Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

MTM na GDN 13/40/2 4 Ohm

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    MTM na GDN 13/40/2 4 Ohm

    Jak w temacie. Czy jedynym minusem będzie impedancja wypadkowa 2 Ohmy i związane z tym znalezienie wzmacniacza który to obsłuży? W dziedzinie dźwięku nie ma ta chyba praktycznego znaczenia, prawda?. Tak samo będzie grało bez różnicy czy wykorzystam głośniki 8 czy 4 ohm-owe ? (pomijając same różnice pomiędzy różnymi typami głośników).
    Proszę o wypowiedzenie się w temacie.
    Zrobiłem konstrukcję (głośniki jak totem mitte - ale nie klon). Niestety nie jestem zadowolony z bassreflexu. Jednak bardziej przekonuje mnie obudowa zamknięta. Proszę tylko nie pisać, że dobry bassreflex jest tak dobry jak zamknięta. Niestety dźwięku BS nie potrafię przetrawić. Zmieniłem BS na OZ ale na jednym głośniku.
    Mam cztery sztuki GDN 13/40/2 4 Ohm-y. Nie za bardzo mi się opłaca je sprzedawać i kupować wersję 8 ohm-ową. Stąd moje pytanie o taką konfigurację.

    #2
    Przecież MTM też możesz zrobić na GDNach w szeregu, będziesz miał ładne 8 om.

    Skomentuj


      #3
      Tak, problemem będzie tutaj impedancja zestawu. Poza tym, głośniki 4 i 8 ohm mają różne parametry TS.
      dodatkowo sądzę że mocowo nie wytrzymała by tutaj kopułka, nie piszesz jaką masz. Zwrotnice też trzeba przeprojektować.

      Więc chyba najrozsądniej będzie połączyć głośniki szeregowo i mieć 8ohm wypadkowe.

      Skomentuj


        #4
        Kopułka to GDWK 10/80. Zwrotnica jest już zaprojektowana do konfiguracji dwudrożnej GDN 13/40/2 i GDWK 10/80. Działa znakomicie. Pomierzę i zaprojektuję wszystko od nowa. Po przesłuchaniu OZ uważam, że odwrotu już nie ma. Od zawsze podobało mi się brzmienie obudowy zamkniętej.

        Więc chyba najrozsądniej będzie połączyć głośniki szeregowo i mieć 8ohm wypadkowe.
        Czytałem kiedyś, że nie powinno łączyć się głośników szeregowo. Nawet gdzieś na tym forum.

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez karmer Zobacz posta
          Czytałem kiedyś, że nie powinno łączyć się głośników szeregowo. Nawet gdzieś na tym forum.
          Bierze się to z tego że cewka głośnika będzie działać jak filtr dolnoprzepustowy, jednak dla midbasa nie ma to raczej dużego znaczenia, dopiero przy wysokotonówkach może być to znaczny problem.

          Skomentuj


            #6
            Czyli w/g Was nie ma żadnych przeciwwskazań do układu MTM na tych głośnikach połączonych szeregowo? W takim razie w tygodniu porobię pomiary do symulacji zwrotnicy. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Dziękuję za odpowiedzi.

            Skomentuj


              #7
              Aby się upewnić zepnij je w szereg i pomierz pasmo-to da 100% pewności że filtrowanie jest poza pasmem użytecznym głośnika.

              Skomentuj


                #8
                To wyjdzie przy okazji pomiarów do zwrotnicy. Nawet gdyby była filtracja to skoryguję to przy projektowaniu zwrotnicy. Sam jestem ciekawy jakie będą pomiary. Umieszczę pomiary porównawcze w tym wątku dla potomnych :-)

                Skomentuj


                  #9
                  karmer, może miałbyś chęć zrobić coś takiego, jak na zdjęciu niżej, skoro jesteś taki hardcorowiec? Złożyłem to przed chwilą na potrzeby tego tematu. Dwa GDN 13/40/2 4 Ohm równolegle. Wzmacniacz Pioneer A400X radzi sobie z tą 2 ohmową impedancją spoko.
                  Oczywiście to tylko przykład koncepcji, ale tej jeszcze nie próbowałem, bo nie mam dodatkowych dwóch GDNów 4 Ohm, by to zrobić, a może być ciekawa. Więcej o tej koncepcji jest tutaj:

                  http://diyaudio.pl/showthread.php/13...LOW-END/page23
                  Załączone pliki

                  Skomentuj


                    #10
                    Nie myślę o obudowach z membraną bierną. W/g mnie wszelkiego typu obudowy działające na zasadzie rezonansu wprowadzają swoje do brzmienia, podbarwiają dźwięk. Bardzo dobrze słychać to w porównaniu ze słuchawkami. Lubię neutralne brzmienie. Na co dzień słucham na słuchawkach Sennheiser HD 280 Pro (powiedzmy poziom brzmienia do zaakceptowania w studiu) i dźwięk z OZ jest naprawdę bliższy oryginałowi niż z konstrukcji BR. (oczywiście jakość a nie ilość.)
                    Chciałem połączyć głośniki równolegle aby zyskać te 3 dB wyższe SPL. Wtedy mogę pokusić się o wycofanie średnicy i wysokich aby skompensować BS i wyeksponować niższe pasmo słabo przetwarzane przez OZ.
                    Nie będę wracał do obudowy BR i membran biernych.

                    Skomentuj


                      #11
                      Przy połączeniu równoległym mamy wzrost SPL o 6 dB, bo dwa razy wieksza powierzchnia membran + dwa razy wieksza moc pożerana przez głośniki ze wzmacniacza na skutek o połowę mniejszej impedancji.
                      Ja też wolę obudowy zamknięte, ale w przypadku tych głośników basu jest z takiej obudowy mało nawet przy takim połączeniu równoległym dającym te +6 dB, dlatego kombinowałem z tą obudową i układem membrana + rura by trochę zyskać na basie. Układ membrana + rura jest nastrojony nisko na granicy możliwości tych głośników, by tylko najniższy bas był wspomagany, a reszta zakresu basu była przetwarzana jak w OZ. Poza tym w każdym układzie głośnik - obudowa zachodzi zjawisko rezonansu, w OZ także. Kwestia tylko by był on jak najmniej wpływający na brzmienie kolumny.
                      Załączone pliki

                      Skomentuj


                        #12
                        ... ale w przypadku tych głośników basu jest z takiej obudowy mało nawet przy takim połączeniu równoległym dającym te +6 dB
                        Dlatego też kolejnym projektem będzie sub do tego zestawu. Oczywiście też OZ na Scan Speak Discovery 30W-4558T00 lub Peerless XXLS-10.

                        Skomentuj


                          #13
                          Basu z tych głosników w OZ praktycznie nie będzie.
                          jeśli chodzi o głosniki w obudowach z dwoma niskotonowymi jest kilka sposobów i jeden chyba najpewniejszy na przetłumienie BR. Zastosowany w Siestach. Dwie jednakowe komory dla kazdego głosnika strojone na różne częstotliwości. Chodzi o to żeby bas sie trochę "rozlazł" i zaokraglił, bu nie była zbyt mocno wyrazony w waskim pasmie czestotliwości.

                          Skomentuj


                            #14
                            Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                            Dwie jednakowe komory dla kazdego głosnika strojone na różne częstotliwości. Chodzi o to żeby bas sie trochę "rozlazł" i zaokraglił, bu nie była zbyt mocno wyrazony w waskim pasmie czestotliwości.
                            No wydaje się to być sensownym podejściem bo mamy tutaj podbicie w dwóch różnych pasmach, które w pewnym sensie będą się uzupełniały. Nie wiem tylko jak to rozwiązanie będzie się miało do całego układu, bo przecież nie słuchamy samych portów tylko sumy tych właśnie portów i głośników... Jaka będzie wypadkowa charakterystyka dla takiego układu?

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
                              Jaka będzie wypadkowa charakterystyka dla takiego układu?

                              Pewnie taka jakbyś zestroił oba głośniki na wypadkową częstotliwość.

                              Skomentuj


                                #16
                                Jeżeli chodzi o ilość basu to po zastosowaniu korekcji Baffle Step w ilości ok -1.7 dB to tego basu z OZ i to przy pojedynczym głośniku na upartego mi wystarcza :-) Przynajmniej miło mi się tego słucha. Moje upodobania raczej nie ciągnął w potężny bas.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                  Pewnie taka jakbyś zestroił oba głośniki na wypadkową częstotliwość.
                                  Niekoniecznie. Chodzi o inny przebieg spadku charakterystyki na basie.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zrobiłem układ MTM z dwóch Totemów Mite ustawionych jeden na drugim. Niestety mogłem zrobić tylko jednego prototypa, więc nie wiem jak to gra w stereo. Basu z tej kombinacji jest mniej niż z układu z membraną bierną, którego zrobiłem wcześniej. Tutaj GDNy pracują w 5.6 litrowych obudowach b-r wytłumionych do połowy watą.
                                    Załączone pliki

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      że mniej basu, to jasne bo wypadkowo na głosnik przypada mniejsza objętość. Ale sprawdz impedancję bo w takim połaczeniu masz znamionowo 2 Omy. Czyli minimum może byc np. 1,7om. Zgodność fazowa reczej tez nie zachwyca - dałes cewke jak dla znamionowo 4 omów ? I góry jakoś mało ?

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zrobiłem dwie zwrotnice do układu MTM przedstawionego wyżej, w którym zamiast kopułki Tonsila zastosowałem STX AWX. Tak jak pisałem słucham tylko jednej kolumny, jednokanałowo, więc trudno w takiej sytuacji wyciągać jakieś konstruktywne wnioski na temat jak to gra. Można je traktować jako układy wstępne, gdyby komuś przyszło do głowy robić coś podobnego, chociaż przypuszczam, że z powodu niskiej impedancji obciążającej wzmacniacz raczej niewielu będzie desperatów. Przedstawione "pomiary" są obarczone dużym błędem z powodu słabej jakości karty i mikrofonu. Charakterystyki opadają w kierunku wysokich częstotliwości, a powyżej 7 kHz z dużym nachyleniem, więc nic tam już nie ma. Te przedstawione fragmenty to jedyne nadające się do jakiejś interpretacji.
                                        Załączone pliki

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X