Czy jest sens kompensować Baffle Step jeżeli kolumny będą stały przy samej ścianie (praktycznie dotykały jej)? Czy w tym przypadku na charakterystyce pojawi się tylko dołek, czy też nastąpi stałe obniżenie wykresu poniżej pewnej częstotliwości, ale o mniejszą wartość niż kolumna stała by odsunięta od ściany?
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Kompensacja BS - sens stosowania gdy kolumna stoi przy ścianie
Collapse
X
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaCzasami ogladajac starsze konstrukcje nie widac tam sladow korekcji BS, tak jakby kiedys zupelnie sie tym nie przejmowano.
Bo pewnie sie nie przejmowano. Wszystko ewoluuje i obecne konstrukcje kolumn odpowiadają obecnym wymogom i posiadanej wiedzy na ten temat. Teraz np. nie buduje się skarłowaciałych skrzynek stawianych na podłodze gdzie głośniki średni i wysokotonowy były na wysokości pół metra (a wiele starych konstrukcji to takie koszmarki).
Skomentuj
-
Czyli uwazasz, ze konstruktorzy nie brali pod uwage BS? Ja mysle, ze bylo zupelnie inaczej. Wiekszosc konstrukcji produkowano z mysla o umieszczaniu ich na regalach, polkach, nie na podlodze. Z tego wzgledu obudowy byly stosunkowo plytkie i szerokie. Wynikalo to z praktycznosci, kolumny mialy ladnie wkomponowac sie w pomieszczenie.
Jesli masz na mysli glosniki typu altus z wysokotonowcami na wysokosci kolana to takie glosniki nigdy nie byly konstruowane z mysla o wysokiej jakosci dzwieku. Czesto uzywane do naglaniania wiekszych pomieszczen, gdzie rowniez stosowano polki czy uchwyty na kolumny. Dopiero pozniej rynek zaczal sie domagac waskich kolumn, a konstruktorzy zwietrzyli w tym teoretyczne zalety. Mniejsza scianka - mniej odbic, co teoretycznie mialo sie przekladac na ogolna jakosc preprodukcji dzwieku. Jak wiadomo nie ma na tym polu zadnej reguly i kolumny z waska scianka wcale nie musza gwarantowac lepszego odwzorowania dzwieku od tych z szersza.
Karlowate skrzynki produkuje do dzis wiele wybitnych marek i do tych skrzynek potrzeba zupelnie innych podstawek. Co powiesz na wielce cenione Avcony Avalanche? Proporcje obudowy typowe dla paczek sprzet wielu lat plus do tego karlowate podstawki.
Dlatego nie mozesz pisac, ze konstruktorzy z tamtych lat nie znali pojecia baffle step, znano to juz znacznie znacznie wczesniej, w czasach kiedy krolowaly odgrody i nikt nie widzial jeszcze obudowy zamknietej. Po prostu kiedys sprzet mial byc bardziej praktyczny dla uzytkownika. To sprzet mial byc dostosowany do pokoju, a nie pokoj do sprzetu.
Skomentuj
-
Poniżej screen z pomiarami linii transmisyjnej na głośniku 18-AWX. Czerwony kolor to suma nearfield+port, dwa pozostałe to pomiary farfield w pokoju 4m*5m:
Niebieski - pomiar w dłuższej osi pokoju, kolumna około półtora metra od ściany, mikrofon około metra od głośnika
Czarny - pomiar z kolumną w rogu pokoju ale przesuniętą około metra w kierunku środka pomieszczenia, mikrofon około dwóch metrów od głośnika - jednak wędrówka z mikrofonem po pokoju i tak niewiele zmienia w tym przypadku
(odległości przy pomiarach podane "mniej więcej" ale wiadomo o co chodzi)
Skok efektywności przy 500Hz (najlepiej widać to na czarnym wykresie - czyli z kolumną w rogu i z oddalonym mikrofonem) to chyba właśnie BS - wręcz idealnie zgrywa się on z symulacją w Edge. A jeśli faktycznie tak jest to wygląda na to, że "działanie ścian" ogranicza się tylko do najniższych częstotliwości, czyli sporo poniżej miejsca wystąpienia BS, a idąc dalej tym tropem można wnioskować, że kompensacja tego efektu przy projektowaniu zwrotnicy jest mocno wskazana. Niestety nie wiem jak wykresy zmienią się przy większych wędrówkach z kolumną po pokoju i jaka będzie tutaj zależność jej lokalizacji względem ścian - ale raczej nie spodziewam się zbytniej rewolucji w stosunku do tego, co jest teraz. Tak na chłopski rozum wnioskuję, że ustawienie kolumny w kącie chyba najmocniej podbija efektywność w odsłuchu "osiowym" względem kolumny.
Skomentuj
-
Po prostu wtedy kolumny budowano bardziej pod kątem zalet praktycznych. Wtedy bardziej istotne było to czy da się je ustawić na regale niż to czy ta koncepcja ma wogóle akustyczny sens.
Nie wiem jak sie ma do tego uwzględnianie przez ówczesnych konstruktorów efektu BS ale o wiele łatwiej to robić stawiając kolumny w odpowiedniej odległości od ścian i kompensując BS aniżeli uwzględniać to, że pewnie użytkownik wciśnie kolumny w regał, postawi czy zawiesi w rogu itd. Osobiście jestem zdania, że specjalnie sobie tym głowy nie zaprzątali.
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaJesli masz na mysli glosniki typu altus z wysokotonowcami na wysokosci kolana to takie glosniki nigdy nie byly konstruowane z mysla o wysokiej jakosci dzwieku.
Zapewne wiele osób jeszcze teraz by się z tobą nie zgodziło.
---------- Post dodany o 14:26 ---------- Poprzedni post o 14:22 ----------
dabyl różnica jest znaczna w pomiarach ale do prawidłowej ich interpretacji moim zdaniem powinny być przeskalowane tak aby oba na zakresie średnio-wysokotonowym miały identyczną efektyność.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz postaNie wiem jak sie ma do tego uwzględnianie przez ówczesnych konstruktorów efektu BS ale o wiele łatwiej to robić stawiając kolumny w odpowiedniej odległości od ścian i kompensując BS aniżeli uwzględniać to, że pewnie użytkownik wciśnie kolumny w regał, postawi czy zawiesi w rogu itd. Osobiście jestem zdania, że specjalnie sobie tym głowy nie zaprzątali.
Konstruktorzy zakladali, ze kolumna wpasowana w regal lub powieszona na scianie bedzie pracowac w takich warunkach, gdzie kompensacje nie sa potrzebne. Male obudowy zamkniete korzystaly z podbicia, a efekt BS w regale nie wystepowal. To dlatego dzisiaj sluchajac tych paczek na podstawkach wydaja sie grac jakos inaczej. To samo tyczy sie oslawionej Yamahy Ns10, paczek ktore byly dla konsumenta, paczek wlasnie regalowych. Dopiero wcisniete w regal dobrze graly. Na podstawkach nie bylo basu, a srednica maksymalnie wypchnieta. Bez duzego stolu mikserskiego nie ma sensu odpalac tych glosnikow.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaDlatego nie mozesz pisac, ze konstruktorzy z tamtych lat nie znali pojecia baffle step, znano to juz znacznie znacznie wczesniej, w czasach kiedy krolowaly odgrody i nikt nie widzial jeszcze obudowy zamknietej.
1.) Sugerujesz PM, że konstruktorzy zespołów głośnikowych z dawnych czasów wiedzieli dokładnie czym jest zjawisko BS i jedyne co w temacie jego kompensacji robili, to projektowanie z założeniem, że konstrukcja tylko i wyłącznie będzie stawiana w regale lub wieszana na ścianie? Dla mnie mało to wiarygodne. Choćby dlatego, że stawiałoby to ich kompetencje na bardzo wątpliwym poziomie. Bo jak można świadomie zaniechać konkretnego potrzebnego rozwiązania konstrukcyjnego w nadziei, że urządzenie będzie pracowało w warunkach takich i tylko takich, że "samo" się wyreguluje?
2.) Piszesz, że o zjawisku BS wiedzieli wcześniej nawet niż o tym, do czego ma służyć obudowanie tylnej strony membrany. Mocno to wątpliwe.
3.) Odnośnie punktów 1 i 2. Wypowiadasz się arbitralnie, że tak było. Dysponujesz jakimiś danymi, wywiadami, publikacjami, które to potwierdzają? Dowodzą, że konstruktorzy jeszcze przed "wynalezieniem" jakiejkolwiek obudowy głośnika (nie deski go podtrzymującej), wiedzieli o efekcie BS?
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaKonstruktorzy zakladali, ze kolumna wpasowana w regal lub powieszona na scianie bedzie pracowac w takich warunkach, gdzie kompensacje nie sa potrzebne. Male obudowy zamkniete korzystaly z podbicia, a efekt BS w regale nie wystepowal.
Last edited by Racjonalny; 13.05.2011, 18:55.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz posta1.) Sugerujesz PM, że konstruktorzy zespołów głośnikowych z dawnych czasów wiedzieli dokładnie czym jest zjawisko BS i jedyne co w temacie jego kompensacji robili, to projektowanie z założeniem, że konstrukcja tylko i wyłącznie będzie stawiana w regale lub wieszana na ścianie? Dla mnie mało to wiarygodne. Choćby dlatego, że stawiałoby to ich kompetencje na bardzo wątpliwym poziomie. Bo jak można świadomie zaniechać konkretnego potrzebnego rozwiązania konstrukcyjnego w nadziei, że urządzenie będzie pracowało w warunkach takich i tylko takich, że "samo" się wyreguluje?
Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz posta2.) Piszesz, że o zjawisku BS wiedzieli wcześniej nawet niż o tym, do czego ma służyć obudowanie tylnej strony membrany. Mocno to wątpliwe.
Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz posta3.) Odnośnie punktów 1 i 2. Wypowiadasz się arbitralnie, że tak było. Dysponujesz jakimiś danymi, wywiadami, publikacjami, które to potwierdzają? Dowodzą, że konstruktorzy jeszcze przed "wynalezieniem" jakiejkolwiek obudowy głośnika (nie deski go podtrzymującej), wiedzieli o efekcie BS?
Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz postaŻeby nie podpierać się tylko fizycznymi podstawami propagacji fal, spójrz na pomiary, które zamieścił dabyl.
Dunlavy w latach 70 patentowal swoje pomysly na walke z dyfrakcja dzwieku, lacznie z grubymi absroberami na sciankach obudowy inne bajery.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez mecedo Zobacz postaCzy jest sens kompensować Baffle Step jeżeli kolumny będą stały przy samej ścianie (praktycznie dotykały jej)?To by bylo najlepsze rozwiazanie, jednak chyba malo kto moze sobie na to pozwolic
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaNie sugeruje tego poniewaz tak wlasnie bylo w istocie. Plytka kolumna ze stosunkowo szeroka scianka przednia, umieszczona na regale pracuje jak glosnik umieszczony w nieskoczenie duzej odgrodzie. Co tu dumac?
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaGlosniki konstruowane w tych czasach kompletnie nie nadawaly by sie do obudowy zamknietej . Dlaczego przedwojenne Kangfilmy mialy dodatkowe duze panele? Bo inzynierowie wiedzieli jaka dlugosc ma fala dzwiekowa i co sie stanie z fala kiedy nie bedzie miala sie od czego odbic.
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaUzycie googla nie boli. Ja nie mam cisnienia zeby kazde slowo udowiadniac przykladowym odniesieniem do zrodla. Kto chce to sobie znajdzie.
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaPomiary dabyla nie przedstawiaja sytuacji jaka panowala by przy stastosowaniu bardzo plytkiej obudowy nasciennej lub obudowy regalowej umieszczonej miedzy ksiazkami na polce.
No i muszę powtórzyć słowa, które w zasadzie są w tym poście najistotniejsze. Na regale lub typowej ścianie pokoju, efekt BS będzie dalej widoczny w paśmie akustycznym, tyle że dla sporo niższych częstotliwości. Więc suma sumarum się z tobą zgadzam :). Ale nie zmienia to faktu, że takie podejście od strony konstruktora według mnie nie jest właściwe, bo zwyczajnie nie jest uniwersalne użytkowo.Last edited by Racjonalny; 13.05.2011, 20:06.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz postaNiestety (albo stety), ale nie. Żeby tak było, ten regał musiałby mieć promień wielu metrów. Innymi słowy, najmniejsza długość musiałaby mieć wiele metrów. Na jakiej ściance mierzy głośniki Vifa? Z tego co pamiętam, to jej powierzchnia jest większa niż niejednej kawalerki i to rzeczywiście może uchodzić za nieskończenie dużą odgrodę, jak piszesz. Na regale lub typowej ścianie pokoju, efekt BS będzie dalej widoczny w paśmie akustycznym, tyle że dla sporo niższych częstotliwości.
Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz postaOK. A czy wiedzieli przy jakich częstotliwościach będzie się rozpoczynało opadanie ch-ki przenoszenia związane z efektem BS? Bo o to się rozchodzi. Ja nie byłbym taki pewien tego, że wiedzieli.
Mozesz przeszukac strony ze starymi patentami gdzie pisano o dyfrakcji dzwieku, mozna rowniez przeczytac dokumentacje na stronie Klangfilm gdzie poruszano naprawde rozne kwestie dotyczace odtwarzania dzwieku.
Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz postaA, jeszcze jedno. Dyfrakcja na krawędzi obudowy to nie to samo co BS.
No i muszę powtórzyć słowa, które w zasadzie są w tym poście najistotniejsze. Na regale lub typowej ścianie pokoju, efekt BS będzie dalej widoczny w paśmie akustycznym, tyle że dla sporo niższych częstotliwości. Więc suma sumarum się z tobą zgadzam .
Mam w domu kolumny, ktore idealnie przypasowaly by do pomiarow efektu baffle step poniewaz sa bardzo plytkie, zaprojektowane do mocowania sciennego. Sa ta bardzo rzadko spotykane kolumienki marki Bruns Irel z sygnatura Hi-fi. Moglbym ich uzyc do pomiaru na podstawkach oraz pomiaru na scianie i byc moze w regale.
---------- Post dodany o 21:37 ---------- Poprzedni post o 21:26 ----------
Tak to wyglada. Na moje oko "ciut" inaczej niz TL kolegi dabyla
Skomentuj
-
Kurczę, wcięło mi fragment postu o tym, że BF to nie to samo, co dyfrakcja fali dźwiękowej na krawędzi obudowy. W każdym razie, miałem na myśli to, że dyfrakcja jest pojęciem szerszym, w którym zawiera się opis zjawiska BF.
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaSkoro juz wtedy korzystano z sytemu pomiarowego oraz opracowano wzory potrzebne do budowy tub sferycznych to sadzisz, ze nie wiedzieli od jakiej czestotliwosci zacznie sie BS? No bez jaj
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaMam w domu kolumny, ktore idealnie przypasowaly by do pomiarow efektu baffle step poniewaz sa bardzo plytkie, zaprojektowane do mocowania sciennego. Sa ta bardzo rzadko spotykane kolumienki marki Bruns Irel z sygnatura Hi-fi. Moglbym ich uzyc do pomiaru na podstawkach oraz pomiaru na scianie i byc moze w regale.Last edited by Racjonalny; 13.05.2011, 20:49.
Skomentuj
-
No jednak duzo pierdol jest w starych ksiazkach, to fakt. Szczegolnie jesli chodzi o basrefleks, ale w tym przypadku sprawa byla znacznie powazniejsza. Ogarniecie parametrow TS i pozniejsze stosowanie ich dla konstruowania skrzynek to bylo cos zupelnie innego niz pomiar efektu BS. To mogl przeprowadzic kazdy majac system pomiarowy, ale stworzenie wzorow i analiza parametrow elektro-motorycznych glosnika to zupelnie inna bajka. Stad wlasnie stare ksiazki sa pelne bzdur np. o relacji wielkosci glosnika do obudowy, czy samego zalecanego strojenia rury, o liniach transmisyjnych tez mozna by bylo troche napisac.
Nie mozna negowac efektu Bafflestep lecz w gruncie rzeczy zalezy on juz od preferencji sluchacza. To nie jest tak, ze kolumna bez korekcji BS jest zle zaprojektowana i to powinno byc chyba jasne.
Co do tych malych kolumienek to sam ciekaw jestem jak to wyjdzie, tylko wlasnie nadzialem sie na jeden problem. Mam pokoj po remoncie i ani jednego gwozdzia w scianie... Cos musze wykminic
Skomentuj
-
O tym, że efekt BS występuje, "starzy" konstruktorzy musieli wiedzieć, choć może tego tak nie nazywali.
To, jaki wpływ na źródło ma nieskończona odgroda umieszczona blisko źródła, domyśli się nawet ktoś, kto nie miał książki do akustyki w ręku. A jeśli ją miał, to rozwiązanie problemu jest prawie na pewno w pierwszym rozdziale.
Przecież nie trzeba być akustykiem, żeby stwierdzić, że źródło punktowe jest źródłem fali kulistej. Energia takiego źródła rozchodzi się (przepraszam, nie pamiętam dokładnie wzoru, ale powierzchnia fali jest w mianowniku):
- odwrotnie proporcjonalnie do 4 * Pi * r^2 dla wolnej przestrzeni (pełna sfera)
- odwrotnie proporcjonalnie do 2 * Pi * r^2 dla źródła "na ścianie" (1/2 sfery)
- odwrotnie proporcjonalnie do Pi * r^2 dla źródła w "zgięciu pomiędzy ścianą a podłogą" (1/4 sfery)
- odwrotnie proporcjonalnie do 1/2 Pi * r^2 dla źródła w "rogu pokoju" (1/8 sfery)
Baffle step to efekt, w którym dla pewnej granicznej częstotliwości głośnik promieniuje w połowę sfery (wyższe częstotliwości) i przechodzi w niskich rejestrach w promieniowanie w pełną sferę (co nam daje w efekcie te 6 dB mniej).
Płaska kolumna powieszona na ścianie nie będzie miała takiego spadku, bo będzie promieniować w połowie sfery.
To, co po laicku napisałem powyżej, każdy akustyk musi wiedzieć, niezależnie od daty urodzenia. Dlatego popieram w tej kwestii zdanie Pogromcy mitów, bo po prostu nie może być inaczej.
Pamiętajcie jeszcze, że w niskich rejestrach mamy do czynienia z innym efektem, który ogranicza efektywność "promieniowania akustycznego" głośnika, i sądzę, że to właśnie to widać na wykresach dabyla. Mianowicie występuje ogromne niedopasowanie impedancji głośnik (membrana) - powietrze. To niedopasowanie jest tym większe, im mniejsza jest średnica membrany w porównaniu z długością fali. Dlatego 10 cm głośnik nie zagra basem, jak 30 cm, choćby miał xmax pół metra (oczywiście strasznie tu upraszczam i pomijam kwestie różnic parametrów TS, bo pewnie doskonała "trzynastka" zagra lepiej, niż kiepska "trzydziestka", ale raczej nie głośniej). Można podpierać małe głośniki sztuczkami w stylu linii transmisyjnej lub BR, ale to zupełnie inna para kaloszy.
Tak przy okazji, tuba wyjęta rodem z patefonu ma służyć dopasowaniu impedancji membrana-powietrze i dlatego na przykład wysokotonówki tubowe mają tak wysoką skuteczność w porównaniu z gołymi kopułkami.
---------- Post dodany o 22:06 ---------- Poprzedni post o 21:59 ----------
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaDunlavy w latach 70 patentowal swoje pomysly na walke z dyfrakcja dzwieku, lacznie z grubymi absroberami na sciankach obudowy inne bajery.
Znalazłem nawet coś wcześniejszego:
Olson, H. F. "Direct Radiator Loudspeaker Enclosures", JAES Vol.17, No.1, 1969 October, pp.22-29
http://www.aes.org/aeshc/pdf/how.the...enclosures.pdf
Jak otworzycie PDF, to zobaczycie datę 1950.
---------- Post dodany o 22:10 ---------- Poprzedni post o 22:06 ----------
Hehe, znalazłem coś, co powinno zakończyć dyskusję, "wiedzieli, czy może nie":
Muller, G.G., Black, R., and Davis, T. E.
"The Diffraction Produced by Cylindrical and Cubical Obstacles
and by Circular and Square Plates"
Journal of the Acoustical Society of America
Vol. 10, No. 1 (July 1938), pp. 6-13Last edited by mbar; 13.05.2011, 21:16.
Skomentuj
Skomentuj