Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Monitory na M18WH i MDT29

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Monitory na M18WH i MDT29

    Jako że moja pierwsza konstrukcja (podłogówki) nie została dokończona a i wykonanie pozostawia sporo do życzenia postanowiłem zrobić mniejsze monitorki wykorzystując elementy przygotowane do tych podłogówek tzn. przetworniki M18WH i MDT29. Tym razem wykonam monitorki z mdf-u gdyż z płytą wiórową namęczyłem się niemiłosiernie. Mam w związku z tym kilka pytań:
    1. czy będzie potzrbna szpachla na mdf czy da się samym szlifem obrobić płytę (nie licząc oczywiście wkrętów)
    2. czy można na froncie złożyć dwie płyty jedną grubą drugą cieńszą i tak wyciąć średnicę aby powstał frez pod głośnik? czy lepiej normalnie podfrezować?
    3. czy w monitorach robić też osobną komorę na wysokotonowy?
    4. ile należy odjąć od całkowitego litrażu komory (brutto) aby otrzymać litraż netto (włączając głośniki, br, zwrotnice, wytłumienie)?
    5. Mam terminale bi-wire i myslaem zeby zwrotke zrobić na nich tylko że będzie na równi z br i może być blisko czy to nie będzie przeszkadzać?
    Dzięki z góry za wskazówki

    #2
    1. nie
    2. tak
    3. jeśli ma otwartą komorę, to tak, jak zamkniętą, to nie
    4. tyle, ile zajmują głośniki, br, zwrotnice
    5. byle nie za blisko

    Skomentuj


      #3
      1. jak uzyjesz dorze klej i docisniesz to wkrety sa nie potrzebne
      2. lepiej normalnie podfrezowac
      3. nie trzeba
      4.
      Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
      tyle, ile zajmują głośniki, br, zwrotnice
      5.
      Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
      byle nie za blisko
      Juz mi sie nie chce...

      Skomentuj


        #4
        1. czyli można np wikolem skleić oprócz frontu a fronty na wkręty?
        3. Łukasz napisałeś że nie trzeba robić oddzielnej komory ale byłoby to wskazane? czy zupełnie nie ma to znaczenia? wiadomo że jak zrobie komore to automatycznie gabaryty się zwiększają kolumny
        4. tu chodziło mi bardziej orientacyjnie ile te elementy zajmują włącznie z wytłumieniem, nie wiem 1, 2l?

        Skomentuj


          #5
          1. Całą obudowę możesz posklejać - wkręty nie są potrzebne. MDF jest bardzo łatwy w obróbce i jeśli nie będziesz miał żadnych "ubytków" to teoretycznie papier ścierny wystarczy i szpachla nie jest konieczna - w praktyce okazuje się, że jednak przeważnie coś tam trzeba nią wypełnić. Jest też pewna metoda na niwelowanie ewentualnego klawiszowania, które może wystąpić na łączeniach płyt - polega to na frezowaniu (frezem stożkowym) linii łączenia płyt i wypełnienia tej "szramy" szpachlą. Zabieg ten oczywiście nie jest konieczny (zwłaszcza jeśli obudowy będziesz oklejał fornirem) ale w niektórych przypadkach jest lekko wskazany (zwłaszcza, jeśli obudowy będziesz lakierował). Stolarka to temat rzeka :)
          2. Front możesz składać z dowolnej ilości płyt dowolnej grubości. Musisz tylko uważać żeby otwór pod głośnik nie przyjął formy "tunelu" (może się to przytrafić przy grubych frontach - tutaj jest to opisane i "pomierzone" http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm ). Jeśli chodzi o "bawienie się" w "podfrezowania w oddzielnym panelu" - jest to pewna metoda, ale generalnie lepiej jest zrobić podfrezowanie wg standardowego podejścia (czyli w "masywnym" froncie). Jeśli nie masz frezarki to możesz ją albo kupić (to nie jest drogie urządzenie 50-100 zł wystarczy), albo znaleźć kogoś z takową (wystarczy ogłoszenie na forum - ktoś się znajdzie w Twojej okolicy), albo po prostu zlecić to jakiemuś zakładowi.
          3. Komora na wysokotonówkę jest potrzebna tylko wtedy, gdy ma ona "otwarty tył". Sytuacja taka miała miejsce w starych wysokotonówkach stożkowych i jeśli taki głośnik umieścimy w jednej obudowie z np niskośredniakiem, to ciśnienie jakie wytwarza on w obudowie będzie działać na membranę (bo jak wspomniałem głównie ma to miejsce w starych stożkach) wysokotonówki. 99% współczesnych głośników wysokotonowych ma "rufę" zamkniętą. Jeśli będziemy brać pod uwagę głośniki kopułkowy, to możesz być praktycznie na 100% pewny, że ma on zamknięty tył. Więc osobna komora dla tego przetwornika nie jest potrzebna.
          4. Poszedłbym do sprawy inaczej - ile należy dodać do objętości netto, żeby otrzymać objętość brutto . Wszystkie symulatory działają w ten sposób (a od symulatorów się zaczyna, bo to bardzo ułatwia sprawę), że podają Ci objętość obudowy netto i to włąśnie do niej powinieneś dopasować wymiary płyt, z których wykonasz obudowę. Objętością jaką zabierze magnes i tunel BR nie przejmował bym się - są to przeważnie małe wielkości i nie mają wpływu na pracę całego układu.
          5. Zwrotka na terminalu to bardzo dobre i praktyczne rozwiązanie. Odległość jakichkolwiek elementów (w tym właśnie zwrotnicy - ale też ścianek obudowy czy innych "przeszkadzajek) od tunelu BR to inna, ale bardzo istotna sprawa i dobrze, że zauważasz w tej kwestii ewentualne problemy. Kieruj się tym, aby wlot do tunelu był oddalony od wszelkich innych elementów kolumny (ścianki, terminal itp) co najmniej o co najmniej wielkość swojej średnicy.

          Skomentuj


            #6
            dzięki "dabyl" za rozwinięcie tematu. Co do litrażu to myślę że jak dodam 1l do netto to będzie ok (bo jeszcze chyba jak dobrze mniemam trzeba brać w jakimś stopniu pod uwagę wytłumienie). Widzę dwa rozwiązania co do zwrotnicy: albo na terminalu i wtedy br dam u góry i wylot na tyl lub też normalnie br na dole z przodu a zwrotkę przymocuje na tylnej ściance.
            Jeszcze pytanie czy fronty jeżeli złoże z dwóch płyt też tylko kleić? wytrzyma? czy dla pewności skręcić?

            Skomentuj


              #7
              "Objętości wytłumienia" nie odliczaj od litrażu netto, bo tak naprawdę wytłumienia działa w ten sposób, że "zwiększa pozorną objętość obudowy". Zrób obudowę taką, jak wstępnie założona (czy przez kogoś tam zaprojektowana/zalecana - tak w ogóle to co to za projekt? Sam opracowałeś?), a wytłumieniem dopasuj ją do takiego stopnia, jaki będzie Ci odpowiadał. Zwrotkę i port umieść jak Ci odpowiada - trzymaj się tylko wytycznych odnośnie minimalnej odległości "przeszkadzajek" od wlotu portu... Choć tutaj należy jeszcze wspomnieć o lokalizacji samego wylotu tunelu. Jeśli kolumny będą stały np tuż pod ścianą, to w pewnym sensie niewskazane jest umieszczanie wylotu portu na tylnej ściance obudowy, bo może dojść do podbijania i "koloryzowania" basu (w pewnych przypadkach może "dudnić albo buczeć").

              Jeśli kleisz dwie płyty - np MDF + wikol + MDF - to wystarczy je mocno docisnąć (np ściskami stolarskimi) i pozostawić na jakiś czas - wkręty całkowicie zbędne - trzyma jak... jak diabeł...

              Skomentuj


                #8
                Projekt powstał z 3-4 lata temu był to wtedy dość "popularny" zestaw na forum. Miały powstać z tego podłogówki ale że nie wyszło do końca jak chciałem to postanowiłem zrobić nowe budy a elementy wykorzystać. Tak analizuje i nie wiem czy br z tyłu to dobre rozwiązanie ponieważ te 18l robi swoje i nie chce przesadzić z gabarytami tej kolumny. Jeszcze mam takie pytania które mi się nasuwają co prawda dotyczące wykończenia ale wolę zapytać:
                1. W jakiej kolejności najlepiej wykonać czynności takie jak frezy pod głośniki i fornirowanie? tzn. pierw ofornirować front i dopiero robic frezy czy pierw frez a potem fornir?
                2. I odrazu pytanie z tym związane czy fornir zagina się też na pionowe ścianki frezu? bo jeżeli tak to trzeba minimalnie większą średnicę otworu na głośnik zrobić jak dobrze myślę?
                3. Jak wykonać takie skosy (listwami i pilnik? czy może frezarką jakoś?) myślałem żeby coś takiego zrobić mógłbym wtedy trochę powiększyć fronty. I jak takie coś fornirować? oddzielnym kawałkiem czy zagiąć normalnie?

                Skomentuj


                  #9
                  Mógłbym prosić o weryfikacje rozmieszczenia elementów na płytce
                  http://imageshack.us/f/337/dsc00740e.jpg/
                  Tutaj schemat ten zwrotnicy http://sites.google.com/site/pszyszka/MDT29XT18WH.JPG

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez piotrorts Zobacz posta
                    Mógłbym prosić o weryfikacje rozmieszczenia elementów na płytce
                    http://imageshack.us/f/337/dsc00740e.jpg/
                    Tutaj schemat ten zwrotnicy http://sites.google.com/site/pszyszka/MDT29XT18WH.JPG
                    tak, jest dobrze...
                    a dlaczego na dwoch płytkach?
                    Juz mi sie nie chce...

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez lklukasz Zobacz posta
                      tak, jest dobrze...
                      a dlaczego na dwoch płytkach?
                      Mam terminal bi wire i chcę podzielić na góra - dół

                      Skomentuj


                        #12
                        Mam pytanie czy w przypadku śrub imbusowych M4 wiercić standardowo otwory wiertłem 3,3mm czy większym? Myslalem nad zastosowaniem nakrętek radełkowych
                        wydaje mi się że to byloby najlepsze rozwiązanie, czy ktoś może stosował? http://www.bolt-sklep.pl/index.php?p...t&prod_id=1815
                        I jeszcze jedno pytanko panowie czy frezarką górnowrzecionową można zrobić scięcie w mdf-ie pod kątem 45'. http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm
                        I tak się zastanawiam czy jest taki frez i czy to jest możliwe do wykonania?

                        Skomentuj


                          #13
                          64zl za 50sztuk?
                          Nie zartuj
                          za takie pieniadze mozna poprostu kupic wkret imbusowy na allegro czy w greltonie
                          Juz mi sie nie chce...

                          Skomentuj


                            #14
                            Czy przy sklejaniu czołowych dwóch płyt mdf-u (2x19mm) może być niewielka szczelina? tzn skleilem ale tak jakby płyty "nie doszły" do siebie być może za dużo kleju dałem i nie skrecilem mocno poprostu plyty mi sie rozjezdzaly przy mocnym skrecaniu..

                            Skomentuj

                            Czaruję...
                            X