Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Budowa drugiego w życiu subwoofera

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Budowa drugiego w życiu subwoofera

    CEL:
    Zamierzam zbudować subwoofer do wspierania (od czasu do czasu) mojego zestawu stereo. Zmusza mnie do tego fakt, iż subwoofer tej samej linii co frony ("od zestawu") kosztuje krocie (3500PLN) i jest przeznaczony raczej do współpracy z pełnym 5.1, tymczasem mi wystarczy coś mniejszego, tylko do 2.0.

    DOTYCHCZASOWE DOŚWIADCZENIA:
    Mam już za sobą budowę jednego subwoofera, który miał być wprawką do stworzenia konstrukcji właściwej, którą chcę teraz zaprojektować. Wyglądał on tak:



    Ot, prosta konstrukcja na dość tanich komponentach (STX GDN-22-200-4-SC). Strojenie co prawda ~42,5Hz @ 35l, ale przymulał, brakowało wykopu. Nie sprawdzało się to w filmach, a tym bardziej w muzyce. Subwoofer wprawiał w wibracje wszystkie meble dookoła, a samego basu mimo tego nie było wcale dużo. Eksperymenty z wytłumieniem tylko pogarszały sprawę. Sama obudowa nie była za dobrze wykonana, bo użyłem "blatów" (płyta wiórowa) zamiast MDF. Nie była idealnie szczelna, a przednia ścianka, mimo, że grubości 18mm miała chyba za dużą powierzchnię jak dla tak małego głośnika. Powodowało to zmniejszenie sztywności dające się we znaki podczas głosniejszego słuchania. Ogólnie głosnik grał w nieco zbyt dużej objętości, a bass reflex mimo znacznej średnicy (76mm) i tak mocno dmuchał. Miałem też problem z dobrym przymocowaniem głośnika do obudowy - nawiercałem płytki otwór, a potem wkręcałem w niego zwykły wkręt (chyba tak to się nazywa) do drewna. Dziury zrobione w ten sposób bezpośrednio w obudowie spowodowały niestety lekkie pęknięcia jej laminatu i ogólnie, szybko się wyrobiły. Na plus była oddzielna komora dla wzmacniacza, dzięki której głośnik był ograniczony z każdej strony drewnem, a nie dziurą zatkaną metalową blaszką na najważniejszej, tylnej ściance. :)


    OCZEKIWANIA:
    Teraz chciałbym zrobić subwoofer idealny za pierwszym razem (taa, marzenia ściętej głowy). Trzeciego podejścia nie będzie, więc wszystko musi wyjść teraz jak najlepiej. Ponieważ moje kolumny mają bardzo szybki bas i trudno sprawić by się w nim "pogubiły", nie mogę sobie pozwolić na kolejnego zamulacza. Subwoofer będzie grać głównie w muzyce (chodź nie cały czas - będzie to zależeć od gatunku), chodź do filmu na pewno go włączę (tylko, że film oglądam maksymalnie dwa razy w tygodniu, a muzyka towarzyszy mi cały czas). Nie oczekuję przytłoczenia basem, ani jego przeciągania w rapowym stylu. Nawet w kinie zachwyca mnie, że uderzenie jest tam głębokie i niskie, ale zarazem szybkie i na równi z pozostałymi dźwiękami. Nie wychodzi na pierwszy plan, ani nie jest schowane gdzieś z tyłu. Jest idealne. Chciałbym właśnie takiego dyskretnego uzupełnienia sceny od dołu, żeby szybkie przejścia na kontrabasie robiły jeszcze lepsze wrażenie, a pojedyncze prymy grane na basie rozróżnialne, niezlewające się w jedno przeciągłe buczenie.

    KOMPONENTY:
    To się rozpisałem co było nie tak w poprzednim subie, czego oczekuję po kolejnym, mam nadzieję, że komuś będzie chciało się to przeczytać. :) Projekt chcę zrealizować na następujących podzespołach:

    1) Intertechnik MDS08 (bo wszyscy piszą, że szybki i szczegółowy do muzyki oraz zadowala się stosunkowo małą obudową; zresztą, w cenie do 200PLN i tak nie ma za bardzo innego wyboru wśród 20-centymetrowców);
    2) Panel Irka SUB150, wersja 4 ohm (udało mi się okazyjnie wyrwać - za 230PLN nie zbudowałbym nic lepszego, tym bardziej nie znalazł ciekawszego gotowca);
    3) obudowa MDF, bass-reflex, 35Hz @ 25l (zamknięta dla tego głośnika bardziej mi pasuje do pełnopasmowej kolumny, niż do subwoofera; ewentualnie myślałbym o takim typie obudowy, gdybym posiadał większy lub bardziej efektywny głośnik);

    PYTANIA I ROZTERKI:
    Większość moich rozterek sprowadza się do szczegółów związanych z wykonaniem obudowy:

    1) Łączenie ścianek za pomocą samego kleju, ścianki łączone pod kątem - to dobry pomysł? Wydaje mi się, że moje kolumny są tak właśnie zrobione. Poprzednią obudowę zrobiłem tylko "na kołki". Zastanawiam się jakiej teraz metody użyć, żeby wyszło RÓWNO i estetycznie, a zarazem szczelnie (to akurat rozwiąże używając nadmiaru kleju Vikol i ewentualnie silikonu). Skosy do połączenia o jakim myślę, chciałbym zrobić za pomocą frezarki - da radę?
    2) Głośnik na spodzie po konsultacji w innym wątku odrzuciłem - zamontuję go klasycznie na froncie, żeby nie przymulić dźwięku. Chciałbym jednak zrobić podfrezowanie pod głośnik i dodatkowo umieścić go w takim małym, rozszerzającym się stożku. Nie wiem czy rozumiecie o co chodzi, ale ogólnie to potrzebowałbym do tego połączyć dwie płyty frontowe. Pytanie w jaki sposób mogę je równo złączyć i jakiej grubości mają być obie (ta bardziej zewnętrzna mogłaby być cieńsza).
    3) W jaki sposób zamontować głosnik w obudowie - zostawić trochę luzu, czy raczej na styk? Przydałoby się też coś pod niego podłożyć, żeby zniwelować drgania i nieszczelności przy koszu - przygotowałem sobie uszczelki do okien w tym celu, mam nadzieję, że sprawdzą się dobrze. Druga sprawa to czy istnieje coś co mógłbym wkręcić w obudowę, a dopiero w to coś wkręcać "imbusa" (nie wiem czy dobrze nazwałem, w każdym razie wygląda dużo lepiej od złotych śrub jakie zastosowałem poprzednio :E)? Bo teraz miałem taki problem, że jedna z czterech śrub weszła mi nie do końca dobrze - rozwierciłem chyba otwór, bo kręciła się cały czas w kółko i raczej słabo trzymała. Nie chciałbym teraz takiej sytuacji. :(
    4) Jak uszczelnić dziurę przez którą poprowadzę kabel od wzmacniacza do głośnika? Poprzednio wywierciłem po prostu wiertarką taki otworek i przez niego przeciągnałem kabel. Próbowałem uszczelnić go silikonem, ale nie wyszło to ani estetycznie, ani skutecznie. Macie jakieś sprawdzone sposoby na to? Szczelina duża nie jest, ale dyskomfort psychiczny pozostaje. Aha i jeszcze czy kabel u was wisi luźno w obudowie, czy puszczacie go przyczepionego do którejś ścianki?
    5) Chcę użyć prostokątnego (szczelinowego) portu bass-reflex. Powodów jest kilka - głównie brak dostępności solidnych okrągłych BR (przeważnie są albo przykrótkie, albo nieestetyczne, albo mocowane na zasadzie wcisku której nie ufam). Jeśli użyję prostokątnego, to mam gwarancję szczelności i solidności, a obudowa będzie wyglądać mniej typowo. Boję się tylko, żeby nie było w nim świstów (coby o okrągłym nie mówić, to nie świszczał mi nigdy). Zewnętrzną stronę takiego mniej typowego BR chciałbym jakoś ładnie wyprofilować frezarką, a od wewnątrz chyba przydałoby się też troszkę dechę wygładzić na końcach, żeby powietrze nie wydawało nieprzyjemnych dźwięków.

    Póki co to chyba tyle pytań, jak mi się coś przypomni to będę pisać na bieżąco. Pozdrawiam. :)
    Last edited by martes; 02.04.2011, 20:12.

    #2
    1. Metoda łączenia pod kątem nie jest wcale taka prosta jak Ci się wydaje. Tradycyjne skręcanie kolumn opiera się na klejeniu płyt wikolem i skręceniu wkrętami, zaszpachlowaniu łebków, wyszlifowaniu całości, oklejeniu skrzynki hdfem i jeszcze raz całości wyszlifowaniu przed fornirowaniem.
    Stosowanie laminowanych płyt jak w Twoim przypadku nie za bardzo wygląda estetycznie

    2. Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi... Grubość frontu dobierzesz sobie tak, aby była możliwość tego obrobienia wg swoich upodobań.

    3. Głośnik montujesz na styk, tak aby nie było żadnych szpar... Oczywiście śmiało jakąś uszczelkę wstaw pod kosz przetwornika. Stosowanie pazurkowych nakrętek pod śruby głośnika jest bardzo dobrą sprawą.

    4. Śmiało zaklej otwór silikonem, przecież i tak tego nie będziesz oglądał...

    5. Pytania tu nie widzę, ale śmiało możesz stosować br szczelinowy, którego minimalny przekrój obliczy Ci win isd czy inny symulator...

    Skomentuj


      #3
      Dzięki, że chciało ci się to przeczytać. Najmniej osób odpowiada, gdy trzeba dużo czytać. :)

      Ad. 1. Oklejenie MDFu HDFem i na to fornir? To ten HDF chyba jakiś cieniutki musi być? Bo nie rozumiem tego kroku... A płyty laminowane użyłem wtedy jednorazowo, żeby zrobić na szybko konstrukcję do testów. Teraz oczywiście nie stosowałbym takiej techniki. :)

      Ad. 2. A gdybym stosował tylko jedną warstwę MDF to ile dla tego głosnika powinna mieć grubości? 18mm? 22mm? Więcej? I co jeśli będę chciał połączyć dwie płyty w celu uzyskania obróbki takiej jak sobie wymyśliłem? Tzn. jakie masz sposoby na łączenie dwóch płyt, żeby to równo wyszło? Polać całą powierzchnię klejem, zbić na kołki, czy też potraktować wkrętami? Chodzi mi o to, żeby nie "rozjechały się" względem siebie i żeby nie było między nimi luźnych szpar mogących potem powodować niemiłe efekty dźwiękowe.

      Ad. 3. Możesz napisać w jaki sposób montuje się nakrętki pazurkowe? Bo nigdy tego nie robiłem, nie mam aż takiego doświadczenia w stolarce.

      Ad. 5. Chodziło mi o to, jaką minimalną wysokość powinien mieć taki BR, żeby wyeliminować jakieś nieporządane efekty jakie mogą wystąpić przez ruch powietrza i czy powinienem jakoś obrobić od wewnątrz obudowy płyty tworzące taki port.

      :)


      I jeszcze jakby ktoś mógł napisać, czy dobrze robię chąc zaaplikować tego MDS08 w BR 25l strojony na 35Hz i czy uda mi się uzyskać taki efekt jak napisałem w oczekiwaniach?

      Skomentuj


        #4
        Zamieszczone przez martes Zobacz posta
        Ad. 1. Oklejenie MDFu HDFem i na to fornir? To ten HDF chyba jakiś cieniutki musi być? Bo nie rozumiem tego kroku...
        Tak. Stosuje się po to,aby w pozniejszym czasie nie wyszlo klawiszowanie (widoczne laczenie plyt pod fornirem)
        Zamieszczone przez martes Zobacz posta
        Ad. 2.
        Możesz złączyć na kołki, możesz na sam vicol.. Jak nie będą to laminowane płyty a surowy mdf to klej starczy. To jakiej grubości użyjesz front zależy już od Ciebie. Warto dać jakieś wzmocnienia wewnatrz aby zminimalizować drgania obudowy.
        Zamieszczone przez martes Zobacz posta
        Ad. 3. Możesz napisać w jaki sposób montuje się nakrętki pazurkowe? Bo nigdy tego nie robiłem, nie mam aż takiego doświadczenia w stolarce.
        Normalnie. Wiercisz otwory pod nie i wbijasz od wewnetrznej strony frontu je do niego.
        Zamieszczone przez martes Zobacz posta
        Ad. 5. Chodziło mi o to, jaką minimalną wysokość powinien mieć taki BR, żeby wyeliminować jakieś nieporządane efekty jakie mogą wystąpić przez ruch powietrza i czy powinienem jakoś obrobić od wewnątrz obudowy płyty tworzące taki port.
        Projektujesz tak,aby tunel mial jak najmniej zalaman. To jaki przekroj minimalnie musi miec doczytaj w tutorialu o win isd, powinny tam byc takie informacje


        MDSa zaaplikowałem tak:
        http://audio.lutuje.se/?it-mds-08-sub,12

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          1) Intertechnik MDS08 (bo wszyscy piszą, że szybki i szczegółowy do muzyki oraz zadowala się stosunkowo małą obudową; zresztą, w cenie do 200PLN i tak nie ma za bardzo innego wyboru wśród 20-centymetrowców);
          a w jakim pomieszczeniu to ma grac?
          w domu jest szybki ale za nisko nie schodzi
          jedna sztuka to raczej do max 15-16m2

          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          3) obudowa MDF, bass-reflex, 35Hz @ 25l
          pojemnosc OK
          ale strojenie proponuje na sluch dobrac (35-40hz)

          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          1) Łączenie ścianek za pomocą samego kleju, ścianki łączone pod kątem - to dobry pomysł? Wydaje mi się, że moje kolumny są tak właśnie zrobione. Poprzednią obudowę zrobiłem tylko "na kołki". Zastanawiam się jakiej teraz metody użyć, żeby wyszło RÓWNO i estetycznie, a zarazem szczelnie (to akurat rozwiąże używając nadmiaru kleju Vikol i ewentualnie silikonu). Skosy do połączenia o jakim myślę, chciałbym zrobić za pomocą frezarki - da radę?
          przy pomocy frezarki dasz rade
          przy pomocy tanich pil by nie wyszlo - sprawdzane

          problem jednak w tym ze musisz miec kolosa frezarke na trzpien 12mm zeby wsadzic tam frez ktory za jednym razem zlapie plyte 16-19mm
          przy standardowej frezarce i frezach na trzpien 8mm mozesz fazowac max 12-13mm

          i nadal nie wiem co wy macie z tym silikonem :???:
          ja nigdy go nie musze uzywac


          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          2) Głośnik na spodzie po konsultacji w innym wątku odrzuciłem - zamontuję go klasycznie na froncie, żeby nie przymulić dźwięku. Chciałbym jednak zrobić podfrezowanie pod głośnik i dodatkowo umieścić go w takim małym, rozszerzającym się stożku. Nie wiem czy rozumiecie o co chodzi, ale ogólnie to potrzebowałbym do tego połączyć dwie płyty frontowe. Pytanie w jaki sposób mogę je równo złączyć i jakiej grubości mają być obie (ta bardziej zewnętrzna mogłaby być cieńsza).
          cos w tym stylu?

          jezeli tak to druga plyta powinna byc max 16mm (4-5mm glosnik + 12mm faza)

          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          3) W jaki sposób zamontować głosnik w obudowie - zostawić trochę luzu, czy raczej na styk?
          raz zamontowalem MDSa w testowej skrzynce na styk... pozniej meczylem sie godzine zeby go wyciagnac :P
          tak wiec 0,1-0,5mm luzu


          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          Przydałoby się też coś pod niego podłożyć, żeby zniwelować drgania i nieszczelności przy koszu - przygotowałem sobie uszczelki do okien w tym celu, mam nadzieję, że sprawdzą się dobrze.
          przy MDFie i rownym frezowaniu nie potrzebuje uszczelek
          ale uszczelki do okien moga byc - stosuje je jak dopasowuje nowy glosnik do obudowy testowej

          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          Druga sprawa to czy istnieje coś co mógłbym wkręcić w obudowę, a dopiero w to coś wkręcać "imbusa" (nie wiem czy dobrze nazwałem, w każdym razie wygląda dużo lepiej od złotych śrub jakie zastosowałem poprzednio :E)? Bo teraz miałem taki problem, że jedna z czterech śrub weszła mi nie do końca dobrze - rozwierciłem chyba otwór, bo kręciła się cały czas w kółko i raczej słabo trzymała. Nie chciałbym teraz takiej sytuacji.
          masz 2 opcje
          1 - nakretka kłowa

          2 - rampa


          ja stosuje glownie pierwsze ale czasami koniecznosc jest taka ze i 2 musze stosowac

          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          4) Jak uszczelnić dziurę przez którą poprowadzę kabel od wzmacniacza do głośnika? Poprzednio wywierciłem po prostu wiertarką taki otworek i przez niego przeciągnałem kabel. Próbowałem uszczelnić go silikonem, ale nie wyszło to ani estetycznie, ani skutecznie. Macie jakieś sprawdzone sposoby na to? Szczelina duża nie jest, ale dyskomfort psychiczny pozostaje. Aha i jeszcze czy kabel u was wisi luźno w obudowie, czy puszczacie go przyczepionego do którejś ścianki?
          to chcesz robic osobna komore dla wzmacniacza?
          ja musialem tylko poprawic klej na goraco po montazu irka i panel byl szczelny (sub300)

          silikon lub termoglut (klej na goraco) - nic innego mi nie przychodzi do glowy

          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          5) Chcę użyć prostokątnego (szczelinowego) portu bass-reflex. Powodów jest kilka - głównie brak dostępności solidnych okrągłych BR (przeważnie są albo przykrótkie, albo nieestetyczne, albo mocowane na zasadzie wcisku której nie ufam). Jeśli użyję prostokątnego, to mam gwarancję szczelności i solidności, a obudowa będzie wyglądać mniej typowo. Boję się tylko, żeby nie było w nim świstów (coby o okrągłym nie mówić, to nie świszczał mi nigdy). Zewnętrzną stronę takiego mniej typowego BR chciałbym jakoś ładnie wyprofilować frezarką, a od wewnątrz chyba przydałoby się też troszkę dechę wygładzić na końcach, żeby powietrze nie wydawało nieprzyjemnych dźwięków.
          z tego co pamietam dla 8" wysokosc szczeliny nie mniejsza niz 25mm (nie pamietam juz czy 20 czy 25, ale lepiej dac wieksza)

          Zamieszczone przez martes Zobacz posta
          Ad. 1. Oklejenie MDFu HDFem i na to fornir? To ten HDF chyba jakiś cieniutki musi być? Bo nie rozumiem tego kroku...
          chodzi o zamaskowanie ewentualnego przemieszczania sie plyt zeby nie bylo to widoczne pod fornirem
          i tak, cienki ten HDF - 2-3mm

          ---------- Post dodany o 00:53 ---------- Poprzedni post o 00:52 ----------

          oj widze ze za duzo sie rozpisalem i kolega mnie uprzedzil

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
            Tak. Stosuje się po to,aby w pozniejszym czasie nie wyszlo klawiszowanie (widoczne laczenie plyt pod fornirem)
            W sumie to nie wiem czy fornir będę stosować, z tego powodu, że jest problem z jego dostaniem we Wrocławiu (a przynajmniej nigdzie go nie widziałem - może źle szukam?).

            Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
            Możesz złączyć na kołki, możesz na sam vicol.. Jak nie będą to laminowane płyty a surowy mdf to klej starczy. To jakiej grubości użyjesz front zależy już od Ciebie. Warto dać jakieś wzmocnienia wewnatrz aby zminimalizować drgania obudowy.
            Tym razem surowy MDF. Kołki chciałem zastosować, żeby płyty nie rozjechały mi się, tylko równo trzymały przy sklejaniu. Wzmocnienia od wewnątrz dam tym razem na pewno - widziałem u siebie w sklepie stolarskim nawet gotowe wsporniki, tylko że zapomniałem zapytać ile kosztują. ;d

            Zamieszczone przez dolphin123 Zobacz posta
            Super to wyszło. :) Też myślałem o obiciu frontu jakimś materiałem zamiast oblejać tym samym co resztę obudowy. Szkoda, że nie masz na stronie więcej fotek z budowy, bo chętnie bym podejrzał parę rozwiązań. :(

            Napisz coś więcej o brzmieniu przy strojeniu na 40Hz, bo objętość zastosowałeś praktycznie taką samą jak ja planuję, także możesz mi sporo podpowiedzieć.

            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            a w jakim pomieszczeniu to ma grac?
            w domu jest szybki ale za nisko nie schodzi
            jedna sztuka to raczej do max 15-16m2
            W niewielkim - mój pokój odsłuchowy ma 15m2 - dlatego właśnie wybrałem głośnik 20cm, a nie 37cm potwora. Zresztą nie chcę robić basowej sieczki, tylko podkreślić brzmienie kolumn tak, aby subwoofer zniknął w pokoju. :)

            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            pojemnosc OK
            ale strojenie proponuje na sluch dobrac (35-40hz)
            Przy otworze BR który chcę zastosować może być problem z łatwą zmianą jego długości. Przy 35Hz wychodzi wg symulacji wychodzi lekka górka na ch-kce, którą wszyscy zalecają by mieć w rozważaniach teoretycznych.

            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            przy pomocy frezarki dasz rade
            przy pomocy tanich pil by nie wyszlo - sprawdzane

            problem jednak w tym ze musisz miec kolosa frezarke na trzpien 12mm zeby wsadzic tam frez ktory za jednym razem zlapie plyte 16-19mm
            przy standardowej frezarce i frezach na trzpien 8mm mozesz fazowac max 12-13mm

            i nadal nie wiem co wy macie z tym silikonem
            ja nigdy go nie musze uzywac
            No tego nie wziąłem pod uwagę. Zatem połączę w sposób standardowy, bo frezarka jaką zamierzam nabyć to "najtańsza z najtańszych". :)

            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            cos w tym stylu?
            jezeli tak to druga plyta powinna byc max 16mm (4-5mm glosnik + 12mm faza)
            Właśnie coś takiego. Mnie zainspirował do tego taki sub. Czyli "stożek" mam zrobić w zewnętrznej płycie, ale też na niej zrobić "półeczkę" na głośnik, a ścianke wewnętrzną tylko dokleić bez żadnych podfrezowań? Jeszcze później narysuję jak to zrozumiałem.

            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            raz zamontowalem MDSa w testowej skrzynce na styk... pozniej meczylem sie godzine zeby go wyciagnac :P
            tak wiec 0,1-0,5mm luzu
            Co racja, to racja. Niby obudowę robi się, żeby już nic nie ruszać po zmontowaniu wszystkiego, a potem człowiek i tak eksperymentuje i wyciąga głośnik sto razy. Mam nadzieję, że uda mi się wyciąć równo ten otwór domowej roboty cyrklem. :)


            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            masz 2 opcje
            1 - nakretka kłowa
            2 - rampa
            ja stosuje glownie pierwsze ale czasami koniecznosc jest taka ze i 2 musze stosowac
            Aha, to już wiem o co chodzi. Zastosuję nakrętki kłowe, wydają się solidniejsze. :)



            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            to chcesz robic osobna komore dla wzmacniacza?
            ja musialem tylko poprawic klej na goraco po montazu irka i panel byl szczelny (sub300)
            A to źle? Myślałem, że w profesjonalnych konstrukcjach tak się robi. Wszyscy radzą wytłumiać BR wcale, albo na ściance przeciwnej do głośnika. Jakoś nie widzi mi się wytłumienie tylnej ścianki za pomocą metalowego, brzęczącego wzmacniacza. :P

            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            z tego co pamietam dla 8" wysokosc szczeliny nie mniejsza niz 25mm (nie pamietam juz czy 20 czy 25, ale lepiej dac wieksza)
            dolphin123 radził, żeby poszukać tego w dokumentacji WinISD i tak zrobię. Dobrze, że o to zapytałem, bo tak czułem, że musi być zachowana jakaś minimalna wysokość, mimo że program pozwala ją wyliczyć nawet dla szczeliny wysokiej na 5mm.

            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            oj widze ze za duzo sie rozpisalem i kolega mnie uprzedzil
            Ale chwała ci za to, wyjaśniłeś mi sporo nieścisłości. I to za darmo.

            Skomentuj


              #7
              tak na szybko to na wyścigowej jest "DLH" mozesz tam popytac o fornir...

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez Krystian Markow Zobacz posta
                tak na szybko to na wyścigowej jest "DLH" mozesz tam popytac o fornir...
                Niestety wg strony DLH forniry sprzedają owszem, ale nie we wrocławskim punkcie. Kupowałeś coś u nich? Wiesz może jakie mają ceny za m^2 MDFu? ;]

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                  Kupowałeś coś u nich? Wiesz może jakie mają ceny za m^2 MDFu? ;]
                  ja zaopatruje sie w moim miescie w Kornerze: http://www.korner.pl/

                  Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                  Niestety wg strony DLH forniry sprzedają owszem, ale nie we wrocławskim punkcie.
                  ja bede kupowal w CDO w Radomsku, maly sklepik ale jak potrzeba to dowioza i maja na liscie nie paczki najlepiej zadzwoń

                  Skomentuj


                    #10
                    "Zagłoba" tez ma oddział we Wrocławiu....

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                      W sumie to nie wiem czy fornir będę stosować, z tego powodu, że jest problem z jego dostaniem we Wrocławiu (a przynajmniej nigdzie go nie widziałem - może źle szukam?).
                      ja jeszcze ani razu nie kupilem u mnie w miescie forniru

                      Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                      Przy otworze BR który chcę zastosować może być problem z łatwą zmianą jego długości. Przy 35Hz wychodzi wg symulacji wychodzi lekka górka na ch-kce, którą wszyscy zalecają by mieć w rozważaniach teoretycznych.
                      tak, z dlugoscia beda problemy
                      ale mozesz zmieniac strojenie zmieniajac przekroj tunelu - np umieszczjac jakies belki w srodku

                      proponuje stroic na sluch bo symulacja nie zawsze ma racje



                      Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                      Właśnie coś takiego. Mnie zainspirował do tego taki sub. Czyli "stożek" mam zrobić w zewnętrznej płycie, ale też na niej zrobić "półeczkę" na głośnik, a ścianke wewnętrzną tylko dokleić bez żadnych podfrezowań? Jeszcze później narysuję jak to zrozumiałem.
                      dokladnie
                      wewnetrzna plyta tylko z otworem na glosnik (chyba 184-186mm)
                      zewnetrzna plyta najpierw z otworem pod kosz glosnika (223-224) a pozniej fazujesz frezem z lozyskiem


                      Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                      Mam nadzieję, że uda mi się wyciąć równo ten otwór domowej roboty cyrklem.
                      4 lata pracowalem na cyrklu ze sklejki (taki jak na filmiku na YT) a dopiero od niecalego roku mam stalowy...

                      Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                      Zastosuję nakrętki kłowe, wydają się solidniejsze.
                      obie metody sa solidne
                      problem z rampa jest taki ze nie zawsze uda sie ja rowno wkrecic...
                      ale czasami jest niezbedna (jak np otwor trafi w scianke boczna)


                      Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                      A to źle? Myślałem, że w profesjonalnych konstrukcjach tak się robi.
                      nie napisalem ze to zle
                      ale jak juz pisalem panel jest szczelny (po malych poprawkach) wiec i uszczelnienie kabla nie musi byc idealne


                      Zamieszczone przez martes Zobacz posta
                      dolphin123 radził, żeby poszukać tego w dokumentacji WinISD i tak zrobię. Dobrze, że o to zapytałem, bo tak czułem, że musi być zachowana jakaś minimalna wysokość, mimo że program pozwala ją wyliczyć nawet dla szczeliny wysokiej na 5mm.
                      nigdzie w winisd tego nie znajdziesz
                      to wiedza z doswiadczenia

                      Skomentuj

                      Czaruję...
                      X