Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

JIG-Pierwsze koty za płoty

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Nie na temat...
    Zamieszczone przez bedzich Zobacz posta
    Przy pomiarze kopółki
    Pomierz kopułkę - powinno być OK

    Skomentuj


      #22
      czytam czytam , zacząłem od CZ.I (kalibracja) i przeszedłem do Cz.II
      AD1 Przygotowanie stanowiska pomiarowego
      AD2 1W i 1M ?
      AD3 Pomiar Pulse response ,ustawienie markerów rzecz najważniejsza !- tu właśnie utkwiłem ,chciałem zrobić pomiar pulse response żeby ustawić markery, dlatego prosiłem o pomoc co źle robię
      Moja wina - źle zatytułowałem posta

      ---------- Post dodany o 23:19 ---------- Poprzedni post o 23:12 ----------

      Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
      Pomierz kopułkę - powinno być OK

      dzięki za radę ,bardzo pomocna na pewno pomierzę kopułkę

      Skomentuj


        #23
        Nie na temat...
        Zamieszczone przez bedzich Zobacz posta
        dzięki za radę ,bardzo pomocna na pewno pomierzę kopułkę
        Hej, nie ma się co spinać - to była luźna uwaga "z przymrużeniem oka"


        Zamieszczone przez bedzich Zobacz posta
        co źle robię
        Na razie chyba jeszcze nic - "chyba", bo póki co mamy za mało informacji.
        Wejdź w menu Options ---> Preferences (pojawi się nowe okienko); następnie zakładka Markers - zaznacz "ptaszkiem" opcję Visible i ustaw pole oznaczone jedynką na 1,0, a pole oznaczone dwójką na 4,5. Później ponownie otwórz pomiar Pulse Response (czyli wykres, który zamieściłeś kilka postów wcześniej) - pojawią się na nim dwie pionowe "krechy". Pierwsza powinna być tuż przed pierwszym "pazurem" na Twoim pomiarze (czyli w okolicach 1,0-1,1), druga przed pierwszym znaczącym "zadziorem" znajdującym się powyżej (czyli u Ciebie w okolicach 4,5-4,7 - możesz "łapać" myszką te krechy i przesuwać je po wykresie w lewo i prawo).
        Po tym zabiegu wykonaj pomiar On Axis (wspomniał o tym ktoś wcześniej - otwierasz plik reprezentujący utworzony przez Ciebie przetwornik - u Ciebie będzie się nazywał kopółka - później menu Measure ---> Frequency response ---> On Axis) i pokaż, co Ci wyszło (w menu po lewej stronie pojawi się nowy plik z pomiarem).

        Jak już to ogarniesz, to dobrze jest pobawić się z ustawieniami markerów i wpływem tej zabawy na pomiary - czyli zmieniasz ustawienia markerów i za każdym razem wykonujesz nowy pomiar On Axis - jak będziesz widział jak się on zmienia, to załapiesz o co chodzi z ustawianiem markerów.



        Przyznam, że zastanawiający jest zakres na osi Y w Twoim Pulse Response... ale zostawmy to póki co...
        Last edited by dabyl; 16.05.2012, 23:06.

        Skomentuj


          #24
          zmylił mnie właśnie ten pierwszy impuls że jest w okolicach 1 a nie 4 i myślałem że jest coś nie tak z tym pierwszym impulsem no i to że później nie pojawiają się odbicia w okolicach 12 -14 ms .Oprócz tego co jest tutaj, dotarłem do innego opisu pomiarów i tam gość też miał impuls w w okolicach 4 a odbicie 12-14 .Poza tym kształty wykresów były tu i tam bardzo podobne.Skalą też się bawiłem ale zupełnie na czuja nie wiedząc za bardzo co i jak
          ten wykres co przedstawiłem jest dosyć surowy tzn pomiar zrobiłem tak z biegu żeby pokazać co wychodzi ,wcześniejsze pomiary robiłem stosując tłumienie podłogi , ścian ,mebli itp ale takiego wykresu jak wcześniej opisywane nie udało mi się uzyskać
          dzięki za podpowiedź ,będzie nad czym posiedzieć :)

          Skomentuj


            #25
            cały opis dabyla jest do niczego jak tylko przesuniesz mikrofon lub kolumnę względem siebie. Ponieważ impulsy będą w innych miejscach.
            Marker początkowy daj zawsze na samym początku czyli 0milisekund a marker końcowy dajesz za impulsem (pomiar pulse response wysokotonówki) ale przed pierwszym porządnym odbiciem.

            Skomentuj


              #26
              Zamieszczone przez El_liero Zobacz posta
              cały opis dabyla jest do niczego jak tylko przesuniesz mikrofon lub kolumnę względem siebie. Ponieważ impulsy będą w innych miejscach.
              A tam - opisałem tylko sposób w jaki należy je włączyć - bo kolega chyba właśnie z tym miał problem. Nad zasadą ich lokalizacji nie będę się rozwodził, bo jest to opisane w tutorialu i nie ma sensu tego powielać. A tak w ogóle to przecież przy każdej zmianie warunków pomiarowych dobrze jest zerknąć na markery i przeważnie kończy się na ustawieniu ich na nowo. Wydawało mi się to oczywistym. Ty tego nie robisz i mierzysz na raz ustawionych? Jak dla mnie manipulacja markerami to jedna z podstawowych rzeczy przy zdejmowaniu charek głośników (i nie chodzi tutaj o ich ustawienie "przed impulsem i przed pierwszym odbiciem" - pomiary z drugim markerem na 20-50-100ms to raczej nic niezwykłego).

              Skomentuj


                #27
                Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
                A tak w ogóle to przecież przy każdej zmianie warunków pomiarowych dobrze jest zerknąć na markery i przeważnie kończy się na ustawieniu ich na nowo. Wydawało mi się to oczywistym.
                zgadza się
                Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
                pomiary z drugim markerem na 20-50-100ms to raczej nic niezwykłego
                gdzie? 50-100ms? to chyba masz do dyspozycji salę o paruset metrach sześciennych że takie markety kiedykolwiek ustawiłeś.
                bedzich masz:
                https://hotfile.com/dl/156129092/00d...my_SW.exe.html
                pooglądaj se :)

                Skomentuj


                  #28
                  Zamieszczone przez bedzich Zobacz posta
                  zmylił mnie właśnie ten pierwszy impuls że jest w okolicach 1 a nie 4 i myślałem że jest coś nie tak z tym pierwszym impulsem no i to że później nie pojawiają się odbicia w okolicach 12 -14 ms .Oprócz tego co jest tutaj, dotarłem do innego opisu pomiarów i tam gość też miał impuls w w okolicach 4 a odbicie 12-14 .Poza tym kształty wykresów były tu i tam bardzo podobne
                  El_liero dzięki za linka ale znam te filmiki- to o nich pisałem wcześniej cyt. wyżej.Cała rzecz rozbija się o czas pierwszego impulsu i późniejsze odbicia.
                  Ponadto z tego co pamiętam (mogę tu troche pisać głupoty, bo piszę z pamięci a pomiarów jeszcze nie mam na tyle opanowanych żeby tak z głowy pisać co i jak) na tych filmikach gość mówił że wykres Pulse Response jest wypadkową wykresów kanału lewego i prawego pomiaru On Axis( tu nie jestem pewien czy dobrze piszę) w każdym bądź razie u niego jak i u Yoshiego wykres Pulse Response jest bardziej zbliżony wyglądem do wykresu z kanału lewego a u mnie do kanału prawego (lub odwrotnie)


                  Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
                  A tam - opisałem tylko sposób w jaki należy je włączyć - bo kolega chyba właśnie z tym miał problem
                  Nie do końca ,zasadę ustawiania markerów teoretycznie zrozumiałem ale tak jak pisałem wcześniej utkwiłem przy tych impulsach i za markery nawet się nie brałem

                  Skomentuj


                    #29
                    no ale co za problem.
                    Podłączasz pod wzmacniacz wysokotonówkę (według schematu z użyciem JIGa) > robisz pomiar Pulse response. Koniec.
                    Musisz usłyszeć sygnał wydawany przez głośnik.
                    Nie porównuj go do żadnego kanału L czy tam P. To nie istotne.

                    ---------- Post dodany o 19:09 ---------- Poprzedni post o 18:58 ----------

                    czego nie wiesz w tych czasach pierwszego impulsu oraz odbiciach ?

                    Skomentuj


                      #30
                      Panowie gdzie lepije wykonac pomiary w normlanym pokoju dywan na ziemi firanki etc... 18mkw, 2,5m wysokosci czy lepiej w pustym pokoju 35mkw 3,5m wysokosci?

                      Skomentuj


                        #31
                        w domowych warunkach + system oparty na SW = tam gdzie masz najwiekszy czas poglosu, w tym wypadku pokoj 35mkw.
                        Da ci to mozliwosc ustawienia wiekszego czasu bramkowania w SW.
                        najlepiej jakbys zawiesil badany glosnik w polowie miedzy sufitem a podloga i tak samo w polowie odleglosci miedzy kazda sciana. A jak sie nie da to "na taboreciku" i wytlumiasz silnie podloge miedzy mikrofonem a glosnikiem w celu wytlumienia tego odbicia.

                        Skomentuj


                          #32
                          Zamieszczone przez El_liero Zobacz posta
                          gdzie? 50-100ms? to chyba masz do dyspozycji salę o paruset metrach sześciennych że takie markety kiedykolwiek ustawiłeś.
                          Ważne jest to, co chce się zmierzyć, jak dany wynik wykorzystać, odczytać i zinterpretować. Oczywiście pomiary z długą, czy bardzo długą bramką (czy pomiary dalekiego pola) na pierwszy rzut oka wydają się bezużyteczne, ale po odpowiednim wygładzeniu można z nich odczytać wiele pożytecznych informacji. Tutaj z pewnością pojawią się zarzuty o przekłamaniu takich wyników, bo wygładzone, bo zawierają odbicia itd. No fakt, nie są to wyniki należące do najbardziej wiarygodnych, ale pozwalają np wstępnie oszacować docelowy poziom efektywności, do której powinniśmy dążyć przy projektowaniu naszej zwrotki. Dla sprawdzenia - zmierz sobie jakiegoś małego (sięgającego w miarę wysoko -do powiedzmy 5kHz) niskośredniaka pomiarem z krótką bramką (wg standardowo przyjętych wytycznych dla pomiarów On Axis). Następnie ustaw bramkowanie na np 20-40 lub więcej ms (zalecam próby z różnymi bramkami), wygładź otrzymany wykres do powiedzmy 1/4 okt (zalecam próby z różnym stopniem wygładzenia) i nałóż te dwa wykresy na siebie. I później opisz tutaj swoje spostrzeżenia :)

                          Przy pomiarach warto kombinować na własną rękę i wypróbować różne "mecyje" - nawet te, które początkowo wydają się absurdalne. Nie polecam kurczowego trzymania się dostępnych tutoriali - owszem, są one wręcz niezbędne do rozpoczęcia "zabawy w pomiary i projektowanie", ale tak naprawdę z dostępnych nam hard- i software'ów da się wyciągnąć nieco więcej informacji, które momentami okazują się całkiem przydatne.

                          Skomentuj


                            #33
                            Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
                            Ważne jest to, co chce się zmierzyć, jak dany wynik wykorzystać, odczytać i zinterpretować.
                            Ja takie pomiary wykorzystałem do dobrania cewki na niskotonowy. Widać efekt BS i ogólnie pozwala "zobaczyć" jak ma się średnica i wysokie pasmo do niskiego. A że odbicia od pokoju? Im wierniej zmierzę wraz z odbiciami pokoju tym lepiej zaprojektuję zwrotnicę. Przecież kolumny nie słucham na podwórku a właśnie w tym pokoju :-)

                            Skomentuj


                              #34
                              Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
                              nałóż te dwa wykresy na siebie. I później opisz tutaj swoje spostrzeżenia
                              Żadnych ciekawych spostrzeżeń nie mam.
                              To żaden test. Wiem, że ch-ki będą takie same w zakresie kiloherców a i odnoszę wrażenie, że myślałeś, że coś innego się stanie :> (?) hehe
                              Zwiększenie bramki pozwala zmierzyć niższe częstotliwości i oraz dokładniej.
                              AAA no chyba, że chodzi ci o dodanie się do ch-ki wypadkowej odbić od przeszkód. Ale też nie wiem na co to komu.
                              Zamieszczone przez karmer Zobacz posta
                              Im wierniej zmierzę wraz z odbiciami pokoju tym lepiej zaprojektuję zwrotnicę. Przecież kolumny nie słucham na podwórku a właśnie w tym pokoju :-)
                              niby tak, ale w takim wypadku musisz zagwarantować sobie dwie rzeczy:
                              -zestaw głośnikowy będzie zawsze stał w tym samym miejscu, jak i meble i inne rzeczy w pokoju
                              -słuchacz, czyli ty musisz zawsze siedzieć jak słup w miejscu mikrofonu, jeżeli projektujesz pod pokój.

                              i co to ma znaczyć?
                              Last edited by El_liero; 24.05.2012, 16:31.

                              Skomentuj


                                #35
                                Zamieszczone przez El_liero Zobacz posta
                                ... niby tak, ale w takim wypadku musisz zagwarantować sobie dwie rzeczy:
                                -zestaw głośnikowy będzie zawsze stał w tym samym miejscu, jak i meble i inne rzeczy w pokoju
                                -słuchacz, czyli ty musisz zawsze siedzieć jak słup w miejscu mikrofonu, jeżeli projektujesz pod pokój.
                                Ad. 1 Przeważnie robię pomiary przynajmniej w dwóch skrajnych ustawieniach w pokoju i wybieram średnią wartość.
                                Ad. 2 Nawet siedzenie w miejscu mikrofonu nic nam nie da. W końcu nie mam jednego ucha na czole :-)

                                Chodziło mi raczej o efekt BS. Chyba, że jest inny sposób na pomiar tego efektu. Nie mam jeszcze wielkiego doświadczenia więc mogło to umknąć mojej uwadze.

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Zamieszczone przez El_liero Zobacz posta
                                  Żadnych ciekawych spostrzeżeń nie mam.
                                  No i właśnie o to chodziło. Charki w zakresie kilohertzów będą takie same tylko dlatego, że na zwykłym pomiarze On Axis z krótką bramką (powiedzmy poniżej 10ms) po prostu niżej niż te "kilohertze" nie zejdziesz i nie ma co porównywać w tym paśmie - bo ta charka tam nie sięga.

                                  Zamieszczone przez El_liero Zobacz posta
                                  AAA no chyba, że chodzi ci o dodanie się do ch-ki wypadkowej odbić od przeszkód. Ale też nie wiem na co to komu.
                                  To stwierdzenie o "dodaniu odbić od przeszkód" jest nieco demagogiczne, bo te odbicia pojawiają się tak naprawdę w najniższych rejestrach (na które i tak nie mamy większego wpływu) - łatwo to sprawdzić "wędrując" po pokoju z mikrofonem i kolumną pomiędzy poszczególnymi pomiarami. Przy projektowaniu zwrotki (nawet dla zestawu 2-drożnego) powinno nas interesować pasmo powiedzmy powyżej 200-300Hz - a tam pomiar z długą bramką + odpowiednie wygładzenie jest już całkiem wiarygodny (zakładam, że mierzymy w pokojach od ~20m2, bo w mniejszych tak czy siak jest marnie). Ty projektujesz zwrotki tylko w oparciu o pomiary na osi z krótką bramką? No da się, faza pewnie będzie "zgodna" itd, ale to jeszcze nie jest klucz do pełni sukcesu - przekonałem się o tym wielokrotnie na własnej skórze. Pomimo że pomiary z długimi bramkami są okraszone pewnymi błędami (całkiem wyraźnie widać górki i dołki na charakterystyce), to warto je wykonywać, bo dają nam ogólny pogląd na efektywność zestawu, do której powinniśmy dążyć i która będzie powiedzmy optymalna. "Bezbłędne" mamy pomiary właśnie na osi z krótkimi bramkami oraz pomiary w polu bliskim - niestety nie mówią nam one co dzieje się w tym najbardziej newralgicznym zakresie pomiędzy ~200kHz a tuż poniżej 1kHz - czyli tam, gdzie ustala się nam (czy może powinna się ustalać) efektywność kolumny.

                                  Zamieszczone przez karmer Zobacz posta
                                  Chodziło mi raczej o efekt BS. Chyba, że jest inny sposób na pomiar tego efektu. Nie mam jeszcze wielkiego doświadczenia więc mogło to umknąć mojej uwadze.
                                  O BS jest cała dyskusja na forum - temat jest chyba nawet przyklejony (albo w dziale "hiper-mega-tematy-diy" - czy jakoś tak - generalnie nie trudno znaleźć). Po jego lekturze dojdziesz jednak do wniosku, że temat budzi emocje co najmniej takie jak religia, polityka czy kondensatory i kable - mierz co Ci się podoba i interpretuj jak Ci odpowiada - dopóki projektujesz pod siebie, wszystkie chwyty dozwolone, bo w końcu to Ty będziesz słuchał swoich kolumn

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Panowie zrobiłem trochę pomiarów ale chyba nic mi z tego nie wyszło!?
                                    http://imageshack.us/g/651/95156150.png/

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      Nie na temat...
                                      Zamieszczone przez dabyl Zobacz posta
                                      pomiędzy ~200kHz a tuż poniżej 1kHz
                                      Ostro pojechałem :rolleyes:
                                      Chodziło oczywiście o 200Hz

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        Co z tymi moimi wypocinami???? :(

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          wypociny nieudane.
                                          impuls odebrało, ale na takim poziomie, że się dziwie że taki wyraźny ten pik. U ciebie dalej sięga 2jednostki amplitudy podczas gdy powinien on mieć około 1000 jednostek.
                                          Pomiary on axis port nearfield są do niczego. Każdy pomiar wygląda jakby przechodził przez filtr pasmowozaporowy. Masz uszkodzony mikrofon albo preamp.
                                          mikrofon mogłeś przegrzać podczas lutowania
                                          preamp miał jedna wadę w konstrukcji, rezystor był zły jeden.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X