Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Zespoły o wysokiej efektywności

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zespoły o wysokiej efektywności

    Witam.
    Na forum jestem nowy i od razu mam pytanie. Zastanawiam się nad budową zespołów pełnopasmowych lub z bardzo niskim podziałem (100-150Hz). Wzmacniacz ma tylko kilka W (single ended). Zespół musi mieć dużą efektywność, 8 Ohm i być łatwy do wysterowania ze względu na mała moc wzmacniacza i stosunkowo wysoką impedancję wyjściową końcówki.
    Zawsze podobała mi się idea przetworników pełnopasmowych ze względu na brak zniekształceń fazowych i prosty tor elektryczny. Zależy mi głównie na dobrej średnicy i stereofonii, nie jestem fanem dużej ilości basu, raczej dobrej kontroli i szybkości. Pomieszczenie też raczej małe, więc nie ma co szaleć. Preferuję zespoły zamknięte z w/w względów, niestety zawęża to wybór przetworników. Zastanawiam się nad konstrukcją opartą na Monacor SPH-60X (CT193), jednak z inną obudową (wolnostojąca, maksymalnie wąska, zamknięta, z docążonym dołem). Przetwornik co prawda nie jest optymalny do zamkniętej, ale jej nie wyklucza i jeśli się nie mylę to dodatkowy magnes poprawi właściwości głośnika do tej obudowy.
    Visaton ma w swojej ofercie kit Stella Light - zespołu o niskiej cz. podziału, ale wyklucza go bardzo mała efektywność (może inne przetworniki, ale nic sensownego nie znalazłem). Czy macie jakieś sugestie co do tego projektu? Czy ktoś próbował konstruować CT193 w innej obudowie (membrana bierna, linia transmisyjna)? Będę wdzięczny z każdą sugestię.

    Pozdrawiam

    #2
    Wbrew pozorom Monacor SPH-60X wymaga mocnego wzmacniacza. W wątku http://www.highfidelity.pl/artykuly/0601/diy.html jest o tym więcej.

    Skomentuj


      #3
      Zeby miec wysoka efektywnosc potrzebujesz duzego glosnika, lub malego w tubie. Maly glosnik szerokopasmowy w obudowie zamknietej to mocno odchudzone pasmo, niewielkie korzysci. Wysoka efektywnosc, obudowa zamknieta i bas to zdecydowanie nie elementy jakie do siebie nie pasuja. Mozesz rowniez zainteresowac sie obudowa z otworem stratnym badz linia transmisyjna, w ktorej szerokopasmowe glosniki czuja sie bardzo dobrze. Tak czy inaczej celowalbym w raczej wieksze ( minimum 6 cali ) glosniki plus cos na bas.

      Skomentuj


        #4
        Panowie a jaki model 8" eminense wlm wlozyl do swoich kolumn?
        ten eminense mial 95dB i wg mnie nadawal by sie
        Juz mi sie nie chce...

        Skomentuj


          #5
          Ale ktore WLM? Aura ma http://www.eminence.com/pdf/Beta_8A.pdf , a Diva 10 cali coaxial z tonsilowskim wysokotonowcem http://www.eminence.com/pdf/Beta_10CX.pdf

          Skomentuj


            #6
            Pogromco Ale czy te głośniki nie potrzebują dużo mocy..?

            Skomentuj


              #7
              eminence beta 10cx z tonsilowskim wysokotonowym
              spl 93,3dB
              58-20000Hz
              fs 49Hz
              wiec wydaje mi sie dobra propozycja
              Juz mi sie nie chce...

              Skomentuj


                #8
                Mam eminence betę 8, nie wiem jakie ma opinie u innych ale to słaby dźwiękowo głośnik w porównaniu do alpharda em802(lepsza dynamika basu), choć i tan drugi nie ma startu z głośnikami z przed 40 lat które miały średnice 3 razy lepszą.
                Co do bety 8 - potężny magnes , potężna cewka, duża waga:), a kop mniejszy od alphard'a, oczywiście alphard skończy się na 30 watach a eminence może więcej ale nie o to chodzi w home audio.
                Znowu się naraziłem :).

                Skomentuj


                  #9
                  A jaki budżet ?

                  Skomentuj


                    #10
                    Stare glosniki mialy jednak zupelnie inne parametry niz nowe estradowce, nic zatem dziwnego ze graja inaczej, czesto lepiej.

                    Skomentuj


                      #11
                      Dzięki za podpowiedzi. Budżet to ok 200 zł na 1 głośnik (obudowy nie liczę). Pewnie jednak kupię takie dwa SPH-60X, to tylko ok 100 zł sztuka. Obudowy zrobię wąskie, podłogowe tak skonstruowane żeby można było wypróbować obudowę zamkniętą i linię (to tylko kwestia zatkania wylotu). nie liczyłem jeszcze pojemności ani długości kanału, ale coś wymyślę.
                      Przeczytałem wątek który polecał KAPRIT z mieszanymi uczuciami. Autor twierdzi że kolumna jest trudna do wysterowania tylko dlatego że projektant dołożył na wejściu filtr środkowo zaporowy dla uwypuklenia krańców pasma. Nie przekonał mnie. Można zrobić taki filtr przed końcówką (oczywiście przeliczyć ) - przynajmniej nie będzie wnosił tłumienia. Zrobię to posłucham jak działa z i bez. Jeszcze jakieś sugestie co do przetworników na całe pasmo?

                      Skomentuj


                        #12
                        Elerom, z ciekawości. Czy jako źródła używasz gramofonu i czy owy "single ended" to lampa?

                        Skomentuj


                          #13
                          Gramofonu chcę używać, jestem w trakcie remontu i przeróbek mojego starego "Bernarda". Wzmacniacz to "zen" na mosfetach, ale jeszcze go nie używam - w trakcie montażu. Dlatego pytałem o przetworniki, chcę wymienić cały sprzęt. W tej chwili używam małych monitorów na "Visatonach" i wzmacniacza wzorowanego na którymś z "NAD", ale nie pamiętam na którym. Jedno i drugie własnej produkcji.

                          Skomentuj


                            #14
                            Nie na temat...
                            Idąc tokiem rozumowania "pogromcy mitów" stare glosniki graja lepiej niz dzisiejsze estradowce wiec pewnie producenci specjalnie produkuja coraz gorszy sprzet
                            Last edited by raven1985; 17.01.2011, 14:35.

                            Skomentuj


                              #15
                              Nie na temat...
                              I po co to szyderstwo? Nie masz nic madrego do napisania, to nie pisz w ogole. Czy dzis produkuje sie 15 calowe woofery z moca 30-50w? Nie, nie produkuje sie. Wymagania sa inne dla nowoczesnych glosnikow wiec i brzmienie jest inne. Myslisz, ze 15 calowy kloc z cewka wciagajaca kilowat mocy jednym zwojem zagra tak samo jak delikatne, lekkie membrany sprzed 50-60 lat napedzane magnesami Alnico? Czemu ludzie szukaja starych wooferow Tesli za ktore placa majatek zamiast kupic nowoczesny super woofer? O starych szerokopasmowcach w ogole nie chce mi sie pisac, bo dzis nowe papierowce kosztuja majatek, a stare 50 letnie klamoty mozna kupic za grosze i nie wcale nie boja sie nowoczesnych glosnikow. Kup, posluchaj troche staroci to pogadamy :) Hiendowy dzwiek najwyszej klasy byl juz 60 lat temu.
                              Last edited by raven1985; 17.01.2011, 14:27.

                              Skomentuj


                                #16
                                Nie na temat...
                                Ehh pogromca jak zwykle z toba nie da sie pogadac, bo masz monopol na racje Emanuje to z ciebie z każdej twojej wypowiedzi. Masz "racje" dzisiejsze głośniki nie są w stanie zagrać tak dobrze jak stare, technologia ich wykonania i parametry zupełnie je deklasują. Tylko prosze przestan uzywac glupich argumentów w stylu "stare glosniki sa dobre bo grupa ludzi ich szuka kupuje i sie niemi zachwyca"... na swiecie jest mnostwo grup ludzi ktore zachwycaja sie innymi rzeczami. Wyobraz to sobie ze grupa w ktorej TY jestes to niekoniecznie grupa absolutnej racji

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Nie na temat...
                                  To z Toba nie da sie pogadac, bo nie uzywasz argumentow w rozmowie tylko cos sobie wymyslasz na temat mojej osoby. Ciebie nie przekona nawet Joachim Gerhard zalozyciel Audio Physic, co ma do powiedzenia na temat starych glosnikow.

                                  "- Many "old" paper woofers still sound astonishingly good compared to modern drivers?

                                  - Oh, yes. We have not always went to the better. What many driver manufacturers have done the last years, is to increase the damping to make the frequency response more flat. But some old drivers, like the famous 6,5" paper woofer that Jan Paus at Seas made several years ago, (The Seas CA 17 RCY, ed. note) was optimized for low loss. So they made a compromise between frequency response and sensitivity. This driver was very good, and was used by Wilson Audio for many years. Later, in the 80's, manufacturers started to add more mass, they added more damping, and they made surrounds with high loss. That gave an extremely flat frequency response, but also a lot of energy storage. This compared, the old drivers were much quicker. They had some resonances, but you could get rid of that in the crossover. It was this run for flat response that gave a lot of modern drivers this dull, uninteresting sound. And you can also measure higher second and third harmonic distortion in some of them. If you compare the on-axis response between an old and new driver; you will see that the energy in the treble is far higher than in the new drivers. These so-called "modern" drivers often has a Qms of maybe 0.8 or 0.6. The old drivers had Qms values of maybe 5 to 7! We found that drivers with a very high mechanical Q sound more open, more clean and dynamic. And when you look at it, you find it is very simple, because they have less loss. The surround is easier to move, the spider is better constructed, they have better air flow, higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behavior. This is one of our secrets. One of the many! "

                                  Poza tym nie napisalem, ze wszystkie nowe sa starsze, tylko to ze sporo starych glosnikow gra lepiej bo maja inna konstrukcje ( glownie przez mniej zaawansowana technike budowy glosnika ). W praktyce nowoczesne glosniki potrafia znacznie wiecej i to nie ulega watpliwosci, lecz jesli chodzi o barwe i jakosc dzwieku w zastosowaniu domowym, stare konstrukcje przez swoje "ulomnosc" i teoretycznie gorsze parametry graja inaczej ( dla wielu po prostu lepiej ). Powiedz mi dlaczego najlepsze glosniki gitarowe nadal sa robione w starym stylu, a nie zgodnie z najnowsza technologia? Podpowiem Ci - bo maja brzmienie lepsze od zwyklych glosnikow, a odpowiedni sound dla gitarzysty to rzecz swieta. Ty oczywiscie powiesz, ze on ma monopol na racje i przeciez nie wszyscy uzywaja takich glosnikow...

                                  Nikt tu nie ma monopolu na racje, Tobie sie tylko tak wydaje, a to co pisze nie opieram wylacznie na wlasnym guscie i tym co mi sie podoba, to akurat najmniej istotne.
                                  Last edited by raven1985; 17.01.2011, 14:36.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Nie na temat...
                                    Masz racje nie przekona mnie, bo z kolei inny zalozyciel innej wielkiej firmy twierdzi ze jego konstrukcje na nowoczesnych glosnikach ze skomplikowanymi zwrotnicami sa najlepsze i jestesmy w punkcie wyjscia. Czy musze podawac przyklady ? Po co, przeciez kazdy tworca super ww. glosnikow powie ze sa najlepsze. Nie ma czegos takiego jak najlepsze referencyjne brzmienie bo kazdy ma swoj gust i inne ucho. Jedyny sens okreslania referencyjnej barwy to pomiary i dazenie do uzyskania jak najbardziej neutralnego dzwieku co wcale nie musi byc przyjemne w odsluchu. Dobry glosnik nie ma tatr na charce i trzyma dobre parametry efektywnosci, mocy itd... Jesli juz spelnia te wymogi to oczywiscie dochodzi barwa ale dlaczego sadzisz ze to ze panu Joahimowi podoba sie brzmienie vintagowych glosnikow jest wyznacznikiem ze innym tez sie to spodoba ? To tak jak rozwodzić się o wyzszości smaku bagietki nad kajzerką...

                                    Zainteresowales mnie twoja opinia na temat glosnikow gitarowych. Rozwin prosze mysl o jakies przyklady
                                    UWAGI MODERATORA
                                    Bardzo proszę o używanie tagu [offtopic]. Kolejne posty bez niego będę kasował.
                                    Last edited by raven1985; 17.01.2011, 14:59.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Nie na temat...
                                      Dobra kontrukcja to taka, ktora dobrze brzmi, czy ma komplikowane zwrotnice czy jeden kondensator to nie ma znaczenia, jesli brzmi dobrze to najwazniejsze. Co do Joachima to ciekawa rzecza jest to co produkowal i sprzedawal a na czym gral w domu. Jesli nie wiesz na czym gra w domu to Ci podpowiem, ze na odgrodach z szerokopasmowcami. To dosc daleko od Virgo i calej dalszej rodziny wymuskanych konstrukcji...

                                      Sprawa glosnikow gitarowych jest bardzo prosta, zobacz jak sa zbudowane najlepsze glosniki znanych marek, chocby Celestion czy Eminence, ile kosztuja, jakie maja parametry, jakie magnesy etc...

                                      Nie bede tutaj sie rozpisywal i Koledze smiecic tematu.
                                      Informacja
                                      Jęśli chcecie kontynuować temat Stare vs. Nowe proponuje założyć nowy temat przeniose wtedy wszystkie posty tam.
                                      Last edited by raven1985; 17.01.2011, 15:15.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Widzę że moje pytanie sprowokowało dyskusję zupełnie nie na temat. Dobrze że moderator zareagował. Wracając do mojego tematu: Visaton produkuje głośniki seri BG 13, 17 i 20 cm średnicy. Czy ktoś ma doświadczenia z tymi przetwornikami? Charakterystyki są nie najgorsze. te dwa mniejsze pewnie wymagałyby uzupełnienia dołu jakąś niskotonówką, a ten duży uzupełnienia góry. Wszystkie mają sensowną efektywność, a z typem obudowy można poeksperymentować.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X