Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Rozmiary kolumny a zjawiska przestrzenne, scena itp.

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #41
    Ok wszystko rozumiem tak tylko profilaktycznie chciałem zapytać :) bo temat ciekawy a ja powoli przymierzam się do wymiany kolumn i szukam projektu pod siebie ale widze , ze to trudniejsze niż się wydaje, niestety. Jasnym jest, że to właśnie kolumny są najważniejsze bo przecież z nich "płynie dźwięk".
    Przepraszam jeżeli zakłóciłem główny temat rozmów. :)
    Dziękuje i pozdrawiam

    Skomentuj


      #42
      A ja że świeżak to pewnie walnę z grubej rury i będzie pompa:) jednak mam głośniki Technics SB-5000, ich konstrukcja jest na tyle ciekawa że konusa cofnięto względem niskotonowego. Patrząc od boku to ok. 10 cm. W katalogu z roku 1977 wyjaśniono, że wysokie tony wpadają na fale z głośnika niskotonowego. Jakoś tam sobie razem rezonują i powstaje ładniejsza scena? Nie wiem musiałbym wykręcić dziada i wyrównać z frontem kolumny, a spróbuję...

      Skomentuj


        #43
        marttigod nic aż tak ciekawego :razz: to się nazywa zgranie fazowe głośników. (w skrócie mówiąc: centra głośników są w tej samej - jednej, pionowej osi...)

        Skomentuj


          #44
          Akurat to, że są w tej samej pionowej osi, nie tyczy się stricte relacji fazowych. W końcu zwrot "pionowa oś" oznacza tylko tyle, że głośniki są jeden nad drugim w pionie, bez przesunięcia w dwóch pozostałych płaszczyznach, zwłaszcza tej, która z relacjami fazowymi ma najwięcej w kolumnach wspólnego, czyli tej "wgłąb" (ta, "w bok" również ma udział, gdy jest przesunięcie, ale tutaj go akurat nie ma). Ot, jest jeden dokładnie nad drugim, czyli w linii pionowej. A relacje fazowe tyczą się czasu jaki potrzebuje fala z obu źródeł na pokonanie drogi do słuchacza i wynikającej stąd sumy wektorowej w postaci fali wypadkowej, tycząc się tej "wgłąb" osi, nie zaś pionowej. No i tutaj sprawa jest o tyle ciekawa, że jeśli to przesunięcie geometryczne jest faktycznie aż tak duże (10cm) to i fazy samych głośników muszą być nieźle rozjechane w okolicach częstotliwości podziału, bo korygowanie rozsuwaniem źródeł na 10cm to sporo. No chyba, że podział między nimi leży nisko, to by trochę tłumaczyło. Albo i to i to naraz :).

          Skomentuj


            #45
            tym bardziej że samo ustawienie centrów akustycznych głosników w jednej płaszczyznie nie zapewni idealnego wyrówniana czasowego głosników. To co je zaburza jest w samych zwrotnicach elektrycznych. Dlatego czasem jest tak, a innym "czasem" robi się to inaczej.

            Skomentuj


              #46
              No właśnie po to stosuje się rozsunięcie centrów akustycznych, by naprawić to, co "zepsuła" między innymi zwrotnica :). Najczęściej spotyka się taki zabieg korekcyjny w przypadku stosowania filtrów I rzędu, w którym to przypadku filtrowane głośniki współpracują ze sobą w szerokim zakresie wokół częstotliwości podziału, co zbytnio korzystne nie jest.

              Skomentuj


                #47
                Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz posta
                Akurat to, że są w tej samej pionowej osi, nie tyczy się stricte relacji fazowych. W końcu zwrot "pionowa oś" oznacza tylko tyle, że głośniki są jeden nad drugim w pionie, bez przesunięcia w dwóch pozostałych płaszczyznach, zwłaszcza tej, która z relacjami fazowymi ma najwięcej w kolumnach wspólnego, czyli tej "wgłąb" (ta, "w bok" również ma udział, gdy jest przesunięcie, ale tutaj go akurat nie ma). Ot, jest jeden dokładnie nad drugim, czyli w linii pionowej.
                Czasami.... ahhh (mniejsza o to)
                Racjonalny przecież napisałem CENTRUM GŁOŚNIKA ! a nie środek membrany ! - tak jak ty to przekręciłeś !(albo źle zrozumiałeś) Centrum GŁOŚNIKA to tam gdzie jego centrum, a nie gdzie środek kopułki przeciwpyłowej. Centrum głośnika to tam gdzie jego centrum cewki - czyli; jeśli kopułka-tweeter (jej środek cewki) znajduje się na jednej pionowej osi z środkiem cewki np. 8" głośnika to chyba normalne że kopułka wobec woofera będzie cofnięta w głąb!!(a nawet i o te 10cm ) Jeśli dalej nie rozumiesz to chodzi o pionową oś patrząc na głośniki z boku, a nie od przodu! - To jest właśnie zgranie dwój głośników w fazie akustycznej/w czasie o czym wcześniej napisałem.

                Skomentuj


                  #48
                  A gdzie jest centrum cewki?

                  Chodzi pewnie o offset głośnika (sound origin) czyli centrum akustyczne w przestrzeni 3 wymiarowej. Znajduje się zwykle na płaszczyźnie prostopadłej do osi podłużnej cewki głośnika w okolicy połączenia karkasu cewki ze stożkiem lub kopułka membrany. Jej ustalenie wcale nie jest takie jednoznaczne, bo wyliczone geometrycznie dla konkretnej częstotliwości (czyli liczone długością fali dźwiękowej) może znajdować się w innej odległości.
                  Offset typowego głośnika 5"-6" znajduje się najczęściej pomiędzy 30 - 40 mm. Kopułka tez posiada swój offset zwykle kilka mm. Całkowite wyrównywanie offsetów czasem może pomóc w uzyskaniu zgodności fazowej, a czasem - nawet częściej - wręcz przeciwnie. Zależy to od zwrotnicy elektrycznej i samego przebiegu spl głośnika. I rozpoatrywać trzeba każdy przypadek z osobna niezależnie od rodzaju zastosowanego filtra.
                  Podczas projektowania filtrów trzeba uwzględniac położenie centrów akustycznych. Zgodność fazową uzyskuje się przy pomocy fitrów dla okreslonego rozstawienia głośników w przestrzeni, a nie na odwrót.

                  Skomentuj


                    #49
                    Nie na temat...
                    Zamieszczone przez ir0nhide Zobacz posta
                    to chodzi o pionową oś patrząc na głośniki z boku, a nie od przodu!
                    Wybacz, że się uczepiłem tych twoich słów, takie zboczenie zawodowe :). Widzisz w mojej profesji nie ma miejsca na niedomówienia i niejednoznaczności. Nie można zostawiać miejsca na interpretację stanu faktycznego inną, niż ta, którą miał na myśli autor. No a wcześniej nie uściśliłeś, że chodzi ci o oś pionową patrząc od boku, więc błędnie założyłem, że miałeś na myśli oś pionową patrząc od przodu. Mam nadzieję, że nie chowasz urazy :).

                    Skomentuj


                      #50
                      Rozmiary kolumny a zjawiska przestrzenne, scena itp
                      To jest jakiś wpływ czy nie?

                      Skomentuj


                        #51
                        Kolumny znikna dopiero wtedy, gdy dzwiek bedzie nie tylko miedzy nimi ale tez poza nimi. Czyli defacto rozmiar tutaj nie ma znaczenia, tylko rodzaj kolumny ( omni/bi polarna ) .

                        Skomentuj


                          #52
                          Zamieszczone przez pharoh Zobacz posta
                          rozmiar tutaj nie ma znaczenia, tylko rodzaj kolumny ( omni/bi polarna ) .
                          Czyli OZ , BR , TL itp. nie maja szansy zniknac ? Bo jesli tak twierdzisz to uwazam ze jestes w bledzie .

                          Skomentuj


                            #53
                            Szanse maja, ale zazwyczaj "znikaja" gorzej, a z dobrym omnipolarem to juz w ogole nie maja startu. Po prostu fizyka.

                            Skomentuj


                              #54
                              Ok nie jestem pewny o jakie dokladnie znikanie tu chodzi . Czy o takie ze pojedyncza kolumna potrafi "zniknac" , czy normalne stereo i odsluch w sweet spocie . Jezeli to pierwsze to omnipolar itp. jest bezkonkurencyjny . A jesli to drugie to dobre kolumny+dobre ustawienie i nie powinny miec rowniez wiekszego problemu ze znikaniem . Dla mnie to 2 jest wazne bo siedzac z boku np. korzystajac z komputera i sluchajac jakiejs muzyki nie ma to dla mnie znaczenia czy kolumna sie "objawia" czy nie . Mam wrazenie ze tomq88 wlasnie o to pytal .

                              Skomentuj


                                #55
                                http://www.audioreference.co.nz/prod...0khz-88db-5ohm Studyjne Guru qm10

                                ---------- Post dodany o 15:04 ---------- Poprzedni post o 14:52 ----------

                                I jeszcze to http://www.speakerdesign.net/audioXp...ffraction.html

                                Skomentuj

                                Czaruję...
                                X