiazania, bo sa glupie, albo zupa byla za slona.

                      Skomentuj


                        #31
                        A to widzieliście
                        http://www.visaton.de/de/bauvorschla...ana/index.html
                        http://www.visaton.de/de/bauvorschla...sat/index.html
                        Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                        Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                        Skomentuj


                          #32
                          Patrz post nr #3 http://diyaudio.pl/showthread.php/16...l=1#post250111

                          Skomentuj


                            #33
                            Ciekawi mnie tez jaki cudem w wiekszosci tych kolumn pasmo przetwarzania siega az 20Khz . Przeciez powyzej 10Khz to juz ostro musi charka opadac. A nie widac tam zadnych stozkow refleksyjnych.

                            Skomentuj


                              #34
                              Czyli co głośnik niskotonowy + drewniany kołek od góry, na na górze szerokopasmówka i gotowe :>?

                              Skomentuj


                                #35
                                Zamieszczone przez pharoh Zobacz posta
                                A nie widac tam zadnych stozkow refleksyjnych.
                                Jak nie widać, jak widać (w Visatonach na pewno).

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
                                  Jak nie widać, jak widać (w Visatonach na pewno).
                                  Ano, na miniaturkach jakos to pominalem i myslalem, ze to wysokotonowka jest tak zbudowana.

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Pogromco , wiesz może jak działa ten "stereolith"?

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      No wlasnie nie do konca wiadomo jaka tam jest zwrotnica, bo ten cudak ma jeden glosnik wysokotonowy na gorze i dwa nisko-sredniotonowe/szerokopasmowe po bokach, jak wiec wyglada zwrotnica? Nie wiem czy sa one w jednej obudowie czy moze kazdy w osobnej.
                                      Jest tez cos bardzo podobnego pod nazwa Duetto.
                                      http://www.duetto.ch/produkte/concerto/index.html tutaj w wersji z subwooferem. Troche szkoda, ze stronka jest po niemiecku, ale sa rowniez namiary na muzyke nagrywana specjalnie pod ten wynalazek.

                                      Generalnie mozna samemu w domu poprobowac takiego "stereolithu" przy pomocy zwyklych kolumn ustawiajac je plecami do siebie. Efekty sa rozne, jedni sa zachwyceni, inni wcale. Sporo tez zalezy od rodzaju muzyki, nagrania. Mysle ze warto poprobowac w domu.

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        http://thofte.dk/data/conus1/conus1.htm

                                        http://www.monacor.pl/product/show/2155/SP-155X

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          ktoś eksperymentował coś realnie z konstrukcjami omni polarnymi ?
                                          Wszystkie znaki wskazują na to że Ja będę "zmuszony" w niedalekim czasie popracować nad taką konstrukcją :). Będzie to dla mnie nowość więc sam jestem ciekawy.
                                          ogólna koncepcja podobna jak tutaj w 1 poście http://diyaudio.pl/showthread.php/20...5%9Bcie-Duevel
                                          Ale u "Mnie" będzie to konstrukcja większa 3 drożna z 10 calowym głośnikiem na basie ( prawdopodobnie SS revelator ) nad środkiem i górą pasma trwają jeszcze dyskusje i możliwe że będą to dwie kopułki 50 i 28mm grające na dwa odwrócone od Siebie stożki. Czyli idąc drogą dedukcji konstrukcja dookólnie będzie grała do około 600 Hz. Na tą chwilę nie wiem co z tego wyjdzie :(

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X